monja Skrevet 1. august 2004 #161 Del Skrevet 1. august 2004 Så flink du har vært idag, Furstina Har ikke overskudd til husarbeid idag, for det er alt for varmt for meg. Får se til kvelden om jeg kanskje får litt motivasjon da. Laks i barnemat høres ikke så dumt ut. Likte Malvin det? Sikkert mer spennende nå når du kan lage litt egen barnemat til han. Tror ikke det er bare bra med mat på glass heller. Dessuten sparer man jo masse penger på å lage den selv. Håper du får en fortsatt fin søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 1. august 2004 Forfatter #162 Del Skrevet 1. august 2004 Tack Monja. Här har det också varmt, kvavt och till slut kom regnet. Det borde ha lättat lite men det är fortfarande lite tryckande och varmt. I bland måste man unna sig att ta det lugnt också. Jag passade på att fixa en massa i dag eftersom semestern är slut och jag ska börja jobba i morgon igen... och DÅ har jag inte ork eller lust att storstäda efter jobbet. Mannen och jag har precis varit på fotboll, AIK - Malmö på Råsunda (Sveriges Ullevål) som bara ligger 15-20 minuter från oss. Mamma/mormor var barnvakt till Malvin. Det gick "sådär" - han var jättetrött men när hon skulle gå ut och gå ville han inte sova, det var ju så mycket att titta på. Till slut somnade han, precis innan de kom hem. Naturligtvis hade han vaknat när hon bar upp honom till lägenheten och han grät massor Han sov i alla fall när vi kom hem. Jag tycker det känns bra att laga mat till honom. Laxen var OK, han var inte så väldigt hungrig när han fick maten men det gick ner. Det gäller att lära sig när han är lagom hungrig för att äta bra men inte så hungrig att han bara gnäller och det blir omöjligt att mata med sked. Då fungerar bara bröst eller flaska. Burkmat är ju enkelt men vi behöver ju laga mat till honom även när han är två år så jag tycker det är bra och enkelt att börja nu. Då vänjer vi oss vid att laga mat till honom och han vänjer sig vid vår mat - inte burkarnas. Nu ska jag göra i ordning kycklingen, det var för frusen innan vi gick på fotboll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. august 2004 Forfatter #163 Del Skrevet 2. august 2004 I dag är jag på jobbet igen... hos kund i Stockholms City. Dags att tjäna pengar igen Mannen och Malvin var här för ammning vid lunch. Vår lille kille har verkligen blivit stor, det märktes nu. Han gröp över golvet fram till mig och klättrade upp på benet när jag satt på huk Mannen och jag firar 2 års bröllopsdag i dag! får se vad som sker i kväll - jag tror att vi tar det med ro i hemmet :dagensrose: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 2. august 2004 #164 Del Skrevet 2. august 2004 Gratulerer med bryllupsdag Furstina!!! Håper dere får en flott dag :klem2: :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 2. august 2004 #165 Del Skrevet 2. august 2004 Gratulerer med bryllupsdag Furstina! Kanskje jeg kan få noen tips av deg, vi har vår 2-årsdag om et par uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. august 2004 Forfatter #166 Del Skrevet 3. august 2004 Tack för gratulationer bizzy och Cilla Jag köpte kött som vi stekte och åt med hemlagad tomatsalsa (tomatpuré, majs, chillipeppar, basikika, salt, peppar), potatis och Cottage Cheese. Till det drack vi en öl. Till efterrätt delade vi på en halvflaska mousserande vin och åt vindruvor. Jag köpte också en bukett med 20 mörkröda rosor till oss. De står i två vaser i fönstret i vardagsrummet - på varsin sida om balkongdörren. I övrigt firade vi väl inte så mycket, vi har ju precis haft ferie och i söndags var vi på fotboll tillsammans. Vi tog hand om Malvin som kryper fram och tillbaka över golvet, plockar ut videoband, drar i gardinen, klättar på babygymmet och rycker i internetkabeln... sånt är mer intressant än att sitta stilla och leka med sina egna saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 3. august 2004 #167 Del Skrevet 3. august 2004 Gratulerer med bryllupsdag!! Kryper Malvin allerede, hvor gammel er han igjen... Ha en fiin kveld!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. august 2004 Forfatter #168 Del Skrevet 3. august 2004 Gratulerer med bryllupsdag!! Kryper Malvin allerede, hvor gammel er han igjen... Ha en fiin kveld!! Tack tack Kipa. På fredag är han 7 månader gammal. Han kryper lätt från vardagsrummet ut i hallen och i dag klarade han av lägenhetens enda tröskel - på väg in i köket. Glömde skriva att vi köpte en stol till honom. En hokus pokus stol. En sån finns i sommarhuset i Norge och den var jättefiffig. Mannen kom på att vi skulle leta efter en begagnad stol eftersom den i Norge har använts av så många barn och var så fiffig. Så han hittade en på andra sidan stan, en . Även om de hade gjort ren den så ville vi också gära ren den, demonterade den för att tvätta i alla skarvar och upptäkte små KRYP mellan ryggstödet och sitsen :o Fram med insektssprey såpvatten och svamp. Nu är den ordentligt rengjord och sanerad, skarvarna till sisten är förseglade med nagellack. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut hemma hos dem för övrigt i köksskåp, lådor, soffa, sängar... kanske vi inte skulle köpt en sån stol beganad men nå ja, det går ju att göra rent. Tur att vi upptäckte det INNAN vi använde den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. august 2004 Forfatter #169 Del Skrevet 4. august 2004 Jag har precis tagit en graviditetstest... :o Vi har ju ingen annan prevention än ammningen och den är ju inte så säker även om jag ännu inte fått tillbaka mensen. Malvin är snart sju månader och jag ammar fortfarande (nästan) var fjärde timme. Men för var dag som går äter han ju mer och mer annan mat och mindre bröstmjölk. ...den var negativ! (kan man lägga in en "hoppe" här? nej, det blir fel... Jag vill ju inte vara gravid men "hoppe" det gör man ju när man hoppas på ett positivt test - eller hur?) Mannen, som var och köpte testen, såg också till att få med ett kondomprov. Så i kväll ska vi testa kondom :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. august 2004 Forfatter #170 Del Skrevet 10. august 2004 Jag har skrivit en del i Klips dagbok om tankar kring barnuppfostran, och i Barn & Familie om kosthold. Tänkte att de tankarna kanske hör hemma i min egen dagbok också... Det kommer i flera inlägg under dagen... Kosthold Jag är lång och smal och många tror därmed att jag kan äta vad som helst och inte behöver bry mig om mat, men det är precis tvärt om. Jag måste äta ordentligt och regelbundet för att fungera. Jag behöver energin. Och rätt energi också. Att äta godis, snacks eller dricka läsk fyller bara ut magen och kroppen med sånt jag inte behöver och då orkar jag inte i längden. Dessutom påverkas min hy lätt av vad jag äter Jag tror på en ordentligt frukost. Fullkornsbröd och gröt eller fil/kefir med frukostblandning. Då klarar jag mig till lunch. Ska jag vara ärlig så blir jag en riktig satmara utan frukost i kroppen Sen måste jag äta lunch för att orka tänka på eftermiddagen. Jag äter gärna en soppa eller paj med grönsaker till men kan också frossa i pasta eller fisk. Försöker ta med mig mat i stället för att köpa - det blir ofta både nyttigare, går snabbare och är billigare. Middag tillsammans med mannen. Mannen och jag förösker äta mycket vegetariskt och fiberrikt spetsat med proteinrik fisk och emellanåt en kötträtt. Vi lagar ofta morotsbiffar, vårrullar, wokade grönsaker, fisk i ugn, kyckling i ugn (ätes både varm och sedan kall i sallader). Vi försöker äta linser, cous-cous och bönor för att det är nyttigt. Och sallad till varje måltid. Sen vill vi alltid ha frukt hemma. Med ett fint fruktfat kan vi småäta vindruvor eller bara ta ett äpple när vi är sugna. I helgen gjorde jag i ordning ett litet kvällssnack till oss efter Malvin somnat; skivad nätmelon varvad med skinka på varsitt fat. Mums. Visst händer det att vi "syndar". Men ju mindre jag äter av godis och chips, ju mindre får jag i mig när jag väl äter det. En sån mini-påse chips är tillräckligt, eller ett glas läsk. Godispåsarna kostar inte längre 30 kr när jag köper lösvikt, de går på 7-8 kr. Bara en munsbit räcker nu mera. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. august 2004 Forfatter #171 Del Skrevet 10. august 2004 Barn och mat: Jag tycker det är viktigt att redan från starten försöka ge barnen bra matvanor. Det gäller både vad man äter och dricker samt när. Jag vill också laga barnmaten själv. Dels för att undvika onödigt tillsatt socker, dels för att få honom att äta VÅR mat redan från start. Det måste jag ju ändå göra sen och det är ju så lätt med puréer, särskilt fruktpuréer. Köpe-burkar är bra att ha i reserv. Jag vill att Malvin lär sig att äta grönsaker, linser, bönor och fisk - sånt som barn brukar vilja undvika. Bra pålägg på smörgås som leverpastej, skinka, ost. Frukt är gott, frukt är godis. Vi ska alltid ha frukt hemma. Har redan nu börjat köpa kul frukt till puréer. Mango, papaya, nektariner, persikor/fersken men även äpple, päron och banan. Kan blandas ut med lite yoghurt för variation. Vatten och (när jag slutat amma) mjölk dricker man när man är törstig och till maten. Möjligen saft när det är kalas. Inte läsk. Glass/is äter man bara ibland. Jag hoppas också att jag kan få honom att Fråga innan han tar mat. Det ska gälla både hemma och borta. För det kan ju vara innan middagen, det kan vara nåt han inte får eller kan äta, eller nåt som är tänkt för gästerna som kommer om en halvtimme. Dessutom är det artigt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. august 2004 Forfatter #172 Del Skrevet 10. august 2004 Shopping och sånt: Här försöker jag vara medveten på två sätt: Dels ekonomiskt och dels utbudsmässigt/marknadsmässigt. Jag tycker det är dumt att betala extra för en vara bara för att det är ett visst märke - om det inte är värt det. Till exempel köper jag billigaste pastan, inte Barilla men jag köper Yes diskmedel för det tycker jag att det är värt. Jag köper Apotekets hudkräm men mascara från Dior. Jag köper gärna kläder på H&M om de passar men kan kosta på mig en dräkt av bra märke (kvalitet) till jobbet om den sitter bra. Jag vill ha mångfald i butiker och kaféer. Jag fikar hellre på Olles kafé än på Waynes coffee (även om det är gott). Jag köper hellre min glass/is på Viktors kiosk än på Seven-11. Jag försöker att inte köpa produkter från de som har största marknadsandelen. Testar gärna Coops blöjor i stället för de gigantiska märkena Pampers och Libero. Vad det gäller raklödder har säkert Gillette 95% av marknaden och det är synd för då blir det dyrt i slutändan Jag rensar gärna kläder och saker. Kaster inte så gärna utan försöker ge bort till Myrorna/Freetex. Köper helst inte kläder begagnat men har köpt en del begagnade saker till Malvin (barnvagn, babysitter, säng, barnstol) eftersom det är onödigt dyrt med nytt ibland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. august 2004 Forfatter #173 Del Skrevet 10. august 2004 Fysisk aktivitet: Jag har tidigare tränat massor - för det mår jag bra av. Jag ska snart komma igång igen. Jag vill att det ska vara och bli naturligt för både Malvin och oss att GÅ. Vi ska kunna gå och handla, gå till mormor, gå en tur på kvällen och kanske gå omkring i Stockholm. Jag tycker allt för många tar bilen allt för ofta, det körs till dagis, till butiken, till jobbet och så vidare. Det blir dyrt, bidrar till trängsel och tar ibland längre tid än att gå eller åka buss. Jag hoppas också att det blir naturligt att leka ute, att spela boll och leka lekar. Jag ser ingen idé i att sätta på Teletubbies för honom, han leker nog bättre själv eller med oss än att bli parkerad framför TVn. Jag vill undvika allt för mycket TV-tittande, särskilt på massproducerade saker som bara ska få dem att fastna vid det. Bra barnprogram i vettig dos är en annan sak. Jag tror inte på att avbryta barnens lek för att barne TV börjar. Har de kul när de leker så får de fortsätta. Jag har dock fått argument från svigermor och svägerska som låter vettiga (att det skulle markera en övergång till kvällen och middag från dagens lek). Men har ännu inte bytt åsikt. Dataspel och TV-spel ska tidsbegränsas när det blir dags för det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. august 2004 Forfatter #174 Del Skrevet 10. august 2004 och jag vet att det är lätt att vara bestämd nu - innan man har en trotsig 4 åring som ligger och skriker på golvet i butiken för att vi inte köper godis, eller innan han ser att kusinerna får läsk och chips men inte han. Jag tror dock att det är bra att ha idéer och principer. Men att man ska vara insiktsfull nog att inse att de kommer brytas och att man bör göra undantag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 12. august 2004 #175 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg står frem som en ivrig smugleser i dagboka di Furstina! Du virker som en utrolig flott og oppegående dame med meninger og ryggrad! :blomst_opp: Masse hilsner fra Madley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 12. august 2004 #176 Del Skrevet 12. august 2004 Tusen takk for støtte og gode ord i boka mi. Setter stoooor pris på det!! :bukke: :dagensrose: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 12. august 2004 Forfatter #177 Del Skrevet 12. august 2004 Tack för hälsning Madley - alltid trevligt när nya smugleser hör av sig. Klart jag har åsikter om det mesta - jag funderar mycket kring det mesta i tillvaron och har åsikter om det mesta. Ibland kan jag kanske låta lite VÄL bestämd och säker, men kan lika gärna vara osäker och ändra mening om jag blir överbevisad. Tack själv Kipa. Omtänksamma ord och hälsningar smittar och gläder. I dag har jag varit på möte på jobbet, en mini-kickoff med information om företagets modifierade inriktning, ekonomisk plan, prognoser och så vidare. Vi ska satsa lite mer på en produkt som några kollegor till mig utvecklat och som vi sålt till en av de stora bankerna. De har också beställt nästa steg i "produktserien" och det ser ljusare ut nu än innan semestern. Det är dock fortfarande ett skört läge och varje intjänad krona hjälper oss att överleva. Jag sitter hos kund och jobbar nästan 100% och är den som drar in mest pengar till företaget (bortsett licensförsjälning då) Nu känns det bättre igen. Men det är som sagt var osäkert fortfarande. Efter mötet som var vid lunch, fikade jag med en tidigare kollega och gick sen tillbaka för att göra lite uppdateringar på dator och prata strunt och jobb med mina kollegor - nu känns det ännu bättre. Jag ser dem ju inte på dagtid, jag är väl den enda som inte är inne på kontoret regelbundet. mannen lämnade av Malvin hos mig på jobbet vid två, och han fick amma, krypa på golvet, flörta med kollegor och skratta tillsammans med mig och andra. Trevligt. Mannen var och tränade och fick sen lite fri stund för sig själv. Bowlingsäsongen har föresten börjat igen. Jag har spelat "träningsmatcher" måndag och onsdag denna vecka. "Mamma, mamma... jag vill sova... mamma mamma, kom, jag vill amma lite" hör jag inne från sovrummet där pojkarna leker på sängen. Malvin är trött och skrattar så där trött, nästan gnälligt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 14. august 2004 Forfatter #178 Del Skrevet 14. august 2004 I dag har varit en härlig dag! Malvin fick sova i vår säng mellan sex och åtta - och vi lyckades faktiskt sova alla tre... Mannen fick sova medan Malvin och jag åt frukost. Sen åkte Malvin och jag till mamma två tunnelbanestopp bort och gick tur med henne. Vi gick i grönområden och genom ett villaområde där mannen och jag tittat på hus - och sen gick vi en 2,5 km lång träningsslinga (joggingspår) i en skog med massor av backar. Bra träning både för mig och mamma. Malvin sov genom skogspromenaden. Totalt sett var vi ute och gick i två timmar. När vi kom hem hade mannen städat hemma. Både dammsugit och burit upp saker på vinden och till återvinningsstationen. Duktig man. Glad och stolt Furstina Mat: Jag bjöd mamma på lunch hemma hos oss och Malvin bar på strålande humör. Han skrattade, "pratade" och lekte med både sin mormor och sina leksaker. Jag har lagat soppa på gröna ärtor som görs till puré med ädelost och grädde, kryddat med Madeira och konjac. gott gott... och lagat kyckling till sallad i morgon, och "kluttar" till Malvin. Vi (jag) har börjat göra puréer till Malvin och frysa in dem i små "potions-kluttar" så vi kan ta fram och mixa en måltid till honom. Mannen var lite skeptisk i början men gillar idéen skarpt nu. Vi har kluttar med majspuré, mungbönepuré, köttpuré och kycklingpuré nu. Kan blandas med potatis, ris eller cous-cous åt Malvin. I dag blev det dock inga kluttar, det blev en microvärmd fiskpinne och potatis mixat med lite mjölk och kokad riven morot kryddad med persilja - mumsmat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 15. august 2004 Forfatter #179 Del Skrevet 15. august 2004 I dag reste sig Malvin upp! Han tog stöd mot en liten pall och där stod han bara. :o Jag försökte lägga honom att sova för en stund sedan, em det gick inge vidare, han vred sig snabbt runt från rygg via mage till sittande och sen stod han i sängen. Det går undan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 15. august 2004 #180 Del Skrevet 15. august 2004 oioi! Så gøy! Klem fra hanni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg