Chiquita Skrevet 7. desember 2004 #321 Del Skrevet 7. desember 2004 Hei du. Ser at du nevner sjokogram lengre oppe her. www.sjokogram.no finnes også om du skal sende til noen i Norge.... Håper du får en fortsatt fin uke :klme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 7. desember 2004 #322 Del Skrevet 7. desember 2004 Hei igjen! Takk for svar, morro å lese Jeg er enig i mye av det du sier, egentlig er det vel mest familien og det at lønnsforholdene er så pass dårlige her i Sverige (kanskje bedre i Stockholm?) som gjør at jeg kunne tenke meg over grensa igjen. Men som mannen din sier - jeg kunne aldri flyttet hjem til min hjemby igjen - hva skulle jeg gjøre der... Det hadde blitt oslotraktene i så fall. Og der er det jo dyrt. Vi får se. Jeg kommer sikkert til å fortsette å følge deg i alle fall, artig å lese om noen i "samme men motsatt" situasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. desember 2004 Forfatter #323 Del Skrevet 8. desember 2004 Jag ska nog skicka Sjokogram till någon i norge, det är en kul grej! nån som vill ha? Lönen är kanske lite bättre i Stockholm men å andra sidan kostar det så ofantligt mycket mer att bo här än att köpa ett hus i till exempel Skövde eller Östersund... var bor ni Litjmæ? -- snart är det jul -- Planeringen går framåt. Jag är less på min mamma och hennes mas om vad vi vill ha. Jag tycker att vi kan begränsa mängden julklappar oss vuxna emellan men hon är barnsligt förtjust i julen och klappar - och vill inte ens prata om det. Vi har fått mail från mannens syster utanför Trondheim ang julfirande. Maten blir: Julafton: ribbe 1:e juledag: Koldtbord (vi ska ta med "pølse, spekemat el.l") 2:e juledag: pinnekjøtt 3:e juledag: lutefisk Så ska vi köpa med Glögg till lille juleaften - vi kommer dit på eftermiddagen. Och snus till systerns man... den 27:e (3:e juledag) åker vi hem igen på eftermiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #324 Del Skrevet 9. desember 2004 I går var vi på IKEA för att köpa lite saker till "gamla" lägenheten. Vi köpte en "stång" man monterar över diskbänken och ett diskställ att fästa på - då ser diskbänken större ut när vi inte har stället stående över ena diskhon. Smart va? Så köpte vi en ny taklampa till köket - den gamla sprängdes av en exploderande glödlampa i förra veckan. Så putsade och polerade jag upp diskbänken med medel så den riktigt gnistrar och är spegelblank. Alla knep är tillåtna. Malvin lekte i restaurangen på IKEA. SÅg rysligt glad ut när vi rullade fram vagnen mot lekhörnan. - Kugghjul! :D Han gick omkring och snurrade på hjulen och följde efter en liten pojke på kanske två år, för att fösa undan honom och komma åt de hjul den killen snurrade på. 11 månader gammal och föser undan andra barn från leksakerna... ja ja... Han fick en puss av killen i alla fall. Den andra killen förstod nog att Malvin inte ville vara elak. De var båda glada och lekte en bra stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 9. desember 2004 #325 Del Skrevet 9. desember 2004 Spennende med leilighetssalg Furstina.. Håper dere får mer for den !!! Morsomt å lese forskjeller mellom Norge og Sverige.. Kunne selv tenkt meg å bodd i Sverige - bare for en liten stund.. Men det må bli om tyve år i såfall Håper du koser deg med juleforbredelser.. Menyen i julen høres jo helt herlig ut da Klem Jinx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 9. desember 2004 #326 Del Skrevet 9. desember 2004 Hej igen! Vi bor i en mindre stad i södra sverige. Ser jättestora skillnader på bostadspriserna i centrum och en mil eller två utanför, men så är det kanske överallt. Jättemysigt att läsa om Malvin, han låter ju hur god som helst :-) Klart att alla tricks är tillåtna, det med stången och diskstället lät ju jättesmart, har ni bestämt er för att vänta lite och köra ett visningsvarv till i januari nu då eller? Hoppas det går bra för er i alla fall PS: Slår om helt til svensk jeg når jeg "snakker" med svensker, dere norske som leser her får unnskylde :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #327 Del Skrevet 9. desember 2004 Hej Litjmæ Du slår om språken precis som mannen min - han har otroligt svårt att prata norska med svenskar, och hemma med Malvin. Trots att jag tjatar om det. Vi har en ny visning av lägenheten på söndag 14:00-14:30 och en på måndag 17:30-18:00 Det är kanske lite sent på året, många shoppar julklappar och förbererder kanske Luciafirande - det är Lucia på måndag. Men det är också få lägenheter till salu/på visning nu och kanske går det bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 10. desember 2004 #328 Del Skrevet 10. desember 2004 Hihi, jo så är det, jag varierar med min sambo (som är svensk), det beror ofta på vilka andra jag har pratat med under dagen, är det bara svenska så blir det svenskt, men har jag pratat med andra norska så kan det bli norskt också. Han har ju inga problem att förstå mig, men det har ju de flesta andra svensk*r tyvärr. Lite synd. Tyckte du det var svårt att förstå norska i början? Ooh, lycka till med visningarna nu då! Jag ska hålla tummarna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. desember 2004 Forfatter #329 Del Skrevet 10. desember 2004 Jag tycker det kan ta en liten stund att "komma in" i språket. ställa in rätt våglängd på hörseln Första dagen i Norge efter lång tid i Sverige, eller de första minutrarna i telefon måste jag koncentrera mig en del för att hänga med från start. Oslodialekt är en barnlek Kristiansundsdialekt var lite svårt i början men jag märker att svärmor och svärfar inte använder de mest dialektala orden när de pratar med mig. Bred trönderdialekt kräver koncentration och fokus men svårast är nog sörlännings r, eller Bergendialekt. En norlänning från Tromsö är nästan för enkel att förstå, klart och övertydligt. Fick jag det rätt nu? Jag tycker det är lite svårt när de växlar mellan dialekter på TV - eller speciellt på radio - då missar jag ibland början på meningarna. Särskilt svårt är det att lyssna på radiosporten när de växlar mellan fotbollsarenorna. Bergen - Tromsö - Trondheim - Oslo... på två minuter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 10. desember 2004 #330 Del Skrevet 10. desember 2004 Det låter ganska sannolikt ja! Så tycker min sambo också. Det är ungefär som svenska, ibland kan det vara himla svårt att hänga med skåningarna, men ju längre norr, ju längre mellan orden, så då är det lugnt Ha en himmelsk helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 11. desember 2004 #331 Del Skrevet 11. desember 2004 Har du prøvd dialekter fra møre ennå, da? De sliter i hvert fall jeg med. :oops: Jeg snakket med en nordmann som har gjort svenske av seg tidligere i høst, og han fortalte mye rart om svensker (dvs. Sverige utenom Stockholm, da) Han sa at svensker ikke flytter, utenom fra en "tvåa" i en del av byen til en "tvåa" i en annen del av byen, og at de heller ikke avanserer jobbmessig. Du blir der du er. Han fortalte om "bostadsrett" og at de som faktisk kjøper huset sitt ikke betaler ned lånet til banken, bare rentene, så barna arver både kåken og lånet. Han fortalte at de hadde sagt ja til en barnehageplass på andre siden av byen, fordi de var så glade for å få plass, og folk hadde ledd seg skakke av dem, for slikt var visst ikke nødvendig der. Er det sant? Men i Stockholm var alt annerledes. Forøvrig en helt herlig avatar du har fått! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #332 Del Skrevet 11. desember 2004 Møre ja... Jag har jobbat med folk från Ålesund - i USA, och mannens familj kommer ju från Kristiansund - så det har jag provat. Vi har träffat släkt som bor "innerst vid en fjord, lite vid sidan av vägen" och de pratar ju lite mer "bonnigt" - inga större problem. Sverige. De flesta håller sig nog i "sin" del av landet - eller flyttar till storstan. Det är nog min uppfattning att de flesta som flyttar gör det i första hand för att studera - både i Norge och Sverige. Men att det i Sverige finns fler alternativ "nära" så man inte måste flytta så långt. Kanske... En bostadsrätt är en väldigt svensk sak har jag förstått. Du köper RÄTTEN att bo i lägenheten, äger den gör du inte. Det är föreningen/borättslaget som äger huset och sköter det. Du är medlem i föreningen, som en aktieägare ungefär. Så betalar du en avgift varje månad till sånt som ska gå till husets kostnader och utgifter (räntor på lån, värme, tvättstuga, vatten, städning mm) Det här med att inte betala ner sitt boende så man äger sitt hus är lite konstigt tycker jag. Bankerna KRÄVER inte att du betalar ner lånet - de ser gärna att man betalar räntor hela livet. Och folk går på det.... jag har en kompis som är ekonom men tycker att de är smarta när de inte betalar av på lånen - för det behöver de ju inte, pengarna kan man leva upp nu.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 12. desember 2004 Forfatter #333 Del Skrevet 12. desember 2004 Jag pratade med mannen om fördelar-nackdelar Sverige-Norge och han sa genast - Norge är så religiöst! Krf är stora och kristendomen är stor i skola och samfund. I mannens ögon är religionen ond och de religiösa är vilseledda, lurade, manupulerade och korkade Alltså negativt med Norge. I dag håller vi på att förbereda för den stora visningen. Annons är ute i tidningen. Visning kl 14. Jag har tvättat fönster. Mannen har burit upp några möbler på vinden för att det ska se rymligare ut. När Malvin vaknar ska vi dammsuga och torka golv. whooo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2004 #334 Del Skrevet 12. desember 2004 Hei Furstina! Bostadsrett blir litt som borettslagi norge tror jeg. Altså du teknisk sett så eier du leiligheten, men du betaler leie til borettslaget Ha en flott førjulstid! Vennlig hilsen Madley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. desember 2004 Forfatter #335 Del Skrevet 13. desember 2004 Hej Madely - det är nästan samma sak. För i en bostadsrätt så äger du faktiskt inte bostaden, även om många tror det. Du äger bara rätten att bo i den, det är föreningen som äger hela huset och alla lägenheterna. I går var det visning. Vi fick besked av mäklaren att det hade varit mer folk på denna visning än på VIP-visningen och att intresset verkade vara större :-? Men budgivningen har ju inte börjat än så vi vet inte... Mäklaren skulle ringa runt i dag för bud - och så är det en visning till i kväll. I Aftonbladet i går publicerade de statistik över alla sålda lägenheter i Stockholms län, totalpris, storlek, månadsavgift och försäljningssumma samt kr/kvm. Den vi köpt fanns med. Såg ut att vara rimligt pris. Räknade lite på kr/kvm och vi bör definitivt få mer än utropspris för vår. Tyvärr hade en av gratistidningarna i sthlm stora rubriker om "Borättspriser går ner" - i City men inte i närförort. Och så presenterade de en luddig statistik. Priserna i Sundbyberg - där vi bor - har gått ner med 17% under okt-nov. Men enligt aftonbladet är det bara 8 lgh sóm har sålts vilket är för få för att få en bra statistik. Det står också i texten att "vissa" områden har otillförlitlig statistik pga få affärer - men det står inte vilka eller hur många försäljningarna statistiken lyder på... dumt. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 14. desember 2004 #336 Del Skrevet 14. desember 2004 Hei Furstina, gikk det bra med visningen i går, fikk dere noen gode bud? Håper det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 14. desember 2004 Forfatter #337 Del Skrevet 14. desember 2004 Jo då, visningarna gick bra. På den i söndags kom det 11 st och går måndag kom det 4 st. Nu har vi en som lagt utgångsbud 1 095 000, toppat av en mycket intresserad kille som lade 1 120 000. Två killar skulle återkomma under morgondagen - en skulle prata med sin mamma först (han var rätt så ung och det här är troligen första lägenheten. Den andra killen skulle prata med banken på förmiddagen och ringa vid 11-tiden. Vi hoppas på en livlig och givande budgivning i morgon som når fantastiska höjder I går vid 10-tiden på förmiddagen blev jag dålig kastade upp på jobbet och pinade mig hem till mamma på tunnelbanan. Låg hela eftermiddagen, kvällen och natten med feber och kunde inte äta. I dag blev jag bra på förmiddagen. Mannen blev dålig nu i kväll. Vi var alla tre på öppna förskolan på eftermiddagen och lekte, pratade med dagmammor. Vi ska försöka få plats hos en dagmamma i höst - nu har de fullt i "vårt" område. Fick också besked om dagisplats i dag. "måste" tacka ja till den även om det inte är direkt vad vi vill ha men ett halvår får det duga - det viktigaste är att Malvin får börja leka med andra barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 15. desember 2004 Forfatter #338 Del Skrevet 15. desember 2004 Nu är det klart! :hoppe: (nästan... vi skriver kontrakt 15:30 med köparen) Det har varit budgivning på förmiddagen i dag och vi får 1.180.000 SEK för lägenheten. Vi är nöjda! Nu blir det inte mycket jobbande i dag, om en halvtimme börjar resandet. - först till mäklarkontoret och hämta ett underlag där Mannen kan skriva på och godkänna att jag får sälja lägenheten (det är bara jag som äger lägenheten men eftersom vi är gifta måste han godkänna försäljningen) - sen hem och få mannen att skriva på, bevittnat av mamma - sen tillbaka till mäklarkontoret och skriva kontrakt. Och tillträde 28/1 så nu ska jag prata med mäklaren vi köpt av angående tillträde. (det är sagt senast 1/2 men nu måste vi ju lite tidigare) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 15. desember 2004 #339 Del Skrevet 15. desember 2004 Nu har du väl skrivit på då! Vad skönt att det löste sig Nu har ni väl att dona med ett tag framöver också då med flytt! Lycka till, hoppas ni kommer att trivas kanonbra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #340 Del Skrevet 16. desember 2004 Tack Litjmæ allt är påskrivet och klart. Det är lite blandade känslor. Vi är jätteglada att alla affärer är i lås och att det inte blir mycket överlappning. En vecka bara, lagom för att flytta och städa. Det ska bli skönt att få större, att få bygga ett (nytt) hem tillsammans. Att få inreda och trivas. Men så trivs jag ju så oerhört bra där vi bor nu. Underbart charmig lägenhet med bra läge som bara är lite för liten. Mannens och mitt första hem tillsammans. :klem2: Så mycket glädje och kärlek och renoveringsslit vi haft. Här tillverkades Malvin! Hit tog vi hem vårt nyfödda barn och det är hans hem... så ska någon annan ta över det. Vi ska lämna vårt hem... :-? konstigt. Jag har nog bara varit glad att flytta från tidigare lägenheter. (har flyttat hemifrån, från lyhörd andrahandslägenhet, från konstig planlösning i 70-tals blockhus, från allt för stor lägenhet efter separation från dåvarande sambo...) Jag har nog aldrig velat bo kvar samtidigt som jag vill flytta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg