Gå til innhold

Imovane, for mange sovetabeletter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelper jo ikke med normal døgnrytme om man ikke får sove :roll::fnise:

Har testet de tablettene selv og merket absolutt ingenting. Bare bortkastede penger.

Vet du ingenting om hvorfor du sliter med å få sove? Er det ting i livet ditt som du kanskje må ta tak i eller en sykdom du har? Har legen din orøvd å finne ut av årsaken eller bare gitt deg sovetbl.?

Veldig viktig å finne årsaken bak det hele og se om det kan løses der.

Så utrolig godt å vite at det ikke bare er meg, tusen takk :)

Endelig noen som forstår. hehe...Har foreldre og som bekymrer seg, men de forstår ikke det jeg prøver å fortelle. At jeg bestemmer ikke over kroppen min lenger. Det høres sikkert helt fjernt ut. Men jeg føler jeg står på utsiden og har ingenting jeg skulle ha sagt. Den lever helt sitt eget liv.

Ja, vi holder på med det nå. Akkurat begynt å få litt hjelp hos DPS.

Tusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags rutiner har du om dagen og kvelden da?

Har du prøvd slike ting som rent og ryddig soverom, lufte godt, skru av tv og data en stund før normal leggetid, trening eller aktivitet utendørs, dusje før man legger seg og alt det der?

Hva slags rutiner har du om dagen og kvelden da?

Har du prøvd slike ting som rent og ryddig soverom, lufte godt, skru av tv og data en stund før normal leggetid, trening eller aktivitet utendørs, dusje før man legger seg og alt det der?

Såklart. Det er vel det første de fleste ville gjort når kroppen ikke vil sove. Folk med sunn fornuft iallefall :)

Gjest blah blah
Skrevet

Kjempebra at du har fått tatt tak i det og nå får hjelp da :)

Sliter med søvnproblemer selv og vet at det ikke alltid er like lett. Jeg sliter med det pga en kronisk sykdom slik at jeg i perioder ikke får sove uansett hva jeg prøver.

For meg er det viktig å ikke bryte rutinene selv når jeg er i disse periodene.

At jeg legger meg og prøver å sove, men om det ikke går etter en stund så står jeg opp.

Holder meg unna tv og internett, men føler at jeg klarer å slappe godt av når jeg leser eller løser kryssord, tar en kopp kamille-te, tenner noen stearinlys og slikt.

For om jeg bryter rutinene helt fordi jeg likevel ikke får sove, så blir det vanskeligere for meg å komme tilbake til en god søvnrytme igjen.

• Liker 2
Gjest blah blah
Skrevet

Såklart. Det er vel det første de fleste ville gjort når kroppen ikke vil sove. Folk med sunn fornuft iallefall :)

Okey, måtte bare spørre fordi det er mange som bare tenker at de ikke får sove, men ikke prøver slike enkle tiltak :)

Skrevet

Imovane 5mg hadde null effekt for meg, jeg nevnte det for to jeg kjenner og begge sa at 5mg ikke hjalp de heller. Men 7,5mg hjalp de, selv en halv 7,5 hjalp. Merkelig! Så jeg spurte legen om å gå prøve 7,5 isteden , og den hjelper meg! (kanskje det er psykisk side de andre sa det, men det funker iallefall) Men den hjelper best hvis jeg tar den ca 20-30 min før jeg legger meg, tar jeg den rett før jeg legger meg så hjelper den lite på innsovningen men hjelper nesten bare så jeg sover dypere.

Jeg tar bare imovane en gang i blant, kan ha en pakke på 30 tab i flere mnd. Det som har hjulpet meg veldig er at jeg endrer søvnmønsteret mitt, nå har jeg blitt et A-menneske og sover mye bedre. Før var jeg B-menneske og hadde noen sagt at jeg skulle bli A så hadde jeg aldri trudd på det! NO WAY! Men jo jeg ble tilfeldig det. Jeg står alltid opp før kl 8, også i helgene (eller en sjelden gang sover jeg til halv 9 el 9). Legger meg ca alltid før kl 24. Er ikke like nøye på leggetiden som på stå opp tiden, men legger jeg meg kl 2 en gang nå så ødelegger det for flere kvelder. Det viktigste er å ikke sove for lenge på dagene, og stå opp tidlig også på dager man ikke må opp tidlig. I begynnelsen måtte jeg bruke vekkeklokke også på fridager men nå våkner jeg tidlig uansett.

Anbefaler deg TS å prøve å endre på søvnmønsteret hvis du klarer det, det er kjempe vanskelig i begynnelsen men absolutt verdt det!!

Ellers bruk soverommet kun til å sove i og sex. Ha ikke masse lys på rundt deg de siste timene før du legger deg. Er du lei deg eller sint så prøv å tenke masse på det før du legger deg, og ikke rett før du legger deg, for å bli "ferdig" med problemet så du ikke grubler i senga. Ha det kjølig på soverommet. Hold deg unna alt med koffein (kaffe, te, cola ol) etter kl 18. Finn på en kjedelig dagdrøm som du tenker på når du har lagt deg, det hjelper iallefall meg, fordi jeg er drittlei historien :gjeiper:

Anonym poster: 1f9a5f877023bdaf054279e4cd97b0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...