Gjest Sophie Magdalene Skrevet 15. september 2012 #81 Del Skrevet 15. september 2012 Så det du prøver å si til TS er at: Nei dere er ikke fattige, men moren din er dum? Det er ikke alltid mulig å gå ned i størrelse eller standard, det finnes en grense. Skulle jeg hatt råd til å kjøpe leilighet, hadde jeg såvidt hatt råd til en ett-roms. Men jeg er kanskje bortskjemt fordi jeg ikke vil dele ett rom og kjøkken med barnet mitt? Jo mer du skriver, jo mer viser du at du ikke forstår. Ingen kan ikke tvinge deg til å dra hodet opp av sanden, men du kan i det minste være litt mindre bombastisk i dine uttalelser.Litt ydmykhet har heller ingen dødd av. Det kommer litt an på alder. Moren til TS har barn på videregående, så jeg antar at hun er rundt 30-40 år. TS skriver også at hun har endel penger på sparekonto - noe som ikke er uvanlig når ektefelle er død, og ofte etterlater seg forsikringer av noe slag. Det å leie bolig idag er veldig dårlig økonomi og boligkjøp blir ikke billigere med tiden - prisene eskalerer i ekspressfart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polariste Skrevet 15. september 2012 #82 Del Skrevet 15. september 2012 Det kommer litt an på alder. Moren til TS har barn på videregående, så jeg antar at hun er rundt 30-40 år. TS skriver også at hun har endel penger på sparekonto - noe som ikke er uvanlig når ektefelle er død, og ofte etterlater seg forsikringer av noe slag. Det å leie bolig idag er veldig dårlig økonomi og boligkjøp blir ikke billigere med tiden - prisene eskalerer i ekspressfart. Men tror du for alvor at vi som leier er uvitende om det? Når man ikke har egenkapital, så må man spare, men hvor mye tror du en enslig forsørger kan spare hver måned, etter at den skyhøye husleia er betalt? Det er en ond sirkel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 15. september 2012 #83 Del Skrevet 15. september 2012 Men tror du for alvor at vi som leier er uvitende om det? Når man ikke har egenkapital, så må man spare, men hvor mye tror du en enslig forsørger kan spare hver måned, etter at den skyhøye husleia er betalt? Det er en ond sirkel. Nå sa TS at moren hadde sparepenger på konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. september 2012 #84 Del Skrevet 15. september 2012 Nå sa TS at moren hadde sparepenger på konto. Det kan være en forsikringsutbetaling, som en annen bruker også skrev. Dessuten skrev ikke TS noe om hvor mye som stod på sparekontoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. september 2012 #85 Del Skrevet 15. september 2012 Det kommer litt an på alder. Moren til TS har barn på videregående, så jeg antar at hun er rundt 30-40 år. TS skriver også at hun har endel penger på sparekonto - noe som ikke er uvanlig når ektefelle er død, og ofte etterlater seg forsikringer av noe slag. Det å leie bolig idag er veldig dårlig økonomi og boligkjøp blir ikke billigere med tiden - prisene eskalerer i ekspressfart. 30 år er hun neppe med barn fra ca. 16 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 15. september 2012 #86 Del Skrevet 15. september 2012 30 år er hun neppe med barn fra ca. 16 år. Jeg sa 30-40, med det mener jeg ca 35 ... men sikkert mer. Når TS skriver at moren har en del penger på sparekonto, så regner jeg med at med "endel penger" så menes mer enn noen få tusen. I dette tilfellet har moren valgt å leie bolig med 4 soverom istedet for å kjøpe - antagelig fordi hun vil ha bolig med 4 soverom. Det er hennes valg - jeg sier bare at jeg hadde ikke valgt sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #87 Del Skrevet 16. september 2012 Så det du prøver å si til TS er at: Nei dere er ikke fattige, men moren din er dum? Det er ikke alltid mulig å gå ned i størrelse eller standard, det finnes en grense. Skulle jeg hatt råd til å kjøpe leilighet, hadde jeg såvidt hatt råd til en ett-roms. Men jeg er kanskje bortskjemt fordi jeg ikke vil dele ett rom og kjøkken med barnet mitt? Jo mer du skriver, jo mer viser du at du ikke forstår. Ingen kan ikke tvinge deg til å dra hodet opp av sanden, men du kan i det minste være litt mindre bombastisk i dine uttalelser.Litt ydmykhet har heller ingen dødd av. Ydmykhet over kalde harde fakta? Never! Det handler om prioriteringer. Har du råd til å leie noe med 2 soverom, så har du også råd til å kjøpe noe med to soverom. Skulle jeg leid leiligheten jeg bor i nå, så måtte jeg betalt ca dobbelt så mye, eller mer. Heldigvis så eier jeg den! Det er dyrere å leie enn å eie, så cut the bs. Som nevnt tidligere, det er ikke en menneskerett å ha sitt eget soverom, og i enkelte situasjoner så må man dele. Jeg tenker på mormor, som måtte dele med sine 7 søstere, stakkars hun, at hun fortsatt lever er et miral. Man dør ikv å dele, og det er som sagt, ikke en mmeneskerett å ha eget soverom. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polariste Skrevet 16. september 2012 #88 Del Skrevet 16. september 2012 Ydmykhet over kalde harde fakta? Never! Det handler om prioriteringer. Har du råd til å leie noe med 2 soverom, så har du også råd til å kjøpe noe med to soverom. Skulle jeg leid leiligheten jeg bor i nå, så måtte jeg betalt ca dobbelt så mye, eller mer. Heldigvis så eier jeg den! Det er dyrere å leie enn å eie, så cut the bs. Som nevnt tidligere, det er ikke en menneskerett å ha sitt eget soverom, og i enkelte situasjoner så må man dele. Jeg tenker på mormor, som måtte dele med sine 7 søstere, stakkars hun, at hun fortsatt lever er et miral. Man dør ikv å dele, og det er som sagt, ikke en mmeneskerett å ha eget soverom. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 Du sier så mye tull :-) Det hjelper ikke om du har råd til å eie når du ikke får kjøpt? Hvor mange ganger inntekten anbefaler du husholdninger med en inntekt å låne? Men hvis du nå har rett i at dette er mulig, så bør du snarest gi beskjed til landets banker og ledende økonomer, for de er i så fall helt på villspor. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #89 Del Skrevet 16. september 2012 Du sier så mye tull :-) Det hjelper ikke om du har råd til å eie når du ikke får kjøpt? Hvor mange ganger inntekten anbefaler du husholdninger med en inntekt å låne? Men hvis du nå har rett i at dette er mulig, så bør du snarest gi beskjed til landets banker og ledende økonomer, for de er i så fall helt på villspor. Det er du som sier så mye tull! Får man ikke kjøpt så mangler man EK, igjen, dette kan man få hjelp til gjennom startlån fra kommunen eller å spare opp. Hvor mye man får kommer helt an på forbruk, jeg sitter her med leilighet til over 1 million + fellesgjelden, og er lavtlønnet, har mye mindre enn ts. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #90 Del Skrevet 16. september 2012 Det kommer litt an på alder. Moren til TS har barn på videregående, så jeg antar at hun er rundt 30-40 år. TS skriver også at hun har endel penger på sparekonto - noe som ikke er uvanlig når ektefelle er død, og ofte etterlater seg forsikringer av noe slag. Det å leie bolig idag er veldig dårlig økonomi og boligkjøp blir ikke billigere med tiden - prisene eskalerer i ekspressfart. Nå har du nevnt en del ganger at moren har barn på vgs. Med barn på vgs så er det 2-3 år til de er ute av huset, og boligprisen synker betraktelig hvis en nå kan ha 2 soverom istedenfor 4. Anonym poster: d600d29ecdd6572d8b72ec0cb8fa8582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #91 Del Skrevet 17. september 2012 Nå har du nevnt en del ganger at moren har barn på vgs. Med barn på vgs så er det 2-3 år til de er ute av huset, og boligprisen synker betraktelig hvis en nå kan ha 2 soverom istedenfor 4. Anonym poster: d600d29ecdd6572d8b72ec0cb8fa8582 Det hjelper ikke det, når selve BOLIGPRISENE stiger, da går det egentlig opp i opp, og det er like greit å kjøpe så fort som mulig. Desto raskere man kjøper, desto mer verdi er det i bolig. En bolig med 2 soverom (såvidt det ikke er snakk om en fancy leilighet) vil ikke være i nærheten av verdien til noe med 4 soverom. Nei, bedre å kjøpe nå. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. september 2012 #92 Del Skrevet 17. september 2012 Det hjelper ikke det, når selve BOLIGPRISENE stiger, da går det egentlig opp i opp, og det er like greit å kjøpe så fort som mulig. Desto raskere man kjøper, desto mer verdi er det i bolig. En bolig med 2 soverom (såvidt det ikke er snakk om en fancy leilighet) vil ikke være i nærheten av verdien til noe med 4 soverom. Nei, bedre å kjøpe nå. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 tenk om mor ikke ønsker å sitte med så stor leilighet og lån når hun blir alene da, og dermed velger å vente!? Jeg må si jeg er overrasket over hvor bombastiske fllk er ang. andre folks liv, uten grunnlag eller evne til å tenke at folk kan ha andre ønsker enn seg selv. Hva om mor har en kjæreste et annet sted og ønsker å kjøpe seg inn hos denne om et par år? Da er det ikke lønnsomt å kjøpe nå for så å selge om et par år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 17. september 2012 #93 Del Skrevet 17. september 2012 Synes det var en del arrogante svar her i tråden, så jeg vil bare fortelle hvordan det har seg at min mor på over 50 år leier, og ikke eier. I de første leveårene mine vokste jeg opp i et såkalt A4 liv, i en stor enebolig på et tettsted, med mor og far og søsken. Huset var av litt eldre dato, så faren min drev hele tiden og pusset opp på det. Plutselig døde han, og moren min hadde ikke råd til å sitte med huset. Fordi det var en del uferdige prosjekter på huset ble det til at hun solgte med tap, og etter det har hun ikke hatt mulighet for å kjøpe seg egen bolig igjen. Hun er nemlig syk og uføretrygdet, og det blir det forståelig nok ikke mye penger av. Både jeg og søsknene mine har kjøpt hus/leilighet nå, så det er fullt mulig uten å ha foreldre som kan kausjonere. Med 500 000 i årslønn så er man uansett ikke fattig TS, så ikke bry deg om den teite kommetaren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #94 Del Skrevet 17. september 2012 Synes det var en del arrogante svar her i tråden, så jeg vil bare fortelle hvordan det har seg at min mor på over 50 år leier, og ikke eier. I de første leveårene mine vokste jeg opp i et såkalt A4 liv, i en stor enebolig på et tettsted, med mor og far og søsken. Huset var av litt eldre dato, så faren min drev hele tiden og pusset opp på det. Plutselig døde han, og moren min hadde ikke råd til å sitte med huset. Fordi det var en del uferdige prosjekter på huset ble det til at hun solgte med tap, og etter det har hun ikke hatt mulighet for å kjøpe seg egen bolig igjen. Hun er nemlig syk og uføretrygdet, og det blir det forståelig nok ikke mye penger av. Både jeg og søsknene mine har kjøpt hus/leilighet nå, så det er fullt mulig uten å ha foreldre som kan kausjonere. Med 500 000 i årslønn så er man uansett ikke fattig TS, så ikke bry deg om den teite kommetaren Nå er ikke din situasjon helt den samme. Din mor hadde ikke god inntekt, ts sin mor har det, pluss at hun har formue på bok. Da ville jeg absolutt ha kjøpt, kontra å leie. og kjøpt en med 3 soverom, 4 er unødvendig, så får en av søsterene dele rom, verre er det ikke. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 17. september 2012 #95 Del Skrevet 17. september 2012 Nå er ikke din situasjon helt den samme. Din mor hadde ikke god inntekt, ts sin mor har det, pluss at hun har formue på bok. Da ville jeg absolutt ha kjøpt, kontra å leie. og kjøpt en med 3 soverom, 4 er unødvendig, så får en av søsterene dele rom, verre er det ikke. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 Det jeg skrev var mer et generelt svar- ikke nødvendigvis kun til TS. Jeg skrev det for å vise at det er ulike årsaker til at man-selv i godt voksen alder- leier bolig istedenfor å eie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. september 2012 #96 Del Skrevet 17. september 2012 Nå er ikke din situasjon helt den samme. Din mor hadde ikke god inntekt, ts sin mor har det, pluss at hun har formue på bok. Da ville jeg absolutt ha kjøpt, kontra å leie. og kjøpt en med 3 soverom, 4 er unødvendig, så får en av søsterene dele rom, verre er det ikke. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 Men vi vet jo ingenting om ev andre grunner hun har til kkke å ville kjøpe nå. Hvorfor så standhaftig på at man MÅ kjøpe, alltid Det skjønner ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #97 Del Skrevet 17. september 2012 Men vi vet jo ingenting om ev andre grunner hun har til kkke å ville kjøpe nå. Hvorfor så standhaftig på at man MÅ kjøpe, alltid Det skjønner ikke jeg. Fordi man sikrer seg selv? Er det ikke greit å vite at når man sitter der og er pensjonist, at man har litt ekstra å gå på? Det er ikke alle som tjener svinmye penger, og da kan en bolig hjelpe. Man har mulighet til å bruke mer, fordi man sitter med et lån som er nedbetalt, mens ved å leie vil man ALLTID sitte med "lån", altså leieutgifter på en god del tusenlapper i måneden, dette slipper man i et nedbetalt hus eller leilighet. Det er ikke noe krav å arve, og man vil jo helst at sine foreldre skal bruke pengene på seg selv. Nå er det veldig mange foreldrene som ikke tenker slik, og vil at barna skal få litt etter at dem er borte. Jeg tenker mest på det at de eldre skal ha mulighet til å leve BRA, og hvis de ikke skal etterlate seg noe så kan de låne på hele verdien på huset, at banken tar over huset ved dødsfall, og at unger/barnebarn osv. ikke får noe annet enn evt. det som står igjen på bankkonto. Da er i hvert fall muligheten der, ved å leie har man ikke noe sikkerhet for fremtiden. Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. september 2012 #98 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg har ikke lest alle innleggene, men denne tråden har sklidd aldeles ut med tanke på hva TS forteller. Det er jo vanlig når det er en hel mengde forståsegpåere. Moren til TS BURDE ha gjort sånn og slik, blablabla. Såvidt jeg har registrert, har ikke TS bedt om råd om hva som BURDE gjøres. De aller fleste dør gamle og "mett av dage". Skulle man ikke da anta at eventuelle barn er godt voksne og etablert uansett hvordan bosituasjonen var da de var barn/unge? For folk flest er det slik at en alderspensjonist er den som har minst inntekt i en familie. Skal den måtte knoge på hver krone forat det skal bli noe å arve for "barna" når vedkommende dør? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #99 Del Skrevet 17. september 2012 D Jeg har ikke lest alle innleggene, men denne tråden har sklidd aldeles ut med tanke på hva TS forteller. Det er jo vanlig når det er en hel mengde forståsegpåere. Moren til TS BURDE ha gjort sånn og slik, blablabla. Såvidt jeg har registrert, har ikke TS bedt om råd om hva som BURDE gjøres. De aller fleste dør gamle og "mett av dage". Skulle man ikke da anta at eventuelle barn er godt voksne og etablert uansett hvordan bosituasjonen var da de var barn/unge? For folk flest er det slik at en alderspensjonist er den som har minst inntekt i en familie. Skal den måtte knoge på hver krone forat det skal bli noe å arve for "barna" når vedkommende dør? Tror du virkelig livet er sånn? Man kan ikke forvente at noen dør gamle og mette av dage. Det moren min gjorde, som var smart var å ta opp en slags ekstra forsikring. Som går/gikk ut på at hun betalte et par hundre kroner mer i måneden, og at hvis hun skulle falle fra så vil huset hun bor i være helt nedbetalt. Du tar det også som en selvfølge at alle kommer til å tjene utrolig mye. Og ved pensjon så tjener man ikke det samme som når man jobbet, hva er det, 40-50% av inntekt ved ordinært arbeide? Da er det greit å sitte der med nedbetalt leilighet eller hus, istedenfor å leie hos noen, hvem vet hvor ille leieprisene blir i fremtiden, og at man går i MINUS istedenfor pluss på sine eldre dager. Korttenkt svar av deg., Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. september 2012 #100 Del Skrevet 17. september 2012 Tror du virkelig livet er sånn? Man kan ikke forvente at noen dør gamle og mette av dage. Det moren min gjorde, som var smart var å ta opp en slags ekstra forsikring. Som går/gikk ut på at hun betalte et par hundre kroner mer i måneden, og at hvis hun skulle falle fra så vil huset hun bor i være helt nedbetalt. Du tar det også som en selvfølge at alle kommer til å tjene utrolig mye. Og ved pensjon så tjener man ikke det samme som når man jobbet, hva er det, 40-50% av inntekt ved ordinært arbeide? Da er det greit å sitte der med nedbetalt leilighet eller hus, istedenfor å leie hos noen, hvem vet hvor ille leieprisene blir i fremtiden, og at man går i MINUS istedenfor pluss på sine eldre dager. Korttenkt svar av deg., Anonym poster: ee41d0cfeeea749d0e64b60b04de9cc4 Du leser mitt innlegg som fanden leser bibelen. Du har ikke forstått det minste av det jeg skriver. Etter din oppfatning må man forvente at alle dør unge. En gang til: De fleste lever til de blir gamle. Hvor i mitt innlegg leser du at jeg tar som en selvfølge at alle kommer til å tjene utrolig mye? Dette blir for dumt. Les en gang til hva jeg faktisk skriver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå