Gå til innhold

Ilder i leid leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i en leilighet på 120 kvm med tre andre venninner, alle er positive til ilder. Har besøkt jenta 3 ganger allerede og vet alt om lunkt osv. Hun luktet veldig lite og buret var rent og pent. Hun gikk løst rundt, gnager ikke - da ildere IKKE er gnagere, de har tenner som en katt og gnager med andre ord IKKE på møbler, ledninger osv. Dette er kun noe folk tenker fordi de kan bli sammenlignet med mus, kanin eller masvin, noe de IKKE er. I buret sover de i pledd, iKKE sagflis/høy og de går på do i kattedo som er plassert i buret, blir ikke denne sanden skiftet hver dag vil ikke ilderet gå i doen, de er veldig nøye der så med andre ord, må jeg også være det!

Min uttalelse om at han er streng og urimelig så går dette ikke på forbud rundt husdyr, det går på diverse andre småting der vi har måttet lese oss opp på våre rettigheter, som eks dipositum-beløp på egen konto i våre navn, dette var han grinete til og mente vi ikke stolte på han. Selvfølgelig gjør man ikke det med en ukjent mann uten kontrakt, han ville vi skulle betale til han privat uten noen form for kontrakt eller "garanti". Gikk hardt ut og forlante egen konto, og småting har kommet etter dette. Så derfor jeg er/var interessert i mine "rettigheter" IGJEN om husdyr. Hvilket dyr det er snakk om har ikke blitt nevnt til han, han er imot alt - til og med gullfisk. "Han eiendom/leilighet - hans regler" syns jeg blir for gammeldags. Ja, teoretisk sett, men det er vi som betaler for å bo der og disponerer derfor leiligheten, i forsvarig bruk etc etc. Jeg er ikke dum.

Lukten dere refererer til ang ilder kan være at de "stinker fra seg", altså at de dufter fra seg for å markere hannene kan gjerne gjøre dette på møbler etc noe som er utrolig ugunstig. Hunnene kan gjerne gjøre det rett før de legger seg eller i buret, dette er det bare å ta en våt klut og vaske bort rundt pelsen. Jeg kan ildere, det er ikke spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Utleier kan aldri nekte noen å ta seg samboer, invitere barn til å bo med en (eller bli gravid og få barn) eller skaffe seg husdyr. Selv om utleier synes det er kjipt, ikke vil og synes det er forferdelig og sa fra på forhånd kan utleier fortsatt ikke nekte. Leietaker har loven på sin side. Samboer/husdyr/barn boende etc er ikke grunn til oppsigelse, man kan heller ikke sette opp husleien over bestemte beløper og det har også egne regler.

legger til fra leieboerforeningen:

Er også 100 diskusjoner om husdyr og reglene rundt det her på KG, utrolig at enkelte fortsatt tror utleier kan nekte husdyr.

Dette er fra Husleielova;

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Kapittel 5. Partenes plikter i leietiden

§ 5-1. Leierens bruk m.v.

Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen.

Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen.

Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt. Leier av lokale kan likevel drive annen beslektet virksomhet, forutsatt at dette ikke er til vesentlig ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Merk;

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Her menes nok blindehunder og assistansehund.

Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes misligholdet en tredjemann, som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette.

Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd, likevel slik at tap som følge av skade på husrommet med tilbehør regnes som direkte tap.

Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende.

Og merk igjen;

Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Skrevet

Jeg bor i en leilighet på 120 kvm med tre andre venninner, alle er positive til ilder. Har besøkt jenta 3 ganger allerede og vet alt om lunkt osv. Hun luktet veldig lite og buret var rent og pent. Hun gikk løst rundt, gnager ikke - da ildere IKKE er gnagere, de har tenner som en katt og gnager med andre ord IKKE på møbler, ledninger osv. Dette er kun noe folk tenker fordi de kan bli sammenlignet med mus, kanin eller masvin, noe de IKKE er. I buret sover de i pledd, iKKE sagflis/høy og de går på do i kattedo som er plassert i buret, blir ikke denne sanden skiftet hver dag vil ikke ilderet gå i doen, de er veldig nøye der så med andre ord, må jeg også være det!

Min uttalelse om at han er streng og urimelig så går dette ikke på forbud rundt husdyr, det går på diverse andre småting der vi har måttet lese oss opp på våre rettigheter, som eks dipositum-beløp på egen konto i våre navn, dette var han grinete til og mente vi ikke stolte på han. Selvfølgelig gjør man ikke det med en ukjent mann uten kontrakt, han ville vi skulle betale til han privat uten noen form for kontrakt eller "garanti". Gikk hardt ut og forlante egen konto, og småting har kommet etter dette. Så derfor jeg er/var interessert i mine "rettigheter" IGJEN om husdyr. Hvilket dyr det er snakk om har ikke blitt nevnt til han, han er imot alt - til og med gullfisk. "Han eiendom/leilighet - hans regler" syns jeg blir for gammeldags. Ja, teoretisk sett, men det er vi som betaler for å bo der og disponerer derfor leiligheten, i forsvarig bruk etc etc. Jeg er ikke dum.

Lukten dere refererer til ang ilder kan være at de "stinker fra seg", altså at de dufter fra seg for å markere hannene kan gjerne gjøre dette på møbler etc noe som er utrolig ugunstig. Hunnene kan gjerne gjøre det rett før de legger seg eller i buret, dette er det bare å ta en våt klut og vaske bort rundt pelsen. Jeg kan ildere, det er ikke spørsmålet.

Han kan kreve depositum for 6 mndr (riktignok skal det gjøres som du nevnte, til en egen konto)

Og dersom han i ettertid kan dokimentere at du/ilderen

har gjort skade - kan han stikke av med hele depositumet ditt.

Så den ilderen kan fort bli jævla dyr, i et 'worst case scenario'

Og når det gjelder ildere;

Jo de lukter, selv etter kastrering og de kan bite på ting, selv om de er rovdyr og ikke gnagere.

Min kleptoman stikker av med alt som er smalt/lett og under 1 KG.

Gensere/pledd/tepper og annet av tøy vil kunne lukte i flere år etter at ilderen sist var i nærheten av plagget og det har blitt vasket.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om et tilfelle der en kvinne ble tvunget til å flytte fordi hun nektet å kvitte seg med ilderne sine, så hvis du vil ut på leilighetsjakt igjen er det bare å skaffe seg en ilder og se hva som skjer.<br /><br /> Anonym poster: 0b1a8405ede39e5e3b0ee31773e8c63e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk i utgangspunktet ikke ha husdyr her hvor jeg bor. Vi fikk kontrakten, det var drømmeleiligheten, og jeg satt lenge og vurderte hvordan jeg skulle gå fram - ta med pus og ikke si noe, eller ta sjansen og spørre, og fortsette letinga (og det er ikke lett med husdyr!).

Jeg sendte en mail hvor jeg skrev om pus, at han var en rolig katt (han var akkurat ferdig med å rase fra seg), at han aldri hadde ødelagt noe, og at han hadde flere klatrestativ til å kvesse klør på, så det ville ikke gå utover deres leilighet mer enn vanlig slitasje. I tillegg er alle møblene våre, så det er ingenting som kan ødelegges.

Det var nervepirrende venting, men de sa ja! Det er så deilig å bo i en leilighet hvor man slipper å tenke på om ens lille familiemedlem er godtatt! Vi ble kastet ut av forrige leilighet (eller jeg måtte omplassere pus) uten at jeg visste at det var forbudt med dyr - ja, jeg innrømmer fullt og helt at det er min feil som ikke leste kontrakten, men når alle mine nærmeste naboer hadde hund som de luftet fritt og katter som gikk fritt inn og ut, så tenkte ikke jeg nærmere over det. Det var sikkert ti husdyr i blokka på tyve leiligheter. Jeg hadde nettopp hentet pus nesten. Og når jeg sa sjokkert om de andre - så var det "Vi kan kun ta de som vi har observert (pus satt selvsagt som pynt i vinduet), vi har ikke lov å gå inn i leilighetene deres og se etter husdyr". Man kunne fint se flere av hundene i vinduet. Så jeg, som hadde bodd der lengst, med husdyr minst av tiden, bestemte meg for å flytte på trass egentlig. Enten har du en regel som gjelder alle, eller så dropper du regelen.

Jeg ber deg tenke deg godt om.. å dra det lille dyret inn i dette. Da må du være forberedt på mye - også å flytte... :) Syns man skal respektere et nei for et nei, for utleier kan lage et helvete for deg om han vil... Be han på kaffe og prat ut!

Endret av ninuska_
Skrevet

Det lukter mer av ilder enn kanin!

Det stemmer jo definitivt.

Problemet er at ilderen har kjertler som gir fra seg en honningaktig lukt. Mens kaniner derimot lukter ingen verdens ting. Det er kun dokassa til kaninen som lukter, på samme måte som dokassa til en innekatt lukter. Plasserer man doen feks. i gangen og skifter ofte vil ingen gjette at man har dyr en gang.

Tror jeg ville vært litt forsiktig med å anskaffe ilder i leilighet. Men ja, jeg ville nok anskaffet dyr uansett hva huseier sier...

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. Må bestemme meg iløpet av dagen og er frem og tilbake annenhver time. Før jeg la meg var jeg helt bestemt på at jeg ikke kunne gjøre dette. Selv om jeg har alle venninnene i leiligheten i "ryggen" er det et stort ansvar for meg hvis vi blir tatt og alle blir kastet ut, dette blir da på min kappe og føles urettferdig og egoistisk av meg. Det samme med å bare trosse han. Alle grunnene ligger til rette for at jeg ikke kan få et dyr i leiligheten, likevel vurderer jeg fortsatt.

Drømmesituasjon hadde vært å fått han til å forstå, at ALT av møbler er vårt og alt av skade blir dekket, er villig til å betale en sum ekstra til depositum i dag for å forsikre han om eventuelle skader. Kan informere om ildere og at det ikke er en lang rotte seg gjør ugang - og gjør den det så erstatter jeg. Men jeg føler jeg kjenner typen, uansett hva jeg sier blir det nei. Og når jeg da har fått konkret nei og da trosse han blir ikke aktuelt. Så det blir å spørre og godta hans beslutning eller ikke spørre i det hele tatt, og ta mine forhåndsregler. Han er i leiligheten max en gang iløpet av leieperioden. Men da må jeg leve i visshet om at jeg ikke har lov, og er vel sikkert da hele tiden redd for å miste henne...

Skrevet

Jeg føler du har bestemt deg for at han sier nei uten å ha prøvd i det hele tatt. Jeg tror at mange eiere sier nei for de er usikre og uvitenhet tar over. Hvis du er villig til å betale ekstra depositum og forklare hvordan dyret er, da tror jeg du kommer langt med det :) Er det ikle bedre å prøve enn å aldri vite (hvis du ikke velger å ta henne)?

Skrevet

Jo, selvfølgelig. Jeg står vel mer på om jeg vil "risikere" å spørre hvis det blir nei, da sitter jeg igjen med et dyr jeg har besøkt 3 ganger og fått et forhold til og vet jeg må si nei. Men jeg har vel sovet på det og funnet ut at jeg ikke vil ha henne når jeg får blanede følelser av situasjonen, vil jo bare ha gode følelser rundt dyret.

Så jeg sender han en lang mld på tlf nå, han liker ikke at vi ringer, også avventer jeg svar. Da får det briste eller bære.

• Liker 2
Skrevet

Uff, jeg sender en :klem: og krysser fingrene! Forstår godt det er vanskelig å si nei til et dyr man har blitt glad i på så kort tid - men jeg tror kanskje det hadde vært enda vanskeligere om du hadde tatt med henne hjem og så måtte omplassere henne, for dere begge, hvis jeg skal snakke ut fra egen erfaring :) Lykke til!

Skrevet

Hadde jeg vært huseiger, hadde jeg ikke tillatt leietaker å ha ilder.

Både på grunn av skade og lukt.

Hvilken skade kan de gjöre i leiligheten? Jeg har ildere og har aldri opplevd noe skader forårsaket av dem.

Hund, katt osv derimot har jeg opplevd mye som har blitt ödelagt.

Lukt? Om de får implantat eller er kastrerte så avgir de ikke särlig mer lukt enn andre dyr.

Ts: du sier du deler leilighet med andre? Hva sier de om dyr i leiligheten da? En ilder skal IKKE bo i bur. Dette et ikke noe burdyr. Eneste er vel at de kan klare seg i bur om natten, men ellers burde de få gå löse.

Skjönner at du lengter etter dyr, men personlig ville keg ventet til man bodde alene.

Om en er allergisk mot katt så er sjansen det for at de er allergiske mot ilder også

I tillegg burde ikke en ilder väre alene. Du burde altså ha minst to ildere. Mange starter med en ilder og påstår at det fungerer helt fint og at ilderen er lykkelig...helt til de ser ilderen med en venn. Da innser de at ilderen ikke var så lykkelig som de trodde.

De trenger noen som "snakker" ilderspråk, som kan leke slik som bare ildere kan og som de kan krype ned i sengen sammen med når de skal sove.

Skrevet

Nå svarte jeg utifra hovedinnlegget.

Så nå at de andre i huset er positive til ilder.

Ildereb lukter lite sier du. Er det en valp? Husk at når den kommer i brunst så lukter de enormt mye. En av grunnene til at mange velger kastrasjon/implantat. (tispene MÅ tas ut av brunsten ellers kan de i verste fall dö)

Skrevet

Snakket med oppdretter og form for p-stav blir satt til våren når hun ellers ville vært klar for valper, dette har blitt gjort på moren som er helt luktfri og utrolig snill.

Fult klar over at det ikke er et burdyr og vil ha buret åpent og gå fritt i mitt rom på 25 kvm og naborommet som blir stuen. Begge rom er "ildersikret" allerede. Alle jentene er positive til henne, vært å hilst, og hun med allergi reagerer overraskende ikke. Dette ble jeg også overrasket over, og selvfølgelig utrolig lettet.

Ang alenetid så bor moren to blokker nedenfor og vi vil være på besøk ofte for å hilse på, og har ellers fire jenter her som vil gi den nok oppmerksomhet og kos. Hun er 12 uker og vil som sagt få stav i det hun kommer i brunst - lukt rundt dette er jeg også klar over. :)

Skrevet

Her snakker du om stinkbomber eller?

Det kan de slippe om de er redde, blir skremt eller når de slapper helt av.

Om du tror det bare er å vaske bak med en våt klut så tar du feil. Da har du aldri opplevd en ilder som har sluppet en stinkbombe :fnise:

Da er det snakk om at alt ilderen var borti må vaskes, leiligheten må luftes i et par timer og ilderen må vaskes.

Men, lukten forsvinner jo og merkes ikke etterpå (i fölge mine säre venner som hater lukter), men man holder på å dö den tiden lukten henger i lufta :fnise:

Skrevet

De begynner og lukte når de blir kjønnsmodene

Skrevet

Det stemmer jo definitivt.

Problemet er at ilderen har kjertler som gir fra seg en honningaktig lukt. Mens kaniner derimot lukter ingen verdens ting. Det er kun dokassa til kaninen som lukter, på samme måte som dokassa til en innekatt lukter. Plasserer man doen feks. i gangen og skifter ofte vil ingen gjette at man har dyr en gang.

Tror jeg ville vært litt forsiktig med å anskaffe ilder i leilighet. Men ja, jeg ville nok anskaffet dyr uansett hva huseier sier...

Er som oftest hannene som lukter honning da:) Men er veldig enig med deg i resten:)

Skrevet
Dette er fra Husleielova;

§ 2-12. kontrakten kan ikke være dårligere enn husleieloven, derfor er det ikke mislighold dersom hun ønsker dyr av psykologiske grunner. Hun har også tatt hensyn til allergi hos de hun bor med.

§ 5-1. Igjen, husleieloven kommer først og TS har god grunn til å ha dyr. Med mindre TS ikke tar vare på eiendomen ved å la dyret gjøre fra seg over alt, klore på vegger etc behandler hun husrommet slik hun skal.

Når det kommer til "gode grunner taler for det" gjelder også psykologiske grunner, dersom TS føler seg ensom, vil ha et dyr for selskap eller synes det er koselig er det god nok grunn til å anskaffe seg dyr. Dersom huseier ikke liker dette, må han bevise at dyret gir han større ulemper enn det TS har gode grunner.

Det er selvfølgelig TS sitt ansvar å sikre godt dyrehold og sørge for at dyret ikke skader eiendommen. Dersom noe blir skadet og må byttes ut/repareres/pusses opp er det TS' ansvar uansett om det er hun eller dyret hennes som har gjort skaden.

Mer fra juss info: http://www.juss.info/dyrehold-i-leieboliger-eierseksjonssameier-og-borettslagsleiligheter/

Les spesielt det i kursiv

• Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Må bare komme med mine to cent her. Jeg har eid tre ildere før, de er absolutt herlige og sjarmerende dyr, intelligente og lette å trene. Men jeg kan forstå utleieren hvis han vil forby ildere, voksne ildere lukter stramt, og det kan bli vanskelig å bli kvitt den lukta, de har analkjertler som sprer lukt, spesielt når de er engstelige eller opphisset. Ryvre har rett, de stinkbombene kan være helt forferdelige! Min erfaring er dessverre at etter noen år setter lukta seg i veggene og det blir vanskelig å fjerne den. For folk som ikke er vant med lukta kan det være ubehagelig.

Ildere er relativt lette å toalettrene, men de har høy forbrenning og fordøyelsessystemet deres er veldig lite, så de må bæsje ofte, og da kan uhell fort skje. Ildertiss setter seg garantert i tepper og parkett, tro du meg. De velger ofte de samme hjørnene, så salmiakk og eddikkvask hjelper ikke. Man kan jo sette en toalettboks der, men da må du skifte hver gang det er noe bæsj eller tiss der. De har og en tendens til å skrape ved vegger og dører (de liker å lage tunneler, så det er instinktiv oppførsel) De kan gnage på ledninger. De er ikke gnagere, men mange liker isoleringslaget som er rundt ledninger, spesielt de myke. Er noe med gummi og ildere. Skal jeg være ærlig, jeg har pr dags dato to hunder i leid leilighet på 40 kvm og de er MYE lettere å ha med å gjøre enn ildere. (engelsk toy terrier og italiensk mynde) Selv om jeg elsker ildere og skulle gjerne hatt en haug, men da vil jeg heller eie et hus med et eget tumlerom for dem. Dessverre er det slik det er, uansett hvor rent du holder det, så vil andre som ikke har ilder merke lukta.

Så her holder jeg med husverten din. Selv klarte jeg å overtale min ganske autoritære husvert til å la meg ha hund ved å passe på andres hunder i perioder. Etterhvert så han så at jeg var vant med hunder og visste hva jeg gjorde. Etter en tid sa han ja til å la meg ha hund. Husverten kan ikke forby dyrehold med mindre det er gode grunner for det, men det er en fordel å ha et godt forhold til utleier.

At du er villig til å betale depositum er jo bra. Hvis du fortsatt ønsker å ha ilder, kanskje la saken ligge litt og heller spørre husvert om du kan passe andres ildere/dyr og se hvordan det fungerer.

Endret av pærecider
Skrevet

Nå svarte jeg utifra hovedinnlegget.

Så nå at de andre i huset er positive til ilder.

Ildereb lukter lite sier du. Er det en valp? Husk at når den kommer i brunst så lukter de enormt mye. En av grunnene til at mange velger kastrasjon/implantat. (tispene MÅ tas ut av brunsten ellers kan de i verste fall dö)

Enig med deg der. Er mange som ikke vet det og det er noe man MÅ vite.

Gjest Cupcakes
Skrevet

Jeg kan ikke svare å det å skaffeilder mot huseiers ord, men kan si litt om det å ha ilder i leilighet.

Vi hadde en ilder hann i liten leiglighet, å det gikk strålende, ikke så fryktelig mer avansert enn å ha en hund i bunn og grunn.

Vi kastrerte vår hann, da oppdretter "krevde" dette, da ble også lukten mye mildere, og med jevnlig bad og vask av buret hans og rens av dokassa hans var det så og si luktfritt hjemme hos oss, jeg har også hatt marsvin og luktene var egentlig relativt like.

Angående biting og slikt, vår ilder fikk ikke lov tilå bite på ting og tang, vi trente bitetrening med han og han ble fort avvent med det. Han fikk masse andre leker han kunne styre med, han ødela aldri noen ting av byggning eller inventar, det har heller ikke katten vi har nå, eller hunden vår noen gang gjort, så du får nok det du oppdrar, lar du dyra gjøre som de vil gjør de gjerne det.

Vi hadde et stort bur til han, med flere soveplasser, rør og litt leker, der var han når vi var på jobb og stort sett om nettene, resten av tiden når vi var hjemme var han løs, og som sagt, han gjorde aldri noe ugang. Utenom å gjemme doruller, sokker, balder o.l. Under og bak tv'n :P

Vi hadde også sele til han så vi ruslet på litt turer med han, og hadde langline til han på den bittelille gressflekken vi hadde utenfor leiligheten.

Ildere er fantastiske dyr med mye personlighet, og jeg skulle så gjerne hatt en ny ilder, savner lille klumpen vår, han elsket å krølle seg i fanget vårt på kveldene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...