Gå til innhold

Skatt og veldedige organisasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en regning fra Blindeforbundet, og kom til å tenke på dette med skattetrekk, og at jeg ikke fatter hvordan det fungerer. Derav anonymknappen, for jeg syns det er så flaut...

Altså, man kan trekke av på skatten det man gir til veldedige organisasjoner? Betyr det at hvis jeg skulle hatt 1000 kr i restskatt, men jeg har gitt 1000 kr til Blindeforbundet, så går det i 0? Og hvis jeg ikke har restskatt, får jeg penger til gode pga at jeg har gitt til en organisasjon da? Er det som å betale skatten til en organisasjon i stedet for til staten? Eller er det bare en viss prosent som blir trukket fra?

Og hvis det er sånn at man kan trekke fra alt - hvorfor gir ikke alle masse penger til organisasjoner da? Hvis man uansett får det igjen på skatten senere?

Anonym poster: ab8c560ff0beeeba7f1cc112965cfd7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter her med en regning fra Blindeforbundet, og kom til å tenke på dette med skattetrekk, og at jeg ikke fatter hvordan det fungerer. Derav anonymknappen, for jeg syns det er så flaut...

Altså, man kan trekke av på skatten det man gir til veldedige organisasjoner? Betyr det at hvis jeg skulle hatt 1000 kr i restskatt, men jeg har gitt 1000 kr til Blindeforbundet, så går det i 0? Og hvis jeg ikke har restskatt, får jeg penger til gode pga at jeg har gitt til en organisasjon da? Er det som å betale skatten til en organisasjon i stedet for til staten? Eller er det bare en viss prosent som blir trukket fra?

Og hvis det er sånn at man kan trekke fra alt - hvorfor gir ikke alle masse penger til organisasjoner da? Hvis man uansett får det igjen på skatten senere?

Anonym poster: ab8c560ff0beeeba7f1cc112965cfd7d

Nei, du får skattefradrag med 28%. Så hvis du har gitt 1000kr får du igjen 280 av de ved hjelp av mindre skatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får skattefradrag med 28%. Så hvis du har gitt 1000kr får du igjen 280 av de ved hjelp av mindre skatt :)

Ahaaaa, takk for at du løste mysteriet!

Anonym poster: ab8c560ff0beeeba7f1cc112965cfd7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at de du gir til får registrert deg, dvs at de trenger personnummeret ditt.

Og skattefradraget slår bare inn hvis du totalt i løpet av ett år gir mer enn 500 kroner. Dessuten er det et øvre tak, men jeg er usikker på tallet. 10 000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...