Gå til innhold

Tips til ferie (eksotisk) sommeren 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker tips om reisemål mellom juni-august. Ikke vanlige charter turer, men mer eksotisk/opplevelsestur.

Været er jo selvfølgelig en viktig faktor, Sør Afrika har f eks vinter når vi har sommer, så blir fort litt kjølig og går dermed inn under lista med reisemål på vinteren :o)

Så ønsker tips til reisemål der man har noenlunde ok vær, gjerne litt varme (men ikke glohett a la Tyrkia i juli :oP )

Har foreløbig Peru og Bali på lista.

Kjør på :) håper på masse tips og ideer til en ferie litt utenom det vanlige :)

Anonym poster: 4840a72f5571f2ff0b20b6077ae6a646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sommeren 2013... :oPP

Skrevet

Nå skal jeg argumentere for Sør-Afrika om sommeren (juni-august). Hvis du skal på safari så er det mindre folk, lavere priser, mye lettere å se dyrene pga lav vegetasjon, mye mindre insekter og ekle kryp, lite regn og god temperaturer på dagen (singlet/t-skjorte). Du trenger riktignok varme klær på morgen og kveld. Men safariopplevelsen er så mye bedre på deres vinter enn deres sommer.

Om du skal til Cape Town så blir det uansett aldri veldig varmt i vannet selv det er kjempevarmt i luften, så det er alltid ganske kaldt å bade(bedre i Durban). Men nok en gang færre folk og lavere priser, og ofte er temperaturene som en middels norsk sommer 16-22 grader, og det er greit å ha med jakke i vesken for de kan bli kaldt.

Om du derimot drar til Sør-Afrika for festing og strandliv så er jeg enig at sommer er best, og spesielt rundt juletider er det sinnsykt mye turister der. Men om det er strandliv som er det som du ønsker så hadde jeg heller dratt et annet sted. For da er steder som Zanzibar, Mauritius og Mozambique f.eks bedre alternativer.

Skrevet

Karibia?

Passer både for late stranddager, eller en aktiv sporty ferie. God mat og godt klima også

Skrevet

Hvor i Karibia da f eks?

Har forresten Tanzania og Zanzibar også på lista over sommerreisemål, noen som har vært der eller vet noe om klima i juni-aug?

Skrevet

Peru eller Ecuador, en litt mindre utgave av Peru, er mitt bidrag til lista. Her kan du gjennomleve flere klimasoner i løpet av ferien. Fra kyst og strandliv, til fjell og vidde og den fantastiske regnskogen.

Kulturelt er det også mye spennende å finne. Det koloniale Quito har de eldste europeiske bygningene i Amerika og rundt Cuzco i Peru finnes det mange eksempler på inkaenes storverk. Du kan ta the inca trail, en 4 dagers tur fra Cuzco til Machu Picchu, inkaenes gamle by (det finnes kortere varianter).

Juni-august er nok litt utenfor playasesongen, på grunn av den kjølige Humboldt-strømmen. Men jeg ville uansett heller anbefale en tur i regnskogen. Et femdagers opphold i et jungle logde er en opplevelse for livet.

Og så har vi jo også Galapagosøyene....

• Liker 1
Skrevet

Peru eller Ecuador, en litt mindre utgave av Peru, er mitt bidrag til lista. Her kan du gjennomleve flere klimasoner i løpet av ferien. Fra kyst og strandliv, til fjell og vidde og den fantastiske regnskogen.

Kulturelt er det også mye spennende å finne. Det koloniale Quito har de eldste europeiske bygningene i Amerika og rundt Cuzco i Peru finnes det mange eksempler på inkaenes storverk. Du kan ta the inca trail, en 4 dagers tur fra Cuzco til Machu Picchu, inkaenes gamle by (det finnes kortere varianter).

Juni-august er nok litt utenfor playasesongen, på grunn av den kjølige Humboldt-strømmen. Men jeg ville uansett heller anbefale en tur i regnskogen. Et femdagers opphold i et jungle logde er en opplevelse for livet.

Og så har vi jo også Galapagosøyene....

Er vel lengre enn 7 timers flytur?<br /><br /> Anonym poster: cab0232e3e3d1fe2716849d007fb17a2

Skrevet

Er vel lengre enn 7 timers flytur?<br /><br /> Anonym poster: cab0232e3e3d1fe2716849d007fb17a2

Men jeg tror ikke trådstarter sa noe om at det måtte vaere under 7 timer? De fleste stedene hun nevnte er jo lenger unna enn syv timer.

Ecuador er veldig fint! Masse å finne på og mye mindre turister enn i Peru. Ellers er jo Argentina veldig kult, selv om august kan bli ganske kald i Buenos Aires. Men lenger nord, i vindistriktene osv. er det veldig fint da.

Skrevet

TS: Neida, ingen grense på flytimer :) Bare økonomi og litt klima som styrer :)

Har notert tipsene så langt.

Bare å kjøre på med flere.

Men, hvorfor var Bali en stor skuffelse?

Anonym poster: bbbc2459aa428fa770c6b2bfdaca8f80

• 3 uker senere...
Skrevet

Hawaii :rodmer:

Annbefaler Oahu. Bo på Waikiki Beach i Honolulu, og lei en bil så dere kan kjøre nordover på øyen til de litt mer uberørte strendene.

Skrevet

Hawaii eller Maldivene!

Anonym poster: fbb53518ecac3d4769f02a8c839a2e46

Skrevet

Lurer litt på Bali på våren og Peru på sommeren... hm... mange steder å drømme om. Og Madagaskar kanskje, noen som har vært der?

Anonym poster: bbbc2459aa428fa770c6b2bfdaca8f80

Skrevet

Vel, jeg var på cruise Karibien i sommer, det var veldig spennende. Artig å reise innom Jamaica, Mexico og Haiti.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Malaysia? Vi skal der neste sommer:) KL og østkysten.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det kommer litt ann på hva slags opplevelser dere er ute etter, men Peru har både strandliv og opplevelser. Jeg elsker Peru! Liker du kultur, natur og FANTASTISKE fjell-opplevelser så går dere Inka-trailen til Macchu Picchu og så avslutter dere ferien med strandliv i Tumbes (Nord i Peru).

Om ikke fjellturer er så viktig så er Mexico utrolig fint. Her har dere også begge deler, men dere møter på flere turister underveis om dere reiser litt. Men fjellandsbyene er opplevelse i seg selv, og det finnes maaange paradisstrender.

Nicaragua! Nydelige, hyggelige mennesker, maaange opplevelser og så har du fine strender :)

Skrevet

Om du kan tenke deg å reise i en gruppe med en reiseleder så har star tour tema, apollo,orkidereiser mange flotte og spennende rundturer over hele verden så jeg vil anbefale å kikke litt på de.

Selv om det er via et reiseselskap så blir det noe helt annet enn en chartertur.

Har selv reist med Star tour tema om sommeren 14 dager på den store kinareisen og det var en flott tur.

Skrevet

Hawaii :rodmer:

Annbefaler Oahu. Bo på Waikiki Beach i Honolulu, og lei en bil så dere kan kjøre nordover på øyen til de litt mer uberørte strendene.

Takk, det tipset skulle jeg gjerne benyttet meg av :strix: Var dette pakketur eller bare hotell og fly bestillt på egenhånd?

AnonymBruker
Skrevet

Hawaii er flott, men dere som anbefaler Oahu: har dere i det hele tatt vært på noen av de andre øyene? Jeg har inntrykk av at de eneste som anbefaler Oahu er de som kun har vært på Oahu :fnise: Jeg anbefaler heller Kauai! Maui skal også være fint, men der har jeg ikke vært. (Oahu hatet jeg.)

Ellers støtter jeg meg til forslagene om Peru og Ecuador (spesielt Galapagosøyene, men vær forberedt på at det koster en del. Det er flott hele året, men jeg vil anbefale februar til april som den aller beste tiden).

Tanzania (inkl Zanzibar) er fint på den tiden av året. Timer dere safarituren i Serengeti riktig kan dere få med dere den store migrasjonen, som garantert er en opplevelse for livet.

Kan også anbefale Belize og Guatemala på det varmeste. Det vil føles som en skikkelig eventyrreise, og dere skal ha mye uflaks for å møte andre nordmenn der :) Eneste ulempen er vel at det kan bli ganske varmt på den årstiden...

Anonym poster: c35cbe46940b46d45bbdf3d01a867615

Skrevet

Belize og Guatemala er fantastiske land! Guatemala er en av mine favoritter, men vær oppmerksom på at det krever litt av deg å reise rundt der. Har dere reist litt før er det ingen problem, men er man vant til ferdigturer, hotell og strandliv kan det bli litt tungt. Men som sagt; jeg elsket det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...