Gå til innhold

Tanter, onkler, søskenbarn og deres barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har et lite problem med gjestelisten til bryllupet vårt. Vi skal feire på et relativt lite sted, hvor han kommer fra, og hans familie bor stort sett i nærheten. Min familie er derimot spredt rundt hele landet, og det skaper problemer.

Vi ønsker å invitere i alle fall tanter og onkler til middag, men her starter problemet vårt. Dersom vi inviterer tanter og onkler, må vi invitere med barn, da noen av disse har babyer. Det er forsåvidt greit. Men på min side er det slik at også barn av tanter og onkler (søskenbarn) har små barn, så å invitere dem uten barn, vil være umulig, da de må reise fra Sør-Norge til Nord-Norge. Jeg vet fra tidligere at det har vært surmuling i forbindelse med bl.a. konfirmasjoner, fordi de har vært invitert uten barn, og derfor ikke har hatt mulighet til å komme. Jeg skjønner problemet, men plass og økonomi begrenser hvor mange vi kan invitere.

Vi ønsker derfor å invitere familie til og med tanter og onkler, og deres HJEMMEBOENDE barn. Dette vil eliminere de som har barn (er ikke mot barn i bryllup, det vil det uansett være), og gjøre antallet overkommelig, samtidig som vi har inkludert i alle fall de deler av slekten vi har mest kontakt med.

Spørsmålet er derfor: Er det akseptabelt å invitere tanter, onkler og deres hjemmeboende barn, eller må man invitere alle barna? (Tenker dersom et søsken har flyttet ut, og noen bor igjen hjemme...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi giftet oss inviterte vi alle mine onkler og tanter med deres barn (alle ugift og hjemmeboende), er ganske nært knyttet til dem alle siden vi stort sett har bodd i samme by og har hatt mye kontakt.

Men min mann ville bare invitere noen av sine onkler og tanter og ikke fettere og kusiner, han føler seg ikke så knyttet til dem siden han er litt eldre og har vokst oppi en annen by. Likevel så kom en kusine fordi hennes far var syk, og det var selfølgelig helt i orden^_^

Sånne spørsmål er veldig knot, da mange blir fornærmet om man inviterer en fetter men ikke en annen i samme familie. Husker en tråd der ei jente syntes det var rart at alle fettere og kusiner utenom henne var invitert. Så om dere bestemmer dere for å bare invitere de dere har hatt kontakt med, eller kun de over 18 så er det forsåvidt helt ok, men gi skikkelig beskjed om hvorfor sånn at ikke folk blir såret.

Skrevet

Enten inviterer man alle søskenbarn eller ingen. Hjemmeboende eller ei. Man trenger ikke å invitere søskenbarn bare fordi de er små, det finnes nemlig noe som heter barnevakt. Og om man inviterer søskenbarn, så trenger man ikke å invitere neste generasjon etter det igjen: Se punktet over om barnevakt.

Anonym poster: 389aaf9fd38df627ee37f974c2d625e2

• Liker 1
Skrevet

I mine øyne er det helt greit. I bryllup jeg har vært i, har det vært alle mulige varianter når det gjelder å invitere søskenbarn uten at det har vært noen negative reaksjoner. Man MÅ ikke invitere noen. Jeg synes dere er rause om dere lar onkler og tanter ta med barn de ikke kan sette igjen hjemme, dersom dere i utgangspunktet ikke har tenkt å invitere søskenbarn.

Skrevet

Så søskenbarn Ola på 35 år, som er spelemann og ungkar og bor hjemme på gutterommet enda skal bli invitert, mens søskenbarn Kari på 16 år, som har flyttet hjemmefra for å gå på videregående skal ikke inviteres? Najs...

Hva med å invitere tanter og onkler, samt de søskenbarnene som er under skolepliktig alder? Unger eldre enn det har ikke noe vondt av å være en helg hos barnepassere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker jeg ble ganske molefunken da hele familien unntatt meg ble bedt i bryllupet til kusinen min. Jeg var 18 og hadde nettopp flyttet på hybel for å studere, mens småsøskenene mine bodde hjemme. Synes det blir litt feil om bare én i en av familiene ikke blir invitert.

Jeg ville heller satt en sånn ca aldersgrense. Invitere småbarn som ikke kan være hjemme uten barnevakt, men passe på at det ikke er slik at bare ett barn i en familie blir utelatt.

Anonym poster: 028bc3ee33adc5d18576f1e155005288

• Liker 2
Skrevet

AB1: Har vært prøvd i andre sammenhenger før, og det gikk ikke så bra, da de ble nærmest forbanna for at de ble invitert uten barn (ungene er fra 1,5 og opp), og mente det ødela hele greia... Er ikke sånn at vi inviterer alle hjemmeboende, men i denne familien er det ganske "standard", de som er voksne og har barn er de eneste som er fraflytta sålangt (kan jo skje mer før bryllupet såklart), men er ganske stort aldersgap fra de to som har unger til neste, er vel ca 10 år mellom de, så de andre er relativt små. Er ikke alltid like lett med barnepass i fellesferien når man skal reise fra Bergen til Tromsø, spesielt ikke hvis de som vanligvis er barnevakt også skal nordover i bryllup...

Har nok ingen Ola på 35 på et gutterom, så det er ingen problem. Er heller ikke sånn at vi ikke skal ha barn der, da vi begge har nevøer og nieser i babyalder, men når antallet øker fra 40 til 60 dersom man inkluderer barn av søskenbarn, er det ganske mye... Har i utgangspunktet lyst å ha med søskenbarn, men er fare for at det er mer fornærmende for enkelte enn at ingen i familien blir invitert...

Skrevet

Sist vi hadde bryllup her ble alle søskenbarn over 18 invitert. Helt greit dersom de ikke ønsket barn i bryllupet. Inviter de dere vil, så får folk bestemme selv om de vil skaffe barnevakt eller ikke komme.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å invitere tanter og onkler og ikke skrive noe om søskenbarn. Så ringer dere de som har så små barn at de ikke kan være borte fra dem og sier at de kan være med. Evt kan dere jo skrive navnene til de som er invitert i selve invitasjonen. Så lenge dere da ikke inviterer noen søskenbarn som ikke bor hjemme og ikke alle går nok det fint :-)

• Liker 2
Skrevet

Hvis man skal reise langt for å være i et bryllup og barna ikke blir med, så bruker man penger på en familieopplevelse som barna ikke får være med på og barnevakten skal nok også betales, og det forventes også at det skal være en skikkelig gave også. Ergo, det blir mer utgifter på gjestene og da kommer den her tanken veldig hurtig: Jeg taper på å gå i bryllupet her og man melder avbud og sender nedover en gave i stedet.

Skrevet

"Gjest": Er det vi tenker på, det er en lang reise, og for mange vil det også kombineres med sommerferien det året, så derfor er det dumt at mor og / eller far reiser alene på besøk til slekta, som de alle sammen egentlig vil treffe, fordi vi ikke har invitert alle.

Men samtidig er det økonomi som spiller inn, og det at vi har litt "glidelås"-familie; Hans tanter og onkler har babyer, ergo må søskenbarn med, mine søskenbarn har småbarn, derfor må også de med... Skulle jo helst hatt alle sammen, men vet ikke om vi får det til...

Skrevet

... og da kommer den her tanken veldig hurtig: Jeg taper på å gå i bryllupet her og man melder avbud og sender nedover en gave i stedet.

'

"jeg taper på å gå i bryllupet" ..... seriøst .. ?

mulig du bare har formulert deg usedvanlig klønete, men hallo?

kjæresten min har trettito søskenbarn. ikke sjans i havet at vi inviterer alle. folk får surmule så mye de vil, det er vår dag og vi bestemmer da selv hvem vi vil invitere. vi ønsker for eksempel ikke en haug barn i bryllupet vårt, og inviterer derfor heller ikke flere barn enn vi har lyst til, de som står oss nærme. Som fex de vi er faddere på.

Ærlig talt, begynner man å regne på om det lønner seg å gå på bryllupsfest .. ?

• Liker 2
Skrevet

"Gjest": Er det vi tenker på, det er en lang reise, og for mange vil det også kombineres med sommerferien det året, så derfor er det dumt at mor og / eller far reiser alene på besøk til slekta, som de alle sammen egentlig vil treffe, fordi vi ikke har invitert alle.

Men samtidig er det økonomi som spiller inn, og det at vi har litt "glidelås"-familie; Hans tanter og onkler har babyer, ergo må søskenbarn med, mine søskenbarn har småbarn, derfor må også de med... Skulle jo helst hatt alle sammen, men vet ikke om vi får det til...

Så barn som har flyttet hjemmefra skal ikke få delta på familiens sommerferie og familietreff, som det jo vil bli? Da jeg var enslig så var jeg med på ferie med foreldre og småsøsken, og familietreff deltar jeg gjerne på om det passer seg slik enda.

• Liker 1
Skrevet

'

"jeg taper på å gå i bryllupet" ..... seriøst .. ?

Ærlig talt, begynner man å regne på om det lønner seg å gå på bryllupsfest .. ?

Vel, jeg var buden i bryllup i sommer, men dro ikke pga det ble utgifter til reise, hotell, nye klær og gave, ca 8000kr tilsammen, pga brudeparet hadde bestemt seg for utenlandsbryllup. Noe jeg ikke hadde råd til/ville bruke pengene på noe annet og dermed så meldte jeg avbud og sendte en gave til brudeparet i mitt sted.

Jeg ville derimot dukket opp i bryllupet hvis det hadde vært holdt der hvor de bor, for da hadde jeg bare overnattet hjemme hos mora mi.

Og jeg kan tenke meg at folk med barn og som ikke kan få i pose og sekk, kvier seg for å bruke penger på sånt også, for det går ikke an å bruke penger på en reise som barna ikke kan bli med på.

Skrevet

, for det går ikke an å bruke penger på en reise som barna ikke kan bli med på.

det er vel her vi er grunnleggende uenige tenker jeg. det er da virkelig ikke sånn at foreldre ikke kan reise fra barna sine en helg, med mindre man snakker om babyer. Og babyer er gratis på alle mulige reisemåter, ikke spiser de annet enn morsmelk stort sett, og bleier må de ha uansett. Sove i vogn kan de også. så problemet er ... ?

Skrevet

det er vel her vi er grunnleggende uenige tenker jeg. det er da virkelig ikke sånn at foreldre ikke kan reise fra barna sine en helg, med mindre man snakker om babyer. Og babyer er gratis på alle mulige reisemåter, ikke spiser de annet enn morsmelk stort sett, og bleier må de ha uansett. Sove i vogn kan de også. så problemet er ... ?

Problemet er vel at folk i realiteten egentlig ikke gidder å bruke så mye penger uten å få noe skikkelig igjen for det. Og hvis barna ikke får bli med på turen i tillegg/barnevakt som skal betales, så går ikke vinninga opp i spinninga.

Skrevet

Så barn som har flyttet hjemmefra skal ikke få delta på familiens sommerferie og familietreff, som det jo vil bli? Da jeg var enslig så var jeg med på ferie med foreldre og småsøsken, og familietreff deltar jeg gjerne på om det passer seg slik enda.

Det er ikke slik at vi ønsker å ekskludere noen fordi de har flyttet hjemmefra, og hadde situasjonen vært slik at det var 16åringer som hadde flyttet for å gå på skole, ville det vært noe helt annet. Men her er det snakk om mennesker på rundt 30 år som er etablert med egne familier og flyttet hjemmefra for 10 år siden.

Vurderer selvfølgelig å invitere søskenbarn, men ikke deres barn, men vet av erfaring at de søskenbarna mine som har unger, ikke vil komme da, fordi de ikke vil reise fra barna. Dette er ikke fordi det ikke er mulig å plassere unger hos en barnevakt, men fordi man kanskje ikke ønsker det. Det er tross alt veldig individuelt om man ønsker å bruke barnevakt når man er på andre siden av landet eller ikke. Jeg regner med vi lander på familie tom. søskenbarn, men ikke deres barn, så får de velge selv. Surmuling blir det uansett... Er jo faktisk pr definisjon ikke i slekt med de ungene heller, selv om vi har et godt forhold, og ses så ofte vi kan (selv om dette er max 1 gang i året...)

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Vi inviterer alle tanter og onkler med søskenbarn på min side, det blir litt over 20stk, da ingen av søskenbarna er gift eller har følge uten om min storebror.

På mannens siden inviterer vi alle tanter og onkler, noen søskenbarn og noen barn av søskenbarn. Her er det noen fra en familie og andre ikke. Grunnen er store aldersforskjeller og hvem min mann faktisk har kontakt med. Vi har også tatt utgangspunkt i hvem av de som er gift han har vært i bryllupet til. På hans side blir det også rundt 20stk.

Har ikke sendt ut invitasjonene enda, men regner meg (og HÅPER) at ingen blir fornærmet for måten vi har gjort det på.

Inviterer nærmeste venner utenom, og det er den største utfordringen å velge!

Skrevet

Det er da virkelig ditt bryllup. Inviter de du har et nært forhold til og forklar at det blir sånn pga. plass. Så lenge det ikke blir slik at du utelater en kusine eller et barn, så syntes jeg folk bør akseptere det.

Skrevet

Det er ikke slik at vi ønsker å ekskludere noen fordi de har flyttet hjemmefra, og hadde situasjonen vært slik at det var 16åringer som hadde flyttet for å gå på skole, ville det vært noe helt annet. Men her er det snakk om mennesker på rundt 30 år som er etablert med egne familier og flyttet hjemmefra for 10 år siden.

Vurderer selvfølgelig å invitere søskenbarn, men ikke deres barn, men vet av erfaring at de søskenbarna mine som har unger, ikke vil komme da, fordi de ikke vil reise fra barna. Dette er ikke fordi det ikke er mulig å plassere unger hos en barnevakt, men fordi man kanskje ikke ønsker det. Det er tross alt veldig individuelt om man ønsker å bruke barnevakt når man er på andre siden av landet eller ikke. Jeg regner med vi lander på familie tom. søskenbarn, men ikke deres barn, så får de velge selv. Surmuling blir det uansett... Er jo faktisk pr definisjon ikke i slekt med de ungene heller, selv om vi har et godt forhold, og ses så ofte vi kan (selv om dette er max 1 gang i året...)

Men da tar man jo faktisk valget selv. Å ikke invitere de er å ekskludere de.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...