Gjest Badabing Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Hat forsøkt en del oppskrifter på grønnsaksform, men synes de ofte blir litt "vannete" og smakløse. Noen som har oppskrift på en god og sunn med masse smak?
Thought-Fox Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Jeg har ingen oppskrifter å komme med, men har du forsøkt å tilsette noe som kan få frem mer umami-smak? Marmite/Vegemite gjør underverker når jeg lager vegetariske gryter og supper.
Gjest Raggy Skrevet 15. september 2012 #3 Skrevet 15. september 2012 Lag en hvit saus som du krydrer og heller over grønnsakene i formen, ha ost på toppen. Gressløk el vårløk gir mye god smak.
Gjest Drue Skrevet 17. september 2012 #4 Skrevet 17. september 2012 (endret) Jeg har ingen oppskrifter å komme med, men har du forsøkt å tilsette noe som kan få frem mer umami-smak? Marmite/Vegemite gjør underverker når jeg lager vegetariske gryter og supper. Å ty til gjærekstrakt som vegemite er i mine øyne et lite nederlag. Spør du meg, gjør tomater og sopp jobben. Men jeg er i mot msg, gjærekstrakt og alt det der. Med gode råvarer, så trenger man ikke sånt Uansett: Tomat, løk, masse god olivenolje, og litt eddik er mine øyne et must. Jeg pleier å lage ratatouille etter rotta i Ratatouille (lært av Hellstrøm). Jeg skjærer squash, løk, tomat, og aubergine i tynne skiver. Heller på en blanding av olivenolje, hvitvinseddik salt, pepper, urter og bittelitt hvitløk. Steker i ovn i 7-8 minutter, og ruller sammen. Oppskriften står i masterchefboka til Hellstrøm og gjengen. Denne er i mine øyne komplett smaksmessig. Jeg har bilder av framgangsmåten, Badabing Endret 17. september 2012 av Drue
Gjest mari kontrari Skrevet 17. september 2012 #5 Skrevet 17. september 2012 (endret) Om den ikke må være vegansk er jeg veldig glad i ovnsbakte rotgrønnsaker med feta. Vet ikke om du bare tenkte på gratinerte grønnsaker, men jeg pleier i hvertfall i bruke søtpotet, gulrot, sellerirot, rødbete, kålrot og av og til potet. I tillegg noen småløk/båter av løk + små hvitløksfedd for ekstra god aroma. Vender alt i olivenolje med krydder som sort pepper, rosmarin, timian og oregano + salt, før jeg blander inn noen terninger feta. Stekes i ca 20 min på 200 grader, men det avhenger veldig på ovnen, følg med og prøvesmak om det må stå lenger. Pleier å ha dette enten som tilbehør, eller som selvstendig rett med godt brød og hvitløkssmør til. Forrige helg hadde vi forøvrig selvplukkede kantareller stekt i smør som estra tilbehør - anbefales! Endret 17. september 2012 av mari kontrari
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #6 Skrevet 17. september 2012 Uansett: Tomat, løk, masse god olivenolje, og litt eddik er mine øyne et must. Jeg pleier å lage ratatouille etter rotta i Ratatouille (lært av Hellstrøm). Jeg skjærer squash, løk, tomat, og aubergine i tynne skiver. Heller på en blanding av olivenolje, hvitvinseddik salt, pepper, urter og bittelitt hvitløk. Steker i ovn i 7-8 minutter, og ruller sammen. Oppskriften står i masterchefboka til Hellstrøm og gjengen. Hellstrøm har en tilsvarende rett som han kaller ratatouille i Hellstrøms siste måltid. Men etter mine begreper er ikke dette ratatouille - det er derimot en tian http://www.google.com/search?q=tian+provencal+recette&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7ACAW_no&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=cTZXUNz5NqXf4QTolYGgCw&biw=1024&bih=426&sei=qzZXUJztH_P64QTu8QE Jeg lager min med tynne skiver av aubergine, squash (gjerne både gul og grønn), gode klasetomater, ny løk og tynne skiver hvitløk innimellom. Godt med olivenolje over, salt, pepper og (essensielt) herbes de Provence - gjerne en blanding som inneholder både lavendel og fennikelfrø. Jeg lager gjerne en diger form (men tynt lag grønnsaker), og den får minst en halvtime ved 180-200 grader, gjerne mer. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Å ty til gjærekstrakt som vegemite er i mine øyne et lite nederlag. Spør du meg, gjør tomater og sopp jobben. Men jeg er i mot msg, gjærekstrakt og alt det der. Med gode råvarer, så trenger man ikke sånt Uansett: Tomat, løk, masse god olivenolje, og litt eddik er mine øyne et must. Jeg pleier å lage ratatouille etter rotta i Ratatouille (lært av Hellstrøm). Jeg skjærer squash, løk, tomat, og aubergine i tynne skiver. Heller på en blanding av olivenolje, hvitvinseddik salt, pepper, urter og bittelitt hvitløk. Steker i ovn i 7-8 minutter, og ruller sammen. Oppskriften står i masterchefboka til Hellstrøm og gjengen. Denne er i mine øyne komplett smaksmessig. Jeg har bilder av framgangsmåten, Badabing Ruller sammen? Hvordan ruller du sammen opphakka grønnsaker? Anonym poster: caa60c9855ea6b260fc2381b4cfe817b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #8 Skrevet 17. september 2012 Ruller sammen? Hvordan ruller du sammen opphakka grønnsaker? Anonym poster: caa60c9855ea6b260fc2381b4cfe817b Hvis jeg forstår Drue (eller Hellstrøm) riktig, er det tynne skiver av aubergine, tomat etc som er taksteinslagt, dvs delvis overlappende, slik at de kan rulles sammen? Skjønner ikke helt vitsen med den rullingen, da - det er vel mest presentasjonsmessig, vil jeg tro. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60
Gjest Drue Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 (endret) Hellstrøm har en tilsvarende rett som han kaller ratatouille i Hellstrøms siste måltid. Men etter mine begreper er ikke dette ratatouille - det er derimot en tian http://www.google.co...UJztH_P64QTu8QE Jeg lager min med tynne skiver av aubergine, squash (gjerne både gul og grønn), gode klasetomater, ny løk og tynne skiver hvitløk innimellom. Godt med olivenolje over, salt, pepper og (essensielt) herbes de Provence - gjerne en blanding som inneholder både lavendel og fennikelfrø. Jeg lager gjerne en diger form (men tynt lag grønnsaker), og den får minst en halvtime ved 180-200 grader, gjerne mer. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60 Tian, ja. Da lærte jeg noe nytt Søkte litt opp og leste om "confit byaldi". Kjenner du til det? Ruller sammen? Hvordan ruller du sammen opphakka grønnsaker? Anonym poster: caa60c9855ea6b260fc2381b4cfe817b Det er ikke opphakka, men skjært i tynne skiver. Det var egentlig ikke ment som en direkte oppskrift, så jeg skjønner at det ikke er så lett å forstå sånn det står. Men altså, jeg legger skivene med litt overlapp bortover i langpanna. Når så dette så er stekt mykt i ovnen, så kan man rulle hele raden sammen. Ble det mer forståelig? Hvis jeg forstår Drue (eller Hellstrøm) riktig, er det tynne skiver av aubergine, tomat etc som er taksteinslagt, dvs delvis overlappende, slik at de kan rulles sammen? Skjønner ikke helt vitsen med den rullingen, da - det er vel mest presentasjonsmessig, vil jeg tro. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60 Nettopp. Ja, det er for presentasjonens skyld. Den settes på høykant på tallerken Endret 17. september 2012 av Drue
Gjest norah Skrevet 17. september 2012 #10 Skrevet 17. september 2012 (endret) Men bare for å være litt bærekraftig her(ikke kaste mat&sånn); om dere lager det i langpanne; hva gjør dere med restene? Blir ikke de litt squishy ved oppvarming? Endret 17. september 2012 av norah
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Men bare for å være litt bærekraftig her(ikke kaste mat&sånn); om dere lager det i langpanne; hva gjør dere med restene? Blir ikke de litt squishy ved oppvarming? Det kommer vel an på hva man mener med grønnsaksform, dvs det er jo kommet veldig forskjellige forslag her (og en presisering fra Badabing mht hva hun er ute etter hadde hjulpet, synes jeg ). Men ellers er det vel best å porsjonsberegne skikkelig, da, så slipper man rester. Hvis ikke, om man feks lager tian/rataouille, kan restene brukes i en omelett neste dag. Eller varmes opp i gryte/panne og blandes med nykokt pasta, med litt parmesan og god olivenolje over. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60 1
Gjest Badabing Skrevet 17. september 2012 #12 Skrevet 17. september 2012 Tusen takk for alle svar. Manglende presisering gjorde jo at jeg fikk tips til mye forskjellig da. Alle typer grønnsaksform er egentlig aktuelle. Er bare for å ha litt god og sunn hverdagsmat som er enkelt å hive sammen. Kan det være paprikaen som gjør at min blir litt "blaut"? Jeg pleier bare å putte oppi masse forskjellig og å ha litt cottage cheese på toppen. Kan jo være at jeg må la den stå litt lenger også. Vegemite har jeg forøvrig aldri forsøkt. Er det godt altså?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Paprika er jo ikke den mest vannholdige grønnsaken sånn relativt sett, så den forklarer ikke sånn i utgangspunktet hvorfor grønnsaksformen din blir vassen. I det hele tatt blir det vanskelig å gi råd om hva som kan gjøre grønnsaksformen din bedre når vi ikke vet mer om hva du ellers har i, steketid, temperatur, og ikke minst hva du selv ønsker/ser for deg når du snakker om grønnsaksform. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #14 Skrevet 17. september 2012 Det kommer vel an på hva man mener med grønnsaksform, dvs det er jo kommet veldig forskjellige forslag her (og en presisering fra Badabing mht hva hun er ute etter hadde hjulpet, synes jeg ). Men ellers er det vel best å porsjonsberegne skikkelig, da, så slipper man rester. Hvis ikke, om man feks lager tian/rataouille, kan restene brukes i en omelett neste dag. Eller varmes opp i gryte/panne og blandes med nykokt pasta, med litt parmesan og god olivenolje over. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60 Et PS til svaret mitt her, forresten (og til norahs spørsmål): En generelt god idé for å bruke opp rester av allerede varmebehandlede grønnsaker (som risikerer å bli overkokte ved ny oppvarming) er å lage purésuppe av dem. Varm opp, tilsett kraft og kjør glatt med stavmikser. Juster smak og konsistens med salt, pepper, sitronskvis og evt ting som gjør suppen mer kremet (fløte, rømme, CF, revet parmesan... ). Kan fint lages med feks så forskjellige ting som rester av gratinert blomkål, ovnsstekte grønnsaker etc. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #15 Skrevet 17. september 2012 Og et generelt råd til Badabing mht bløt grønnsaksform kan være å kjøre den litt på varmluft, rett og slett. Da får man redusert væskeinnholdet og konsentrert smaken. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60
Gjest Drue Skrevet 17. september 2012 #16 Skrevet 17. september 2012 Et PS til svaret mitt her, forresten (og til norahs spørsmål): En generelt god idé for å bruke opp rester av allerede varmebehandlede grønnsaker (som risikerer å bli overkokte ved ny oppvarming) er å lage purésuppe av dem. Varm opp, tilsett kraft og kjør glatt med stavmikser. Juster smak og konsistens med salt, pepper, sitronskvis og evt ting som gjør suppen mer kremet (fløte, rømme, CF, revet parmesan... ). Kan fint lages med feks så forskjellige ting som rester av gratinert blomkål, ovnsstekte grønnsaker etc. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60 Kan jeg komme med et OT spørsmål? Du som kommer med så gode innspill, hvorfor er du anonym?
Gjest Drue Skrevet 17. september 2012 #17 Skrevet 17. september 2012 (endret) Her er forresten bilde av min ratatouille/tian: Endret 17. september 2012 av Drue
Gjest norah Skrevet 17. september 2012 #19 Skrevet 17. september 2012 Et PS til svaret mitt her, forresten (og til norahs spørsmål): En generelt god idé for å bruke opp rester av allerede varmebehandlede grønnsaker (som risikerer å bli overkokte ved ny oppvarming) er å lage purésuppe av dem. Varm opp, tilsett kraft og kjør glatt med stavmikser. Juster smak og konsistens med salt, pepper, sitronskvis og evt ting som gjør suppen mer kremet (fløte, rømme, CF, revet parmesan... ). Kan fint lages med feks så forskjellige ting som rester av gratinert blomkål, ovnsstekte grønnsaker etc. Anonym poster: 295c80e0bca89f553675f0bee30cec60 Jeg er litt husmormessig challenged, så jeg må faktisk stille selvsagte spørsmål; dersom man ikke har tilstrekkelig med rester igjen til å få nok porsjoner, bare steker du opp tilsvarende grønnsaker(eller tilsetter knuste tomater eksempelvis for å få det tomatbasert? Eler noe annet?) - og; hva for noe gøy kan man ha som topping/siderett(gjerne fisk/kjøttalternativer for oss uetiske mennesker)? Her er forresten bilde av min ratatouille/tian: Naaaaaam......Er det kveite/steinbitt eller noe du har ved siden av? Og hva har du surret rundt med?
Gjest Drue Skrevet 17. september 2012 #20 Skrevet 17. september 2012 Naaaaaam......Er det kveite/steinbitt eller noe du har ved siden av? Og hva har du surret rundt med? Takker! Det er en torskeloin, ganske enkelt tilberedt i ovnen med litt salt, pepper og anis på. Jeg har surra med gressløk (holdt på å si "ikke sitér bildet!!!", men haha, det er jo ikke så farlig her)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå