Gå til innhold

Blitt kastet ut. Hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ei jente på 19 år, jeg er lærling og har derfor ikke så mye penger utbetalt i måneden. (9000). Den summen er ikke akkurat noe jeg kan klare meg på. Jeg har blitt "kastet ut" hjemmefra, jeg og moren min klarer rett og slett ikke å se hverandre i øynene.

Jeg lurte på om det var et sted man kunne få støtte fra, når situasjonen er som den er. Jeg er jo lærling og får penger utbetalt i måneden, men er det fortsatt mulighet å få støtte?

Takk for svar :)

Anonym poster: 03521e02e69faaeb62a5240e51d3eb8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV/sossen er vel stedet å starte, tviler på at du kommer så langt. 9000 er nok å leve på i mindre byer, spørs vel gjerne litt på kor du bur...

Endret av X-1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det er noe sted å få hjelp i din situasjon.. Regner med du går som student.. Men har du søkt lån og stipend?

Det er før øvrig mye mer enn jeg har i mnd som student, i Oslo, med egen leilighet og hund... Går fint det!

<br /><br /> Anonym poster: 614bbad7b9781a0ec0f2abc3d2b97060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig klarer du deg på 9000 kr i mnd! 9000 er omtrent det alle studenter, lærlinger og mange av de som er under nav må klare seg på, så selvfølgelig klarer du deg også på en sånn sum. Finn et rom i kollektiv til maks 5000 kr (avhengig av hvor du bor, finnes billigere rom enn det), så har du 4000 kr til mat og nødvendigheter.

Og nei, du får selvfølgelig ingen støtte - du har jo lønn!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den billigste hybelen her i byen ligger på 6000 i måneden, etter mitt regnestykke så har jeg ikke råd til det etter strøm, telefonregning, mat + fellesutgifter. (det er et bofellesskap).

Men er det ikke mulighet for støtte, så får jeg vel heller prøve det ut. Lånekassen får man ikke penger fra når man er lærling (tror jeg)

Hadde vært veldig fint om du fant link Frk. tyttebær :)

Uansett så må jeg jo, og man klarer vel alt man vil ! ;) -TS

Anonym poster: 1b1c74084ef7496d333e106973070587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den billigste hybelen her i byen ligger på 6000 i måneden, etter mitt regnestykke så har jeg ikke råd til det etter strøm, telefonregning, mat + fellesutgifter. (det er et bofellesskap).

Men er det ikke mulighet for støtte, så får jeg vel heller prøve det ut. Lånekassen får man ikke penger fra når man er lærling (tror jeg)

Hadde vært veldig fint om du fant link Frk. tyttebær :)

Uansett så må jeg jo, og man klarer vel alt man vil ! ;) -TS

Anonym poster: 1b1c74084ef7496d333e106973070587

http://www.husbanken.no/bostotte/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke bosette som student vel?

http://app.lanekasse.../stottekalk/<br /><br /> Anonym poster: 614bbad7b9781a0ec0f2abc3d2b97060

Hvis ikke ting er forandret siden jeg var lærling i -99, så har man ikke rett på støtte fra lånekassen når man er lærling, ei heller betegnelsen student.

Vil anbefale deg å gå til nav. Om de ikke kan hjelpe deg direkte vet de hvor du kan henvende deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke ting er forandret siden jeg var lærling i -99, så har man ikke rett på støtte fra lånekassen når man er lærling, ei heller betegnelsen student.

Vil anbefale deg å gå til nav. Om de ikke kan hjelpe deg direkte vet de hvor du kan henvende deg.

Lykke til!

Man kan ha rett på bostipend, som det kommer frem i linken, men det er sikkert en haug med forbehold...

Men skal jeg være litt dust så håper jeg ikke at en med 9000 kr i mnd som lærling har rett på mer støtte enn en 30 år gammel student med en hel masse forpliktelser og utgifter har!

Hva med å skaffe deg en jobben siden av?<br /><br /> Anonym poster: 614bbad7b9781a0ec0f2abc3d2b97060

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis finnes det billigere rom i bofellesskap enn 6.ooo kr. Du må kanskje lete litt. Og inkludert i husleien skal også alle fellesutgifter være. Eller mener du fellesutgifter som i delt internettlinje, vaskemiddel og dopapir? Ikke store summene i uken.

Studenter har omlag samme sum i måneden, og en god del av de klarer seg på det uten å ta seg ekstrajobb.

Alternativt så kan du ta opp studielån. Men husk at dette skal tilbakebetales!

Anonym poster: 1f633dca667105ba4724060be5c65d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis finnes det billigere rom i bofellesskap enn 6.ooo kr. Du må kanskje lete litt. Og inkludert i husleien skal også alle fellesutgifter være. Eller mener du fellesutgifter som i delt internettlinje, vaskemiddel og dopapir? Ikke store summene i uken.

Studenter har omlag samme sum i måneden, og en god del av de klarer seg på det uten å ta seg ekstrajobb.

Alternativt så kan du ta opp studielån. Men husk at dette skal tilbakebetales!

Anonym poster: 1f633dca667105ba4724060be5c65d96

Det kommer vel strengttalt an på hvor man bor....

Anonym poster: 9037188b8fd4add7049c8c7f67e2eaef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel strengttalt an på hvor man bor....

Anonym poster: 9037188b8fd4add7049c8c7f67e2eaef

Nei, det tror jeg ikke! <br /><br /> Anonym poster: 614bbad7b9781a0ec0f2abc3d2b97060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengttalt an på hvor man bor....

Anonym poster: 9037188b8fd4add7049c8c7f67e2eaef

Ikke en gang i Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim er minstepris for rom i bokollektiv 6.000 kr. Man finner rom i den prisklassen, ja, men leter man litt, skjønner at man kanskje må begynne smått og ikke nyoppusset og er villig til å bevege seg litt ut fra selve bykjernen/pubstripa, så finner man rom både to og tre lapper billigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får borteboerstipend som lærling, snakk med Lånekassen!

Jeg fikk selv borteboerstipend gjennom min læretid, og det er ikke mange forbehold som andre her skriver, det er nøyaktig samme betingelsene som dersom du hadde vært elev / student. Da har du 3000,- (omtrentlig) ekstra i mnd, da bør du klare deg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den billigste hybelen her i byen ligger på 6000 i måneden, etter mitt regnestykke så har jeg ikke råd til det etter strøm, telefonregning, mat + fellesutgifter. (det er et bofellesskap).

Men er det ikke mulighet for støtte, så får jeg vel heller prøve det ut. Lånekassen får man ikke penger fra når man er lærling (tror jeg)

Hadde vært veldig fint om du fant link Frk. tyttebær :)

Uansett så må jeg jo, og man klarer vel alt man vil ! ;) -TS

Anonym poster: 1b1c74084ef7496d333e106973070587

Klat du får penger av lånekassen som lærling! DU kan få både stipend/lån og i din situasjon nå, borteboerstipend !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha rett på bostipend, som det kommer frem i linken, men det er sikkert en haug med forbehold...

Men skal jeg være litt dust så håper jeg ikke at en med 9000 kr i mnd som lærling har rett på mer støtte enn en 30 år gammel student med en hel masse forpliktelser og utgifter har!

Hva med å skaffe deg en jobben siden av?<br /><br /> Anonym poster: 614bbad7b9781a0ec0f2abc3d2b97060

Er du virkelig, for å bruke dine egne ord, så dust at du er misunnelig på en 19-åring som har blitt kastet ut hjemmefra hvis hun kan få støtte som du ikke har?

Jeg håper virkelig at jeg misforstod den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...