Gå til innhold

Søke om kredittkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fylle ut en søknad om kredittkort, men jeg vet ikke hva moren min har av boliglån (bor fremdeles hjemme) jeg kan kanskje ikke bare skrive noe? Får eventuelt spørre henne i morgen.

Har sett noe på diverse lån osv på internett, men hvorfor må jeg skrive ned husholdningens samlede gjeld og boliglån? Er jo sånn at man vet det, og heller ikke ønsker å spørre om.

Anonym poster: 48cc2683c373668b5d864381d91802b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å skrive noe.

Anbefaler uansett ikke å søke om kredittkort. Du er vel relativt ung hvis du bor hjemme enda? Den sirkelen der er ikke lett å komme seg ut av, og du får dårlige økonomiske vaner hvis du tenker at alt løses med kreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle spiller din mors boliglån? Du eier vel ikke mot henne i huset, og det er da ikke hun som skal betale kredittkortet ditt?

Er du sikker på at du har forstått søknadspapirene rett?

Videre er kredittkort dyrt, og gir deg et økt forbruk som du ikke har råd til med mindre du har stålkontroll.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt riktig at de spør om husstandens lån, men hva din mor har av lån er ofte ikke like aktuelt.

Ofte er ektefeller og samboere koblet sammen i bankforbindelser, for å ha større fordeler. Derfor ser en på begge (husstanden) når det kommer til lån. Når du ønsker kredittkort, som er ett usikret lån, så ser vi på hvorvidt det er andre lån uten sikkerhet, forbrukslån f.eks.

Hvilken bank har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da mange fordeler med å bestille kredittkort. F.eks at man opptjener bonus, mer sikkert ift bestilling av varer på nett, ved reise osv. Jeg har vel over åtte kredittkort, alle til hvert sitt bruk.

Du trenger ikke å forsvare det å ha kredittkort ts, så lenge du har kontroll på økonomien og vet du betaler innen forfall eller ihvertfall rimelig tid.

Og nei, du trenger ikke å oppgi din mors boliglån, de er interessert i hva som står på deg, og eventuelt hvis du har boliglån sammen med samboer etc.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kredittkort er greit å ha i krise, men det er noe du må tenke nøye igjennom.

Jeg kjenner en jente som kjøpte seg et kredittkort da hun gikk siste året på vgs. Hun flyttet hjemmefra fordi hun ville bo i byen. Foreldrene bodde på landet.

Foreldrene hennes visste ingenting om dette, og kredittkortet hennes ble fort oppbrukt.

Etter at hun var ferdig på vgs, kom regningen, og hun hadde ikke penger til å betale. Hun spurte foreldrene sine om hjelp, og de ble sjokkert.

Det endte iallfall med at hun fikk seg en liten jobb, og måtte betale store summer hver mnd. Det var iallfall store summer for en ung dame som nettopp var ferdig på vgs og måtte ta seg deltidsjobb utensom studiene.

Hun lærte vel noe av dette ...

Håper du virkelig, virkelig trenger det, og at du har en jobb... Vet moren din om dette? Godtar hun at du tar opp kreditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du virkelig, virkelig trenger det, og at du har en jobb... Vet moren din om dette? Godtar hun at du tar opp kreditt?

Hvilke foreldre synes at det er ok med kreditttkort i en så ung alder.

Anonym poster: 8fd4564550c50cc24e4725f2ed75b48b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke foreldre synes at det er ok med kreditttkort i en så ung alder.

Anonym poster: 8fd4564550c50cc24e4725f2ed75b48b

Nja, foreldre med dårlig råd selv? Eller de som ikke bryr seg?

Men det virker ikke som om moren til TS vet om at TS har tenkt å søke om kredittkort.

TS, er det ikke lettere å få en jobb? Eller gjøre ting for moren din og tjene litt penger av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, foreldre med dårlig råd selv? Eller de som ikke bryr seg?

Men det virker ikke som om moren til TS vet om at TS har tenkt å søke om kredittkort.

TS, er det ikke lettere å få en jobb? Eller gjøre ting for moren din og tjene litt penger av henne?

Man trenger da virkelig ikke å ha dårlig råd eller ikke bry seg for å ha kredittkort altså. For noen av oss handler det nettopp at vi bryr oss. Hvis du bestiller en reise med vanlig bankkort og selskapet går konk, sitter du der igjen med lite eller ingen av pengene. Mens handler du med kredittkort så er man gjerne sikret fordi det da går på kredittselskapet. Noen ganger er det veldig lurt å handle med kredittkort. Bare spør de som tapte en masse penger ved å ikke bruke kredittkort da Sterling gikk konkurs (et flyselskap jeg selv fløy en del med en gang i tiden).

Man antar her at man vil ha kredittkort fordi man ikke har penger. Det kan faktisk hende at kredittkort trengs fordi man skal bruke det til f.eks reise, eventuelt for å spare opp bonus, osv. Jeg foreslår at man heller svarer på det ts spør om fremfor å anta.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har tenkt å stille din mors hus som sikkerhet for kreditten, er det vel ikke så viktig.

Ellers avskyr jeg kredittkort og betaler alltid kontant. Har jeg ikke penger i dag, venter jeg til imorgen eler avstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha kredittkort er kjempebra, spesielt når du skal handle på nett.

Det eneste regelen du skal følge er, ikke bruk penger du ikke har. Har du 10 000 på konton, ikke kjøp for 15 000 på kredkort f.eks.

Har hatt det siden jeg var 18 og har aldri hatt problemer med det. Betaler alltid hele beløpet når jeg skal så jeg slipper rentene.

Anonym poster: ad5d004dd5e3237746dbdc4bcb6f8d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å oppgi mors lån. Med husstandens gjeld menes du og din mann/samboer/mindreårige barn.

Hvorfor ønsker du å få kredittkort, TS? Har du diskutert dette med din mor?

Jeg fikk selv kredittkort av foreldrene mine da jeg flyttet hjemmefra, sammen med en solid opplæring i hvordan de skulle brukes. Yvonne skriver mye fornuftig her. Kredittkort er en super ting, så lenge du bruker penger du har. Jeg bruker alltid kredittkort på nett og i utlandet, og i situasjoner der bruk av kredittkort gir bonus/rabatter. Men jeg betaler alltid tilbake på forfallsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...