Gå til innhold

Jeg ble meldt til barnevernet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er midt oppi det, og de har en undersøkelse gående hos oss. Etterhvert har de heldigvis skjønt at bekymringsmeldingen er helt grunnløs ( vi har bevist for BV at det er løgn)...For oss som gjør det vi kan for barnet vårt er det fryktelig irriterende. Finnes det ingen innstans en kan henvende seg med slike saker, de som sender grunnløse bør jo også få en irettesettelse.

Beklager avsporingen...

Nei, dessverre er det ingen steder å klage på grunnløse påstander og bekymringsmeldinger. Det er noe av svakheten med systemet at det er mulig å bruke det med andre motivasjoner enn det det er tenkt til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Naboen kan ha meldt ved to anledninger

1) som nabo ( altså - privatperson )

Eller

2) som datterens psykiater ved BUP. ( som offentlig melder )

Som nabo kan hun ikke opplyse om hennes forhold til datteren sin som pasient - eller innholdet i samtalene.

Som hennes psykiater kan hun melde sin bekymring, men først etter å fått samtykke fra datteren, siden hun er 16,

og hennes opplevelser som nabo er irrelevant i en slik vurdering.

Jeg lurer derimot på hvordan TS har blitt informert om innholdet i meldingen, med mindre han har fått lese den selv / fått den opplest.

Det er generelt mye i startinnlegget som skurrer.

Mennesker som ikke har noe å SKJULE - har ikke noe å bekymre seg for.

Og nei. 

Det blir ikke startet undersøkelsessak og tiltak ved alle bekymringsmeldinger. 

Endret av O___o
Skrevet

Om folk skal motta irettesettelse dersom bekymringen de ringte barnevernet for viser seg å ikke stemme, så kommer færre til å ringe barnevernet.. noe som igjen kan komme til å gå utover barn som virkelig trenger hjelp. Folk er altfor dårlig til å melde generelt, fordi de er redd for konsekvensene det kan komme til å ha for dem. Det er bedre at man melder en gang for mye, enn at man ikke melder. Selv om det skulle vise seg at det bekymringen ikke hadde noe sannhet i seg.

Uansett så trenger ikke TS være redd. Har hun ikke noe å skjule kommer barnevernet til å finne ut av det også.. det er uansett viktig å tenke på at barnevernet er noe som først og fremst skal hjelpe barn og familier til å få det bedre. Det skal mye til for at et barn blir tatt ut av hjemmet, og de gangene det skjer er det som regel berettiget.

• Liker 1
Skrevet

Eller

Som nabo kan hun ikke opplyse om hennes forhold til datteren sin som pasient - eller innholdet i samtalene.

Som hennes psykiater kan hun melde sin bekymring, men først etter å fått samtykke fra datteren, siden hun er 16,

Jeg lurer derimot på hvordan TS har blitt informert om innholdet i meldingen, med mindre han har fått lese den selv / fått den opplest.

Mennesker som ikke har noe å sjule - har ikke noe å bekymre seg for.

Og nei.

Jeg er ikke en "han" jeg er hennes mor og hun er annhver uke hos meg og annhver uke hos sin far.

Min nabo er ikke min datters psykiater.Hvor i alle dager har du det ifra? Min nabo er lege på bup ,men vi har aldri hatt noe å gjøre med henne som lege kun som nabo på "small talk" og hilse nivå. Les i det minste innlegget mitt før du kommer med dumme svar.

• Liker 1
Skrevet

Eller

Og nei.

Partene i saken får alltid lest opp bekymringsmeldingen ved første møte med barnevernet. Part i saken har innsyn til alle dokumenter.

• Liker 1
Skrevet

Eller

Og nei.

Det heter ikke sjule heller, men skjule. Lær deg å skrive.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke en "han" jeg er hennes mor og hun er annhver uke hos meg og annhver uke hos sin far.

Min nabo er ikke min datters psykiater.Hvor i alle dager har du det ifra? Min nabo er lege på bup ,men vi har aldri hatt noe å gjøre med henne som lege kun som nabo på "small talk" og hilse nivå. Les i det minste innlegget mitt før du kommer med dumme svar.

Sorry, jeg missforstod.

Jeg trodde denne legen var en lege / psykiater som arbeider ved BUP og dermed kan ha hatt din datter som pasient.

Ut i fra beskrivelsen trodde jeg det gjaldt en mann.

Sorry igjen.

Resten står jeg for :)

Skrevet

Er ikke barnevernet pliktige til å starte undersøkelser når det kommer inn en bekymringsmelding?

Jo.

Skrevet

Jo.

Nei, de er ikke pliktig til å starte undersøkelser på hver meldinger. De er pliktig å undersøke meldinger som kan gi grunnlag for hjelpetilak. Mange av meldinger blir henlagt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en datter på 16 år som jeg har delt omsorg for. Annhver uke er hun her.

Nå har en ansatt lege hos bup som tilfeldigvis også er min nabo meldt meg til bv fordi jeg er så stille og forsagt og fordi jeg ofte har gardinene trukket for.

Naboen tror jeg er folkesky,psykotisk og alkoholisert fordi hun har sett meg kjøpe øl på butikken ved et par anledninger og fordi gardinene er trukket for. Denne naboen har også kontaktet voksenpsykiatrien på mine vegne. Vi har ingen proffesjonell kontakt med naboen selv om hun jobber hos bup. Min datter har aldri hatt kontakt med bup,men denne naboen har nå analysert meg på fritiden og meldt meg til bv og hjelpeapparatet.

Jeg bor i første etasje og man kan se rett inn så det er derfor de er trukket for.

Jeg liker ikke at folk kan glo rett inn fra veien.

Må også nevne at min nabo kjenner flere som jobber i bv. Dette er ubehagelig og nå er jeg redd.

Jeg er også veldig redd for at en slik sak skal gå utover konsentrasjonen til min datter når hun er på skolen.

Datteren din er 16 og går på vgs. Hvor mange 16-åringer flytter ikke hjemmefra og bor på hybel, tar ansvar for egen hverdag og økonomi? Det er ikke mye de kommer til å gjøre. Isåfall kan datteren din velge å bo på hybel om ting blir vanskelig.

Uansett, legg alle kortene på bordet og si det som det er. Fortell hvordan du er som person, fortell hvorfor du trekker for gardinene, og fortell at du kjøper deg øl fordi du liker å kose deg med det i ny og ne.

Men bare pass deg for henne, hun som anmeldte deg høres syk ut. Her er min sak:

Da jeg var 17 år døde faren min, og mamma ble alene med meg og min søster på 3 år. Både mamma og jeg var stille og rolige peroner. Vi var kanskje litt inneslutta. Lillesøstern min var veldig utadvendt og livlig i forhold til oss, og hun hylte og skrek stygt for små ting. Hun var ikke redd for å uttrykke følelsene sine.

Mamma ønsket fort å komme tilbake i jobb igjen, og søstern min begynte i ny barnehage.

I denne barnehagen var det en dame(med utdannelse) som jobbet. Hun mente at jeg var slem mot lillesøstern min. Sikkert fordi jeg var så stille og ikke sa noe når jeg skulle hente lillesøstern min. Hun skjønte ikke at jeg slet med sosial angst og var veldig sjenert og turte ikke prate i nærheten av andre. Jeg turte ikke møte blikket til folk heller. Og jeg virket kanskje sløv og rar, men det var nok fordi jeg gikk med uoppdaget Cøliaki på den tiden.

Og lillesøstern min var urolig og vill og slo seg ofte vrang og gråt for bagateller.

Når jeg og lillesøstern min var alene pratet vi mye sammen og jeg ble mer meg selv og livlig, men hun så jo ikke hvordan jeg var når jeg var alene, eller alene med folk jeg var trygg på.

Iallfall hadde denne barnehagen sagt til mamma at hun mente jeg var slem mot lillesøstern min, både psykisk og fysisk, og hun lurte på om jeg drev med narkotika eller rus???

Mamma ble veldig sjokkert, for hun visste at jeg ikke drev med sånt, og hun visste mitt ståsted når det gjaldt sånne ting. Dessuten hadde vi nylig mistet pappa, så vi var fortsatt i sorg.

Uansett, så gjorde denne barnehagetanten flere rare ting og kom med flere rare beksyldninger mot folk, så flere reagerte mot henne, så det var ingen som trodde på henne. Flere sa hun var til smågal.

Jeg visste ingenting om dette, for mamma visste at jeg da ville bli veldig opprørt jeg fikk vite dette. Fikk vite det mange år senere, og da ble jeg litt oppgitt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en datter på 16 år som jeg har delt omsorg for. Annhver uke er hun her.

Nå har en ansatt lege hos bup som tilfeldigvis også er min nabo meldt meg til bv fordi jeg er så stille og forsagt og fordi jeg ofte har gardinene trukket for.

Naboen tror jeg er folkesky,psykotisk og alkoholisert fordi hun har sett meg kjøpe øl på butikken ved et par anledninger og fordi gardinene er trukket for. Denne naboen har også kontaktet voksenpsykiatrien på mine vegne. Vi har ingen proffesjonell kontakt med naboen selv om hun jobber hos bup. Min datter har aldri hatt kontakt med bup,men denne naboen har nå analysert meg på fritiden og meldt meg til bv og hjelpeapparatet.

Jeg bor i første etasje og man kan se rett inn så det er derfor de er trukket for.

Jeg liker ikke at folk kan glo rett inn fra veien.

Må også nevne at min nabo kjenner flere som jobber i bv. Dette er ubehagelig og nå er jeg redd.

Jeg er også veldig redd for at en slik sak skal gå utover konsentrasjonen til min datter når hun er på skolen.

Det samme skjedde med min datter da hun var 15. Hun gikk siste året på ungdomsskolen, oghadde begynt på ny ungdomsskole. Hun mistrivdes veldig i klasse hun gikk i. Hun passet ikke inn, og noen av jentene var absolutt ikke greie.

Det endte med at datteren min lå hjemme og gråt fordi hun ikke ville på skolen. Jeg måtte jo på jobb, og sa at hun måtte gå på skolen. Men da jeg gikk på jobb, ble hun hjemme. Jeg ante først ikke hvor ille det var.

Før jeg fikk ordnet opp i dette hadde skolen kontaktet barnevernet, fordi de mente det var noe galt hjemme. Jeg fikk brev i posten og ble veldig sjokkert. Datteren min tok jeg ut av skolen, og jeg kontaktet fastlegen, som kjente meg veldig godt. Fikk god støtte derifra.

Etter en del møter med barnevernet, fant barnevernet ut at dette ikke var en barnevernssak. De mente at dette kunne skolen og jeg og datteren min løst fint opp i selv. Det handlet jo bare om at hun mistrivdes veldig i klassen og ble psykisk mobbet av noen av jentene.

Så hadde klasseforstanderen til min datter vært så smart å si til klassen, i den tiden datteren min var borte fra skolen, at min datter mistrivdes i klassen og ikke likte seg der. Da ble klassen sure og gikk til angrep på min datter. Sendte henne grusomme meldinger på facebook og sånt. De spredte også stygge rykter om henne.

Dermed orket ikke datteren min å gå tilbake til skolen og klassen. Hun fikk tilbud om å komme i en annen klasse, men alt var jo ødelagt.

Så ville hun heller gå på en annen skole, der hun kjente mange, men der fikk hun ikke plass.

Så det endte med at hun måtte gå et år på ungdomspsykiatrisk. Uff, alt var bare grusomt.

Nå går hun på vgs og har gode venner og trives og er opptatt av å skape et godt miljø.

Anonym poster: e66f439af369eb12c8fbe49970f9a899

• Liker 1
Skrevet

Tok meg en tur til et gatekjøkken for en stund siden ved ni- ti tiden på kvelden for å kjøpe mat til meg selv. Jeg må gå for jeg har ikke bil. Min datter var hos sin far på dette tidspunket.Hun er forøvrig 16 snart 17(om noen måneder) så det hadde ikke vært farlig å vært alene for en times tid hos meg heller,men for ordens skyld vil jeg opplyse om at hun var hos sin far.

Fikk lest dokumentene hos advokaten og der sto det at xxxxx altså naboen var bekymra fordi jeg vandret formålsløst alene ute om kvelden...

Helt utrolig at de tar imot slike hendvendelser. Har blitt innkalt til møte hos barnevernet og skal dit om en uke.

• Liker 2
Skrevet

Bekymringsmeldinger blir vurdert ved et inntaksmøte, hvilket skal skje innen en uke.

Blir innholdet i meldingen vurdert som om at barnet / familien kan ha behov for tiltak i hjemmet - blir det opprettet sak, og en undersøkelse skal da iverksettes.

Vurderer man at meldingen ikke inneholder særskilt grunn til å undersøke forholdene - så blir det ikke opprettet sak og meldingen blir makulert.

( Feks. " mor har høylytt sex ", " far har fått en kjæreste som har deltatt på realitytv og er ikke god i hue", " barnet på 12 år sykler uten hjelm", " de er fra Somalia og lukter rart ")

Slutt å skriv ting du ikke har peil på! Du må jo skjønne når det er tema for egne "tanker" om ting og ren fakta! Dette er ikke fakta så derfor kan du ikke skrive det på den måten.

• Liker 2
Skrevet

Slutt å skriv ting du ikke har peil på! Du må jo skjønne når det er tema for egne "tanker" om ting og ren fakta! Dette er ikke fakta så derfor kan du ikke skrive det på den måten.

Ok, jeg tar det EN GANG TIL;

"Bekymringsmeldinger blir vurdert ved et inntaksmøte, hvilket skal skje innen en uke. "

BARNEVERNTJENESTEN SKAL SNAREST, OG SENEST INNEN EN UKE, GJENNOMÅ INNKOMNE MELDINGER OG VURDERE OM MELDINGEN SKAL FØLGES OPP ETTER § 4-3

"Blir innholdet i meldingen vurdert som om at barnet / familien kan ha behov for tiltak i hjemmet - blir det opprettet sak, og en undersøkelse skal da iverksettes.

Vurderer man at meldingen ikke inneholder særskilt grunn til å undersøke forholdene - så blir det ikke opprettet sak og meldingen blir makulert. "

§ 4-3 RETT OG PLIKT FOR BARNEVERNTJENESTEN TIL Å FORETA UNDERSØKELSER

DERSOM DET ER RIMELIG GRUNN TIL Å ANTA AT DET FORELIGGER GRUNNLAG FOR TILTAK ETTER DETTE KAPITTELET, SKAL BARNEVERNTJENESTEN SNAREST UNDERSØKE FORHOLDET JF. FRISTER INNTATT I § 6-9.

"( Feks. " mor har høylytt sex ", " far har fått en kjæreste som har deltatt på realitytv og er ikke god i hue", " barnet på 12 år sykler uten hjelm", " de er fra Somalia og lukter rart ")"

DISSE EKSEMPLENE OPPFYLLER IKKE GRUNNLAG FOR TILTAK - MEN ER IKKE UVANLIGE 

" BEKYMRINGSMELDINGER " 

BARNEVERNTJENESTER MOTTAR FRA NABOER/ BARNAS ANDRE FORELDER.

DISSE TYPER MELDINGER VIL IKKE UTLØSE TILTAK, ELLER FØRT INN I BARNAS JOURNALER.

Beklager voldtekten av capslock-knappen.

(Kursiven min vil ikke fungere,

og jeg tenkte det var lurt å være tydelig denne gangen) (:

• Liker 5
Gjest Wanderlust
Skrevet

Hva er det alle styrer med? Datteren kan vel snakke for seg selv og si at ingenting er galt om det er så. Jeg kan ikke fatte at dette er noe problem utover at TS har en nysgjerrigper til nabo(som tydeligvis trenger en hobby).

Jeg tviler STERKT på at barnevernet i det hele tatt vil vurdere å gripe mer inn på så lite grunnlag. Det er i alle fall ikke snakk om at noen skal bli tvangsinnlagt eller miste omsorgsretten! Alt dette er, om alle fakta er lagt på bordet, bare en brysom sak uten grunnlag.

Skrevet

Hva er det alle styrer med? Datteren kan vel snakke for seg selv og si at ingenting er galt om det er så. Jeg kan ikke fatte at dette er noe problem utover at TS har en nysgjerrigper til nabo(som tydeligvis trenger en hobby).

Jeg tviler STERKT på at barnevernet i det hele tatt vil vurdere å gripe mer inn på så lite grunnlag. Det er i alle fall ikke snakk om at noen skal bli tvangsinnlagt eller miste omsorgsretten! Alt dette er, om alle fakta er lagt på bordet, bare en brysom sak uten grunnlag.

Nå er dette en forenkling all den tid BV kan hevde at den det gjelder ikke selv forstår sitt eget beste, og at bruken av "fakta" er svært selektiv.

Men jeg tror heller ikke at ut fra det TS har skrevet at det vil forvolde mer trøbbel enn at hun må møte til en samtale.

Skrevet

Blant annet det jeg har prøvd å si tidligere :P

Men " jeg har ikke har peil på"

og jeg " må jo skjønne når det er tema for egne "tanker" om ting og ren fakta! "

Så hvis noen spør;

Så har vi ingen barnevernlov og vi har heller ikke noe som heter retningslinjer om saksbehandling i barneverntjenesten.

Det er bare noe jeg fant på forrige uke.

• Liker 1
Skrevet

Håper folk leser dette med en klype salt.

Barnevernet starter IKKE undersøkelser på bakgrunn av gardinenes status i et hus - eller ølkjøp i butikken.

Her er det mye TS ikke forteller.

Men hun forteller jo at naboen har sendt bekymringsmelding om at han mente at hun hadde alkoholproblemer. Og det er nok til å starte undersøkelse. Så lenge bv får en bekymringsmelding som går på rus og slikt så tror jeg de må starte undersøkelse. En undersøkelse ER ikke tiltak fra bv, det er bare en undersøkelse bv gjør for å sjekke om det var noe i bekymringsmeldingen eller om alt står bra til.

• Liker 1
Skrevet

TS: Hev deg over dette, helt tydelig at melder trenger oppfølging av psykriatrien, send en bekymringsmelding på vedkommende du.

• Liker 1
Skrevet

Men hun forteller jo at naboen har sendt bekymringsmelding om at han mente at hun hadde alkoholproblemer. Og det er nok til å starte undersøkelse. Så lenge bv får en bekymringsmelding som går på rus og slikt så tror jeg de må starte undersøkelse. En undersøkelse ER ikke tiltak fra bv, det er bare en undersøkelse bv gjør for å sjekke om det var noe i bekymringsmeldingen eller om alt står bra til.

Og et eller annet sted i tråden stiller jeg spørsmål ved hvordan han vet hvem som har meldt, samt innholdet i meldingen - dersom hun ikke allerede har vært på møte hos Barneverntjenesten.

Årsakene til hvorfor Barneverntjenesten har blitt koblet på - som blir presentert her - stemmer ikke overens med grunnlaget for hvorfor Barneverntjenesten starter undersøkelser.

Derfor;

Her er det noe TS ikke forteller

og man burde ta det med en klype salt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...