Gå til innhold

Medias "økonomipress" ødelegger livskvaliteten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt å se meg drittlei på medienes voldsomme fokus på å gi oss vanlige mennesker råd og veiledning i hvordan man skal håndtere sin økonomi. Måten de fremstiller det på er slik at man får inntrykk av at man nærmest er naive idoiter hvis man ikke gjør som de sier.

Jeg må innrømme at jeg har selv blitt påvirket av dette, og det har ført til store bekymringer fordi jeg ikke tilfredsstiller de kriteriene de setter.

Det være seg sparing til seg selv og barna, pensjon, renter, you name it. Dagliglivet ødelegges av bekymringer for fremtiden. Det er trist.

Måtte bare få det ut! :)

Anonym poster: ca46c2a3fa4e31aa4b51c2a45cc5dbf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Njaa, både og. Jeg synes det er fint med tips om hvordan man kan gjøre det beste ut av de mulighetene som finnes. På noen områder synes jeg faktisk informasjonen er komplisert og lite tilgjengelig, som f.eks. pensjon. Samtidig skulle jeg av og til ønske at jeg slapp å forholde meg til alt sånt "burde-burde".

Men når mange unge mennesker snubler inn i voksenlivet med gjeld til halsen, driter i å betale regninger, og ikke engang vet hva betalingsanmerkning betyr, så er det bra at i hvert fall media prøver å opplyse dem om økonomi - når tydeligvis verken foreldre eller skolen gidder å påta seg den oppgaven.

Anonym poster: 04f76a5046cb12876d9c7636b429a877

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes dessverre at en del av rådene er platte, lite gjennomtenkte og preget av slepphendt journalistikk. Det finnes noen unntak - Dine Penger er et eksempel, der er det ofte litt mer gjennomtenkt.

Når det gjelder den stadig voksende skaren med mennesker som ikke forstår begreper som gjeld, betalingsanmerkning og lignende så er nok svikten i oppdragelsen. Det er tydelig når en ser Luksusfellen og lignende programmer at enkelte tror at penger vokser på trær og at det finnes redningsplanker som blir delt ut bare en venter lenge nok. Det er jo ikke bare unge som bruker pengene sine på tull og uten omtanke for morgendagen - godt voksne også. Noen av disse er muligens kommet skjevt ut og får ikke rettet opp, men alt for mange bruker penger de ikke har på tøys de ikke har behov for. De ble aldri voksne.

Forhåpentligvis gir slike programmer hjelp - ikke bare til de som deltar men også til de som ser på - til å å forstå sin egen situasjon og rette opp i forholdene før de står på bar bakke uten hus og hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns heller det er altfor lite om økonomistyring i media.

Blir du ufør før du kommer deg ut i arbeidslivet blir du sittende med 9000 kr i mnd resten av livet. Da er uføreforsikring på 200 kr i mnd en langt bedre innvestering enn enda en Hennes og Mauritz genser.

Anonym poster: 450ab380e3c9e63397842d8504023fcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...