Gå til innhold

Ilder i leid leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har det ganske vondt akkurat nå. Har lenge gått å ventet på den "riktige tiden" å skaffe meg en valp, vært i kontakt med oppdretter, funnet riktig rase og lest meg opp og gått å ventet på å kunne få oppfylt drømmen. Men så studerer jeg og begynte etterhvert og innse at en valp, selv om jeg får den i sommerferien og har 3 måneder med den, ikke blir nok når høsten kom og studier igjen tar opp tiden. Da blir ikke leilighet i Oslo et godt hundeliv syns jeg, så jeg la tankene vekk enn så lenge.

Nå etter å ha falt til ro med at hund ikke fungerer pr dags dato, klarer jeg fortsatt ikke falle til ro med å ikke ha noen dyr. Jeg er vokst opp med katt og elsker å ha noen tuslene, gi mat og som "bare er der". Bor nå i en leilighet med 3 veldig gode venninner og blir nesten frustrert og rar av tanken om å ikke ha et dyr rundt meg. Huff, høres nok sikkert helt tullete ut. Men innekatt gikk ikke pga allergi hos en av venninnene og kanin blir for "kjedelig" og buret blir for mye lukt. Selv om kanin var en tanke, men vil ha et dyr med mer "personlighet og kontaktsøkende" selv om kaniner er herlige.

Så velget datt da på noe helt nytt og som jeg kunne lite om i utgangspunktet, ilder. Kom i kontakt med oppdretter og de likte meg, vært å sett på lille tulla 3 ganger og nå kom helgen da jeg skulle/skal hente henne.

Da oppsto problemet, utleier ville plutselig ikke ha dyr i leiligheten vi leier, og nektet meg plent å ha det. "Kommer ikke på tale!" var hans nøyaktige ord. Ingenting står skrevet i kontakt om å ikke ha dyr, folk i overetasjon har dyr og han har aldri nevnt noe om det. Leste mye rundt og fant ut at han ikke kan nekte meg dette pga noen nye regler osv men ble veldig usikker.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, har jeg noen rettigheter i det hele tatt? Han er en veldig autoritær mann og jeg er redd hvis jeg går "imot" han og nevner "mine rettigheter som leietaker" at han kaster oss rett ut. Vurderer nå sterkt å bare hente henne, ilderen, og ikke nevne noe til han. Vi har kun spurt om dyr i leiligheten i forbifarten - ikke nevnt at vi faktisk er så nær overtagelse av dyret.

Si ifra og "overtale" han? Noe som ender med at jeg må begynne å sitere loven etc, han kommer til å hate oss. Eller bare hente henne uten å si ifra? Eller er jeg helt håpløs og må bare droppe hele greia?

EDIT: Beklager for lang into, kunne vært droppet. Hele livshistorien har ingenting med dette å gjøre, ville bare gi et innblikk....at det er viktig for meg..

Endret av Eevee
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg følte det på akkurat samme måte som deg når jeg flytta i leilighet. Jeg er vant til å ha dyr og jeg ville gjerne ha et dyr boende hos meg.

I utgangspunktet fikk ikke jeg heller lov til det (selv om det ikke stod noe konkret i kontrakten). De sa først at det var uaktuelt, men jeg avtalte et møte med dem der hvor jeg la ut om mine følelser og spurte dem pent om å gi meg en sjanse. De var snille nok til å la meg prøve ut å ha dyr her, og det har gått kjempefint. Jeg har fremdeles katten min her hos meg i leiligheten.

Hvis du tar inn et dyr uten at du har lov til det så blir du mest sannsynlig kastet ut. Jeg ville ha avtalt et møte med utleiger der du forteller hvordan det gagner deg å ha et dyr i leiligheten, og hvis du er heldig så viser utleier medlidenhet for deg. Bare husk på at hvis det blir mye styr og du ikke passer godt nok på renhold o.l. så kan han komme til å trekke det tilbake, og i såfall må du være sikker på at du har noen andre som kan ta seg av dyret dersom du ikke får ha det lengre. Du må også tenke på dyret beste oppi det hele.

Endret av Grønnogskjønn
Skrevet

Takk for svar. Er utrolig frustrert og lei meg. Får vel veldig tunnelsyn...

Han er veldig streng og urimelig, så frykter det ikke nytter å snakke med han. Han er imot uansett. Så å snakke med han om det kommer bare til å gjøre ting verre. Jeg er helt i vilreddet...

Skrevet

Han er veldig streng og urimelig, så frykter det ikke nytter å snakke med han. Han er imot uansett. Så å snakke med han om det kommer bare til å gjøre ting verre. Jeg er helt i vilreddet...

Jeg skjønner at situasjonen er fæl for deg, men jeg vil likevel ikke anbefale deg å skaffe deg et dyr uten lov. Han kan komme til å gi deg valget mellom å kastes ut eller å kvitte deg med dyret umiddelbart. Jeg vet dette for det skjedde med en venninne av meg. Hvis du velger å kvitte deg med dyret da så blir du jo oppfattet som veldig egoistisk, og hvor skal du gjøre av dyret? Det er jo ditt ansvar å passe på det etter at du får det. Kanskje du ender opp med å måtte avlive det, for det er sjelden at man får omplassert et dyr på dagen.

Hvis du absolutt ønsker dyr og du vet at du ikke kan ha dyr der du bor nå, så burde du kanskje tenke på å finne deg en annen plass å bo?

Skrevet

er dette en privat leilighet, eller i noe form for borettslag? :)

Skrevet

For det føste har jeg hatt ilder i leilighet og det annbefaler jeg ikke. Er veeeldig stram lukt av de og de burde ha en goood del tumleplass og de burde ha plen også:). Men det med huseier: hvis det ikke står noe i kontrakten så har du lov til og ha dyr der:)

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg vært huseiger, hadde jeg ikke tillatt leietaker å ha ilder.

Både på grunn av skade og lukt.

• Liker 6
Skrevet

Han er IKKE urimelig som ikke vil ha en ilder boende hos seg. Ildere lukter. De har klør og tenner og kan gjøre skade på gulv og fast inventar. Og ikke minst: ildere etterlater seg allergener. Disse kan sitte i i mange år etter at ilderen er borte, og gjøre det vanskelig får utleier å få leid ut igjen. Det er som med røyk: det går ikke bare vekk når du slukker sigaretten, og du ville neppe funnet på å røyke i en annens leilighet mot dennes ønske?

Det er du som er den urimelige her. Jeg skjønner at du har lyst på dyr, men når ditt dyrehold kan føre til ulemper og økonimisk tap til eieren av leiligheten er det egoistisk av deg. Enten vent til du kan kjøpe noe eget, eller finn deg en ny leilighet hos en som tillot dyrehold.

Anonym poster: 2ad3dbf63b8c0ea0c369977fc7c000e1

• Liker 5
Skrevet

Men jeg skjønner ikke at det kan lukte mindre av ilder enn kanin? Har hun som er allergisk mot katt sjekket at hun ikke reagerer på ilder? Ilder er veldig lite allergivennlige.

Anonym poster: 89c1f2d2c2efdd6b019afe6df9d09f4e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe så mye med regler angående dyr i leilighet, men om du synes kanin lukter for mye tror jeg virkelig ikke ilder er dyret for deg...

Min personlige erfaring (om mange andre sin) med kaniner er at de lukter svært lite/ingentnig når de er dotrente og man renser i doen hver dag og så lenge man ikke stapper den i et bur hvor den blir deprimert og apatisk er de kontaktsøkende, lekne, kosete og generelt helt herlige dyr.

Se her, for eksempel (mange flere videoer av kaninen på den youtubekanalen):

Vet at du ikke spurte etter hvordan kaniner er, men blir så frustrert når de aller fleste dømmer kaniner etter de som har et miserabelt liv alene i et lite bur. En katt, hund eller ilder ville heller ikke vært så happy om den måtte sitte alene i et bur 24 timer i døgnet og kun få 5 sekunders kos når den fikk mat og ellers en skjelden gang.

Kan på en måte forstå at utleier ikke vil ha ilder også, jeg vet ikke om et dyr som lukter mer.. Og det er ikke bare dokassen som lukter, det er selve dyret og om de blir vasket for ofte blir de naturlige oljene som de trenger borte.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De har ikke lov å nekte deg å ha husdyr. For å kaste deg ut må han ha grunn til det, å anskaffe seg samboer, husdyr eller barn er ikke grunn til oppsigelse.

Broren min hadde ilder før, de er kule dyr :) Den lukta ikke, men ble badet jevnlig.

edit: jeg ville hentet dyret mitt og ikke sagt noe til utleier, dersom han finner det ut og blir furten kan du vise til loven og lignende saker.

Endret av Chelmon
  • Liker 1
Skrevet

helt enig i hva du skriver om kaniner Nio. Jeg har selv hatt kanin, da frittgående i leiligheten. Den kaninen ble aldri satt i bur, og jeg er fremdeles overrasket over hvor hyggelige dyr de er. Husker vår lå rett ut på soffakanten og sov, og fikk sine raptuser bortover stuegulvet. helt fantastiske dyr når de ikke blir stappet inn i ett bur for resten av livet :)

• Liker 1
Skrevet

Han er da ikke streng og urimelig.

Et nei til dyr er et nei til dyr.

Les litt her på kjæledyrsforumet så får du med deg katter som klatrer oppetter vegger, gjør fra seg, hunder som bjeffer mm.

Hva med å ha respekt for at utleier sier nei til dyr. Det er faktisk utleier sin eiendom. Vil du ha dyr så skaff deg en undulat som kun kvitrer og søpler litt som du kjapt kan støvuge.

Anonym poster: 5ed28e1d24cc78db24f79255562e7b63

• Liker 3
Skrevet

De har ikke lov å nekte deg å ha husdyr. For å kaste deg ut må han ha grunn til det, å anskaffe seg samboer, husdyr eller barn er ikke grunn til oppsigelse.

Broren min hadde ilder før, de er kule dyr :) Den lukta ikke, men ble badet jevnlig.

edit: jeg ville hentet dyret mitt og ikke sagt noe til utleier, dersom han finner det ut og blir furten kan du vise til loven og lignende saker.

Jeg skjønner at leiebore vil ta gå på tvers av utleier og eier av boligen. Sånne som deg gjør at jeg forlanger fullt depositum av leietaker, dvs 6 mnd leie. Dersom jeg som utleier sier nei til dyr så ha respekt for det. Jeg trenger absolutt ikke å være en bolighai, men kun en som verner om egne verdier som er kjøpt og betales via lån.

Anonym poster: 5ed28e1d24cc78db24f79255562e7b63

• Liker 4
Skrevet

Det kommer helt an på hva kontrakten sier.

Hvis man leier ut til én - dette står oppgitt i kontrakten

og leietakeren skaffer seg samboer - så kan utleier øke husleien,

eller i verste fall nekte å leie ut.

Skrevet

Men jeg skjønner ikke at det kan lukte mindre av ilder enn kanin? Har hun som er allergisk mot katt sjekket at hun ikke reagerer på ilder? Ilder er veldig lite allergivennlige.

Anonym poster: 89c1f2d2c2efdd6b019afe6df9d09f4e

Det lukter mer av ilder enn kanin!

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du kan si at ilder ikke lukter. Hannene skiller ut en lukt somlukter sterkt helt fra de blir kjønnsmodene. Hunn ildere begynner og lukte når de også blir kjønnsmodene men da MÅ de sterriliseres eller parres eller så kan de dø rett og slett. Inne på rommet som jeg hadde min ilder STINKET det. Det er ikke noe leilighet dyr!

• Liker 1
Skrevet

Hvorvidt huseier har rett til å nekte deg dyrehold dersom dette ikke er spesifisert i kontrakten på forhånd er et juridisk gråsone-område. Som jeg har sagt i lignende tråder kan dyr vs ikke dyr debatteres i det vide og det brede, men til syvende og sist er det faktisk huseier som eier leiligheten (som jo ligger ganske åpenbart i ordet huseier), og det er han/hun som har full råderett over den. Hadde jeg leid ut en leilighet og leietager kom og ville ha ilder, hadde jeg også sagt nei. Ildere er ekle, de lukter helt jævlig, de ødelegger møbler og gulv, og som andre har nevnt over, så sitter det allergener igjen overalt i rom hvor det har bodd en ilder. I ettertid får ikke utleier leid ut igjen pga lukta, ingen vil bo i en slik motbydelig stank. Og nye gulv er IKKE billig (du er for øvrig 100% erstatningsansvarlig for hva enn dyret måtte ødelegge/lage riper i etc.).

Dersom huseier nedlegger forbud mot ilderhold (som han må sies å ha gjort i dette tilfellet) så er det faktisk noe du som leietager bør ha vett nok på å respektere. Hvis det er et stort problem for deg at utleier ikke ønsker dyr i leiligheten sin så får du heller flytte, og ikke komme drassende med dyr mot utleiers ønske fordi du selv synes "det er så stusselig uten". Jeg har hatt katter så lenge jeg kan huske, og javisst savner jeg lyden av pusetasling (og mjauing, purring etc) når jeg nå bor i byen, men det kunne aldri falt meg inn å skaffe meg et dyr av den grunn alene. Her jeg bor har utleier nedlagt forbud mot alt dyrehold, og det synes jeg er helt greit - det er noe utleier må få bestemme. Dersom ikke jeg vil akseptere det, får jeg heller finne meg et annet sted å bo. Det er ikke alle andre som skal innrette seg etter ens egne ønsker. Det skulle jo ta seg ut hvis leietagerne skulle begynne å sette premisser for andres eiendom..

Skrevet (endret)
Det kommer helt an på hva kontrakten sier.

Hvis man leier ut til én - dette står oppgitt i kontrakten

og leietakeren skaffer seg samboer - så kan utleier øke husleien,

eller i verste fall nekte å leie ut.

Nei.

Utleier kan aldri nekte noen å ta seg samboer, invitere barn til å bo med en (eller bli gravid og få barn) eller skaffe seg husdyr. Selv om utleier synes det er kjipt, ikke vil og synes det er forferdelig og sa fra på forhånd kan utleier fortsatt ikke nekte. Leietaker har loven på sin side. Samboer/husdyr/barn boende etc er ikke grunn til oppsigelse, man kan heller ikke sette opp husleien over bestemte beløper og det har også egne regler.

legger til fra leieboerforeningen:

Når leieboeren deler leiligheten med andre og har en viss grad av felles husholdning, er det et husstandsfellesskap Leieboeren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne, ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedadstigende linje, adoptivbarn og fosterbarn. Slektninger i rett oppadstigende linje er foreldre, besteforeldre og så videre, og slektninger i nedadstigende linje er barn, barnebarn og så videre. Barnas alder er uten betydning. Det kreves ikke at husstandsfellesskapet må være varig. Det er nok at partene har til hensikt å bli samboere.

Leieboeren trenger ikke utleierens godkjenning, men bør varsle utleieren om hvem som blir tatt opp i husstanden. Opptak av andre personer enn de nevnte krever utleierens godkjenning, men utleier kan ikke nekte uten at forhold ved personen gir saklig grunn til det. Det skal mye til for at det foreligger slik grunn. Økt slitasje, at personen er sosialklient eller av utenlandsk opprinnelse, er ikke saklig grunn. Hvis utleier har saklig grunn for å ikke gi godkjenning, kan hun i stedet for å nekte, velge å stille vilkår for samtykket.

Se husleieloven § 7-1

Er også 100 diskusjoner om husdyr og reglene rundt det her på KG, utrolig at enkelte fortsatt tror utleier kan nekte husdyr.

Endret av Chelmon
Skrevet

Men innekatt gikk ikke pga allergi hos en av venninnene og kanin blir for "kjedelig" og buret blir for mye lukt. Selv om kanin var en tanke, men vil ha et dyr med mer "personlighet og kontaktsøkende" selv om kaniner er herlige.

Eeh... Ildere lukter 10 ganger verre enn kanin hvertfall!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...