Gå til innhold

Hjelp! Dilemma i aller høyeste grad..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite dilemma. Jeg skal kjøpe meg leilighet i Oslo, og nå står det mellom to leiligheter.TIPS MOTTAS MED TAKK, OG EN KLEM, OG EN IS!!

Den ene er en absolutt favoritt, og hvis jeg visste at jeg kunne by i det uendelige hadde jeg gått for den. Men nå er det slik at jeg har fått en grense av banken jeg må forholde meg til. Denne er på 3 millioner.

Den andre er også veldig fin men kommer på andre plass av de to.

Favoritten ligger ute på finn til 2 690 000, og nummer to ligger ute til 2 490 000.

Så har det seg sånn at siste visning på den billigste er dagen FØR siste visning på favoritten. DVS at den billigste antageligvis blir solgt før den jeg aller mest vil ha. Men dersom jeg satser på den jeg vil ha mest, har jeg ikke sååå mye å gå på før jeg har nådd taket fra banken, og da har jeg "kastet bort" begge.

Er det realistisk å tro at en leilighet ikke øker mer enn 300 000 under budrunden, på st.hanshaugen?

Hjeeelp :overrasket: :overrasket:

Anonym poster: b2e217ea939b59fcd359bb4a6ae0489c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bør satse på den billigste. Med bare 300 000 å gå på og beliggenhet på St.Hanshaugen, tror jeg du bare kan glemme favoritten dessverre.

Anonym poster: aadfec6b7aeeb1538d6b6a4de512e6d4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å legge inn bud med forbehold på den med visning først. Er ikke alle som aksepterer dette, men verdt å sjekke :O)

Forbeholdet kan jo være at du skal på en annen visning neste dag og budet gjelder kun dersom du ikke får den andre. Vi har gjort dette.. Men her på sørlandet er boligmarkedet litt tregere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så det går an altså? Kan jo undersøke i alle fall...

Noen som kjenner til hvordan det bruker å gå under en budrunde i det området da?

Anonym poster: 52d6f6c405b9e314e36feece54309c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en del på visning i det området i det prissegmentet, men det begynner å bli veldig mange år siden. Min erfaring er at leiligheten kan gå til takst, eller 1 million over takst. Er det et objekt du synes er veldig fint, er det nok andres drømmeleilighet også. Og da er 300 000 over takst ingenting i Oslo sentrum.

Men hva om du kjøper nr 1? Da vil du kanskje alltid tenke at du helst skulle ha nr 2, og at du ikke bor i drømmeleiligheten. Hvorfor må du absolutt ha nr. 1 dersom du ikke får nr 2? Leiligheter som ikke er helt perfekte, men helt ok, kommer ut på markedet hele tiden. Så jeg trur jeg hadde glemt nr 1, satset på nr 2, og går ikke det hadde jeg fortsatt jakten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville aldri ha kjøpt en leilighet som ikke 'føltes riktig' - dvs. jeg vil ikke gå for den første bare fordi den er billigere. Men hvis du synes den er bra på visning og det er et sted du tror du vil trives så gå for den.

Men hvis du ser på den og er usikker på om du skal vente på den andre så er jo ikke den første riktig for deg.

Det finnes jo flere leiligheter så du finner helt sikkert en leilighet ganske snart.

Etterhvert så får du jo en følelse av hvor markedet ligger slik at du nesten vet hva de vil gå for også. Da er det nesten sånn at du ikke trenger å gå på visnig på de du vet vil bli for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.

Leilighet "nr.2" er egentlig veldig fin den også, men av de to så liker jeg "nr.1" best.

Jeg får bare se på de, så kanskje svaret kommer automatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut hvem av dem som har eller kommer til å få en byggin i nærheten...veldig mye bygging i byen. Og det er helvete å bo ved byggeplass.

Og husk at du må klare rentehopp da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør satse på den billigste. Med bare 300 000 å gå på og beliggenhet på St.Hanshaugen, tror jeg du bare kan glemme favoritten dessverre.

Anonym poster: aadfec6b7aeeb1538d6b6a4de512e6d4

Det er jo bare tull! Noen leiligheter går langt over takst, men det betyr ikke at alle på st. haugen går minst 300.000 over.

Vi hadde samme dilemma da vi kjøpte forrige gang. Det var to leiligheter (sentralt i Oslo) som var taksert helt likt, og de hadde hver sine fordeler (slik vi så det). Vi gikk for den første, for vi tenkte at begge var OK for oss, og ville evt. gå til den andre hvis vi ikke fikk tilslaget.

Overraskende nok fikk vi den første for ca 150 000 over takst. Enda mer overraskende var det at den andre gikk til takst. I ettertid har jeg tenkt at det kunne vært omvendt - hvis vi hadde valgt den andre budrunden i stedet.

Jeg vil råde deg til å satse på den du helst vil ha. Det vil være veldig kjedelig for deg hvis du oppdager at "drømmeleiligheten" ble solgt innenfor din prisklasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull! Noen leiligheter går langt over takst, men det betyr ikke at alle på st. haugen går minst 300.000 over.

Vi hadde samme dilemma da vi kjøpte forrige gang. Det var to leiligheter (sentralt i Oslo) som var taksert helt likt, og de hadde hver sine fordeler (slik vi så det). Vi gikk for den første, for vi tenkte at begge var OK for oss, og ville evt. gå til den andre hvis vi ikke fikk tilslaget.

Overraskende nok fikk vi den første for ca 150 000 over takst. Enda mer overraskende var det at den andre gikk til takst. I ettertid har jeg tenkt at det kunne vært omvendt - hvis vi hadde valgt den andre budrunden i stedet.

Jeg vil råde deg til å satse på den du helst vil ha. Det vil være veldig kjedelig for deg hvis du oppdager at "drømmeleiligheten" ble solgt innenfor din prisklasse!

Det liker jeg å høre! Lenge siden dere kjøpte? :-) "seertallene" på den billigste er faktisk mye høyere enn den andre, så det er jo mulig det ender opp med det omvendte av det jeg forventer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lenge siden vår historie, men det var i et hett marked den gangen også. Jeg kjenner flere som har kjøpt leilighet i høst, og de forteller også om sentrale leiligheter som går under takst. I tillegg til dem som selvsagt går skyhøyt over.

Hva mener du forresten med "seertallene"? Kan man se hvor mange som er inne på finn eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lenge siden vår historie, men det var i et hett marked den gangen også. Jeg kjenner flere som har kjøpt leilighet i høst, og de forteller også om sentrale leiligheter som går under takst. I tillegg til dem som selvsagt går skyhøyt over.

Hva mener du forresten med "seertallene"? Kan man se hvor mange som er inne på finn eller noe?

Ja, hvis du går inn på annonsen, og scroller nedover til rett under informasjonen om megleren er det flere faner. En av de fanene heter "prisstatistikk", og der kan man se hvor mange som har vært inne og sett annonsen, hvor mange dager den har ligget ute, og prisutviklingen i området sammenlignet med andre områder i Oslo :) Ganske genialt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, det var interessant info.

Lykke til med kjøpsstrategien.

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har forsøkt å kuppe den billigste leiligheten for 2.8 mill i dag. Hm... Skulle ønske jeg bare visste hva jeg må forvente å gi for en sånn type leilighet :P

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36905255&ESTATE_SIZE%2FLIVING_AREA_FROM=51&sort=1&ESTATE_SIZE%2FLIVING_AREA_TO=60&areaId=20509

Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde i alle fall ikke solgt for 50.000 over takst før siste annonserte visning. Men det er ikke godt å si hvor høyt den vil gå...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i alle fall ikke solgt for 50.000 over takst før siste annonserte visning. Men det er ikke godt å si hvor høyt den vil gå...

Beklager.. Det er denne; http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36908036&PRICE_FROM=2000001&sort=1&areaId=20509&PRICE_TO=3000000 som er forsøkt kuppet.

Hørte ingenting så de takket vel nei til tilbudet vil jeg tro.

Den forrige linken er den jeg liker best. Klarer ikke helt å se for meg at jeg kan få den til 3 000 000... Leilighetjakt er litt trist :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.Bourne

3 millioner for den lille leiligheten der på bare snaut 50kvadrat?!?!??? Det er jo galskap rett og slett! Da hadde jeg heller flyttet litt ut av byen og kjøpt meg et idyllisk hus med natur og hage til den prisen der...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 millioner for den lille leiligheten der på bare snaut 50kvadrat?!?!??? Det er jo galskap rett og slett! Da hadde jeg heller flyttet litt ut av byen og kjøpt meg et idyllisk hus med natur og hage til den prisen der...

Og jeg synes det er galskap å bo et hus som krever vedlikehold, evigheter fra alt det gøye som skjer i Oslo, og å bruke tid på å pendle hver dag.

Godt vi er forskjellige.

Anonym poster: 6fe247e2242d4562511c460acc0626aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...