Gjest care Skrevet 21. februar 2004 #1 Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg er kjempeglad i brokkokli og skal ha det i dag igjen. Men har lyst på en ny vri. Er det noen som kan dele en erfaring med meg..? P.s står på kjøkkenet nå :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 21. februar 2004 #2 Del Skrevet 21. februar 2004 Du kan f.ex gratinere den. Først deler du den opp i buketter og koker et par min. i lettsaltet vann. Lag tykk hvit saus og tilsett litt ost. Deretter legger du broccolien i en ildfast form, heller sausen over og strør litt ost på toppen. Inn i ovnene til osten er gyllen. Nam nam! Noen ganger har jeg litt skinke i sausen også, og bare brød til som middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 21. februar 2004 #3 Del Skrevet 21. februar 2004 Takk for tips. Jeg kan opplyse av jeg skal ha svineifiee til og poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. februar 2004 #4 Del Skrevet 21. februar 2004 Da er det ihvertfall godt med gratinert broccoli! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. februar 2004 #5 Del Skrevet 21. februar 2004 Når jeg hører ordet broccoli tenker jeg på lunken Quiche med salat og landbrød til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 21. februar 2004 #6 Del Skrevet 21. februar 2004 Da er det ihvertfall godt med gratinert broccoli! Jo det er kjempegodt, men jeg er på mager diett så jeg må skippe osten :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. februar 2004 #7 Del Skrevet 21. februar 2004 Du kan bake den i folie (gjerne sammen med andre grønnsaker) med litt hakket hvitløk, sjalottløk og friske urter over. Dryss på salt og pepper og ha på en klatt smør eller litt olivenolje. Pakk igjen og bak i ovn ved 225 grader i 15-20 minutter. Du kan også gratinere den uten hvit saus. Kok den litt først og legg den så i ildfast form, dryss over ferske loffsmuler og revet ost og gratinér til toppen er gyllen og sprø. Quiche som CJ foreslår er kjempegodt, det lager jeg ofte og bruker min vanlige Quiche Lorraine oppskrift, men bytter da ut skinken med brokkoli. 200 g hvetemel 1 ts bakepulver 100 g margarin 1 eggeplomme 1-3 ss melk 6 egg + 1 eggehvite 6 dl fløte skinke i terninger (jeg bruker 2 pk hamburgerrygg, eller brokkoli da) 1 1/4 ts salt litt pepper Smuldre mel og smør. Bland til en myk deig. Kjevle ut i paiform og prikk bunnen. Dryss skinkebiter over. Hell i fyllet. Stek ved 225-250 grader i 40-50 minutter. Dekk med folie etter ca 10 minutter. Brokkoligryte 2 hele brokkoli 2 ss klaret smør eller olje 1/2 ts gurkemeie 1/4 ts chili 1 løk salt/pepper 1-2 ss vann litt rømme eller kremfløte 100 g mozzarella Skjær brokkoli i biter. Finhakk løk. Varm fettet i panne, ha i krydder og fres lett. Tilsett brokkoli og løk og rør rundt. Hell i så lite vann at brokkolien ikke brenner i bunnen. Ha i rømme/fløte. La grølnnsakene dampe under lokk i 10-15 minutter til de er møre. Krydre med salt. Skjær osten i terninger og bland i gryten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 21. februar 2004 #8 Del Skrevet 21. februar 2004 tusen takk for tips arkana. Jeg skal lagre oppskriften til neste gang :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. februar 2004 #9 Del Skrevet 21. februar 2004 Broccolipuré er godt, spesielt til fisk. Kjør broccoli sammen med litt rømme, evnt litt fløte også, i hurtigmikser. Vips! Der har du den :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 21. februar 2004 #10 Del Skrevet 21. februar 2004 Broccoli er jo knallgodt i Wok, da. Gjerne sammen med kyllingfilè. Jummi! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 21. februar 2004 #11 Del Skrevet 21. februar 2004 Broccolipuré er godt' date=' spesielt til fisk. Kjør broccoli sammen med litt rømme, evnt litt fløte også, i hurtigmttikser. Vips! Der har du den :-)[/quote'] Å får et flott tips, takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 21. februar 2004 #12 Del Skrevet 21. februar 2004 Kokt eller rå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. februar 2004 #13 Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg bruker i allefall kokt brokkoli til dette, synes det er godt med litt hvitløk i også (kan gjerne kokes med brokkolien for en mildere smak). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. februar 2004 #14 Del Skrevet 22. februar 2004 Da var middagen klar! Hadde tenkt vanlig dampet brokkoli sammen med lammesteken og noisette-potetene, men brokkolipuré i stedenfor saus er jo glimrende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. mars 2004 #15 Del Skrevet 7. mars 2004 Broccolipuré er godt, spesielt til fisk. Kjør broccoli sammen med litt rømme, evnt litt fløte også, i hurtigmikser. Vips! Der har du den :-) Du dette var kjempegodt. Jeg hadde litt hvitløk i og Kersam. Det var helt nydelig. Takk for tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 7. mars 2004 #16 Del Skrevet 7. mars 2004 mmm broccoli er skamgodt. spiser det hver dag jeg. er på slankekur (Atkins) så jeg lager ofte broccoligrateng med MASSE ost oppå. naaam:) blomkålpure er også godt. med masse hvitløk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 7. mars 2004 #17 Del Skrevet 7. mars 2004 Du dette var kjempegodt. Jeg hadde litt hvitløk i og Kersam. Det var helt nydelig. Takk for tips Bra du likte det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå