Gå til innhold

kjæreste med en døve?

Gjest dracula

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er "en døve"? Er det det samme som en døv?

Anonym poster: 52c768331ee35636bfa53eb17ede4193

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Kunne sikkert det, men har aldri møtt noen døve før. Folk er folk, selv om kommunikasjonen i begynnelsen kanskje kunne vært litt vanskelig da jeg ikke kan tegnspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg absolutt vært. Mange døve er flink å snakke og å lese på leppene, og så kan jeg tegnspråk i tillegg så kommunikasjon ville neppe vært et problem. Ser ikke noen grunn til at det skal være en hindring. De jeg kjenner som er døve har for det meste døve partnere da, virker som om det er et litt lukket miljø, ihvertfall her i byen.

Anonym poster: bcdd2ff9d07a9fc3195454a87c5d064f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt giftet meg med en døv, men det forutsetter at han kan lese på munnen. Jeg ville vært villig til å lære meg det grunnleggende innen tegnspråk, men jeg ville aldri vært i stand til å snakke språket flytende. Så han måtte i så fall vært en tålmodig sjel som godtar at jeg radbrekker grammatikken i tegnspråk :flau:

Anonym poster: e8e4bd354711c5d48acc2916e4896157

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Ikke noe problem det, vel. Døve er akkurat som andre mennesker, bortsett fra at de ikke kan høre. Jeg kan en del tegnspråk, så det kunne jeg benyttet anledningen til å lære meg skikkelig. I starten går det mest i kroppsspråk, uansett :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe problem det, vel. Døve er akkurat som andre mennesker, bortsett fra at de ikke kan høre. Jeg kan en del tegnspråk, så det kunne jeg benyttet anledningen til å lære meg skikkelig. I starten går det mest i kroppsspråk, uansett :ler:

godt å høre :smilyblomst: døve er akkurat som en menneske men hørsel mangla :smilorange:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en glimrende sjanse til å lære seg tegnspråk godt (hvis kjæresten var tegnspråklig da)- det er et fascinerende språk!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man havner i omgangskrets med en som er døv har man krav på 7 ukers(fordelt utover) gratis tegnspråkkurs. så det er nok ikke noe problem. Min fetter er døv, og jeg er sammen med en gutt hvor foreldrene hans er døve. Derfor går jeg på tegnspråkkurs, og har lært nok til å kunne kommunisere litt med dem. Det er viktig for meg at mine fremtidige barn skal kunne tegnspråk, både for å kunne snakke med min fetter og sine besteforeldre(hvis vi er sammen for alltid da. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man havner i omgangskrets med en som er døv har man krav på 7 ukers(fordelt utover) gratis tegnspråkkurs. så det er nok ikke noe problem.

Det visste jeg ikke, det er jo kjempefint :)

Hva regnes med omgangskrets, hvor langt ut strekker det seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg kan alfabetet så om han holder ut med at jeg staver hvert eneste ord frem til jeg kan noe mere enn enkeltbokstaver (og sangen "det satt to katter på et bord") så har jeg ingen problemer med det. Jeg ser en hel haug med fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes både negative og positive aspekter ved alt, men hvis vedkommende hadde vært sånn helt døv så kanskje jeg hadde tenkt meg om to ganger, altså nå snakker vi om å være helt døv assa.

Dette var et teit spørsmål TS :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var et teit spørsmål TS :closedeyes:

Hvorfor det?

Jeg synes det er et interessant spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke, det er jo kjempefint :)

Hva regnes med omgangskrets, hvor langt ut strekker det seg?

Bare være en venn, enkelt og greit. En som omgås med den døve. Det er viktig for de døve og den døves familie at den døve har så mange tegnspråktalende som mulig. Og ikke bare de som går på samme døveskole. Kjærsten min har krav på 7 ukers tegnspråkkurs(selvom han kan tegnspråk fra før av) både pga. familien sin, og fordi han er kjæresten til kusina til den døve. Så ''omgangskrets'' er ganske bredt. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan alfabetet så om han holder ut med at jeg staver hvert eneste ord frem til jeg kan noe mere enn enkeltbokstaver (og sangen "det satt to katter på et bord") så har jeg ingen problemer med det. Jeg ser en hel haug med fordeler.

Det holder ofte lenge. Jeg og fetteren min staver ofte ordene til hverandre. Men tegnspråk er også veldig logisk.

Eksempler:

Sol = lage en sirker med pekefingeren opp mot himmelen.

Katt = tre fingre på hvert kinn som dras utover(skal etterlignes værhår)

Øye = peke på øyet

De fleste døve blir veldig fornøyd om folk i det hele tatt prøver. Kroppspråk har mye å si. Og man kan "lage egne ord" (som er logiske selvfølgelig) for å få seg forstått. Tegnspråk er egentlig veldig gøy!

Det eneste som er ganske komplisert er setningsoppbyggingen som kan minne litt om setningsoppbygningen i spansk. Og det er også forskjell på tengspråk og tegn til tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det?

Allerede forklart...

Jeg synes det er et interessant spørsmål.

Ja, den kom ikke akkurat som en overraskelse.. for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Det holder ofte lenge. Jeg og fetteren min staver ofte ordene til hverandre. Men tegnspråk er også veldig logisk.

Eksempler:

Sol = lage en sirker med pekefingeren opp mot himmelen.

Katt = tre fingre på hvert kinn som dras utover(skal etterlignes værhår)

Øye = peke på øyet

De fleste døve blir veldig fornøyd om folk i det hele tatt prøver. Kroppspråk har mye å si. Og man kan "lage egne ord" (som er logiske selvfølgelig) for å få seg forstått. Tegnspråk er egentlig veldig gøy!

Det eneste som er ganske komplisert er setningsoppbyggingen som kan minne litt om setningsoppbygningen i spansk. Og det er også forskjell på tengspråk og tegn til tale.

Man gjør vel egentlig bare det man gjør når man er i et annet land, bruker hender og mimikk og miming, kroppsspråk, og mobil og lapper. Man kan alltid gjøre seg forstått om man virkelig vil og man tør og dumme seg litt ut og finne alternativer til vanlig snakking.

Men må si da, at i tillegg til alfabetet og den kattesangen så kan jeg også tegnet for nøkkelhull, homofil, oppkast, trailer, kjole og mamma. Hva mere trenger man egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei, jeg er sammen med en gutt som er sterkt hørselshemmet, dvs. han hører når man snakker sammen på tomannshånd(repeterer ofte, men blirr helt vant med det), har problemer med å høre når det er mange folk eller TV eller radio står på.

Det er mange ulemper, men også mange fordeler.

Ulemper

- vi krangler om lydnviået når vi hører musikk(hhan vil høyere, jeg omvendt)

- Starten var det slitsomt å repetere hele tiden

- Leit å se han lei seg fordi andre ikke alltid tar hensikt(dvs. ikke gidder å repetere)

fordeler

- han hører ikke mine sjenerene lyder :D:D

- jeg har lært meg masse tegnspråk

- han kan stå på andre siden av stua(når vi har mange gjester) mens jeg forteller hamligheter osv som han leser på leppene

Kan tenke meg det kan være vanskelig å bli kjent med en som er helt døv kontra en som er hørselshemmet, men syns nå man skal gi alle en sjanse, man vet aldri når man møter den rette, uansett døv, blind, lam osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt giftet meg med en døv, men det forutsetter at han kan lese på munnen. Jeg ville vært villig til å lære meg det grunnleggende innen tegnspråk, men jeg ville aldri vært i stand til å snakke språket flytende. Så han måtte i så fall vært en tålmodig sjel som godtar at jeg radbrekker grammatikken i tegnspråk :flau:

Du kunne slappet helt av i henhold til grammatikken ihvertfall, basic tegnspråk har veldig lite av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...