Susa Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Hvordan reagerte katten på babyen når du kom hjem fra sykehuset? Ser for meg at han kommer til å bli veldig sjalu... Og katten sover som regel i senga vår på natta, skal også ha senga til babyen der. Har hørt historier om katten som legger seg over babyen osv... Er tante til ei jente på 1 år, og hver gang hun har vært på besøk har katten forsvinni ut med halen mellom beina, så fort hun har laget en lyd...
Søster K Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 vi har katt og venter baby i oktober. For en stund siden lukket vi døra til soverommet vårt for godt for pus, så hun ikke skal assosiere baby med forbudte områder...leste et sted at det var lurt. Ellers lurer jeg også på om hvordan pus reagerte når babyen kom hjem
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 Vår katt har aldri fått sove i senga, så akkurat det har aldri vært noe problem... Men da vi kom hjem med babyen, tror jeg han var på gjesterommet i 4-5 dager før han turte å komme ut... Og han går fort å legger seg der når babyen lager lyd, for det liker han ikke! Så kommer han ut på kvelden når ungen sover og vil ha kooos:) Anonym poster: ce70b9fd852da408ddcdd18b901166f4
charactouy Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Her har det gått helt fint. I alle fall fram til barnet ble mer mobil, nå (16mnd) må vi ofte hive ut katten for at det stakkars dyret skal slippe å bli kløpet i ørene, dratt i halen og pirket i øyet - barnet når ham uansett hvor han legger seg i stua, og vaskerommet eller loftet er visst ikke bra nok :-p
kaprifolen Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Har ikke katt, men hund, og vi valgte også å gjøre de endringene som må gjøres, i god tid før babyen kommer. Nettopp for at ikke pelsen skal føle at det er menneskevalpens skyld at det skjer forandringer! 1
Mayami Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Enig med de andre, brukte god tid på forandringene før lille kom! Ellers er jeg lite hysterisk mtp katt og baby. Selvsagt skal ikke katten få legge seg oppå babyen, men om den for eksempel snuser på føttene til lille så lar jeg den få gjøre det. Tror på at det er sunt for barn å ha kontakt med dyr - selvfølgelig innen rimelighetens grenser.. Kattene her (har to) var ikke veldig sjalu, men hunden kunne nok tenkt seg litt mer oppmerksomhet!
charactouy Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 Et hett tips er forresten å sende med en tissebleie hjem fra sykehuset så dyret får møte lukten før det møter barnet - da er det litt mer forberedt på at det kommer et nytt vesen i huset
Dolly-Duck Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 Min første bestevenn var den ene katten vår. Jeg husker selvsagt ikke hvordan ting var når jeg var et spedbarn men jeg husker at vi var uatskillelige hele min barndom og inn begynnelsen av tenårene. Når jeg ble føst hadde mine foreldre tre katter, de var meget bekymret for hvordan dette skulle gå. Etter et par dager var den ene katten vedsiden av meg så godt som hele tiden. Jeg har bilder der jeg ligger i vogn med katten ved siden av. Alle sa at foreldrene mine var helt galne som lot ham ligge med meg, men de hadde jo kontroll. Katten passet på meg fra første stund. Familie og de aller nærmeste fikk holde meg fra begynnelsen av men litt mindre kjente, f. eks venner fikk ikke nærme seg meg:P Han satt og knurret og passet på. Dette gikk etterhvert over, heldigvis.. Tror dette kommer til å gå bra. Jeg tror også barn har godt av å være rundt dyr, jeg har evig mange gode minner fra den tiden. Men den katten var jammen spessiell også 2
Søster K Skrevet 21. september 2012 #9 Skrevet 21. september 2012 Deilig å høre litt positive opplevelser av dette med katt og baby... er lei av å høre "hva gjør dere med katten nå som dere skal få en baby?" eh...det er ganske mange som har prøvd ut dette før og det er ikke sånn at katten samma hva kommer til å legge seg til å sove på babyens ansikt.. Men når det er sagt så kommer jeg aldri til å gå fra baby og katt, det er jo tross alt et dyr. Men med litt forhåndsregler tror jeg nok at det kommer til å gå veldig bra
Mayami Skrevet 21. september 2012 #10 Skrevet 21. september 2012 Kan forøvrig nevne at jeg synes det virker som om katten er mer forsiktig med lille enn med storebrødrene hans. Kanskje hun skjønner at han ikke tåler like mye? Vet ikke.. men hun lar han i alle fall gripe tak i pelsen hennes og dra henne i ørene! (For ordens skyld, det er ikke slik at jeg lar han herje slik med henne, men av og til er de veldig raske disse små!)
Marikke Skrevet 21. september 2012 #11 Skrevet 21. september 2012 Mannen tok med et klesplagg som babyen hadde hatt på seg på sykehuset, og lot katten lukte på det før vi kom hjem med babyen. Da vi kom hjem, introduserte jeg babyen til katten på myndig vis, som for å si at "Dette er min baby. Kødder du med den, så kødder du med meg." Bare for å etablere rangordningen. Fikk det tipset fra noen som har greie på katte-psykologi. Katter har stor respekt for kattemammaer og avkommet deres. Og det virket faktisk som om katten tok poenget. Den viste stor respekt for babyen, og det hele gikk knirkefritt. Vi har noen fine bilder av mannen som slapper av på sofaen med babyen på brystet og katten på fanget.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #12 Skrevet 21. september 2012 Vi opplevde absolutt ikke noe problem. Vi stengte ikke døren inn til soverommet før fødsel (hadde tenkt til, men bebisen ville ut 2 mnd før tiden ). Tok med hjem et klesplagg som pus fikk lukte på, men hun brydde seg ikke mye. Da vi kom hjem var det lite forandringer, I begynnelsen brukte vi bare vogn, og en sjelden gang fant vi pus oppi der(uten barnet så klart), hun fikk streng beskjed om at der skulle hun ikke ligge. Ellers fortsatte alt som før, ikke noe sjalusi eller gjemming. Helt problemfritt Anonym poster: 5e8c047cf2e20ddf89c2e414371cdbc2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #13 Skrevet 21. september 2012 Her ble pusen nektet adgang til soverommet vårt da jeg fant ut at jeg var gravid. Det ble noen dager med jamring, men så gikk det seg til og den fant andre favorittsteder å sove. Ungen har katta ikke brydd seg nevneverdig om hittil. Den har såvidt snust borti babyen og legger ørene litt bakover hvis babyen vræler mye, men ellers er katta den samme som før. Men så har vi kanskje verdens mest avslappa katt også, han lar seg ikke affisere av noenting. Anonym poster: e6c929c4c494765ebea8ea092ef79834
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå