Gå til innhold

Hva skjer!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som skjer i USA og han ambassadøren som døde/ble drept? Hva utløste hva?

Ikke link, forklar, finnes allerede flere artikler og fatter ikke bæret!!

Anonym poster: e167479839be8a54b3f4980ef0e4a80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen laget en film, som noen andre fortalte noen i Libya at krenket Islam.

De som ble fortalt dette følte da at de kunne angripe ambasaden og drepe folk.

( kort fortalt )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

En filmskaper og han der gærne presten som i 2009 brant koranen som blandt annet endte med at ei norsk kvinne ble drept i Afghanistan, har laget en elendig spillefilm som harselerer med muhammed. Filmen har spredd seg på nett og muslimer er sinna. Etter vestens invasjon i Libya i fjor, så har hatet steget og muslim brotherhood har overtatt makten og innført sharialov. Landet har blitt mer radikalt etter fjerningen av Gaddafi. Filmen tirret massene såpass mye at en mobb invaderte den amerikanske ambassaden med våpen som blandt annet endte med at den amerikanske ambassadøren ble drept.

Taliban oppfordrer dessuten muslimer i Afghanistan til å ta hevn på amerikanske soldater. Afghanske myndigheter prøver desperate virkemidler som f.eks å midlertidig sperre youtube, men ryktene sprer seg uansett over hele den arabiske verden.

Endret av Filleproletiet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det konkrete angrepet er vel nesten så enkelt.

Harme rundt filmen førte til demonstrasjoner, og en mindre gruppe sørget for at det eskalerte til angrep og drap,

Rammene rundt er litt mer sammensatt. Libya er i en kritisk fase, de skal få i gang en ny, selvstendig stat etter opprøret. På samme måte som i de andre landene, så står mye av kampen om makta mellom islamister og sekulære. Men i motsetning til i Egypt og Marokko, så står nettopp de sekulære sterkt. Det som skjedde i går er ikke bare trist for USA, ofre og pårørende, det er også en krise for den libyske staten. Og da blir spørsmålet, når de som står bak angrepet etter sigende har bånd til islamister, er det bare den amerikanske staten som var målet her? Eller er dette også et forsøk på å lage krøll for den sekulære staten?

Det skal også sies at 10 libyske soldater/politimenn/sikkerhetsfolk (jeg har ikke 100% taket på hvem som ble satt inn) fra staten, mistet livet i et forsøk på å stoppe angrepene. Det har vært protester i gatene til Benghazi i dag, protestester MOT angrepet i går, og det ser ut til at mange libyere er både redd, forbanna og triste over det som har skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter vestens invasjon i Libya i fjor, så har hatet steget og muslim brotherhood har overtatt makten og innført sharialov. Landet har blitt mer radikalt etter fjerningen av Gaddafi. Filmen tirret massene såpass mye at en mobb invaderte den amerikanske ambassaden med våpen som blandt annet endte med at den amerikanske ambassadøren ble drept.

Dette er IKKE sant!

Libya er faktisk de eneste av landene i områdene som IKKE har hoppet på islamisttoget. De sekulære kreftene har stått overraskende sterkt, først og fremst bevegelsene rundt lederfigurer fra opprøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre, de vet godt at det vil bli styr ut av dette..Hvorfor i alle dager prøver de seg på å lage slikt!!!!

Anonym poster: 2c20e45b50d3763b7daf8bfc3caf3e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om, for å balansere ryktene om Muslim brotherhood, og hurra meg rundt, Libya har i dag fått en ny statsminister, nemlig Mustafa A.G. Abushagur. Han vant med to stemmer over Jibril, som var en viktig del av opprøret.

Han er politisk uavhengig, altså ikke en del av en skjeggete bande islamister. Han er forøvrig "the founding president of RIT Dubai, a professor of electrical engineering and an entrepreneur.". Altså en høyt utdannet mann, som også har en fortid som en kjent dissident og medlem av grupper som fra 80-tallet har jobbet for et fritt og demokratisk Libya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre, de vet godt at det vil bli styr ut av dette..Hvorfor i alle dager prøver de seg på å lage slikt!!!!

Anonym poster: 2c20e45b50d3763b7daf8bfc3caf3e1f

Hva mener du ? At det er de som laget filmens skyld ? Fordi noen føler seg krenket.

Det er ikke en forbrytelse å såre noens følelser . Det er kriminellt å drepe folk .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spekuleres det også i at angrepet var planlagt før filmen og demonstrasjonen, så det er nok godt mulig dette er større enn sinne over en film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Dette er IKKE sant!

Libya er faktisk de eneste av landene i områdene som IKKE har hoppet på islamisttoget. De sekulære kreftene har stått overraskende sterkt, først og fremst bevegelsene rundt lederfigurer fra opprøret.

Hehe. Tull. En av mine beste venner er lib..ysk (dog oppvokst i Norge). I følge ham og de i hans miljø så står islamismen svært sterkt der nede. Til etteretning er han sekulær.

Hvorfor sprer du løgnaktige konspirasjonsteorier?

"Mustafa Abdel Ja­lil, Libya’s interim leader, declared Sunday that post-Gaddafi Libya will be run as an Islamic state with legislation based on sharia law."

http://www.washingtonpost.com/blogs/under-god/post/sharia-law-for-libya/2011/10/24/gIQATDrhCM_blog.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Tull. En av mine beste venner er lib..ysk (dog oppvokst i Norge). I følge ham og de i hans miljø så står islamismen svært sterkt der nede. Til etteretning er han sekulær.

Hvorfor sprer du løgnaktige konspirasjonsteorier?

"Mustafa Abdel Ja­lil, Libya’s interim leader, declared Sunday that post-Gaddafi Libya will be run as an Islamic state with legislation based on sharia law."

http://www.washingtonpost.com/blogs/under-god/post/sharia-law-for-libya/2011/10/24/gIQATDrhCM_blog.html

Jeg bor sammen med en libyer. Han er heller ikke oppvokst i Norge, men i Benghazi og har en fortid som opposisjonell i Libya. Altså har han bla sittet i fengsel med både politiske krefter og islamister, og kjenner veldig mange på begge sider. Er vi ferdig med NM i empiri?

Og som jeg allerede har skrevet, Libyas nyvalgte statsminister er ikke islamist. Om islamistene står så sterkt, hvorfor representerer de to som fikk flest stemmer sekulære krefter? Folk i Libya er mest opptatt av jobber og sivile behov for øyeblikket. Derfor er det ikke en tilfeldighet at de mest populære alternativene er folk med bakgrunn fra disipliner som økonomi, entreprenørskap og diverse. Ikke religion.

Og ja, Libya er en islamsk stat, som skal basere lovverket sitt på sharia. Jeg tar det som en selvfølge at en voksen mann vet at a) det er forskjell på islamsk og islamistisk. I ett land hvor noe sånt som 99% av befolkningen er sunnimuslimer, så er det naturlig at det preger staten. Og b) at sharia er ymse regler som må tolkes, ikke et fiks ferdig og konkret lovverk. Libysk sharia er altså ikke automatisk det samme som saudisk eller pakistansk sharia. Noe den libyske staten også har understreket.

Det er forresten morsomt at du nevner Jalil for å bevise dine påstander om islamisme. Kjenner du noe til ham? Type bakgrunn, og hva han har blitt kjent for?

Endret av Vampen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Jeg bor sammen med en libyer. Han er heller ikke oppvokst i Norge, men i Benghazi og har en fortid som opposisjonell i Libya. Altså har han bla sittet i fengsel med både politiske krefter og islamister, og kjenner veldig mange på begge sider. Er vi ferdig med NM i empiri?

Og som jeg allerede har skrevet, Libyas nyvalgte statsminister er ikke islamist. Om islamistene står så sterkt, hvorfor representerer de to som fikk flest stemmer sekulære krefter? Folk i Libya er mest opptatt av jobber og sivile behov for øyeblikket. Derfor er det ikke en tilfeldighet at de mest populære alternativene er folk med bakgrunn fra disipliner som økonomi, entreprenørskap og diverse. Ikke religion.

Og ja, Libya er en islamsk stat, som skal basere lovverket sitt på sharia. Jeg tar det som en selvfølge at en voksen mann vet at a) det er forskjell på islamsk og islamistisk. I ett land hvor noe sånt som 99% av befolkningen er sunnimuslimer, så er det naturlig at det preger staten. Og b) at sharia er ymse regler som må tolkes, ikke et fiks ferdig og konkret lovverk. Libysk sharia er altså ikke automatisk det samme som saudisk eller pakistansk sharia. Noe den libyske staten også har understreket.

Det er forresten morsomt at du nevner Jalil for å bevise dine påstander om islamisme. Kjenner du noe til ham? Type bakgrunn, og hva han har blitt kjent for?

Blablabla. Jeg forholder meg til seriøse artikkler og ikke din synsing. Du tok feil, jeg hadde rett. Mener du at Washington Post tar feil? Alt jeg sier er at Libya er shariastyrt. Er du uenig i det WP skriver? Poenget er at svært mange libyere er rimelig ekstreme i sin omfavnelse av profeten og islam generelt.

(Jeg er siamesisk tvilling med en libyer forresten)

Endret av Filleproletiet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese at ambassadøren deres ble kverket. Og til pass for det libyske folk at islamistene har overtatt styringen. De 30 sølvpengene har aldri gitt mottageren noen glede.

Til lykke med den amerikanske "friheten", Libya! Måtte den vare evig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blablabla. Jeg forholder meg til seriøse artikkler og ikke din synsing. Du tok feil, jeg hadde rett. Mener du at Washington Post tar feil? Alt jeg sier er at Libya er shariastyrt. Er du uenig i det WP skriver? Poenget er at svært mange libyere er rimelig ekstreme i sin omfavnelse av profeten og islam generelt.

(Jeg er siamesisk tvilling med en libyer forresten)

Har jeg sagt at det er feil at Libyas lovverk er basert på Sharia? Nei. Var det basert på Sharia under Gaddafi også? Ja. Sier jeg at din forståelse av det er feil? Ja.

Og min synsing..

La oss ta det steg for steg..

Dine påstander, basert på en libysk kompis, selektiv lesing av WP og egen stor og dyptgående kunnskap om Libya:

- I Libya står islamister sterkt.

- Det muslimske brorskap ha makta i Libya. Ref din påstand om at brorskapet har "tatt makta".

Før vi tar for oss påstandene, la oss se på hvem som HAR makta i Libya.

Presidenten er Mohamed Yousef el-Magariaf. Han har bakgrunn innen økonomi, og representerer The National Front Party. De bygger igjen på National Front for the Salvation of Libya, som var en opposisjonsgruppe som jobbet for et fritt og demokratisk Libya. National Front Party er kjent for at "Its ideology is considered liberal and progressive". De jobber bla for: "NFP calls for a democratically-elected government, free elections, separation of powers, non-discriminatory rule of law, gender equality, multi-partyism,sustainable development, and a realistic democratic road-map that benefits from Libyan, Arab and Islamic traditions as well.".

Statsministeren er som sagt Mustafa A.G. Abushagur, som stiller som uavhengig. Og som jeg allerede har nevnt, er en høyt utdannet professor, som bla har mottatt stipend fra NASA til sin forskning og sitt arbeid.

Jalil, som du nevner, var en dommer, som var kjent for å alltid dømme MOT regimet, engasjere seg i menneskerettigheter og prøvde å si opp jobben som justisminister på TV fordi regimet nektet å slippe løs politiske fanger. Han var Libyas president fra 2011 til august i år.

Jibril, som fikk nest flest stemmer som statsminister, har utdanning innen økonomi og statsvitenskap/politikk. Han representerer National Forces Alliance, "The alliance is of predominantly liberal tendency.It calls for "moderate Islam" and a "democratic, civil state". Han fungerte som Libyas statminister en stund under opprøret.

Så, Filla, nå har vi vært gjennom av de viktigste makthaverne i Libya. Nyvalgt president og statsminister, andreplass i valget om statsminister, og statsminister og president under opprøret. Siden dette ikke bare er min synsing, så kan du gjerne søke på navnene til alle 4.

Så, tilbake til dine påstander, hvordan forklarer du

a) at ingen av dem er medlemmer av brorskapet, når brorskapet har makta?

b) hvorfor ingen av dem er islamister, når islamistene står sterkt?

c) hvorfor har ikke brorskapet og/eller andre islamistiske grupper både statsminister og president, når de, i følge deg, har makta i Libya?

Jeg venter spent på at du skal øse av din enorme kunnskap. :)

Og smartass, å omfavne profeten og islam, er ikke så rart at man gjør når man er muslim. Hvilket er 99% av libyere. Men muslim og islamist er ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et er ironisk at en del luringer her inne stadig snakker om at islamistene har makta, samme dag som moderate krefter blir valgt som statsminister.. Kunnskap lenge leve!

Islamistene har ikke makta. Det er nettopp derfor de forsøker å lage helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Har jeg sagt at det er feil at Libyas lovverk er basert på Sharia? Nei. Var det basert på Sharia under Gaddafi også? Ja. Sier jeg at din forståelse av det er feil? Ja.

Og min synsing..

La oss ta det steg for steg..

Dine påstander, basert på en libysk kompis, selektiv lesing av WP og egen stor og dyptgående kunnskap om Libya:

- I Libya står islamister sterkt.

- Det muslimske brorskap ha makta i Libya. Ref din påstand om at brorskapet har "tatt makta".

Før vi tar for oss påstandene, la oss se på hvem som HAR makta i Libya.

Presidenten er Mohamed Yousef el-Magariaf. Han har bakgrunn innen økonomi, og representerer The National Front Party. De bygger igjen på National Front for the Salvation of Libya, som var en opposisjonsgruppe som jobbet for et fritt og demokratisk Libya. National Front Party er kjent for at "Its ideology is considered liberal and progressive". De jobber bla for: "NFP calls for a democratically-elected government, free elections, separation of powers, non-discriminatory rule of law, gender equality, multi-partyism,sustainable development, and a realistic democratic road-map that benefits from Libyan, Arab and Islamic traditions as well.".

Statsministeren er som sagt Mustafa A.G. Abushagur, som stiller som uavhengig. Og som jeg allerede har nevnt, er en høyt utdannet professor, som bla har mottatt stipend fra NASA til sin forskning og sitt arbeid.

Jalil, som du nevner, var en dommer, som var kjent for å alltid dømme MOT regimet, engasjere seg i menneskerettigheter og prøvde å si opp jobben som justisminister på TV fordi regimet nektet å slippe løs politiske fanger. Han var Libyas president fra 2011 til august i år.

Jibril, som fikk nest flest stemmer som statsminister, har utdanning innen økonomi og statsvitenskap/politikk. Han representerer National Forces Alliance, "The alliance is of predominantly liberal tendency.It calls for "moderate Islam" and a "democratic, civil state". Han fungerte som Libyas statminister en stund under opprøret.

Så, Filla, nå har vi vært gjennom av de viktigste makthaverne i Libya. Nyvalgt president og statsminister, andreplass i valget om statsminister, og statsminister og president under opprøret. Siden dette ikke bare er min synsing, så kan du gjerne søke på navnene til alle 4.

Så, tilbake til dine påstander, hvordan forklarer du

a) at ingen av dem er medlemmer av brorskapet, når brorskapet har makta?

b) hvorfor ingen av dem er islamister, når islamistene står sterkt?

c) hvorfor har ikke brorskapet og/eller andre islamistiske grupper både statsminister og president, når de, i følge deg, har makta i Libya?

Jeg venter spent på at du skal øse av din enorme kunnskap. :)

Og smartass, å omfavne profeten og islam, er ikke så rart at man gjør når man er muslim. Hvilket er 99% av libyere. Men muslim og islamist er ikke det samme.

Vil du ha sex med meg? Kunnskapsrike kvinner er sexy, uansett om de tar feil eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...