Yme Skrevet 15. september 2012 #1 Del Skrevet 15. september 2012 Da er det bare å kjøre på med flommbelysning og maks varme på ovnene, året rundt... Det du ikke betaler i strøm, er de så snille og lar deg ta igjen i nettleie. Lave strømutgifter gir økt nettleie, og omvendt. Fra Hafslund sin nettside: Nivået på nettleien regnes ut i tre steg 1) Myndighetene fastsetter hvor stor inntekt et nettselskap kan ha. 2) Selskapet anslår hvor mange kWh kundene vil bruke i året som kommer. 3) Ut fra det regner man ut hvor stor nettleien blir per kWh. Differansen mellom det beregnede og faktiske forbruk utløser såkalt mer- eller mindreinntekt. Hvis kundene for eksempel bruker mindre strøm enn antatt, må selskapene øke nettleien. Hvis kundene bruker mer strøm enn det nettselskapet har beregnet, må nettleien settes ned. Selskapene får uansett ikke mer nettleieinntekter enn det myndighetene har fastsatt. Dere som har mer greie på dette enn meg, hva er tanken bak det her? Det må da gå an å få gjort noe med dette systemet, om myndighetene vil at vi skal spare miljøet og bruke mindre strøm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 15. september 2012 #2 Del Skrevet 15. september 2012 Dette var nyttig å vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 15. september 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 15. september 2012 Det er veldig greit å vite, ja, men jeg skulle likt å finne ut hvorfor de har gjort det sånn. Det er jo rett og slett ikke vits å spare strøm, når det er satt opp på denne måten, utifra det jeg ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 15. september 2012 #4 Del Skrevet 15. september 2012 Fy flate for et håpløst system! Selv betaler jeg mer i nettleie enn for selve strømmen. Fast årlig nettleie er 750 kroner og så kommer 37,35 øre per kWh for leveringen. Med et årlig strømforbruk på snaut 1500 kWh må strømmen i gjennomsnitt koste mer enn 85 øre/ per kWh før den tar igjen nettleien - noe jeg ikke har opplevd så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 16. september 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 16. september 2012 Årlig nettleie på 750 kroner, var mye billigere enn det jeg betaler. Får vel nettleie hver tredje måned, og nå sist var den på over 500, mens strømmen kosta 133. Burde kanskje gå an å lage en underskriftskampanje, eller noe i den duren, så man får gjort noe med det søplete systemet der... Sånn det er nå, gjetter de seg fram til hva du skal bruke i strøm, og om du bruker mindre, tvinger de deg til å betale det beløpet de gjetta. Det blir for dumt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #6 Del Skrevet 16. september 2012 Nettleia er visst lønn til de som må klarte oppi mastene når strømmen er gått. Går de for lut og kaldt vann, blir det så definitivt lut og kaldt vann mange andre også! Anonym poster: a139659000382fcaa6a22c6a653fd863 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 16. september 2012 #7 Del Skrevet 16. september 2012 Det høres veldig rart ut, men når er det ikke slik at strømregningene er den samme hver gang så det lønner seg å spare på strømmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. september 2012 #8 Del Skrevet 16. september 2012 Sånn det er nå, gjetter de seg fram til hva du skal bruke i strøm, og om du bruker mindre, tvinger de deg til å betale det beløpet de gjetta. Det blir for dumt. Det er jo ikke helt riktig. Vi snakker om totalinntenktene til netteier og totalforbruket til kundene. Dersom alle kundene til sammen bruker mindre strøm enn netteier har stipulert så vil man få en økning i nettleia. Dette trenger ikke være en gigantøkning. Nettleia hos Hafslund er lavere nå enn den var i 2010 og 2011, nettopp på grunn av en slik avregning du mener er for dum. Vet du hva nettleia går til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 16. september 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 16. september 2012 Nei, jeg kan ikke mer om dette en det som står på sidene til Hafslund. Det var derfor jeg starte denne tråden, og spurte om det var noen som hadde mer peiling på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. september 2012 #10 Del Skrevet 16. september 2012 Hafslund har forresten også satt ned årlig fastbeløp fra 1000 til 750. Poenget er at netteier ikke skal ha en årlig inntjening som overstiger et visst beløp, og for å få til dette må de altså justere på prisene ut til forbruker. Det betyr på ingen måte at du vil få en avregning på slutten av året, men det kan bety at prisen på energiledd kan endres med noen øre pr kWh året etterpå, eventuelt at årlig fastbeløp justeres. Hvis netteier skulle fått mindre penger fra forbruker, både privat og bedrift, så ville det betydd et dårligere tilbud til sluttbrukere. Mindre stabilt strømnett, lengre varighet på strømbrudd, mindre redundans i nettet, og så videre. Det koster å drive et stabilt strømnett. Her kan du finne historiske priser på nettleie fra Hafslund, så kan du jo se selv at forskjellen denne avregningen utgjør ikke er noe å knytte knute på trusene for: http://www.hafslundnett.no/nett/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=285 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 16. september 2012 #11 Del Skrevet 16. september 2012 tråden er ryddet for avsporing. Niennas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 16. september 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 16. september 2012 Hafslund har forresten også satt ned årlig fastbeløp fra 1000 til 750. Poenget er at netteier ikke skal ha en årlig inntjening som overstiger et visst beløp, og for å få til dette må de altså justere på prisene ut til forbruker. Det betyr på ingen måte at du vil få en avregning på slutten av året, men det kan bety at prisen på energiledd kan endres med noen øre pr kWh året etterpå, eventuelt at årlig fastbeløp justeres. Jeg betaler ganske mye mer enn 750 kr i nettleie, i året. Her kommer det regning hver tredje måned, og de er som regel i overkant av 500 kr hver gang. Det er forresten fortum som eier nettet her, så har jeg strøm fra Hafslund, selv om det viste seg at de ikke hadde billigere strøm, selv om de mente de hadde det. Jeg får tilbake alle pengene, så jeg er fornøyd. Hvis netteier skulle fått mindre penger fra forbruker, både privat og bedrift, så ville det betydd et dårligere tilbud til sluttbrukere. Mindre stabilt strømnett, lengre varighet på strømbrudd, mindre redundans i nettet, og så videre. Det koster å drive et stabilt strømnett. Det stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har et familiemedlem som jobba med økonomi for hafslund, og der handla det stort sett om å få inn så mye penger som mulig, og å bruke så lite som mulig. Både de og Fortum tar seg mye mer betalt enn det de gir igjen... Man betaler for mye mer enn man får, pluss at de er veldig glade i å eksportere strøm, når lagrene er høye, som igjen resulterer i at vi må betale høye priser, siden de gjerne eksporterer mer enn de burde ha gjort. Her kan du finne historiske priser på nettleie fra Hafslund, så kan du jo se selv at forskjellen denne avregningen utgjør ikke er noe å knytte knute på trusene for: http://www.hafslundn...?artikkelid=285 Takk for linken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. september 2012 #13 Del Skrevet 16. september 2012 Det stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har et familiemedlem som jobba med økonomi for hafslund, og der handla det stort sett om å få inn så mye penger som mulig, og å bruke så lite som mulig. Både de og Fortum tar seg mye mer betalt enn det de gir igjen... Man betaler for mye mer enn man får, pluss at de er veldig glade i å eksportere strøm, når lagrene er høye, som igjen resulterer i at vi må betale høye priser, siden de gjerne eksporterer mer enn de burde ha gjort. Du må skille mellom nettleie og selve strømmen. Det du tar opp i første innlegg handler om nettleie, og ikke noe annet. Alle netteiere i Norge har begrensninger på hvor mye de kan ta inn på å drifte strømnettet. Det er dette som gjør at prisen for nettleie må justeres basert på forbruk. Her har de ikke anledning til å ta overpris, og denne inntekten har ingenting med import/eksport av strøm å gjøre. Nettleia dekker også det jeg fortalte om i det tidligere innlegget. Jeg hadde selv løpende kontakt med netteiere under stormen Dagmar i jula, den enorme innsatsen disse folka gjorde den natta og de påfølgende dager og uker er ikke billig, men det er derfor man betaler nettleie. For å sikre strømforsyningen til privatpersoner og bedrifter. Når det kommer til selve strømleveransen så tviler jeg ikke ett eneste øyeblikk på at både Hafslund, Fortum og alle de andre prøver å ta inn så mye de kan. Det har vært mange saker der folk har blitt regelrett lurt trill rundt. Men måten disse opererer på og måten de priser på, er ikke relevant for det du siterte i hovedinnlegget, siden det dreier seg om nettleien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 16. september 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 16. september 2012 Ah, okei! Da skjønner jeg dette litt bedre. Det virka jo helt sprøtt, sånn jeg forsto det, så jeg er veldig glad det ikke fungerte på den måten. Tusen takk for info! Du kan komme på saft og boller, akkurat når du vil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 16. september 2012 #15 Del Skrevet 16. september 2012 Yay! Boller! :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå