Gjest Ashley_Johanna Skrevet 6. september 2012 #1 Del Skrevet 6. september 2012 Hei, Jeg er nærsynt, minus 6 og det forverres av lesing og stirre på skjermer. Øynene mine er for tilpasningsdyktige rett og slett.. Jeg har en kontorjobb med pc, og hver ettermiddag får jeg hodepine og ubehag i øynene. Jeg prøver å ta pauser i løpet av dagen, men det hjelper ikke stort. Synet forverres med gjsnittlig minus 0,50 hvert år. Vurderer nå om jeg må skifte yrke, og det er ikke lett fordi jeg har en mastergrad i noe der det kun finnes kontorjobber. Vet dere om man har noen rettigheter når det gjelder dette? Tilrettelegging, ny karrierevei...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 6. september 2012 #2 Del Skrevet 6. september 2012 Jeg sliter med det samme. Jeg har -11... Om du skal lese mye kan du be om å få lesebrett. Det sliter MYE mindre på øynene enn pc, ettersom du slipper baklyset, og bildet ikke blir oppdatert (du slipper den usynlige flimringen). Dette funker fint til å lese jobbdokumenter. Jeg printer også ut om det ikke er håpløst store manualer (typ 600+ sider) det er snakk om. Ikke mijløvennlig, og jeg liker det ikke, men øynene mine klarer bare ikke all skjermgloingen. Du har krav på å få tilrettelegging på jobben. Du må evt ha legeattest på at du trenger spesialhjelpemidler. Hør med hms-avdelingen på jobben din. De kan si deg hvilke regler som gjelder på din jobb. Jeg avlaster også øynene ved å glane ut vinduet med jevne mellomrom, fokuserer på ting så langt borte som mulig. Det hjelper litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idril_M Skrevet 6. september 2012 #3 Del Skrevet 6. september 2012 Jeg har -7 og skjønner godt hva du mener. Det beste tipset optikeren min har gitt meg er å av og til stirre ut vinduet på ting i forskjellig avstand og ikke se videre før du ser klart. Ellers så finnes det skjermer og slikt som sliter mindre på øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 6. september 2012 #4 Del Skrevet 6. september 2012 Takk for gode tips! Har også tidligere fått tips fra optikeren om å se langt avgårde noen ganger, men det er ikke så lett her. Det er små rom og det sitter folk overalt (overlesset kontorlokale i Oslo sentrum:)). Men jeg skal prøve.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 6. september 2012 #5 Del Skrevet 6. september 2012 Må jobben betale lesebrett/ ny skjerm? Eller blir det refundert av NAV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 6. september 2012 #6 Del Skrevet 6. september 2012 Skjermbriller? Det dekker jobben min for de som trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #7 Del Skrevet 6. september 2012 Hva med å skaffe seg pc-briller? Alternativet er å ta en laseroperasjon. Din kostnad, men det spørs hvor mye du er villig for å stå i jobb. Anonym poster: 2eb82d92545494dc8aea7bb3e535ef83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #8 Del Skrevet 6. september 2012 Ifølge optikeren min så påvirker ikke pcbruk øynene, det er visst bare en myte... Anonym poster: 71a3d0f75154f0e43a63d7d2797b0f4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 7. september 2012 #9 Del Skrevet 7. september 2012 Jeg sliter med det samme. Jeg har -11... Om du skal lese mye kan du be om å få lesebrett. Det sliter MYE mindre på øynene enn pc, ettersom du slipper baklyset, og bildet ikke blir oppdatert (du slipper den usynlige flimringen). Dette funker fint til å lese jobbdokumenter. Jeg printer også ut om det ikke er håpløst store manualer (typ 600+ sider) det er snakk om. Ikke mijløvennlig, og jeg liker det ikke, men øynene mine klarer bare ikke all skjermgloingen. Om det ikke dreier seg om billedrørskjermer, finnes det ikke "flimring". LCD skjermer oppdateres på en helt annen måte, og har ikke noe fosforbelegg som utlades mellom hver oppfriskning av skjermbildet. At det er lettere å lese utprint, har med at "oppløsningen" på utskrifter vanligvis er mye bedre enn på en ordinær dataskjem. Små nettbrettskjermer, spesielt de på Ipadene, har ofte også høyere oppløsning pr cm2 enn dataskjermer, og gjør dem dermed mer behagelige å lese på. Til sist har man arbeidsstillingen, å se ned på det man leser, er mindre anstrengende, enn å se rett frem. Noe som er enda en fjær i hatten for nettbrett/papir. (Og, jo, Ipadder har baklys, slik som de aller fleste andre nettbrett) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #10 Del Skrevet 8. september 2012 (Og, jo, Ipadder har baklys, slik som de aller fleste andre nettbrett) Jeg antar det er snakk om lesebrett og ikke nettbrett. Lesebrett har ikke bakgrunnsbelysning. Anonym poster: 61e5cc159d426b4c57fe82457f8df77f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #11 Del Skrevet 8. september 2012 Om du ikke tåler å jobbe foran PC-skjerm, så sier det seg jo selv at du må finne deg annen type jobb der du ikke trenger jobbe med PC mer enn strengt nødvendig, mastergrad eller ei. Anonym poster: 36a4757072a2cd4d4cbd7abf3c3bad64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhyre Skrevet 8. september 2012 #12 Del Skrevet 8. september 2012 Litt alternativ løsning: http://schwerdfeger.name/articles/pluslens.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 8. september 2012 #13 Del Skrevet 8. september 2012 Jeg antar det er snakk om lesebrett og ikke nettbrett. Lesebrett har ikke bakgrunnsbelysning. Anonym poster: 61e5cc159d426b4c57fe82457f8df77f Ah, ok. Ja, de rene lesebrettene (Kindle mm) er en annen type ting, ja. De kan man jo bruke i solsteken også, og oppfører seg vel mest "paperlike" av alle slike teknologier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå