Gjest nysgjerrig1989 Skrevet 10. september 2012 #1 Del Skrevet 10. september 2012 Jeg vil starte med å skrive det at jeg er nå ansatt i en dagligvare butikk og jeg gjorde noe jeg angrer veldig i ettertid. Jeg har rett og slett tatt retur på en vare pg tok pengene i lommen. Det er ca til sammen 500 kr. Dette skjedde for 6 mnd siden og jeg angrer veldig på det. Kommer aldri til å fortelle det til sjefen fordi da mister jeg jobben men kommer heller aldri gjør det igjen. Kan de finne ut av slike ting en gang i fremtiden? Kamera opptakk blir vel slettet etter 6 mnd vil jeg tro og de hae heller ingen mistanke om at jeg kunne gjøre noe sånt. Men er redd det dukker opp en dag. Er det stor fare for det? Og hva risikerer jeg i så tilfelle? Fengsel? Går det på økonomisk underslag eller nasking? Er veldig bekymra. Noen som har peilig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjønningen Skrevet 11. september 2012 #2 Del Skrevet 11. september 2012 Hvis de finner det ut så får du antakelig sparken på stedet, i tillegg til en politianmeldelse for underslag. Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Sorry, men det er harde fakta. Svært få butikkeiere finner seg i slikt, og det med god grunn. Det fins selvsagt unntak, og det er større sjanse for å unngå anmeldelse dersom du sier ifra selv og innrømmer det du har gjort. Tror uansett du mister jobben på flekken samma om du sier det eller de oppdager det selv, men det er kjipt å sitte opp til 3 år i fengsel for fem hundre spenn i underslag. Du har desverre ødelagt tilliten dems til deg og må nok ta konsekvensene dersom du oppdages. Jeg vet ikke helt hvor lenge kameraopptakene blir tatt vare på, tror det er vanlig med kun 7 dager overvåkning. Du må allikevel huske på at de kan finne det ut gjennom utskrifter og uregelmessigheter i kontantbeholdningen, og det er vel ut fra det at flest folk blir tatt. Ønsker deg lykke til samma hva du måtte finne ut av at du gjør, eller hva som skjer. Du sier jo at du angrer og alle kan gjøre feil, men får håpe du har lært ei lekse. Er vanskelig å få arbeid i disse dager med et kriminelt rulleblad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nysgjerrig1989 Skrevet 11. september 2012 #3 Del Skrevet 11. september 2012 Takk for svaret ditt. Ja jeg vet hva strafferammen er for underslag men 3 år på meg blir nok ikke pga en 500 lapp. Det høres litt ulogisk ut for min del. Jeg lurte på hva du mente med utskrifter og kontantbeholdningen? Jeg har bare gjort det ett par ganger så det kan de umilig finne ut av siden det var såpass lite det var snakk om. Og hvis du sier at kameraopptakket varer i 7 dager så har jeg kanskje vært heldig for de kan vel ikke gå helt tilbake så langt bak for å finne ut hvorfor jeg tok retur. Vi tar massevis av retur på jobb til vanlig så det blir kanskje vanskelig å merke. Da tror jeg de må ha en spesiell mistanke om det for å gjøre det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 12. september 2012 #4 Del Skrevet 12. september 2012 Det første som slår meg, er at du skriver CA 500kr tilsammen. Min erfaring er at de som omtaler sitt eget underslag som CA, som regel har underslått mer. Det sa faktisk politiet også, da en bekjent av meg ble tatt for underslag. Mange "små" beløp han "lånte" over en lang periode, ble plutselig en helvetes mye penger, gitt! Nesten 3 ganger mer enn han trodde, kom interngranskingen frem til. Jeg skjønner at ingen vil legge hodet på blokka frivillig, siden du nå trolig vil slippe unna. Men om du faktisk har dårlig samvittighet, så kanskje du kan smugle inn igjen 700kr til kassen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 13. september 2012 #5 Del Skrevet 13. september 2012 En venninne av en venninne lånte ofte småbeløp fra kassen der hun jobbet, over en viss periode. Hun ble tatt, fikk sparken og må nå betale tilbake de 22 000 hun har tatt til sammen. Det ble ingen fengselsstraff for henne i alle fall, og 22 000 er vanvittig mye mer enn ca 500 kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heleneKv Skrevet 13. september 2012 #6 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg vil starte med å skrive det at jeg er nå ansatt i en dagligvare butikk og jeg gjorde noe jeg angrer veldig i ettertid. Jeg har rett og slett tatt retur på en vare pg tok pengene i lommen. Det er ca til sammen 500 kr. Dette skjedde for 6 mnd siden og jeg angrer veldig på det. Kommer aldri til å fortelle det til sjefen fordi da mister jeg jobben men kommer heller aldri gjør det igjen. Kan de finne ut av slike ting en gang i fremtiden? Kamera opptakk blir vel slettet etter 6 mnd vil jeg tro og de hae heller ingen mistanke om at jeg kunne gjøre noe sånt. Men er redd det dukker opp en dag. Er det stor fare for det? Og hva risikerer jeg i så tilfelle? Fengsel? Går det på økonomisk underslag eller nasking? Er veldig bekymra. Noen som har peilig? Skjønner ikke vitsen med å stjele fra arbeidsplassen eller å stjele i det hele tatt. Legg tilbake penger i kassen så blir gjerne samvittigheten bedre. Vær iallefall glad du er norsk, en venn av meg ble tatt for det samme og han var fra latvia og hadde bodd her i en god del år men ble utvist fra landet pga et småbeløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå