Gå til innhold

Fastelavnsboller

Gjest Starya

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg knapt har bakt siden heimkunnskapen. Den gang hadde vi en oppskrift som ga vannvittig gode boller. Har prøvd et par ganger i ettertid, men det ble for "ordinære" boller, og det synes jeg slett ikke er godt sammen med krem.

Så da er spørsmålet: Er den noen som har en eksepsjonelt god fastelavnsbolle-oppskrift? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse bollene er kanskje ikke akkurat slike du var på jakt etter, men de er kjempegode.

Har kopiert oppskriften min fra en annen fastelavensbolletråd. Deigen er egentlig prinsessekakedeig.

Her er oppskriften på min mors

FASTELAVENSBOLLER

Deig til ca 35 boller

50 g gjær

150 g margarin

5 dl melk

1 1/2 dl sukker

1 ts salt

hvetemel

1 pk vaniljekrem

kokesjokolade

Kan også bruke makronfyll om noen liker det

Kjevle deigen til en firkant, ca 5-6 mm tykk, del opp i ruter ca 15x 15 cm store. Legg fyll, enten vaniljekrem eller en sjokoladebit i hver rute, og pakk de inn. Legges på plata med bretten ned.

Stekes ved ca 250 grader 6-8 min

Snu bollene i vann eller smør ettersteking og deretter i sukker.

Spises varme eller kalde (varme =flytende sjokolade )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Unnskyld meg - er det fastelavn denne helgen?

Jepp.

Bollene står i ovnen, og kremfløte er kjøpt inn. Om dette ikke stemmer for deg, ja da er et på tide å løpe på butikken for å hamstre det du trenger, i morgen skal det serveres boller med krem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg kan bare ikke tenke meg å gjøre det i morgen, det tar jo TID!

Synes ikke bollene er noe bedre dagen etter fordi det skal være krem på dem (men jeg vil ha dem kalde til kremen skal på da) men jeg synes ikke de er noe bedre av å være dagferske heller, så jeg orker ikke å måtte gjøre det i morgen. Men selvsagt, de er nok like gode laget i morgen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

I dag leker jeg husmor jeg, så da passer det med boller. I morgen skal jeg sløve langt mer, så da passer det bedre å bare SPISE boller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på boller til Fastelavn!!! Men jeg er nok alt for lat til å gidde å gjøre noe med det, og nå er det vel for sent å kjøpe noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage fastelavnsboller i morgen, men som jeg har sagt før så er det vannbakkels med fyll som er ekte fastelavnsboller for oss, hveteboller blir for vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...