Gå til innhold

hvordan er det å få huslån for tiden?


^me^

Anbefalte innlegg

vi ha egentlig ikke vært på noe utkikk etter hus, men i dag kom vi over drømmehuset ved en tilfeldighet, det er bare helt perfekt for oss!

men hvis vi skal ha det må vi igjennom 3 ting:

- få lån

- selge huset vårt

- fikse opp huset vårt litt

det er 6 år siden vi kjøpte huset vårt så vi vet ikke hvordan markedet er der ute nå, så håper dere kan svare meg på det.

- hvordan er det å få solgt hus nå for tiden?kjøper folk like mye som før eller er tidene litt dårlige slik at huser står lenge for salg?

- hvordan er det å få lån?er det vanskelig i forhold til før?før kastet bankene nesten lån etter deg, så kom vi inn i en periode hvor det var sykt vanskelig å få lån, hvordan er det nå?

huset vi har nå fikk vi en takst nettopp på (egentlig helt tilfeldig at vi fikk det nå i og med at vi ikke hadde tenkt å selge, bare få en oppdatert takst i og med at vi har oppgradert mye etter vi kjøpte det), det kom på minimumssalgspris 1,9 mill og verditakst 2,2 mill.

huset vi har lyst på er på rett under 2,9 mill

vi har en samlet årsintekt på 800.000, har ingen betalingsanmerkninger og er i slutten på 20 årene. vi har et billån i tillegg, men kommer til å selge bilen og kjøpe en billig til 20.000 om vi får huslånet.

er det vanskelig for oss og få et lån på resten av summen vi trenger på å få kjøpt huset hvis vi selger vår for 2 mill da?

takker for seriøse svar! :)

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er bankene strengere enn de har vært før, dvs helt siden jeg kom inn på boligmarkedet.

Det er ikke lenge siden man fikk fullfinansiering ved huskjøp, mens nå kreves det 20% egenkapital. 15% hvis du er førstegangskjøper.

Så hos dere vil det komme an på

-hva dere sitter igjen med av egenkapital etter at huset er solgt,

-om dere får mellomfinansiering (hvis dere kjøper før dere selger, vil dere ha 2 boliglån å betale på, og dere trenger en mellomordning da)

-om banken mener dere har høy nok lønn til å kunne betjene det nye lånet.

Hva tror du dere vil ha i egenkapital etter at huset deres er solgt? Sier du noe om det, blir det lettere å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lån har dere igjen på boligen da? Dere må nemlig ha 15% av kjøpssummen i egenkapital for å få lån om dagen. Evt. må dere ha kausjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanskelig å si hva vi kommer til å ha i egenkapital, men det blir ikke mye...det er bare 100.000 ca...vi har "baket" flere lån inn i huslånet igjennom årene...

hvid det er 15 eller 20% kan vi glemme det...

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 15%, ikke 20%

Hvor lenge har dere hatt lånet egentlig? Rart at dere ikke har klart å betale ned mer, men da kan dere søke om et startlån fra kommunen og bruke det som EK, ellers går det sikkert an å finne en løsning, ellers kan dere bo der dere bor en stund til og spare opp de jevnværende 90.000 som mangler, med deres inntekt er det easy.

Anonym poster: 5633a2cbc3b88578bbaa6610281ed02a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har betalt ned på lånet hele tiden, men vi har som sagt baket inn div lån inn i huset med tiden slik at vi ikke betaler så mye renter. lån har vært div. billån, campingvognlån, oppussing, forbrukslån o.l. biler og campingvogn er solgte, men du selger oftest med tap dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis det er 15% egenkapital de vil ha, hvordan i huleste får unge under 30 år kjøpt bolig i det hele tatt???det er jo helt vanvittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Det er definitivt blitt vanskeligere å få lån i bankene i dag, enn hva det tidligere har vært. Det er et krav om minst 15% egenkapital med mindre man er førstegangskjøpere, noe dere da ikke er. Og for tiden er det kjøpers marked i mange steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett hvis man bruker hodet, og ikke sløser rundt seg som så mange ungdom gjør. "Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å spare", ja, det sa han "ola" når han satt der med sine daglige røykpakke og en whiskey flaske til et par hundrelapper.

Man må ikke satse på det største og beste som første bolig, da feiler man bare. Blir så lei av å høre om alle ungdommer som "MÅ" bo i sentrum når det er snakk om Oslo, men vil også ha en grei størrelse på leiligheten, hah, dream on.

Se på noe mindre, sett av litt penger i ny og ne, og så kan man kjøpe noe større når man får bedre lån. Jeg tok om mitt første bolig lån for nærmere 1 1/2 år siden, og eier nå en 45 kvm leilighet.

Om 5-6 år har jeg spart opp mer, og med refinansiering kan kjøpe noe mye større

Og ja, jeg er singel.

Anonym poster: 5633a2cbc3b88578bbaa6610281ed02a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett hvis man bruker hodet, og ikke sløser rundt seg som så mange ungdom gjør. "Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å spare", ja, det sa han "ola" når han satt der med sine daglige røykpakke og en whiskey flaske til et par hundrelapper.

Man må ikke satse på det største og beste som første bolig, da feiler man bare. Blir så lei av å høre om alle ungdommer som "MÅ" bo i sentrum når det er snakk om Oslo, men vil også ha en grei størrelse på leiligheten, hah, dream on.

Se på noe mindre, sett av litt penger i ny og ne, og så kan man kjøpe noe større når man får bedre lån. Jeg tok om mitt første bolig lån for nærmere 1 1/2 år siden, og eier nå en 45 kvm leilighet.

Om 5-6 år har jeg spart opp mer, og med refinansiering kan kjøpe noe mye større

Og ja, jeg er singel.

Anonym poster: 5633a2cbc3b88578bbaa6610281ed02a

nå er det ikke slik at vi har sett på noe stort eller veldig dyrt, nå snublet vi bare over dette huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på hvor i landet du bor. I visse deler av landet er boligmarkedet sprengt og folk gir alt for å få seg et sted å bo. Så det er jo mulig dere kan gå i pluss ved å selge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et eldre renovert hus hus med 3 måls tomt langt ute på landet, det vi ser på er på et nyere hus på boligfelt mye mer sentralt...

det er ikke slik at vi kommer til å vente for å spare heller, for vi vil egentlig ikke ha noe annet hus...med mindre et lignende på samme område til samme pris eller under kommer for salg, ellers så blir vi boende her vi bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fairydust

tviler på at det økonomiske kommer i boks slik at vi får kjøpt huset :trist:

Det er selvfølgelig veldig kjipt, men samtidig, sånn er livet. Hadde dere handlet annerledes tidligere, og spart opp til husdrømmen i stedet for å kjøpe campingvogn, forbrukslån og biler, hadde status vært annerledes for dere i dag. Det er jo et personlig valg man tar.

Å du spør hvordan unge under 30 får kjøpt bolig, og da kan jeg fortelle deg at det finnes ordninger for unge førstegangskjøpere under 30 år som gjør at man ikke alltid trenger nøyaktig 15% egenkapital. Og mange unge prioriterer også sparing til hus i første rekke, i stedet for andre ting som billån, hytte, vogn, osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis det er 15% egenkapital de vil ha, hvordan i huleste får unge under 30 år kjøpt bolig i det hele tatt???det er jo helt vanvittig!

- Sparing

- Forskudd på arv

- Lån av foreldre

Eller som vi ofte hører snakk om, de kommer seg ikke inn på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jupp, dessverre ble det slik...men om jeg skal få si noe der så trodde vi egentlig at vårt nåværende hus var boligdrømmen og at vi skulle gro gamle her...så ble jeg instantly forelsket i det andre huset i dag, helt uten forvarsel...det sa bare PANG!men for all del, vi skulle absolutt ha prioritert annerledes, det er alltid ting man kan spare til...

men vi får ta oss en tur i banken for å høre hva de har å si...tror det er lite positivt..

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har foreldre/annen familie som sitter på et hus med lav belåningsgrad kan de stille med realkausjon på 15% av kjøpesummen. Hvis dere regner med å betale 3 mill så blir det da 450 000. Dette er penger de må betale banken KUN hvis dere ikke betaler lånet og det blir tvangssolgt med tap. Da må de dekke tapet opp til 450 000.

Dere kan også by med forbehold om at dere får solgt egen bolig. Om det er et lite presset marked får dere den kanskje lavere enn prisantydning, men da gjelder nok det samme for deres bolig. Og omvendt, må dere by høyt kan andre by høyt på deres bolig.

Overtakelsesdatoen dere skriver på budskjemaet trenger ikke være endelig, dere kan diskutere dette når dere vet når deres bolig blir lagt ut for salg osv. Eneboliger har som regel noen måneder mellom salg og overtagelse uansett. Om dere ikke har fastrente kan dere også unngå å betale på det ene lånet om det overlapper, men da får dere et bittelitt høyere lån pga. rentene.

Jeg er 22 og fikk startlån, kjøpt meg en mini leilighet til 2.3 mill. Det går an om man prøver hardt og krangler litt med banken. Startet på 1.7 og havnet på 2.6 til slutt :)

Anonym poster: d58fe2e9df1fc9c40656a9e028b0e3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, inntekt og økonomisk situasjon forandret seg ikke på den tiden jeg kranglet med banken, vi diskuterte kun vår inntekt, fremtidsutsikter mtp. jobb og studier og vilje til å få det til. Vi har bare 600 000 i inntekt, og bare 470 000 av disse er fast. Det KAN gå!!=)

Anonym poster: d58fe2e9df1fc9c40656a9e028b0e3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...