Gå til innhold

Inkasso- hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gå igjennom papirsøpla/reklamen som hadde hopet seg opp lenge så fant jeg en regning der. Et inkassovarsel faktisk!! Herregud, jeg satte meg og betalte det med en gang, men da jeg skulle kvittere på regningen for å legge den bort så jeg at den skulle vært betalt tidlig i forrige mnd. Dette er regning på en handlekonto som jeg betaler på hver mnd, men jeg hadde tydeligvis glemt å betale i juli. Hadde betalt et mindre beløp i august men dette var etter datoen for forfall til dette inkassovarselet..

Hva skjer nå da? Shit! :(

Anonym poster: 13e2e85c895b80beeb17f8950f716434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får vente å se om det er for sent. Hvis det er det så er nok en regning fra inkassoselskap på vei i posten, da får du bare ringe dem og ordne slik at du bare betaler gebyret.

Anonym poster: 355e945d57fc9b2509e6016777e8355c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Sannsynligvis ingenting. Ring dem på mandag og forklar situasjonen.

Målet til inkassoselskapene er jo å få deg til å betale, og når du betaler er jo målet deres oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ble litt lettet nå!

Hvem skal jeg ringe til? Firmaet jeg har handlekonto til eller inkassoselskapet? ( har ikke fått brev fra inkassoselskapet enda, men skal jeg vente til det kommer da?)

Får jeg ikke sånn anmerkning som vises når jeg skal søke lån?

Snakk om å være rotehode! Flaut :(

Hilsen ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, det skjer ingenting :)

Får du enda en regning ringer du og sier du har betalt. Kanskje må du betale purregebyr, kanskje ikke. Ikke verre enn det :)

Anonym poster: ca6d0a6707e448ad8ef9b85acd16b3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, om det ikke har gått til inkasso enda ringer du de som sendte deg regningen!

Det du glemte å si er at det kommer minst 3 inkassovarsler før saken går til inkasso.

Det verste som kan skje er at TS må betale et purregebyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen takk for svar, dere!

Føler jeg kan senke skuldrene litt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du glemte å si er at det kommer minst 3 inkassovarsler før saken går til inkasso.

Det verste som kan skje er at TS må betale et purregebyr..

Hvor i all verden har du det fra? Et foretak plikter å sende én purring med inkassovarsel, etter det står de fritt til å oversende saken til inkasso. En annen sak er at en del firma bruker å sende først en purring og så en til med inkassovarsel, spesielt nå i litt dårligere tider hvor de er redd for å miste kunder, men siden du ikke vet hvilket firma det dreier seg om er det dumt å påstå at man ikke får inkasso enda når inkassovarsel er mottatt.

I "gamle dager" kunne man jo få både fem og seks purringer først, men trenden er at firmaer er lei av å leke bank for trege kunder og kun sender det absolutte minimum av purringer, det koster nemlig å sende brev og følge opp utestående fordringer. Noen unntak finnes sikkert ennå, men ikke på langt nær så mange som før.

Derimot stemmer det selvfølgelig at du ikke får anmerkning, selv ikke om saken faktisk har gått til inkasso (om du da ikke er et firma, da er det litt andre regler). Først dersom saken går til rettslig inkasso (forliksråd/namsmann/gjeldsbrev) vil du få anmerkning, og denne fjernes dessuten igjen så snart kravet er oppgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du det fra? Et foretak plikter å sende én purring med inkassovarsel, etter det står de fritt til å oversende saken til inkasso. En annen sak er at en del firma bruker å sende først en purring og så en til med inkassovarsel, spesielt nå i litt dårligere tider hvor de er redd for å miste kunder, men siden du ikke vet hvilket firma det dreier seg om er det dumt å påstå at man ikke får inkasso enda når inkassovarsel er mottatt.

I "gamle dager" kunne man jo få både fem og seks purringer først, men trenden er at firmaer er lei av å leke bank for trege kunder og kun sender det absolutte minimum av purringer, det koster nemlig å sende brev og følge opp utestående fordringer. Noen unntak finnes sikkert ennå, men ikke på langt nær så mange som før.

Derimot stemmer det selvfølgelig at du ikke får anmerkning, selv ikke om saken faktisk har gått til inkasso (om du da ikke er et firma, da er det litt andre regler). Først dersom saken går til rettslig inkasso (forliksråd/namsmann/gjeldsbrev) vil du få anmerkning, og denne fjernes dessuten igjen så snart kravet er oppgjort.

Nettopp derfor får man purregebyr, dette gebyret tjener de rått på!

Ellers var innlegget ditt fylt med overflødig og unødvendig visvas.

TS har vel fått svaret hun ville nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...