Gå til innhold

Gamle bruker ikke de aksepterte forkortelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er så ut som jeg kan komme, så er det sagt en gang for alle. Av meg selv. :nigo:

Jeg må le, men ikke av deg, men måten du skriver på :ler: .

Jeg synes jeg kjenner deg igjen av innlegg du skriver. Har du hatt et annet nick før, og kunne du tenke deg å stille min nysgjerrighet og oppgi det på PM hvis du ikke vil fortelle det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke cola forkortelse på kokain?

Anonym poster: 18633c6caa1c4a214f70314e78d9263b

Riktig det, regnes som et trygt ord for de som bruker sånt.

Anonym poster: f0e29cb812583413ef4b8368f98b059e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ofte at gamle, spesielt over 80 ikke bruker forkortelser eller andre versjoner av ord som man kan si er "akspepterte", de alle bruker, som BH, cola, tv og slikt.

Hører svært mange av dem sier Coca Cola (yngre sier jo bare cola), BrystHolder, bryster i stedenfor pupper, fjernsyn i stedenfor tv og det er sikkert mer.

Hva er grunnen til det? Var det de brukte da de var ung? Og når forandret dette seg da?

Anonym poster: 0c82f94f6f5ac2658f021abb09b8ee06

Fordi det er det de er vant med å si. Fordi de har sagt det hele livet. Forresten så er det ikke bare eldre som sier fjernsyn, jeg sier det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med enkelt bestemthet da? "De gamle forkortelser", istedenfor "de gamle forkortelesENE"? Det er jo litt konservativt og gammaldags, vil jeg si. Men unge bruker det altså fortsatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå føler jeg meg gammel. Jeg sier bryster og av og til fjernsyn.

Slik som språket er i forandring nå så sier vel alle YOLO, OMG, koz, klemz, shjøkken, osv. om noen år, da håper jeg at jeg ligger i grava. (selv om det er mye å forlange, jeg er tross alt bare 32 år)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Hvorfor er det ofte at gamle, spesielt over 80 ikke bruker forkortelser eller andre versjoner av ord som man kan si er "akspepterte", de alle bruker, som BH, cola, tv og slikt.

Hører svært mange av dem sier Coca Cola (yngre sier jo bare cola), BrystHolder, bryster i stedenfor pupper, fjernsyn i stedenfor tv og det er sikkert mer.

Det er jo generelt slik at folk ikke liker nyskapninger eller endringer når det kommer til språk. Alt skal helst fortsette å være slik de var da de selv lærte å snakke og skrive. Og derfor liker gamle folk som regel ikke kortformene/forkortelsene du kom med i hovedinnlegget, og derfor er det også mange over 80 (eller eldre) som ikke liker f.eks. "så klart", ettersom dette var svensk (og altså ikke en integrert av norsk) da de var barn.

Og jeg synes da at slike holdninger er fullt ut forståelig. Selv er jeg nemlig også litt sånn motstrebende når det gjelder å ta i bruk ord og uttrykk jeg ikke er vant med, og å akseptere at nye uttrykksformer, ord, ordbøyninger, osv., nå er korrekt. Allikevel, sånn er det jo bare. For alle. Og det er dessuten absolutt ikke noe veien med det at språk endrer seg og utvikler seg - tvert imot. Det er sånn det alltid har vært og slik det alltid kommer til å være, for det er jo slik språk fungerer. Å for eksempel mene at "bærte" er en dårligere preteritumsform enn "bar", er fryktelig bakstreversk og vitner om en fullstendig mangel på innsikt. For hvorfor i all verden skulle det være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med enkelt bestemthet da? "De gamle forkortelser", istedenfor "de gamle forkortelesENE"? Det er jo litt konservativt og gammaldags, vil jeg si. Men unge bruker det altså fortsatt?

Ja, vi må holde på de gamle former så ikke sproget forfaller! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hva med enkelt bestemthet da? "De gamle forkortelser", istedenfor "de gamle forkortelesENE"? Det er jo litt konservativt og gammaldags, vil jeg si. Men unge bruker det altså fortsatt?

Men hallo, dette er jo dobbel bestemthet, og ikke enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo, dette er jo dobbel bestemthet, og ikke enkel.

Da har du misforstått hva jeg mener er enkelt bestemthet. Nå ser jeg forresten at jeg leste feil i trådtittelen, men bøyninga er den samme. Det jeg mener er enkelt bestemthet, er "de aksepterte forkortelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men er det "uakseptabelt" å bruke ordet pupper i formelle sammenhenger? Jeg er 18, og det er vel ytterst få på min alder som anvender ordet bryster, men pupper. Pupper, tits og brød..... :fnise: Jeg hadde følt meg litt "dum" om jeg skulle ha dratt til legen med ømme bryster, men det er vel fordi dette ordet ikke er særlig brukt blant den yngre generasjonen.

Ordet pupper er svært uformelt. Jeg forbinder det blant annet med babyer som skal ha mat, få pupp, eller gutter/menn som fleiper om at damer har store pupper. For meg vil det være feil å bruke ordet pupp hvis jeg snakker med mor eller søster, men jeg kan kanskje bruke det til venninner. Sier jeg ordet er det nesten alltid i en humoristisk sammenheng eller kanskje hvis noen ammer. Hos legen vil jeg si bryster. Det gjør jeg også hvis jeg skal ha hjelp i undertøysbutikk.

Hvordan tror du det ville tatt seg ut om kreftforeningen hadde en kampanje om at kvinner må lære seg å undersøke puppene? Det kan bidra til å oppdage puppekreft på et tidlig stadium.

Synes du undertøysbutikker skal bruke ordet pupp i stedet for bryst i reklamer og på nettsider?

Her er et sitat fra nettbutikken Underverker.no: "En god sports-bh er et 'must' hvis du trener og ønsker å ta best mulig vare på brystene dine. En riktig sports-bh gjør at brystene holder formen og spensten lengre. Den gir også støtte slik at du unngår unødvendig belastning for rygg, skuldre og nakke. En sports-bh skal være stødig og holde brystene på plass når du hopper og løper." Ville du brukt ordet pupp her?

Eller skulle de kanskje heller sagt tits eller brød?

... brødkreft, titskreft :fnise:

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet pupper er svært uformelt. Jeg forbinder det blant annet med babyer som skal ha mat, få pupp, eller gutter/menn som fleiper om at damer har store pupper. For meg vil det være feil å bruke ordet pupp hvis jeg snakker med mor eller søster, men jeg kan kanskje bruke det til venninner. Sier jeg ordet er det nesten alltid i en humoristisk sammenheng eller kanskje hvis noen ammer. Hos legen vil jeg si bryster. Det gjør jeg også hvis jeg skal ha hjelp i undertøysbutikk.

Hvordan tror du det ville tatt seg ut om kreftforeningen hadde en kampanje om at kvinner må lære seg å undersøke puppene? Det kan bidra til å oppdage puppekreft på et tidlig stadium.

Synes du undertøysbutikker skal bruke ordet pupp i stedet for bryst i reklamer og på nettsider?

Her er et sitat fra nettbutikken Underverker.no: "En god sports-bh er et 'must' hvis du trener og ønsker å ta best mulig vare på brystene dine. En riktig sports-bh gjør at brystene holder formen og spensten lengre. Den gir også støtte slik at du unngår unødvendig belastning for rygg, skuldre og nakke. En sports-bh skal være stødig og holde brystene på plass når du hopper og løper." Ville du brukt ordet pupp her?

Eller skulle de kanskje heller sagt tits eller brød?

... brødkreft, titskreft :fnise:

Samtale hos legen:

Legen: Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?

Pasient: Jeg har en kul i venstre brød, kan du undersøke det?

Legen: Jeg sender deg til mammografi så vi får tatt en undersøkelse av titsen(?) din.

:ler:

Jeg har forsåvidt en lege som kalte penis for tisselur da han skulle forklare meg hvordan en sterilisering av menn foregikk, så hva han ville sagt om jeg ville undersøkes for brystkreft vet jeg ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Perelandra.

Pupper er mer uformelt, brukes for min del kun privat og eventuelt i samtale med de nærmeste venninnene. Ellers faller det naturlig å bruke bryst(er) synes jeg. Mens jeg aldri kunne kalt det brød eller tits i "dagligtale" :ler: Og nei, jeg er ikke fra steinalderen (bare nesten, er jo tross alt 32 vintre nå...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...