Gjest Gjest Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Jeg har en datter på 16 år som jeg har delt omsorg for. Annhver uke er hun her. Nå har en ansatt lege hos bup som tilfeldigvis også er min nabo meldt meg til bv fordi jeg er så stille og forsagt og fordi jeg ofte har gardinene trukket for. Naboen tror jeg er folkesky,psykotisk og alkoholisert fordi hun har sett meg kjøpe øl på butikken ved et par anledninger og fordi gardinene er trukket for. Denne naboen har også kontaktet voksenpsykiatrien på mine vegne. Vi har ingen proffesjonell kontakt med naboen selv om hun jobber hos bup. Min datter har aldri hatt kontakt med bup,men denne naboen har nå analysert meg på fritiden og meldt meg til bv og hjelpeapparatet. Jeg bor i første etasje og man kan se rett inn så det er derfor de er trukket for. Jeg liker ikke at folk kan glo rett inn fra veien. Må også nevne at min nabo kjenner flere som jobber i bv. Dette er ubehagelig og nå er jeg redd. Jeg er også veldig redd for at en slik sak skal gå utover konsentrasjonen til min datter når hun er på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Jeg er 16 år gammel jente med skilte foreldre. Faren min ble meldt til BV når jeg var ca. 10 år av en gal nabo som hadde sagt at pappa drev med barnemishandling. Gikk ikke land tid før de fant ut at det ikke var tilfelle. Det går nok bra! BV kan ikke bare ta fra deg omsorgsretten sånn helt uten videre. De må vel ha bevis først Anonym poster: 0a634ce23353f6cede2ee3e7f13e3eb0 8
GammelKaktus Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jenta di er såpass gammel at det er ikke så mye BV kan gjøre. En prat med henne så forstår de jo at alt er i orden 4
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Jenta di er såpass gammel at det er ikke så mye BV kan gjøre. En prat med henne så forstår de jo at alt er i orden Man hører jo og leser om tilfeller hvor barnevernet bruker tvang mot eldre ungdommer. I tillegg er jeg redd for at dette skal ødelegge for konsentrasjonen hennes på skolen. Jeg ser for meg at hun blir tatt ut av timen for å ha samtaler med barnevern,bup og slikt. Dette er vemmelig og naboen min er en manipulerende kjerring så jeg er redd for at hun skal skape problemer for oss .Datteren min er en oppegående jente som har mange venninner og som er godt likt av guttene også videre. Nå er jeg redd for at den stygge kjerringa skal legge livet vårt i grus. Hun har jo i tillegg meldt meg til voksenpsykiatrien pga av at jeg har gardinene for, drikker øl et par helger i måneden og ikke er så sosial av meg. Hva om hun får meg tvangsinnlagt? Hun har lagt fram psykosemistanker mot meg fordi jeg er så asosial som hun sier og når jeg ikke gidder å stå og prate med henne virker jeg paranoid i følge henne. Ettersom hun er lege og ansatt i barne og ungdomspsykiatrien har hun automatisk stor troverdighet og jeg har ingen... 1
Gjest O___o Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Håper folk leser dette med en klype salt. Barnevernet starter IKKE undersøkelser på bakgrunn av gardinenes status i et hus - eller ølkjøp i butikken. Her er det mye TS ikke forteller. 27
Lilla-dings Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Jeg bodde i en sokkel-hybel en stund, og gikk til innkjøp av gjennomsiktige gardiner da jeg flyttet inn. Etterhvert syntes jeg det var ubehagelig at mennesker som gikk forbi på gangveien utenfor kunne se rett inn, for ikke å snakke om ubehaget når mørket senket seg. Så med min student-økonomi så jeg meg ikke råd til et nytt sett med gardiner og jeg hadde heller ikke lov å montere opp persienner, så jeg hengte et pledd foran hvert vindu. Ja, også kjøpte jeg sprit på polet ved et par anledninger, og var ute på byen. I tillegg hadde jeg også en periode hvor jeg var svært opptatt med studiet (eksamenstid), og var nærmest ikke å se utenfor døren. Tenke seg til dersom en nabo skulle sitte å analysere mitt liv utfra pleddene som hang i vinduene, alkoholen jeg hadde kjøpt, og mine perioder hvor jeg hadde annet å gjøre enn å rave på kjøpesentrene og være sosial. Ja, jeg hadde mildt sagt blitt forbannet... Din nabo burde virkelig melde seg inn i en syklubb slik at hun har noe mer nyttefullt å ta seg til. Dette tyder jo på mangel på fritidssysler. 4
Kontormus Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Først: Barnevernet trenger ikke bevis. I motsetning til det øvrige rettssystem er den "mistenkte" som må bevise sin uskyld. Dette er det som er den store ulempen for mennesker som urettmessig havner i Bv's søkelys. På en måte er det dypt urettferdig, på en annen måte kan en se at det må være sånn. Datteren din er så stor at hun tale sin egen sak, og det hun sier veier tungt. Dessuten blir man selvstendig part i en eventuell BV-sak etter fylte 15. Men syns ikke du skal engste deg for mye før du har snakket med dem selv. Det med tvangsinnleggelse kan du bare slå fra deg. Er vel bare lege og politi som har slik myndighet, og det skal ihvertfall mye til før noe slikt skal skje. Bare se på alle spykisk syke som sprer frykt og begår grufulle handlinger, men ute blandt folk er de! 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Hun har jo i tillegg meldt meg til voksenpsykiatrien pga av at jeg har gardinene for, drikker øl et par helger i måneden og ikke er så sosial av meg. Hva om hun får meg tvangsinnlagt? Det er helt urealistisk og en lang prosess. Hun kan ikke bare "få deg tvangsinnlagt" og kan selv ikke være del av prosessen. Når det er sagt vil slike meldinger være en påkjenning uansett, og det er ikke nødvendigvis urimelig av deg å melde det fylkeslegen selv om du ikke er naboens pasient, slik at de kan vurdere tilsyn av den aktuelle legen – særlig hvis dette er noe hun har for vane å gjøre. Anonym poster: c030ed453c3802631d833227dc97da9f 3
Lilla-dings Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Håper folk leser dette med en klype salt. Barnevernet starter IKKE undersøkelser på bakgrunn av gardinenes status i et hus - eller ølkjøp i butikken. Her er det mye TS ikke forteller. Er ikke barnevernet pliktige til å starte undersøkelser når det kommer inn en bekymringsmelding? 1
Glynis Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 Hun kan ikke få deg tvangsinnlagt på et så tynt grunnlag. Men du virker faktisk litt paranoid. 6
Guybrush Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Er ikke barnevernet pliktige til å starte undersøkelser når det kommer inn en bekymringsmelding? Har selv observert BV gjøre dette basert på bekymringsmelding fra en narkoman kvinne som selv hadde blitt vurdert uskikket som mor samt led av psykoser. Som nevnt over, BV er både politi, domstol og bøddel i mange saker. Når det er sagt er datteren din 16 og for å bli tvangsinnlagt må det alvorlige saker til. Slapp av 2
Guybrush Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 (endret) . Endret 10. september 2012 av Guybrush
Gjest O___o Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Er ikke barnevernet pliktige til å starte undersøkelser når det kommer inn en bekymringsmelding? Bekymringsmeldinger blir vurdert ved et inntaksmøte, hvilket skal skje innen en uke. Blir innholdet i meldingen vurdert som om at barnet / familien kan ha behov for tiltak i hjemmet - blir det opprettet sak, og en undersøkelse skal da iverksettes. Vurderer man at meldingen ikke inneholder særskilt grunn til å undersøke forholdene - så blir det ikke opprettet sak og meldingen blir makulert. ( Feks. " mor har høylytt sex ", " far har fått en kjæreste som har deltatt på realitytv og er ikke god i hue", " barnet på 12 år sykler uten hjelm", " de er fra Somalia og lukter rart ") 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Håper folk leser dette med en klype salt. Barnevernet starter IKKE undersøkelser på bakgrunn av gardinenes status i et hus - eller ølkjøp i butikken. Her er det mye TS ikke forteller. Barnevernet undersøker alle bekymringsmeldinger de får. Hvis du leser tråden er "gardinenes status i et hus - eller ølkjøp i butikken" hva TS mener psykiaternaboen har basert sin påstand om at TS er "folkesky, psykotisk og alkoholisert" på, ikke at hun har ringt barnevernet og sagt at "naboen har gardinene igjen, kom og ta fra henne barna". Du tar feil i at barnevernet ikke undersøker slike meldinger. At det er ting TS ikke forteller er selvsagt mulig og det er ikke usannsynlig at nabopsykiateren har basert sin hobbyvurdering på et mer helhetlig bilde, men nå er denne tråden for TS og da må man ta utgangspunkt i hennes fremstilling av saken, så får eksperter vurdere de faktiske forhold. Anonym poster: c030ed453c3802631d833227dc97da9f 8
Gjest gjest- silje Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Nja hadde selv en nabo, som skulle melde meg til barnevernet for gardiner trukket igjen (PGA denne naboen!) og hun mente at min familie var i en sekt (hahahha). Og hun hadde jo jobbet i barnevernet selv liksom.... Men ingenting skjedde, og jeg var aldri redd, for jeg tror enda at det finnes skikkelige mennesker i barnevernet som ikke ville trodd at jeg ikke egnet meg som mor kun pga lukkede gardiner. Sekten vet jeg ikke hvor kom inn i bildet egentlig, men å være kristen er ikke å være i en sekt, for min del. Men hva andre vil tro.. Ja det kan jo ikke jeg styre akkurat. Men akkurat denne saken, vil jeg tro at det kanskje er noen detaljer som er utelatt her? For skal barnevernet komme inn i en slik familie og "forstyrre" skolegangen til denne jenta (akkurat som om det er det første man tenker på?) ?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Men akkurat denne saken, vil jeg tro at det kanskje er noen detaljer som er utelatt her? For skal barnevernet komme inn i en slik familie og "forstyrre" skolegangen til denne jenta (akkurat som om det er det første man tenker på?) ? Det er jo bare TS sine bekymringer, ikke noe som faktisk har skjedd. Er vel naturlig å krisemaksimere. Anonym poster: c030ed453c3802631d833227dc97da9f 2
Lilla-dings Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Bekymringsmeldinger blir vurdert ved et inntaksmøte, hvilket skal skje innen en uke. Blir innholdet i meldingen vurdert som om at barnet / familien kan ha behov for tiltak i hjemmet - blir det opprettet sak, og en undersøkelse skal da iverksettes. Vurderer man at meldingen ikke inneholder særskilt grunn til å undersøke forholdene - så blir det ikke opprettet sak og meldingen blir makulert. ( Feks. " mor har høylytt sex ", " far har fått en kjæreste som har deltatt på realitytv og er ikke god i hue", " barnet på 12 år sykler uten hjelm", " de er fra Somalia og lukter rart ") Dersom det kommer inn en bekymringsmelding om boforholdene til en 16-åring fordi moren er isolert og alkoholisert, så håper jeg virkelig barnevernet tar seg tid til å undersøke dette. Hvis ikke dette er god nok grunn for å undersøke noe videre, så er det nok mange barn som lider - og mange bekymringsmeldninger som blir kastet i søpla. 2
Gjest gjest- silje Skrevet 10. september 2012 #18 Skrevet 10. september 2012 Det er jo bare TS sine bekymringer, ikke noe som faktisk har skjedd. Er vel naturlig å krisemaksimere. Anonym poster: c030ed453c3802631d833227dc97da9f Forhåpentlitvis så er det bare ts sin redsel. Det som er naturlig for noen- er en u-ting for andre.
Kontormus Skrevet 10. september 2012 #19 Skrevet 10. september 2012 Dersom det kommer inn en bekymringsmelding om boforholdene til en 16-åring fordi moren er isolert og alkoholisert, så håper jeg virkelig barnevernet tar seg tid til å undersøke dette. Hvis ikke dette er god nok grunn for å undersøke noe videre, så er det nok mange barn som lider - og mange bekymringsmeldninger som blir kastet i søpla. Først må de forsikre seg om at "alkoholisert" ikke er det samme som å bli observert i butikken mens vedkommende var i ferd med å kjøpe en sixpack ved to anledninger. 2
Gjest kristin Skrevet 10. september 2012 #20 Skrevet 10. september 2012 Vi er midt oppi det, og de har en undersøkelse gående hos oss. Etterhvert har de heldigvis skjønt at bekymringsmeldingen er helt grunnløs ( vi har bevist for BV at det er løgn)...For oss som gjør det vi kan for barnet vårt er det fryktelig irriterende. Finnes det ingen innstans en kan henvende seg med slike saker, de som sender grunnløse bør jo også få en irettesettelse. Beklager avsporingen... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå