AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #1 Del Skrevet 20. september 2012 Jeg har vært på finn.no og sett på leilighet i Oslo, og fant mange leiligheter til 500 000 - under millionen. Jeg tenke WOW så billig! Men så måtte man betale 12 000 til 17 000 i husleie ekstra, og da blir det ikke så billig da? Hvorfor er det slik? Kan likesågodt kjøpe leilighet til 2-3 mill, da. Anonym poster: a5c5e112468757650170d2f671d68de5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 20. september 2012 #2 Del Skrevet 20. september 2012 Grunnen til at selve boligen er billig, er nettopp fordi at fellesgjelden er høy. Og det er skumle greier. Og ja, du kan like greit kjøpe en selveier bolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Støvkornet Skrevet 20. september 2012 #3 Del Skrevet 20. september 2012 Det kan ligge gjeld igjen i leiligheten. Er det et borettslag? Slik er det desverre mange steder, og kan ikke skjønne at dette kan være positivt. Det kan jo også være felleskostnader om det er et borettslag, men det skal ikke være så dyrt. Man kan vell ikke kjøpe en leilighet og betale 15000 ekstra i mnd? Syntes det var drøyt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 20. september 2012 #4 Del Skrevet 20. september 2012 Dette er sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg har aldri forstått det Har hørt så mye forskjellig.. Når det står fellesgjeld.. Er dette "for alltid", eller til en eventuell fellesgjeld er nedbetalt? Kan noen forklare litt enkelt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 20. september 2012 #5 Del Skrevet 20. september 2012 Dette er sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg har aldri forstått det Har hørt så mye forskjellig.. Når det står fellesgjeld.. Er dette "for alltid", eller til en eventuell fellesgjeld er nedbetalt? Kan noen forklare litt enkelt? Om det er snakk om fellesgjeld, er det til gjelden er det til gjelden er nedbetalt. Men, det man ser tendenser til i mange borettslag er at fellesgjelden ofte øker av diverse årsaker, og at det plutselig blir dyrere og dyrere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #6 Del Skrevet 20. september 2012 Leilighetene du har sett på koster i realiteten 2-3 mill. De høye husleiene er høye fordi det er nedbetaling av høy fellesgjeld. Ikke vurder å kjøpe leilighet en gang før du har lært deg ihvertfall noe om økonomi og fast eiendom. Det er skremmende at voksne mennesker kan være så kunnskapsløse. Anonym poster: 4dbacaad7045731ca5d6f9047bb1c6e9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zanna Skrevet 20. september 2012 #7 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Ingen leiligheter er så billige uten at det er en stor hake ved det. Det står sikkert oppført en fellesgjeld, så da blir det 500000 + fellesgjelden som er på mye mer enn den halve millionen. Så ja, du kan like godt kjøpe noe annet til 2-3 mill., summen vil antagelig bli den samme. Endret 20. september 2012 av zanna 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #8 Del Skrevet 20. september 2012 Høres ut som borettslag med fellesgjeld ja. Det finnes både positive og negative sider ved borettslag, men jeg hadde nok ikke valgt det selv. Ja, du må betale 17 000 kr i måneden for fellesgjelden, og avdragene kan noen ganger stige. Anonym poster: 5c0c0aa2a38a256d81080de84b3ebc7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 20. september 2012 #9 Del Skrevet 20. september 2012 Om det er snakk om fellesgjeld, er det til gjelden er det til gjelden er nedbetalt. Men, det man ser tendenser til i mange borettslag er at fellesgjelden ofte øker av diverse årsaker, og at det plutselig blir dyrere og dyrere. Altså, i vår borettslag har husleia (jeg innbiller meg at det er fellesgjeld?) økt ganske mye, fra 1000 til 2900,- på noen år. Men blir man aldri kvitt den da eller, siden borettslaget hele tiden skal pusse opp, fikse osv? Eller er dette kun husleie, og fellesgjeld er noe annet? Har f.eks et borettslag en gjeld på 50 mill som beboerne "spleiser" på helt til den er nedbetalt? Sorry, jeg vet jeg virker dum, men det er en stund til jeg skal kjøpe min egen leilighet, og har liksom aldri lært det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 20. september 2012 #10 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Altså, i vår borettslag har husleia (jeg innbiller meg at det er fellesgjeld?) økt ganske mye, fra 1000 til 2900,- på noen år. Men blir man aldri kvitt den da eller, siden borettslaget hele tiden skal pusse opp, fikse osv? Eller er dette kun husleie, og fellesgjeld er noe annet? Har f.eks et borettslag en gjeld på 50 mill som beboerne "spleiser" på helt til den er nedbetalt? Sorry, jeg vet jeg virker dum, men det er en stund til jeg skal kjøpe min egen leilighet, og har liksom aldri lært det. Det er forskjell på husleie og fellesgjeld ja. Husleie er jo noe et styre i et borettslag f.eks., bestemmer etter eget ønske og behov. Om de føler det er behov for mer renovering, eller å spare noe penger som en buffer for et eller annet på vegne av alle boligene i borettslaget, setter de opp husleia. De kan bestemme hvor mye og hvorfor, så lenge de har flertall for det. Jeg ville styrt unna alle borettslag med mye fellesgjeld, og skyhøye husleier. Å betale et par tusen i måneden til f.eks. sparing på vegne av et sameie, er ikke unormalt og det er helt greit. Endret 20. september 2012 av Fairydust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 20. september 2012 #11 Del Skrevet 20. september 2012 Her står det mer om det som du kan lese: http://om.eiendomsmegler1.no/spoersmaal-om-kjoep-og-salg/boligkjoep/boligtyper/#Blir en andelsleilighet til en selveier når fellesgjelden er betalt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 20. september 2012 #12 Del Skrevet 20. september 2012 Her står det mer om det som du kan lese: http://om.eiendomsme...lden er betalt? Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 20. september 2012 #13 Del Skrevet 20. september 2012 Fordi boligen ikke koster 500.000, men har et innskudd på 500.000. Prisen på boligen er innskuddet + fellesgjeld. De 15.000 kr i måneden dekker nedbetaling av fellesgjeld, samt driftskostnader i borettslaget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 20. september 2012 #14 Del Skrevet 20. september 2012 To identiske tråder er flettet sammen, Iah, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frua Skrevet 20. september 2012 #15 Del Skrevet 20. september 2012 Jeg har bodd i flere borettslag da jeg bodde alene og synes det var trygt siden jeg ikke har peilig på vedlikehold av bolig og ikke hadde råd til uforutsette utgifter. Sjekk at borettslaget har god økonomi før du kjøper slik at det ikke dukker opp noen overaskelser. Jeg ville styrt unna nybygde borettslag siden det er der fellene kan ligge. Sjekk hva husleien (fellesgjelden) inkluderer siden det vil være ulikt fra borettslag til borettslag. Hvis du melder deg inn i styret i borettslaget så kan du tjene noen tusenlapper i året også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå