Gå til innhold

Kan mor nekte meg å flytte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn med en kvinne, barnet bor nå 50% hos hver av oss og har fast delt bosted.

Dersom jeg ønsker å flytte tre-fire timer unna, uten å ta med barnet, kan mor nekte dette? (da er det såklart en selvfølge å gå over til at barnet bor fast hos henne og har samvær med meg.)

Jeg vil ikke ha en diskusjon på om det er rett eller ikke, men kan mor nekte og si hun ikke vil bli " heltidsforelder"?

Vet at om jeg hadde ønsket å flytte med barnet hadde hun kunnet si noe på det, men hva med denne situasjonen?<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet kan hun ikke nekte deg å flytte, men hun kan nekte å overta større andel av samværet. Da må barnevernet kobles inn, og i ytterste konsekvens vil fosterforeldre/avlastningsforeldre har barnet i den perioden du egentlig skulle hatt ham/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 6ukers meldeplikt. Det betyr at du må si fra senest 6uker før du skal flytte dersom flyttingen påvirker samværsordningen, og det gjør det jo i din situasjon. Men jeg håper du gjør dette på en ordentlig måte og finner en god løsning både for deg og moren og ikke minst barnet deres. Ikke ordentlig å "tvinge" noen til å være heltidsforelder. Men regner med du er en real fyr :-) Barnevernet har forøvrig ikke noe med samvær å gjøre. Det ligger under et annet lovverk enn det de jobber etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke at det er en dame du skal flytte til... (kunne ikke dy meg)huh.png

Hi her.

Så sykt unødvendig av deg, grunnen er i utgangspunktet irrelevant her på forumet da jeg kun stiller et enkelt spørsmål. Men, om du må vite det, er det snakk om muligheter i jobbsammenheng som jeg ikke kan få der vi bor nå, og siden jeg har tatt en spesiell utdannelse hadde det vært greit å få bruke den, noe jeg ikke får gjort i dag.

Ingenting er bestemt, og alt kommer evt til å skje i samråd med mor, men jeg ønsker å vite hvilke plikter og rettigheter jeg har før det tas opp til nærmere vurdering og evt tas opp med mor.

Takk for svar, setter pris på saklige svar :-)<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke nekte deg å flytte, men det er som en annen sa 6 ukers varslingsplikt. Dette vil jo i såfall få store konsekvenser både for mor og barn - har du overhode snakket med henne om det?

Jeg mener ikke at det pr def er galt av deg å flytte - men hvis dere i dag har en 50/50 ordning, så antar jeg at dere også har en god dialog (ellers er dere slemme med barnet). Da tar du en skikkelig prat med mor om saken, slik at hun kan si hva hun mener om det og også venne seg til tanken. Og BARNET må jo også forberedes, og du må regne med (selvsagt avhenig av alder) at ungen kan bli svært sint på deg, fordi du "forsvinner".

(og hvor er alle kvinnehaterne???? de som vil ha boplikt, eller forresten: den boplikten gjaldt visst bare mødre.......)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et barn med en kvinne, barnet bor nå 50% hos hver av oss og har fast delt bosted.

Dersom jeg ønsker å flytte tre-fire timer unna, uten å ta med barnet, kan mor nekte dette? (da er det såklart en selvfølge å gå over til at barnet bor fast hos henne og har samvær med meg.)

Jeg vil ikke ha en diskusjon på om det er rett eller ikke, men kan mor nekte og si hun ikke vil bli " heltidsforelder"?

Vet at om jeg hadde ønsket å flytte med barnet hadde hun kunnet si noe på det, men hva med denne situasjonen?<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

Beklager, men det var denne uttalelsen som fikk meg til å tenke på det. Du kan nok flytte, men ut fra hva jeg finner på nett så må dere bli enig om hvor barnet skal bo. Og ja, det betyr kanskje at mor kan hevde at barnet skal bo hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert flytte uten at mor kan nekte. Men jeg synes det er utrolig egoistisk ovenfor barnet som du nå har 50/50.

(ville blitt ramaskrik her inne hadde det vært mor som vurderte å flytte....)

Anonym poster: 3488aa263efa31afcaa17d0775331433

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mor kan ikke nekte deg å flytte. Like lite som du kan nekte mor å flytte.

Men det som blir enden på det, uansett hvem av dere som hadde flyttet, er at barnet får endret sitt samvær med den av foreldrene som flytter.

Før du eventuelt går til det skrittet og flytter så bør du tenke nøye gjennom hva du gjør mot barnet og dennes tilknytning til deg.

Anonym poster: 8bdceb3621914e2963d11e53fff9655f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, ingenting er bestemt, det er en tanke jeg tenker.

Jeg er over tredve år og fullt kapabel til å finne ut OM dette er noe jeg skal gjøre selv.

Jeg stiller meg alle de andre viktige spørsmålene og tar stilling til de UTENFOR forumet.

Takk til dere som har svart på det jeg faktisk spurte om.

<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, ingenting er bestemt, det er en tanke jeg tenker.

Jeg er over tredve år og fullt kapabel til å finne ut OM dette er noe jeg skal gjøre selv.

Jeg stiller meg alle de andre viktige spørsmålene og tar stilling til de UTENFOR forumet.

Takk til dere som har svart på det jeg faktisk spurte om.

<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

Dette er et diskusjonsforum. Du må forvente at folk diskuterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et barn med en kvinne, barnet bor nå 50% hos hver av oss og har fast delt bosted.

Dersom jeg ønsker å flytte tre-fire timer unna, uten å ta med barnet, kan mor nekte dette? (da er det såklart en selvfølge å gå over til at barnet bor fast hos henne og har samvær med meg.)

Jeg vil ikke ha en diskusjon på om det er rett eller ikke, men kan mor nekte og si hun ikke vil bli " heltidsforelder"?

Vet at om jeg hadde ønsket å flytte med barnet hadde hun kunnet si noe på det, men hva med denne situasjonen?<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

Du vil ikke ha noen diskusjon, men jeg klarer likevel ikke å holde kjeft:

Du er en så egoistisk å så lite følsom for dine egne barn at du fortjener f... ikke å bli elsket av dine barn når de blir større. At du gir f... i barnas ønske om 2 oppegående foreldre og også overser deres behov for en nær pappa er så vanvittig at jeg kan ikke beskrive det med ord.

Jeg håper du får en skikkelig feit regning mht barnebidrag og reisekostnader.

Du vil med din holdning miste barna for altid. Det er bare så synd at det er barna som blir mest skadelidende for dine handlinger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud som dere whiner :klo:

3-4 timer er ikke erlik

" nå skal jeg bryte all kontakt, rømme fra alt ansvar og aldri se barna mine igjen "

Godt sagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud som dere whiner :klo:

3-4 timer er ikke erlik

" nå skal jeg bryte all kontakt, rømme fra alt ansvar og aldri se barna mine igjen "

Nei, men man må jobbe veldig hardt for å opptrettholde den hverdagslige kontakten med barnet. Jeg er selv skillsmissebarn der pappa har vært fraværende, selv om vi var der annhver helg så kjente ikke pappa oss på den måten vi skulle ønske. Men selvfølgelig, alt er opp til faren, om han vil ha ordentlig kontakt med barna sine, så klarer han det selv om han bor litt langt unna.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mange som må flytte på seg for å komme i jobb eller utdannelse. Og rent juridisk kan ingen nekte deg. Bare tenk igjennom hva du vil og ta det opp med mor innen fristen på 6 uker. Har du ekstra god tid på deg tar du det opp tidligere slik at evt barnehage / pass osv kan tilpasses mor sin jobb situasjon.

Samvær med en en distanse på 3-4 timer er ikke allværdens. Det er kanskje bare snakk om en fly strekning som vil være gjennomførbart minst hver tredje uke med en typsik torsdag til søndag opplegg :) Eller mer avhengig av om barnet går på skole osv.. Ta da med lekser.

Siden det er du som flytter kan det hende du blir pålagt utgiftene i forbindelse med samvær. Men det kommer nok også ann på inntekten dere imellom.

Jeg ser ikke det kjempestore problemet med å flytte. Dersom du er veldig engasjert i ditt barn og ønsker å følge opp barnet ditt så best du kan, Så får dere til dette. Jeg kjenner til flere i denne situasjonen og det har gått veldig greit. ( Så fremt dere er samarbeidsvillige)

Dersom du har et dårlig forhold til barnets mor hadde jeg kanskje heller revurdert det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er du som flytter kan det hende du blir pålagt utgiftene i forbindelse med samvær. Men det kommer nok også ann på inntekten dere imellom.

Utgifter til samvær skal deles mellom foreldre etter samme brøk som bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med en kvinne, barnet bor nå 50% hos hver av oss og har fast delt bosted.

Dersom jeg ønsker å flytte tre-fire timer unna, uten å ta med barnet, kan mor nekte dette? (da er det såklart en selvfølge å gå over til at barnet bor fast hos henne og har samvær med meg.)

Jeg vil ikke ha en diskusjon på om det er rett eller ikke, men kan mor nekte og si hun ikke vil bli " heltidsforelder"?

Vet at om jeg hadde ønsket å flytte med barnet hadde hun kunnet si noe på det, men hva med denne situasjonen?<br /><br /> Anonym poster: 847c51830e8298abfdd165aec5530f1f

Hun kan ikke nekte deg å flytte men hun kan kreve at deres avtale om delt bosted taes opp igjen på nytt. Dette kan bli aktuellt hvis barnet går i skolen. Dette for at barnets sosiale arena etter skoletid blir endret,

Er barnet så lite det ikke har noe sosialt liv utenom barnehagen er det ikke nødvendig med å endre noe på delt bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...