Gjest Gjest Skrevet 20. september 2012 #21 Skrevet 20. september 2012 Hvorfor har det blitt slik at vi nå må begynne setningene våre med "jeg er ikke rasist, men..." eller lignende? Av erfaring vet jeg at man veldig ofte må forsvare seg om man kommer med en lite politisk korrekt uttalelse, eller sier noe som kan tolkes som rasisme av hårsåre utlendinger. Rasismekortet er så oppbrukt, allikevel dras det med en gang noen nevner "utlending" eller lignende. Viser du til statistikken over overfallsvoldtekter er du rasist. Det samme gjelder om du mener at vi skal forby halal-slakting eller bygging av 10 nye moskeer i Oslo og omegn. Og du må da for all del ikke finne på å si at det er tåpelig at noen kan forby små barn å gå med nisseluer! Nevner du at hijab kanskje er litt undertrykkende i visse tilfeller er du en hore som ikke har respekt for kultur og religion. Og hvis du måtte finne på å synse om utsending av ikke-etnisk norske som voldtar norske damer, banker opp konene sine og raner Den Norske Bank, ja, da kan du banne faen på at du er en RASIST. Hvordan er det sånn? Hvorfor kan mange av DE tegne grove tegninger av griske, siklende jøder, og det går stille forbi, mens når én person tegner en uskyldig/for mange en morsom tegning av en av deres, blir mennesker drept, spyttet på og truet med øks? Er det mangel på selvironi? Skjønner de ikke at det å kalle noen for "jævla hviting/potet" er det samme som å kalle noen for "svarting"? Forstår de ikke at rasisme går begge veier? Jeg har tatt konsekvensene av dette tullet, og kaller meg rasist. ( selv om kritikk av relegion og relegiøse strengt tatt ikke har noe med rasisme å gjøre ). De "multikulturelle" er nyttige idioter for all verdens menneskesmuglere som frakter analfabeter fra den tredje verden hit.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2012 #22 Skrevet 20. september 2012 Jeg lurer på det samme. Jeg må hele tiden trå varsomt. Har endel utenlandske venner, og de snakker nedsettende om Norge, nordmenn og generelt alt som har med Norge å gjøre. De kaller hverandre gjerne "svartinger", "nigger", "sotrør" og lignende, men med en gang "vi" gjør det, selv om det ikke er i en nedlatende tone, blir det tolket rasistisk. Husker en gang en gjeng med somalere kastet en flaske i bakhodet på meg og fulgte etter meg hjem midt på natten.. Snakket om det på facebook, og da jeg påpekte nasjonaliteten var det JEG som var rasisten og "jævelen". Helt utrolig! Velkommen til "det nye vi" som Jonas kalte det. De som har stemt på innvandringsvennlige partier som AP og SV er skyld i denne galskapen.
sebastianen Skrevet 20. september 2012 #23 Skrevet 20. september 2012 Men for å ta nettdebatter om innvandring som eksempel, så er litt av problemet at den er så enormt polarisert. Det blir fort full krig, og det blir veldig mye usakligheter fra begge "sider"(rasist, islamofob, islamofil, kulturmarxist, snillist, naivist etc). Dette går på bekostning av de mer nyanserte og saklige debattene, som jo er viktige. Både når det gjelder innvandring og palestina spørsmålet er det dessverre sånn at det er nærmest umulig å diskutere det på nett. Det finnes alltid noen rabiate på begge sider. Da blir en selv drevet lengre inn på den ene siden. Og argumentasjonen blir dårlig. Jeg innrømmer glatt at jeg ofte blir sint og.
Tabris Skrevet 20. september 2012 #24 Skrevet 20. september 2012 Det er ganske interessant at de fleste som starter med setningen "Jeg er ikke rasist, men..." skal til å si noe svært generaliserende og unyansert mot en etnisk/religiøs gruppe. På samme måte som du kan være sikker på at hvis noen starter en setning med "Ikke for å være frekk, men...", så vil resten av det de skal si være temmelig ufint. De som etter min erfaring bruker rasismebegrepet mest, er de som er opptatt av å understreke at de ikke er rasister, eller opptatt av å understreke at ordet blir misbrukt. Jeg har så absolutt sett eksempler av at folk blir kalt rasist uten grunn, men jeg har oftere sett ordet brukt av de som mener det misbrukes. 4
Gjest imli Skrevet 20. september 2012 #25 Skrevet 20. september 2012 Med fare for å virke som en rasist: Fordi de ikke er muslimer. Det finnes selvfølgelig drittsekker blant alle folkeslag, men min oppfatning er at det er mest innenfor Islam de har et forferdelig kvinnesyn blant annet. Jeg er ganske varsom når jeg diskuterer dette, for jeg vet absolutt at ikke alle er like. Som nevnt er det drittsekker i alle folkeslag. Dersom skriver jeg alltid "mange", "noen" osv, for ikke å tråkke på noens tær, eller være usaklig. Det verste jeg ser er de som skriver "muslimer er noen drittsekker", på lik linje som når noen skriver "nordmenn er noe dritt". Du ser ikkje ironien i dette, eller? 4
Thalassos Skrevet 20. september 2012 Forfatter #26 Skrevet 20. september 2012 Du ser ikkje ironien i dette, eller? Ser ikkje at jeg skrev "Det finnes selvfølgelig drittsekker blant alle folkeslag, men min oppfatning er at det er mest innenfor Islam de har et forferdelig kvinnesyn blant annet." eller?
Miraaa Skrevet 20. september 2012 #27 Skrevet 20. september 2012 Dere må ikke glemme at muslimer er såpass barbariske, ikke fordi de er muslimer men fordi de ikke har syn på etikk, normer og regler slik som vi, og det pga. styringen i landet de bor i. De ligger langt tilbake i tid. Afghanistan, Pakistan, Irak er over 70-80 år tilbake i tid enn det vi er. Se på Tyrkia, Libanon, Dubai etc. Disse landene har kommet seg litt videre. Også må dere ikke glemme at de fleste innvandrere i norge er 1. eller 2. generasjon, 3. generasjon blir jo noe helt annet. De kommer til å være mer NORSKE. Jeg er selv etnisk norsk, men min samboer er utenlandsk som er født og oppvokst i Norge, jeg har vært i landet hans flere ganger og det man ser der er ikke menneskelig. Det er ikke noe som heter menneskerett der borte. Er det rart de er så "brutale"? Med en slik kultur så synes jeg ikke det er rart at de er sånn som de er. I Norge har de friheten til å forsvare seg selv, og dette kan gå litt over grensa. Fordi de aldri har hatt den friheten før. Så folkens, hvorfor ikke konsentrere seg om de snille, "vanlige", innvandrere her i Norge, enn å bry seg om de man ikke synes noe særlig om?
Apis Skrevet 20. september 2012 #28 Skrevet 20. september 2012 Det er ganske interessant at de fleste som starter med setningen "Jeg er ikke rasist, men..." skal til å si noe svært generaliserende og unyansert mot en etnisk/religiøs gruppe. På samme måte som du kan være sikker på at hvis noen starter en setning med "Ikke for å være frekk, men...", så vil resten av det de skal si være temmelig ufint. De som etter min erfaring bruker rasismebegrepet mest, er de som er opptatt av å understreke at de ikke er rasister, eller opptatt av å understreke at ordet blir misbrukt. Jeg har så absolutt sett eksempler av at folk blir kalt rasist uten grunn, men jeg har oftere sett ordet brukt av de som mener det misbrukes. De samme opplevelsene har jeg også. Vis det du skal si ikke er rasistisk så er det ikke det og det trengs ikke å understrekes.
Gjest Ingrid Skrevet 20. september 2012 #29 Skrevet 20. september 2012 Fordi muslimer er uhøflige og uoppdragne drittunger som kaster steiner på alt de ser om de ikke får det som de vil. Derfor må nordmenn, som er voksne, ta de i ørene og sette de på plass. Ja, det er sånn det er. Og jeg vet det fins normale muslimer, og at de er i flertall HELDIGVIS! men det er de ektremistene jeg prater om. Som bare har forståelse for seg og sitt. De ekstreme kristne legger jeg ikke noe merke til, for de går ikke å voldtar og kaster dritt etter jenter på gata. Hvor er nestekjærligheten? Det blir bråk om man tegner en tegning av Muhammed, men å kalle norske jenter er heeelt greit... DEN henger ikke helt på greip! Det blir bråk om man drar frem det negative ved islam, men om man sier noe negativt om norge eller nordmenn, så er det heeelt greit. Anonym poster: ac997645a200bf66f3aaec5eb9247e1e FY FAEN!!! Jeg jobbet på en kristen skole en gang, der var det en av lærerne som hadde skilt seg fra mannen sin fordi hun ble slått og mishandlet. Responsen var denne; "Jeg vil ikke at du skal undervise ungen min, for du har skilt deg", "Uansett hva som skjer i ekteskapet ditt kan du ikke skille deg, for ditt ekteskap er bestemt av Gud" og "Du ødlegger for Gud". Stakkars lærer fikk ingen støtte..... Jaja, kristne gjør ingenting galt...... Det fins både jøder, kristne, muslimer, hinduer og buddhister som er ekstreme, mordere, mobbere osv. Ellers mener jeg det er rasistisk å gi folk særbehandling. Vi lever i et rasistisk samfunn hvis vi ikke kan si at "du er brun" eller "du er hvit" eller "du er hindu" osv osv
Noir Skrevet 20. september 2012 #30 Skrevet 20. september 2012 Jeg tror det er lett å starte å si noe på den måten, fordi det er så lett å bli anklaget for rasisme, og det er så mange som er utrolig hårsåre rundt det. Om du har noe du vil melde som kun streifer innom noe som av noen kan oppfattes som rasistisk, så vil du jo da unngå at samtalen utvikler seg til en diskusjon om rasisme istedet for det dere egentlig snakket om. Kan nevne et eksempel fra noen år tilbake da vi var en venninnegjeng som diskuterte hvor forskjellig smak vi hadde når det gjelder hva vi fant attraktivt ved en mann. Helt greit å si "jeg foretrekker mørkt hår, og har aldri vært med noen blonde," men da ei venninne presiserte at hun ikke kunne tenke seg å ta med en afrikaner hjem, så utviklet det seg til at noen ble fornærmet og begynte å diskutere rasisme. Overdrevet? Jeg vet jeg har sagt de ordene selv, fordi det er så mange som ikke ser skillet mellom å kritisere noe som går på feks. kulturelle forskjeller eller religion med etnisitet.
sebastianen Skrevet 20. september 2012 #31 Skrevet 20. september 2012 FY FAEN!!! Jeg jobbet på en kristen skole en gang, der var det en av lærerne som hadde skilt seg fra mannen sin fordi hun ble slått og mishandlet. Responsen var denne; "Jeg vil ikke at du skal undervise ungen min, for du har skilt deg", "Uansett hva som skjer i ekteskapet ditt kan du ikke skille deg, for ditt ekteskap er bestemt av Gud" og "Du ødlegger for Gud". Stakkars lærer fikk ingen støtte..... Jaja, kristne gjør ingenting galt...... Det fins både jøder, kristne, muslimer, hinduer og buddhister som er ekstreme, mordere, mobbere osv. Ellers mener jeg det er rasistisk å gi folk særbehandling. Vi lever i et rasistisk samfunn hvis vi ikke kan si at "du er brun" eller "du er hvit" eller "du er hindu" osv osv Høres ut som konklusjonen er at religion fører til massedød av hjerneceller... 1
Tabris Skrevet 20. september 2012 #32 Skrevet 20. september 2012 Høres ut som konklusjonen er at religion fører til massedød av hjerneceller... Er du seriøs?
sebastianen Skrevet 20. september 2012 #33 Skrevet 20. september 2012 Er du seriøs? Dette høres ut som et opplegg til konflikt. Jeg fleipa, jeg synes religion er idiotisk. Jeg slang ut en kommentar. Det betyr ikke at jeg tror religiøse mennesker får et virus som dreper hjerneceller , sukk. Men ja, jeg synes religion er destruktivt. Men for all del, ikke ta alt bokstavlig , skulle jo tro du var indremisjonist.... 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #34 Skrevet 20. september 2012 Jeg ble skjelt ut og angrepet av en afrikansk mann for noen dager siden, fordi jeg ba ham slutte å slå en annen mann på bussen, (muslimsk somalier, etter utseende og påkledning å dømme), jeg har ikke sagt det til andre enn mine nærmeste, fordi jeg ikke orker diskusjonen om det at han var afrikansk muslim har noe å si. Det kan godt være at han hadde vært idiot uansett hvor han kom fra og hva han trodde på, men jeg er ganske sikker på at en nordmann aldri ville oppført seg sånn. Så da er jeg vel rasist da. Anonym poster: 8e9eeeb3aef6ad67f01e19d0ace78567
Gjest Ingrid Skrevet 20. september 2012 #35 Skrevet 20. september 2012 Dette høres ut som et opplegg til konflikt. Jeg fleipa, jeg synes religion er idiotisk. Jeg slang ut en kommentar. Det betyr ikke at jeg tror religiøse mennesker får et virus som dreper hjerneceller , sukk. Men ja, jeg synes religion er destruktivt. Men for all del, ikke ta alt bokstavlig , skulle jo tro du var indremisjonist.... Jeg skjønner hva du mener selv om jeg er en stor tilhenger av religion. Jeg er selv ikke religiøs, men hadde ønsket jeg var det. Jeg kunne ønske jeg kunne føle meg trygg og hjemme i et samfunn preget av det overnaturlige og mystiske. Men er det noe jeg hater så er det religiøs krig og krangel. Må religion føre til konflikt og krangel om hvilken som er best? Kan vi ikke bare respektere? De fleste vil jo ikke ha konflikt, men i alle religioner og folkslag fins det ekstreme.....
Gjest Ingrid Skrevet 20. september 2012 #36 Skrevet 20. september 2012 Jeg ble skjelt ut og angrepet av en afrikansk mann for noen dager siden, fordi jeg ba ham slutte å slå en annen mann på bussen, (muslimsk somalier, etter utseende og påkledning å dømme), jeg har ikke sagt det til andre enn mine nærmeste, fordi jeg ikke orker diskusjonen om det at han var afrikansk muslim har noe å si. Det kan godt være at han hadde vært idiot uansett hvor han kom fra og hva han trodde på, men jeg er ganske sikker på at en nordmann aldri ville oppført seg sånn. Så da er jeg vel rasist da. Anonym poster: 8e9eeeb3aef6ad67f01e19d0ace78567 Først vil jeg bare sende deg en klem Spør deg selv dette; er det relevant å nevne hudfarge og folkeslag? For det er sånn vi fortsetter med rasismen hvis vi på død og liv må nevne nasjonalitet, om det er en nordmann eller pakistaner. Jeg vet selvfølgelig ikke hvorfor denne mannen var voldlig, men jeg vet at en nordmann kunne funnet på det samme, like mye som en kineser, somaler eller en russer. Som jeg har sagt en million ganger tidliger; det fins gale folk i alle folkeslag.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #37 Skrevet 20. september 2012 "Muslimer er barbariske" og "muslimer er uoppdragne drittunger", skriver dere. 1,5 milliarder mennesker er barbariske, uoppdragne drittunger, altså. Men dere er ikke rasister. Nei, men da er jo det oppklart. Anonym poster: d09c260a1bf85a9e87c3a8a6c26ebbf6 2
Thalassos Skrevet 20. september 2012 Forfatter #38 Skrevet 20. september 2012 "Muslimer er barbariske" og "muslimer er uoppdragne drittunger", skriver dere. 1,5 milliarder mennesker er barbariske, uoppdragne drittunger, altså. Men dere er ikke rasister. Nei, men da er jo det oppklart. Anonym poster: d09c260a1bf85a9e87c3a8a6c26ebbf6 Og du skriver "dere". Flere av oss har skrevet "mange" og "noen", så ikke skjær alle over en kam.
sebastianen Skrevet 20. september 2012 #39 Skrevet 20. september 2012 (endret) "Muslimer er barbariske" og "muslimer er uoppdragne drittunger", skriver dere. 1,5 milliarder mennesker er barbariske, uoppdragne drittunger, altså. Men dere er ikke rasister. Nei, men da er jo det oppklart. Anonym poster: d09c260a1bf85a9e87c3a8a6c26ebbf6 Og noen sier " man lager tegninger bare for å såre 1,5 milliarder mennesker " Hmmm, da kan man ta hele bunten til inntekt for sitt syn ? Endret 20. september 2012 av sebastianen 1
Gjest imli Skrevet 20. september 2012 #40 Skrevet 20. september 2012 "Mange" er vel berre eit finare ord for "alle" i denne samanhengen... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå