Gå til innhold

Gamle bruker ikke de aksepterte forkortelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ofte at gamle, spesielt over 80 ikke bruker forkortelser eller andre versjoner av ord som man kan si er "akspepterte", de alle bruker, som BH, cola, tv og slikt.

Hører svært mange av dem sier Coca Cola (yngre sier jo bare cola), BrystHolder, bryster i stedenfor pupper, fjernsyn i stedenfor tv og det er sikkert mer.

Hva er grunnen til det? Var det de brukte da de var ung? Og når forandret dette seg da?

Anonym poster: 0c82f94f6f5ac2658f021abb09b8ee06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det de brukte og det de lærte. Det er da helt normalt at man holder på det man har lært og alltid brukt, med mindre man har lært feil.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 30 og de som er yngre snakker jo allerede helt annerledes enn det jeg gjør. Og jeg kommer ikke til å begynne å snakke slik de gjør.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de eldre betyr jo cola no annet enn brusen. ;)

Nja, cola betyr nok cocacola for både eldre og yngre.

Coca derimot...

Endret av pantertante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, cola betyr nok cocacola for både eldre og yngre.

Coca derimot...

Pantertante, du kom meg i forkjøpet. Tror du AB vet hva coca er for noe? :fnise:

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ofte at gamle, spesielt over 80 ikke bruker forkortelser eller andre versjoner av ord som man kan si er "akspepterte", de alle bruker, som BH, cola, tv og slikt.

Hører svært mange av dem sier Coca Cola (yngre sier jo bare cola), BrystHolder, bryster i stedenfor pupper, fjernsyn i stedenfor tv og det er sikkert mer.

Hva er grunnen til det? Var det de brukte da de var ung? Og når forandret dette seg da?

Anonym poster: 0c82f94f6f5ac2658f021abb09b8ee06

Bryst/bryster er da et helt vanlig ord. Har du hørt om puppekreft for eksempel? Jeg sier både bryster og pupper, avhengig av situasjonen. Pupper er et privat ord for meg, bruker ikke det hos legen, som et eksempel.

Endret av Arabella
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har jeg det i glasset er det cola, skal jeg bestille hos en kelner eller bartender er det Coca-Cola. Risikoen for å bli servert noe udrikkbart svineri tappet hos Ringnes er høy om jeg ikke uttaler hele merkenavnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Bestemoren min har just tatt opp ord som lol. spliff, brb og chill, hun sier det er fordi hun har tid til å følge med på så mange ungdomsprogrammer nå som førerkortet hennes er inndratt :fnise:

lagt til: og grandis!

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, cola betyr nok cocacola for både eldre og yngre.

Coca derimot...

Er ikke cola forkortelse på kokain?

Anonym poster: 18633c6caa1c4a214f70314e78d9263b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryst/bryster er da et helt vanlig ord. Har du hørt om puppekreft for eksempel? Jeg sier både bryster og pupper, avhengig av situasjonen. Pupper er et privat ord for meg, bruker ikke det hos legen, som et eksempel.

Litt OT kanskje, men er det "uakseptabelt" å bruke ordet pupper i formelle sammenhenger? Jeg er 18, og det er vel ytterst få på min alder som anvender ordet bryster, men pupper. Pupper, tits og brød..... :fnise: Jeg hadde følt meg litt "dum" om jeg skulle ha dratt til legen med ømme bryster, men det er vel fordi dette ordet ikke er særlig brukt blant den yngre generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren min har just tatt opp ord som lol. spliff, brb og chill, hun sier det er fordi hun har tid til å følge med på så mange ungdomsprogrammer nå som førerkortet hennes er inndratt :fnise:

lagt til: og grandis!

Hun røyker en spliff mens hun chille'rn etter å ha spist grandis? :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket vårt har alltid vært og vil alltid være i bevegelse, og det betyr forandring. Hele tiden.Ts og andre som føler at de snakker det eneste "riktige" språket nå for tiden, kommer til å møte de samme utfordringene når de selv har levd 20-40 år til.

Da er det de nye generasjonene som syns at ""de gamle"" snakker rart. ;)

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun røyker en spliff mens hun chille'rn etter å ha spist grandis? :ler:

Hvis du virkelig skal være tidsriktig, så bruker du "chillern" som et adjektiv. F.eks.: Den filmen er chillern. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantertante, du kom meg i forkjøpet. Tror du AB vet hva coca er for noe? :fnise:

Hørt mange kalle det cola også, du;)

Jeg ser også at mange på rundt 10år yngre enn meg snakker annerledes enn hva jeg gjør. Tidene endrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig skal være tidsriktig, så bruker du "chillern" som et adjektiv. F.eks.: Den filmen er chillern. :ler:

Jeg røpet meg der. Og jeg som ville vise at jeg er så hip og in :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...