Lucid Skrevet 20. september 2012 #21 Skrevet 20. september 2012 Ooops - jeg innrømmer at jeg har forsøkt å forgifte mine barn noen ganger da jeg som en dårlig mor, ga de ferdig barnemat fra glass. Noen mener tilsynelatende også at jeg da er en morder, for barna mine har fått både pølser og hamburgere i løpet av oppveksten. Om de skulle utvikle kreft en gang er det selvsagt min skyld. Det er greit. Vi mødre bærer ofte på så mye dårlig samvittighet at en dose ekstra gjør ikke noe fra eller til. HErregud, kvinne! Har du gitt barna dine pølser? :o Du må da lese alle trådene på KG nøye, nå har det jo kommet frem at pølser gjør at barna har lettere for å begynne å røyke, og når man røyker så er det lettere å begynne med hasj, og når man først har begynt med hasj så er veien kort til sterkere stoffer! FY for en dårlig mor du er som lar barna spise pølser!!! 4
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2012 #22 Skrevet 20. september 2012 I artikkelen står det at furan dannes i en kjemisk prosses under varmebehandlingen av mat. Altså det tilsettes ikke furan i barnematen. Det står at de ikke vet om det samme skjer i hjemmelaget mat. Så lenge de ikke vet hva som forårsaker denne kjemiske prossesen er vi heller ikke trygge på at hjemmelaget mat er uten dette. Syns det er litt for mye hysteri rundt hva som kan forårsake kreft. Egg er også kreftfremkallende... Enig, furan er noe som dannes når en varmer mat, noen matvarer har stoffer som kan danne furan når det varmes. Det kan være hvilken som helst matvarer. Folk er så hysteriske. Kanskje det dannes furan i en matvare som du anser som sunt og godt.
Gjest Purple Haze Skrevet 20. september 2012 #23 Skrevet 20. september 2012 Hva er poenget med å starte en tråd med en slik overskrift? Mine unger fikk barnemat på glass da de var små, men veldig kjekt å få vite at det nok er min skyld om de får kreft. Alt annet som måtte gå galt i livene deres er jo allerede min feil, så pytt, pytt lissom. Hysteriet tar virkelig overhånd hos enkelte. 5
Havbris Skrevet 20. september 2012 #24 Skrevet 20. september 2012 HErregud, kvinne! Har du gitt barna dine pølser? :o Du må da lese alle trådene på KG nøye, nå har det jo kommet frem at pølser gjør at barna har lettere for å begynne å røyke, og når man røyker så er det lettere å begynne med hasj, og når man først har begynt med hasj så er veien kort til sterkere stoffer! FY for en dårlig mor du er som lar barna spise pølser!!! Ja, det er med stor skam jeg kommer med denne innrømmelsen, den satt langt inne, særlig fordi alle mødrene her på KG alltid gjør alt riktig hele tiden. Mine barn er nå unge voksne, og at de er blitt så flotte og friske er jo underlig når de har vokst opp med en mor som har gitt de pølser. 4
Gjest meh Skrevet 20. september 2012 #25 Skrevet 20. september 2012 Er enig vedrørende det at man ikke bør la hysteriet ta overhånd, men det blir bare patetisk å bagatellisere og latterligjøre det at veldig mange barn utsettes for miljøgifter samtidig som at dette kunne ha vært unngått med enkelthet. Vi snakker som oftest ikke bare om økt kreftfare når det gjelder eksponering av miljøgifter hos barn, men også økte forekomster av atferdsproblemer, redusert vekst, redusert IQ osv. Sykdommer og tilstander som var utrolig sjeldne før har i de siste årene blitt mye vanligere, nettopp på grunn av dette. 2
charactouy Skrevet 20. september 2012 #26 Skrevet 20. september 2012 Samtidig overlever stadig flere barn til voksen alder, fordi vi har tilgang på nok mat, nok rent vann og nok medisin. Jeg nekter å bekymre meg for furan og/eller palmitin så lenge barnet mitt er mett og lykkelig. 2
2shy Skrevet 20. september 2012 #27 Skrevet 20. september 2012 Tja, på et generellt basis vil jeg si at mange foreldre forgifter barna sine og gir de et dårlig grunnlag for helsen sin senere i livet. Halv/helvfabrikat, hyppige turer til McDonalds, mat med palmeolje, mye sukker, kunstig søtning, smaksforsterkere, det er ikke måte på hva mange syns det er OK å gi barna sine av mat. Hadde det vært unntaket og ikke regelen, hadde det vært noe annet, men svært mange barn får servert altfor mye dårlig mat jevnlig. Nugatti på brødskiva, Choco Pops, nudler, Toro til middag, en kjeks her og der.. En dag vil det kunne gi store konsekvenser. Barn kan ikke ta avgjørelser om ernæring selv. Man blir rasende på gravide som røyker, men å stappe ungene sine fulle med sukker og dårlig fett regelmessig er ikke det snev bedre. 2
Lucid Skrevet 20. september 2012 #28 Skrevet 20. september 2012 Tja, på et generellt basis vil jeg si at mange foreldre forgifter barna sine og gir de et dårlig grunnlag for helsen sin senere i livet. Halv/helvfabrikat, hyppige turer til McDonalds, mat med palmeolje, mye sukker, kunstig søtning, smaksforsterkere, det er ikke måte på hva mange syns det er OK å gi barna sine av mat. Hadde det vært unntaket og ikke regelen, hadde det vært noe annet, men svært mange barn får servert altfor mye dårlig mat jevnlig. Nugatti på brødskiva, Choco Pops, nudler, Toro til middag, en kjeks her og der.. En dag vil det kunne gi store konsekvenser. Barn kan ikke ta avgjørelser om ernæring selv. Man blir rasende på gravide som røyker, men å stappe ungene sine fulle med sukker og dårlig fett regelmessig er ikke det snev bedre. Det du skriver er helt riktig, men det betyr ikke at sukker/fett/kjeks/karbohydrater/macdonaldsmat/barnemat fra glass er TABU slik som TS skal ha det til. Det må gå an å finne en balanse. Jeg ser ikke at et barn tar skade av å spise burger fra MacDonalds en gang i blant, eller pølse til middag, choco pops eller nugatti på brødskiva. Det går helt fint, så lenge man som forelder også er flink til å veie opp med god og sunn mat i tillegg. Dette slankehysteriet som foregår blant voksne skal jo ikke gå utover barn. Hva er galt med ei brødskive med nugatti og et eple til lunsj en dag, hvis barnet spiser ei brødskive med leverpostei neste gang? 3
2shy Skrevet 20. september 2012 #30 Skrevet 20. september 2012 Det du skriver er helt riktig, men det betyr ikke at sukker/fett/kjeks/karbohydrater/macdonaldsmat/barnemat fra glass er TABU slik som TS skal ha det til. Det må gå an å finne en balanse. Jeg ser ikke at et barn tar skade av å spise burger fra MacDonalds en gang i blant, eller pølse til middag, choco pops eller nugatti på brødskiva. Det går helt fint, så lenge man som forelder også er flink til å veie opp med god og sunn mat i tillegg. Dette slankehysteriet som foregår blant voksne skal jo ikke gå utover barn. Hva er galt med ei brødskive med nugatti og et eple til lunsj en dag, hvis barnet spiser ei brødskive med leverpostei neste gang? Spørsmålet er: Hva er balanse? Hva er en gang i blant? Vil det si at hvis barnet spiser 2 skiver med nugatti torsdag og lørdag, så er det greit så lenge resten av ukas brødskiver har på noe annet? Problemet er at ting baller på seg i løpet av en dag. To skiver til frokost med salami, nugatti, hapå, syltetøy, e.l, så kanskje det samme til lunsj, pasta til middag med ferdig tomatsaus, evnt Toro, også en eller annen sukkerholdig frokostblanding til kvelds. Det er summen av alt gjennom en hel dag og varigheten av ferdigmat og lite inntak av ren og næringsrik mat som er skummelt, ikke om man spiser en skive med nugatti 2 ganger i året. Èn boks med nugatti tilsvarer over 350 gram sukker. Det er ca 100 gram mer enn tilsvarende med Freia melkesjokolade. 1
Cata Skrevet 20. september 2012 #31 Skrevet 20. september 2012 Enig, furan er noe som dannes når en varmer mat, noen matvarer har stoffer som kan danne furan når det varmes. Det kan være hvilken som helst matvarer. Folk er så hysteriske. Kanskje det dannes furan i en matvare som du anser som sunt og godt. Og så jeg som fikk servert varm (hjemmelaget) middag da jeg var barn. *ser døden i hvitøyet* 1
Japp Skrevet 20. september 2012 #32 Skrevet 20. september 2012 Her var det selektiv lesing på høyt nivå syns jeg. Ser ut til at fanatikerene elegant har hoppet over det er mulig dette stoffet også kan forekomme når man varmebehandler hjemmelaget mat også. 2
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2012 #33 Skrevet 20. september 2012 Til saueflokken på kvinneguiden: (Tatt ut fra artikkelen endrer ikke kostholdsråd etter kreftalarm fra VG) Den erfarne professoren i ernæringsvitenskap, Christian Drevon, synes det blir helt feil å peke ut ett stoff som en versting. - Maten vår inneholder hundrevis av stoffer med både gunstige og ugunstige helseeffekter. Det er summen av alle disse stoffenes virkning som avgjør om en matvare er gunstig eller ugunstig. Det foreligger for få og for dårlige data til å konstatere at furan har negativ effekt på menneskers helse, sier Drevon til VG Nett. Forskning rundt furan baserer seg i det alt vesentlig på studier av dyr og man vet lite om hva som skjer hos mennesker. - Min holdning er at når vi skal gi råd om mennesker må vi ha gjennomarbeidede data basert på mange ulike studier, med klare helsemessige effekter før man går ut med bekymringsmeldinger. Det blir useriøst å advare mot noe vi har så lite kunnskap om, sier Drevon.
Gjest O___o Skrevet 20. september 2012 #34 Skrevet 20. september 2012 Jeg pleier å bruke arsenikk. Du vet. Det enkle er oftest det beste 3
Gjest Violetta Skrevet 20. september 2012 #35 Skrevet 20. september 2012 Jeg pleier å bruke arsenikk. Du vet. Det enkle er oftest det beste Jeg og. Vanskelig å spore er det også. 1
LukaFrost Skrevet 20. september 2012 #36 Skrevet 20. september 2012 Forgifter du barna dine med furan? Dette må leses av alle foreldre. http://www.aftenposten.no/okonomi/Stoff-i-barnemat-kan-vare-helsefarlig-6996309.html Anonym poster: 04f1561679882f059dbe94a9b6cf29ae Det var da også en vinkling...
Havbris Skrevet 21. september 2012 #37 Skrevet 21. september 2012 Jeg pleier å bruke arsenikk. Du vet. Det enkle er oftest det beste Det er mye enklere å bruke pølser. Lettere å få tak i er det også. 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #38 Skrevet 21. september 2012 Da er jeg buttfucked for å si det sånn for sønnen min (2år) nekter å spise middag, eneste middagsmat jeg får i han er denne ihjel-kokte barnematen på glass. Kanskje vi får gå tilbake til ensidig kost med kun brødskiver hele dagen da...<br /><br /> Anonym poster: 362a8d05d674ab62dfca4dba3f23e245
makkapakka Skrevet 21. september 2012 #39 Skrevet 21. september 2012 Syns det er merkelig hvor lite som skal til før hysteriet er igang. Om det gjelder barnemat, klorvann, våtservietter, hudkremer, sjokolade osv... nå er visst sjokolade sunt igjen...
2shy Skrevet 21. september 2012 #40 Skrevet 21. september 2012 Syns det er merkelig hvor lite som skal til før hysteriet er igang. Om det gjelder barnemat, klorvann, våtservietter, hudkremer, sjokolade osv... nå er visst sjokolade sunt igjen... Det er ikke snakk om å være hysterisk, det er snakk om å være bevisst. Det er lite som er så trasig å være alvorlig syk, og det vi spiser/drikker er en stor bidragsyter til utvikling av sykdom. Sjokolade i dens opprinnelige form er sunt, sjokolade i form av nugatti eller melkesjokolade har aldri vært annet enn usunt. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå