AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #1 Del Skrevet 9. september 2012 Vi er en student, meg, som har årlig inntekt på ca 100 000-120 000 og han, fulltidsjobb med 400 000. Har bodd i Oslo de siste årene, leiet det, og betalt 8000 i mnd uten problem, aldri vært en forsinkelse. Har ikke kredittkort, eneste lån er lånekassa (han har nærmere 300 000, og begynner å betale til vinteren, jeg har rett over 200 000 og betaler ikke før om tidligst 2 år). Vi har ikke egenkapital, og skal derfor søke om førstegangslån/husbanklån. Dette tar ca 4 uker har jeg skjønt, venter bare på hans andre lønnsslipp før vi søker. Imens har vi vært på visning på den perfekte bolig, prisantydning 1.69 mill. Rekkehus, over 100 kvm. Helt nyoppusset. Visning var denne uka, og det har ikke kommet inn noen bud enda. Vi tenker å kanskje legge inn et bud med forebehold om at vi får lån, på kanskje 1.65, litt under takst. Ingen bud enda og selger må selge ganske raskt. Men så var det denne behandlingstiden. Lurer også på om vi skal droppe forhåndsgodkjenningen (det er den som tar 4 uker), og heller søke til det spesifikke huset, men jeg vet ikke om dette tar kortere tid. Syns dette er litt komplisert, spesielt nå som vi har funnet et hus vi har veldig lyst på. Kausjonist er et alternativ, muligens, men vi vil helst unngå det. Husbanken/førstehjemslånet kan låne oss mellom 20-40% av kjøpssummen. Har også tenkt meg i banken rimelig kjapt for å få vite omtrentlig lånebeløp, men jeg tror det kommer på 1,4-1,5 mill. Resten av finaniseringen vil jo da komme fra husbank/førstehjemslån. Noen tips, råd, hva skal komme først? Jungel! Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #2 Del Skrevet 9. september 2012 Dere må få lånetilsagn først. Så kan dere begynne å se etter bolig. Anonym poster: a552776c2ec95698014e9354514bb64e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #3 Del Skrevet 9. september 2012 Dere må få lånetilsagn først. Så kan dere begynne å se etter bolig. Anonym poster: a552776c2ec95698014e9354514bb64e Er dette veldig absolutt? Hadde ikke inntrykk av at dette var en regel. Lurer også på hvor lang tid det tar å få lån dersom man har kausjonist. Er dette noe som går raskt? Og kan man ringte megleren en søndag, eller følger de normale arbeidstimer? Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #4 Del Skrevet 9. september 2012 Er dette veldig absolutt? Hadde ikke inntrykk av at dette var en regel. Lurer også på hvor lang tid det tar å få lån dersom man har kausjonist. Er dette noe som går raskt? Og kan man ringte megleren en søndag, eller følger de normale arbeidstimer? Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Naturligvis er dette absolutt. For øvrig har dere ikke finansieringen i orden, og et bud fra dere vil med stor sannsynlighet bli avvist uansett. Særlig dersom selger har der travelt med å få solgt. Meklere har fri i helgene, utenom visningstid, som de fleste andre, og skal naturligvis ikke plages da. Lån med kausjonist tar fort en uke eller to å få godkjent, siden kausjonen skal dekke topplån, og dermed må behandles spesielt i banken. Anonym poster: a552776c2ec95698014e9354514bb64e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alison Skrevet 9. september 2012 #5 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Lån med kausjonist tar fort en uke eller to å få godkjent, siden kausjonen skal dekke topplån, og dermed må behandles spesielt i banken. Anonym poster: a552776c2ec95698014e9354514bb64e Det stemmer ikke at det tar så mye lenger tid med realkausjonist. Jeg jobber selv med lån og ordner ofte finansieringsbevis på dagen, også om det er med realkausjonist, men det avhenger av om all nødnvendig dokumentasjon er mottatt. Har en dokumentasjonen klar kan det gå raskt å få finansieringsbevis. Jeg vil likevel anbefale å søke om lån/finansieringsbevis i god tid da rådgiverne ikke alltid har kapasitet til å ta hastesaker. Endret 9. september 2012 av Alison Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #6 Del Skrevet 9. september 2012 Om du søker om startlån til en spesifikk bolig vil det nok gå litt fortere, for da trenger de ikke regne på maxgrenser og andre ting. Men om du forandrer søknaden din havner dere bakerst i køen igjen, da søknaden blir behandlet som en helt ny søknad. Det du kan gjøre er å ringe til din saksbehandler, og si at det haster, spør om de kan gjøre dere en kjempetjeneste og se på saken med en gang. I banken tar det fort å få finansieringsbevis, det eneste de trenger er dokumentasjon. Det kan være så enkelt som en mail fra kausjonistens bankkontakt om at det er i orden (sammen med selvangivelser fra 2011, noe som kan lastes ned fra internett om de ikke finner dem). Du kan få beviset på timen, avhengig av bemanning (overhodet til din saksbehandler må godkjenne). Du kan fortsatt søke om startlån, og startlånet KAN overta den summen som dere har realkausjon for. Men dette kan du ikke regne med, da disse lånene er for å hjelpe de som får lite midler fra andre steder. Har du andre løsninger vil de be deg om å prøve disse først. Men hvorfor får dere så lite i lån? Samboer tjener i underkant av 400 000, jeg tjener det samme som deg, og vi fikk 2.5 med startlån som dekker 15%. Kanskje jeg misforsto deg, at du kun nevnte summen for å konstatere hva banken måtte si ja til i dette tilfellet. Hvis jeg var deg ville jeg gått for realkausjon i første omgang. Det går nok fortere. Anonym poster: 72b8b272a48e71d3e3f1ef1446777569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #7 Del Skrevet 10. september 2012 Om du søker om startlån til en spesifikk bolig vil det nok gå litt fortere, for da trenger de ikke regne på maxgrenser og andre ting. Men om du forandrer søknaden din havner dere bakerst i køen igjen, da søknaden blir behandlet som en helt ny søknad. Det du kan gjøre er å ringe til din saksbehandler, og si at det haster, spør om de kan gjøre dere en kjempetjeneste og se på saken med en gang. I banken tar det fort å få finansieringsbevis, det eneste de trenger er dokumentasjon. Det kan være så enkelt som en mail fra kausjonistens bankkontakt om at det er i orden (sammen med selvangivelser fra 2011, noe som kan lastes ned fra internett om de ikke finner dem). Du kan få beviset på timen, avhengig av bemanning (overhodet til din saksbehandler må godkjenne). Du kan fortsatt søke om startlån, og startlånet KAN overta den summen som dere har realkausjon for. Men dette kan du ikke regne med, da disse lånene er for å hjelpe de som får lite midler fra andre steder. Har du andre løsninger vil de be deg om å prøve disse først. Men hvorfor får dere så lite i lån? Samboer tjener i underkant av 400 000, jeg tjener det samme som deg, og vi fikk 2.5 med startlån som dekker 15%. Kanskje jeg misforsto deg, at du kun nevnte summen for å konstatere hva banken måtte si ja til i dette tilfellet. Hvis jeg var deg ville jeg gått for realkausjon i første omgang. Det går nok fortere. Anonym poster: 72b8b272a48e71d3e3f1ef1446777569 Takk for forståelig svar Nei, jeg vet ikke, jeg skal i banken denne uka og høre hva de maks er villig til å låne oss. Vi har jo fint betalt mye tidligere, så jeg ser selv ingen problem med å låne både 2 mill og over for å være ærlig. VI har også mulighet til å søke finansiering i Statens Pensjonskasse siden kjæresten jobber i staten, der er renten ca 2,2 %, og mulighet for å få avdragsfrihet 5 år. Fint når jeg skal studere et par år til. Men der er behandlingstid 3-4 uker ETTER bud, så det er jo en annen sak Ringte kommunen på fredag, og makan til kjerring som svarte på telefonen angående startlån skal man lete lenge etter, så jeg tviler på godvilje derfra. Skal dit straks uansett og høre om alternativene, hvor lang tid det tar på spesifikk bolig. Og takk til svar angående mekler, tenkte jo det men var greit å spørre. Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 10. september 2012 #8 Del Skrevet 10. september 2012 Bare husk at det er stor forskjell mellom hva DERE mener dere kan klare å få i lån og hva bankene FAKTISK gir. Jeg ville skaffet finansieringsbevis først. Av den enkle grunn at da VET du hvor dyr bolig du kan kikke på. Man blir så utrolig skuffa når man ser på bolig til 1,6 og plutselig sier banken at du bare får lånt 1 mill. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 11. september 2012 #9 Del Skrevet 11. september 2012 Om jeg forstod det rett, så lurer du TS på om det går greit å by på noe, før man er 100% sikker at man får låne penger til boligen? Er ikke et bud bindende, og om du faktis ikke klarer å oppdrive pengene så sliter man veldig. Syntes jeg såg noe lignende i Luksusfellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chinka Skrevet 12. september 2012 #10 Del Skrevet 12. september 2012 Om du søker om startlån til en spesifikk bolig vil det nok gå litt fortere, for da trenger de ikke regne på maxgrenser og andre ting. Men om du forandrer søknaden din havner dere bakerst i køen igjen, da søknaden blir behandlet som en helt ny søknad. Det du kan gjøre er å ringe til din saksbehandler, og si at det haster, spør om de kan gjøre dere en kjempetjeneste og se på saken med en gang. I banken tar det fort å få finansieringsbevis, det eneste de trenger er dokumentasjon. Det kan være så enkelt som en mail fra kausjonistens bankkontakt om at det er i orden (sammen med selvangivelser fra 2011, noe som kan lastes ned fra internett om de ikke finner dem). Du kan få beviset på timen, avhengig av bemanning (overhodet til din saksbehandler må godkjenne). Du kan fortsatt søke om startlån, og startlånet KAN overta den summen som dere har realkausjon for. Men dette kan du ikke regne med, da disse lånene er for å hjelpe de som får lite midler fra andre steder. Har du andre løsninger vil de be deg om å prøve disse først. Men hvorfor får dere så lite i lån? Samboer tjener i underkant av 400 000, jeg tjener det samme som deg, og vi fikk 2.5 med startlån som dekker 15%. Kanskje jeg misforsto deg, at du kun nevnte summen for å konstatere hva banken måtte si ja til i dette tilfellet. Hvis jeg var deg ville jeg gått for realkausjon i første omgang. Det går nok fortere. Anonym poster: 72b8b272a48e71d3e3f1ef1446777569 Kan jeg spørre om hvilken bank du fikk lån i? Mannen min tjener også litt i underkant av 400 000. Og jeg tjener litt over 100 000. Skal søke om boliglån. Takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #11 Del Skrevet 13. september 2012 Om jeg forstod det rett, så lurer du TS på om det går greit å by på noe, før man er 100% sikker at man får låne penger til boligen? Er ikke et bud bindende, og om du faktis ikke klarer å oppdrive pengene så sliter man veldig. Syntes jeg såg noe lignende i Luksusfellen. TS her. Man kan ta forebehold om at man får finansiering. Det er som megler sier, ikke et godt bud, men det er et bud. Vi har ingen planer om å bli luksusfellen-deltakere Huset vi ser på er enda til salgs, så det er enda en mulighet. Har forøvrig snakket med min bank i dag, de venter for å se hva startlånet kommunen kan tilby blir på. Og jeg lurer, som Chinka, på hvilken bank AB fikk lån i? Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 13. september 2012 #12 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg stusser på at et rekkehus i Oslo på over 100 kvm. koster 1,69 mill. Er du sikker på at det ikke er (sky)høy fellesgjeld på denne? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #13 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg stusser på at et rekkehus i Oslo på over 100 kvm. koster 1,69 mill. Er du sikker på at det ikke er (sky)høy fellesgjeld på denne? TS her. Hvorfor tror du at jeg snakker om Oslo? Er i en helt annen landsdel. Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #14 Del Skrevet 13. september 2012 TS igjen. Ser det nå, jeg har studert der ja, men skrev kanskje ikke godt nok at vi nå har flyttet derfra Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #15 Del Skrevet 13. september 2012 Dersom det ikke er borettslag med fellesgjeld men selveier dere ser på, så må du regne med 2,5 % av kjøpesummen til dokumentavgift til staten. Personlig tror jeg ikke dere får lån på 1,7 mill med 500 000 i inntekt og like mye i samlet gjeld. Bankene skal dessuten beregne at dere tåler økt rente til 5% over dagens nivå, som betyr at dere min må tåle 9 %. Et lån på 1,7 til 4% rente koster ca 10 300 pr mnd, når renten stiger øker mnd innbetalingen med 5000 kr. I tillegg vil dere ha ca 2700 pr mnd på lånekasselånet med dagens rente, men dere må ta høyde for at denne også stiger. Dere vil også måtte betale offentlige avgifter, som vann, kloakk og renovasjon, utgifter varierende etter hustype og kommune man bor i. Ellers vil banken se på at dere klarer å spare i tillegg til låneinnbetalinger og levekostnader, for med å eie hus kommer også kostnader som å bytte ødelagte takrenner, skifte et vindu som knuses, bytte sikringsskap og annet vedlikehold. Syns dere heller bør vente til du er ferdig med studiene og har fått deg jobb med å søke huslån. Da har dere større økonomisk frihet og lagt bedre betalingsevne. I tillegg får dere mulighet til å spare en del før dere kjøper. Anonym poster: 89e754f3d644d4eddd4f983a065fa1e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #16 Del Skrevet 13. september 2012 Dersom det ikke er borettslag med fellesgjeld men selveier dere ser på, så må du regne med 2,5 % av kjøpesummen til dokumentavgift til staten. Personlig tror jeg ikke dere får lån på 1,7 mill med 500 000 i inntekt og like mye i samlet gjeld. Bankene skal dessuten beregne at dere tåler økt rente til 5% over dagens nivå, som betyr at dere min må tåle 9 %. Et lån på 1,7 til 4% rente koster ca 10 300 pr mnd, når renten stiger øker mnd innbetalingen med 5000 kr. I tillegg vil dere ha ca 2700 pr mnd på lånekasselånet med dagens rente, men dere må ta høyde for at denne også stiger. Dere vil også måtte betale offentlige avgifter, som vann, kloakk og renovasjon, utgifter varierende etter hustype og kommune man bor i. Ellers vil banken se på at dere klarer å spare i tillegg til låneinnbetalinger og levekostnader, for med å eie hus kommer også kostnader som å bytte ødelagte takrenner, skifte et vindu som knuses, bytte sikringsskap og annet vedlikehold. Syns dere heller bør vente til du er ferdig med studiene og har fått deg jobb med å søke huslån. Da har dere større økonomisk frihet og lagt bedre betalingsevne. I tillegg får dere mulighet til å spare en del før dere kjøper. Anonym poster: 89e754f3d644d4eddd4f983a065fa1e9 TS her. Av ulike grunner er det uholdbart å bo her vi bor nå, vi kan ikke klare en vinter her. Derfor er det helt uaktuelt å vente til jeg er ferdig med å studere dessverre. Banken mente uansett det kunne være aktuelt for oss å kun betale renter de to første årene, så det er en mulighet. Har også sagt at vi mest sannsynlig får lån i statens pensjonskasse, som har en rente på 2,2, men ja, vi må tåle renteøkning, det er jeg klar over. Boligen vi ser på er borettslag med veldig lav fellesgjeld, og det skal ikke betales dokumentavgift. Vann, kloakk osv er inkludert i en fellesutgiftspost som er fast hver mnd. Alt du har nevnt av vedlikehold er faktisk inkludert i den potten. Til slutt starter ikke jeg å tilbakebetale lånekassa før om 2 år, men etterhvert blir det nærmere 2700 ja. Men det er ikke før jeg får fast jobb. Takk for innspill uansett, som du ser er det ting vi har tenkt over. Det er ikke sikkert vi klarer å få 1,7, men vi er et par som ikke er på byen hver helg (et par ganger i halvåret faktisk), prioriterer å betale husleie/lån og mat. Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 13. september 2012 #17 Del Skrevet 13. september 2012 TS her. Av ulike grunner er det uholdbart å bo her vi bor nå, vi kan ikke klare en vinter her. Derfor er det helt uaktuelt å vente til jeg er ferdig med å studere dessverre. Banken mente uansett det kunne være aktuelt for oss å kun betale renter de to første årene, så det er en mulighet. Har også sagt at vi mest sannsynlig får lån i statens pensjonskasse, som har en rente på 2,2, men ja, vi må tåle renteøkning, det er jeg klar over. Boligen vi ser på er borettslag med veldig lav fellesgjeld, og det skal ikke betales dokumentavgift. Vann, kloakk osv er inkludert i en fellesutgiftspost som er fast hver mnd. Alt du har nevnt av vedlikehold er faktisk inkludert i den potten. Til slutt starter ikke jeg å tilbakebetale lånekassa før om 2 år, men etterhvert blir det nærmere 2700 ja. Men det er ikke før jeg får fast jobb. Takk for innspill uansett, som du ser er det ting vi har tenkt over. Det er ikke sikkert vi klarer å få 1,7, men vi er et par som ikke er på byen hver helg (et par ganger i halvåret faktisk), prioriterer å betale husleie/lån og mat. Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Da kan du heller spare de pengene for å ha bedre egenkapital, enn å kjøpe noe du i utgangspunktet ikke har råd til. Hva du prioriterer å betale og ikke er noe bankene gir blaffen i. De går ut fra sifo-budsjetter og fast inntekt for å finne ut av likviditeten din. Igjen råder jeg deg til å vente med boligtitting til du vet hva du har finansieringsbevis. Har nettopp vært igjennom refinansieringen fra helvete, og skuffelsen når ting ikke blir som du har regnet med er enorm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 14. september 2012 #18 Del Skrevet 14. september 2012 Lån med forbehold er helt ok å legge inn. Det kan jo hende selger ikke får solgt med det første å er villig til å vente til dere får penger. Jeg tror husbanken jobber kjappere om dere har en konkret bolig dere vil kjøpe. Om et bud med forbehold er gunstig eller ikke kan man jo ikke vite på forhånd, det kommer ann på etterspørselen etter det dere ønsker å kjøpe. Forøvrig så er det dyrt å selge og å kjøpe bolig så om dere kan så kjøpe et sted dere tenker dere kan bo i en god del år så gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #19 Del Skrevet 14. september 2012 Da har vi telefon fra banken, de kan låne oss 1,7 og kanskje mer om vi ordner egenkapital. De pengene skal uansett lånes i statens pensjonskasse, så renta blir 2,2%. Startlån i kommunen er ikke lengre særlig aktuelt, da menneskene som jobber i kommunen vi skal ha lån i rett og slett ikke er mulig å ha med å gjøre. Har jobbet mye med service selv, og der har de noe å lære. Så det ser ut til å bli kausjonist Ja, vi har tenkt å bo der lenge, minst 5 år i første omgang. Det er en drømmebolig for oss akkurat nå, og mange år fremover. Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #20 Del Skrevet 17. september 2012 TS her, nå har vi kjøpt! Så mye kan ordnes på under en uke, 4 dager for å være presis. Fikk plutselig et større beløp av et familiemedlem, og resten av egenkapitalbeløpet har vi ordnet kausjonist for. Banken sa alt var greit, og nå er det kjøpt Eneste som kan gå galt nå er om noen med forkjøpsrett kommer inn, men nå har vi i alle fall gjort det vi kan Kjempefornøyd! Anonym poster: 4f84a9132b844a06cacaa46d9c67c5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå