Capt. Obvious Skrevet 19. september 2012 #1 Del Skrevet 19. september 2012 Jepp. Det er ikke nødvendigvis slik at lave eller gjennomsnittlige menn systematisk velges bort som barnefedre selv om noen menn velges bort på denne måten, og selv om vi vet mannens høyde har noe å si for mange kvinner. Den SSB-statistikken jeg har sett dokumenterer at mange flere menn er barnløse nå enn tilfellet var på åttitallet. Det er nok riktig at noen av dem er frivillig barnløse, men da må du spørre deg om det er noen grunn til at flere menn nå er før ikke ønsker egne barn. Jeg kan nemlig ikke se noen. Nå vet jeg ikke om det er gjort systematiske undersøkelser på grunnene til barnløshet, men slik jeg ser det er det mange potensielle grunner til at man ønsker å forbli barnløs. Det kan være økt risiko for familiesplittelse i forhold til åttitallet og arbeidssituasjonen - at mange heller ønsker å fokusere på jobb og karriere istedet for familiestiftelse. Arbeidslivet har blitt tøffere og det er unektelig flere bransjer som mer eller mindre har blitt uforenlig med det å ha familie i tillegg. Videre er det mange som ikke ønsker å låse ned hverdagen sin de neste 18 årene. Stifter man familie, vi livet stort sett bestå av jobb og barneoppdragelse. Man må legge opp store deler av livet sitt etter dette fordi det ikke lenger er vanlig å ha en hjemmeværende kone slik det var i tidligere tider. Og det finnes sikkert flere grunner til at menn ikke vil ha barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. september 2012 #2 Del Skrevet 19. september 2012 Nå vet jeg ikke om det er gjort systematiske undersøkelser på grunnene til barnløshet, men slik jeg ser det er det mange potensielle grunner til at man ønsker å forbli barnløs. Det kan være økt risiko for familiesplittelse i forhold til åttitallet og arbeidssituasjonen - at mange heller ønsker å fokusere på jobb og karriere istedet for familiestiftelse. Arbeidslivet har blitt tøffere og det er unektelig flere bransjer som mer eller mindre har blitt uforenlig med det å ha familie i tillegg. Videre er det mange som ikke ønsker å låse ned hverdagen sin de neste 18 årene. Stifter man familie, vi livet stort sett bestå av jobb og barneoppdragelse. Man må legge opp store deler av livet sitt etter dette fordi det ikke lenger er vanlig å ha en hjemmeværende kone slik det var i tidligere tider. Og det finnes sikkert flere grunner til at menn ikke vil ha barn. Kurant alt sammen. Men jeg ser fremdeles ikke noen grunn til at disse grunnene til å ikke bli far skulle være mer tungtveiende nå enn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 19. september 2012 Kurant alt sammen. Men jeg ser fremdeles ikke noen grunn til at disse grunnene til å ikke bli far skulle være mer tungtveiende nå enn før. Arbeidslivet har blitt tøffere siden åttitallet og mange bransjer er mer konkurranseutsatt. Det vil si at det kreves mer innsats (også gjennom tidsbruk) for å klatre høyt, dersom det er det som er målet. Dette vil da naturlig nok også ha en konsekvens i forhold til hva slags familieliv man ønsker seg. Videre blir det stadig vanligere å skille seg og stifte ny familie. Jeg tipper det er mange som ikke gidder å være med på denne runddansen med særkullsbarn, mine og dine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. september 2012 #4 Del Skrevet 19. september 2012 Arbeidslivet har blitt tøffere siden åttitallet og mange bransjer er mer konkurranseutsatt. Det vil si at det kreves mer innsats (også gjennom tidsbruk) for å klatre høyt, dersom det er det som er målet. Dette vil da naturlig nok også ha en konsekvens i forhold til hva slags familieliv man ønsker seg. Videre blir det stadig vanligere å skille seg og stifte ny familie. Jeg tipper det er mange som ikke gidder å være med på denne runddansen med særkullsbarn, mine og dine barn. Mulig. Men det forklarer ikke hvorfor andelen kvinner som er barnløse i dag er omtrent like stor eller bare litt høyere enn andelen kvinner som var barnløse på åttitallet, mens andelen barnløse menn har skutt i været sammenlignet med åttitallet. Rammer et tøffere arbeidsmarked og motvilje mot hyppige samlivsbrudd bare menn? Hvis ikke, hvorfor er det bare menn som reagerer med å ikke ville ha barn? Hvorfor reagerer ikke kvinner på samme måte? Nei, jeg har mer tro på at andelen menn som ønsker barn er relativt konstant nå i forhold til åttitallet, men at mulighetene er blitt færre i takt med at flere kvinner deltar i arbeidslivet. Det er i mine øyne bra at flere kvinner jobber, men det er samtidig tragisk at mange menn aldri får sjanse til å få barn hvis det er det de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 19. september 2012 Mulig. Men det forklarer ikke hvorfor andelen kvinner som er barnløse i dag er omtrent like stor eller bare litt høyere enn andelen kvinner som var barnløse på åttitallet, mens andelen barnløse menn har skutt i været sammenlignet med åttitallet. Rammer et tøffere arbeidsmarked og motvilje mot hyppige samlivsbrudd bare menn? Hvis ikke, hvorfor er det bare menn som reagerer med å ikke ville ha barn? Hvorfor reagerer ikke kvinner på samme måte? En hypotese om at det rammer menn i mye større grad er faktisk ikke ulogisk. Selv om det er vanlig at kvinner er i arbeidslivet så er det fortsatt i større grad menn som ønsker å klatre i rangstigen og som er villig til å bruke mest tid på arbeid kontra fritid/familie. Videre vet man også at konsekvensen for samlivsbrudd som regel er mye større for menn enn for kvinner. Stort sett er det mannen som blir samværsforelder, og dette har naturlig nok innvirkning på hans økonomi og forholdet til barna, og jeg kan forstå at terskelen er høyere for å stifte familie i det hele tatt på grunn av det. Nei, jeg har mer tro på at andelen menn som ønsker barn er relativt konstant nå i forhold til åttitallet, men at mulighetene er blitt færre i takt med at flere kvinner deltar i arbeidslivet. Det er i mine øyne bra at flere kvinner jobber, men det er samtidig tragisk at mange menn aldri får sjanse til å få barn hvis det er det de vil. Og det er jo nettopp om det dreier seg om frivillig eller ufrivillig barnløshet det er viktig å finne ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. september 2012 #6 Del Skrevet 19. september 2012 En hypotese om at det rammer menn i mye større grad er faktisk ikke ulogisk. Selv om det er vanlig at kvinner er i arbeidslivet så er det fortsatt i større grad menn som ønsker å klatre i rangstigen og som er villig til å bruke mest tid på arbeid kontra fritid/familie. Videre vet man også at konsekvensen for samlivsbrudd som regel er mye større for menn enn for kvinner. Stort sett er det mannen som blir samværsforelder, og dette har naturlig nok innvirkning på hans økonomi og forholdet til barna, og jeg kan forstå at terskelen er høyere for å stifte familie i det hele tatt på grunn av det. Og det er jo nettopp om det dreier seg om frivillig eller ufrivillig barnløshet det er viktig å finne ut av. Interessante bemerkninger du kommer med. Jeg er ikke overbevist om at de er treffende, men jeg er ikke overbevist om at du tar feil heller. Men la oss si du har rett i at flere menn er barnløse nå enn de var på åttitallet i hovedsak pga. strukturelle forhold i samfunnet som hardere arbeidsmarked og mer ustabile familierelasjoner: hvor frivillig: er da dette valget egentlig frivillig? Blir de ikke da "tvunget" av omstendigheter de selv ikke har innflytelse på til å ikke bli far? Jeg tenker at valget er frivillig hvis og bare hvis de har reell mulighet til å bli far, men velger det bort likevel. Hva tenker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 19. september 2012 #7 Del Skrevet 19. september 2012 Men det kommer jo an på om dette er frivillig barnløshet eller ikke, dessuten er det vel som du påpeker ikke bare høyde som er faktor i denne statistikken. Er etterhvert ganske mange menn som ikke kan se for seg et familieliv. Jeg inntrykk av at det faktisk er slik at kvinner foretrekker visse typer menn. Disse foretrekkes gjengbrukt fremfor å redusere kvaliteten. Altså en ren seleksjon på gitte egenskaper. At menn ikke ønsker barn generelt er naturstridig. VI snakker her om en endring på over 5% på 20 år, og over 1/4 av alle menn. Kvinneandelen som ikke får barn er nesten konstant på rundt 10-12%, hypotesen om at barn velges bort til fordel for jobb tror jeg vi bare kan sette en tykk strek over da kvinneandelene i jobb er økt markant i samme perioden sett i forhold til menn sin deltakelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 19. september 2012 Interessante bemerkninger du kommer med. Jeg er ikke overbevist om at de er treffende, men jeg er ikke overbevist om at du tar feil heller. Men la oss si du har rett i at flere menn er barnløse nå enn de var på åttitallet i hovedsak pga. strukturelle forhold i samfunnet som hardere arbeidsmarked og mer ustabile familierelasjoner: hvor frivillig: er da dette valget egentlig frivillig? Blir de ikke da "tvunget" av omstendigheter de selv ikke har innflytelse på til å ikke bli far? Jeg tenker at valget er frivillig hvis og bare hvis de har reell mulighet til å bli far, men velger det bort likevel. Hva tenker du? Tenker vel at dette egentlig er to forskjellige grunner og at man må skille kortene. Dersom en mann har "draget" og har muligheten til å skaffe seg partner så kan han i det minste selv om han vil velge et mer stressende liv med familie og barn eller et liv der han i større grad kan fokusere på seg selv. Selv om grunnen til at han da ikke velger å stifte familie er at han ikke i like stor grad kan dyrke egen karriere og livsstil så tar han i det minste dette valget frivillig selv om det muligens er påvirket av omstendighetene. Han har fortsatt muligeten til å velge å stifte familie så lenge han også godtar konsekvensene for seg selv. Om dette rent filosofisk sett kan defineres som et "fritt nok" valg er en annen sak, men samtidig er de aller fleste viktige valg i løpet av livet preget av omstendigheter og konsekvenser. Dette til forskjell fra en mann som av ulike grunner ikke får mulighet til å skaffe seg partner og familie selv om han vil, av den grunn at ingen vil ha han. I dette tilfellet dreier det seg ikke om et reelt valg, han har jo allerede blitt ekskludert fra å ta valget i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 19. september 2012 Jeg inntrykk av at det faktisk er slik at kvinner foretrekker visse typer menn. Disse foretrekkes gjengbrukt fremfor å redusere kvaliteten. Det er mulig, men det er ikke bare høyden som spiller inn her, høyde er som regel ikke alene nok til å ekskludere eller inkludere noen i partnermarkedet. Altså en ren seleksjon på gitte egenskaper. At menn ikke ønsker barn generelt er naturstridig. Jeg snakket ikke generelt, men om at innenfor definisjonsområdet av 25% så kan det være flere grunner enn ren ufrivillighet inne i bildet. At det for noen oppleves naturstridig er egentlig ikke relevant, vi vet allerede at mange velger å være barnløse, utfordringen er da å tallfeste dette. VI snakker her om en endring på over 5% på 20 år, og over 1/4 av alle menn. Kvinneandelen som ikke får barn er nesten konstant på rundt 10-12%, hypotesen om at barn velges bort til fordel for jobb tror jeg vi bare kan sette en tykk strek over da kvinneandelene i jobb er økt markant i samme perioden sett i forhold til menn sin deltakelse. Ja, men man må se på hvilke bransjer/jobber kvinner velger, se an forenligheten i forhold til familie og sette dette opp mot de karriereveiene menn typisk velger som jeg skrev tidligere. Det er bla. mye forskning på at kvinner i mye større grad enn menn velger deltid, dette vil naturligvis ha innvirkning på en eventuell familiesituasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå