Gå til innhold

NAV- hva har jeg krav på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte for noen måneder siden ty til nav etter å ha blitt kastet ut hjemmefra etter endt skolegang.

Nav betaler nå husleie og strøm for meg, i tillegg til at jeg får 3000 til livsopphold.

Jeg har en hjerneskade som heter cerebral parese som påvirker beina mine og er derfor ikke i stand til å jobbe med hva som helst. I tillegg går jeg for tiden til psykolog for depresjoner og angst, og fastlegen min har poengtert til nav at jeg ikke skal jobbe nå.

Har jeg virkelig ikke krav på mer enn 3000 kroner i måneden å leve for? Jeg har ikke råd til klær, medisiner eller noe.. Kun mat.

Er det noen som har litt peiling her på hva jeg har krav på?

Anonym poster: 0b8c9367d1f64fc347dbf78ab4b464d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som arbeidsavklaringspenger kan være noe for deg, men da må du få legen din til å skrive attest for deg og så søke hos NAV.

Jeg tror minstesatsen er ca 4900 kr etter skatt hver 14. dag.

Du kan også få bostøtte når du har AAP, det regnes ut ifra husleia di og hvor mye du tjener.

Endret av irrlys
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Betaler nav bokstavelig talt husleie for deg, eller får du en sum og så betaler du husleie, strøm osv. selv? Isåfall, hvor mye får du da totalt?<br /><br /> Anonym poster: bcd92cc5d6927e906cbe776a6115f805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20, og nav betaler husleie og strøm direkte til huseier.

TS

Anonym poster: 0b8c9367d1f64fc347dbf78ab4b464d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte saksbehandleren min om aap i dag, men ho virka ikke så positiv til det. mente jeg kunne jobbe i kassa på butikken eller i barnehage. som om ho ikke skjønte at jeg lider av angst og depresjoner.

Men skal ta en prat med fastlegen min, og prøve å få med meg både han og psykolog på nav-møte.

Anonym poster: 0b8c9367d1f64fc347dbf78ab4b464d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurte saksbehandleren min om aap i dag, men ho virka ikke så positiv til det. mente jeg kunne jobbe i kassa på butikken eller i barnehage. som om ho ikke skjønte at jeg lider av angst og depresjoner.

Men skal ta en prat med fastlegen min, og prøve å få med meg både han og psykolog på nav-møte.

Anonym poster: 0b8c9367d1f64fc347dbf78ab4b464d7

Heldigvis er det IKKE saksbehandleren din som avgjør om du får AAP. Jeg ble fortalt av ei dame på NAV at det ikke var noen sjans for at jeg fikk AAP, men jeg fikk det jaggu meg innvilga likevel ;)

Ignorer negative NAV-ansatte som ikke har peiling på hva de snakker om, og søk likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte saksbehandleren min om aap i dag, men ho virka ikke så positiv til det. mente jeg kunne jobbe i kassa på butikken eller i barnehage. som om ho ikke skjønte at jeg lider av angst og depresjoner.

Men skal ta en prat med fastlegen min, og prøve å få med meg både han og psykolog på nav-møte.

Anonym poster: 0b8c9367d1f64fc347dbf78ab4b464d7

Gjør det. Får du AAP vil du også ha krav på ung ufør tillegget, TROR jeg. Det er mye bedre om du får tid til å bli frisk og kan begynne å studere enn at du må ta jobber du kanskje ikke er frisk nok til å utføre og så blir du bare gående frem og tilbake i navsystemet. Kjemp for å bli så frisk at du kan studere det du selv vil og som duk kan tilpasse til at du har CP.<br /><br /> Anonym poster: bcd92cc5d6927e906cbe776a6115f805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for syk til å jobbe, det har legen din også sag. Neket på nav bestemmer IKKE om du skal ha Arbeidsavklaringspenger, legen din er nødt til å attestere at du er minst 50% ufør til å jobbe nå, og siden legen har sagt at du ikke skal jobbe nå, så vil han nok gå med på dette. Ta kontakt med legen din for å snakke med ham/henne.

Jeg har AAP, jeg får 11-12000 etter skatt hver måned. Når leie og strøm er betalt, sitter jeg igjen med 6000kr til mat, medisiner, bil osv.

Anonym poster: ab29e93053fc6631ac95594df139ea8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har time hos legen min på fredag, så det ordner seg nok :)

TS

Anonym poster: 0b8c9367d1f64fc347dbf78ab4b464d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det. Får du AAP vil du også ha krav på ung ufør tillegget, TROR jeg. Det er mye bedre om du får tid til å bli frisk og kan begynne å studere enn at du må ta jobber du kanskje ikke er frisk nok til å utføre og så blir du bare gående frem og tilbake i navsystemet. Kjemp for å bli så frisk at du kan studere det du selv vil og som duk kan tilpasse til at du har CP.<br /><br /> Anonym poster: bcd92cc5d6927e906cbe776a6115f805

Ung ufør tillegg får du kun dersom det er en alvorllig diagnose. For å si det pent så hjelper det ikke å ha adhd. Skal mer alvorlige og varige ting til..

Anonym poster: ff3d43544ac8728a5ce22a6738b3c356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du får de ytelsene du skal ha før det foreligger helsemessige opplysninger (sosial stønad). For disse er det fastlege og eventuelle spesialister som er nøkkelen. Deres uttalelser er det videre grunnlaget for søknader om andre ytelser som f.eks AAP.

Jeg vet ikke om du totalt vil komme økonomisk bedre ut av dette, ettersom den sosiale stønaden til husleie og livsopphold vil bortfalle ved innvilgelse av AAP. Viktigere er kanskje at du kan få bedre oppfølging til på sikt å komme deg ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...