Gå til innhold

momsen skal ikke overskrede 10.000kr kontant


monkey

Anbefalte innlegg

hei

har en liten ENK, som startet for ikke så lenge siden. har ikke store utgifter/innteker,og har derfor fått hjelp av en venn som kan regnskap. det er snakk om et 30-40k i resultat i året. men,saken er at ,fikk nettopp høre at man ikke skal kjøpe varer kontant lenger,ikke mer enn 10.000kr...alle mine kjøp har vært både kontant og via kortbetaling. jeg har da kvittering på alle kjøpene. likevel, de varene som jeg kjøpe kontant, kan jeg bare få igjen momsen på 10.000kr (2.500kr mva) og resten kan ikke trekkes fra momsen på mva oppgaven? er det slik å forstå?

f eks: jeg har kjøpt 3varer kontant m/kvitt. (høy sats)

1: 3000kr

2: 5000kr

3: 90000kr

disse utgjør tilsammen 16.000 kr. da kan jeg bare føre inn 2.500kr(av 10.000kr) på momsoppgaven som kommer?

men,det er likevel mulig å få ført opp alle kontantkjøpene på utgiftssiden i regnskapet? for da har jeg jo 16.000kr mindre i resultat hvis jeg trekker ifra disse utgiftene. da skal jeg jo betale 4480kr mindre i skatt. er det slik å forstå?... begynner å få dreisen på dette. synes regnskap er så interessant.. prøver å finne ut noe selv, utover å få hjelp fra kompisen. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er hvert enkelt kjøp som skal vurderes opp mot 10 000 kroners grensen. Du kan ha kjøpt kontant for mer enn 10 000 samlet hvis det er feks 10 forskjellige innkjøp (fra ulike leverandører).

og grensen gjelder både skatt og mva.

og det er mange regler å sette seg inn i som næringsdrivende. begrensning i fradragsretten skal være med å forhindre svart økonomi, det er en risiko at den du handler fra ikke betaler skatt/mva videre inn når vedkommende mottar betalingen fra deg kontant.

les mer her:

http://www.narf.no/Fagstoff/Skatt/Skatt/Naringsdrivendes-tap-av-fradragsrett-ved-kontantkjop/

Anonym poster: e89a694d6ecb899849db5ee6cb35a3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at ENK (EPF) ikke startet for lenge siden. Husk at for de første 50 000 så kan du ikke registrere deg i mva-registeret og dermed så har du heller ikke fradrag for kjøp. Kun når omsetningen har passert grensen.

Anonym poster: 96eaa730ea30ebb875d9797d6a9298e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at ENK (EPF) ikke startet for lenge siden. Husk at for de første 50 000 så kan du ikke registrere deg i mva-registeret og dermed så har du heller ikke fradrag for kjøp. Kun når omsetningen har passert grensen.

Anonym poster: 96eaa730ea30ebb875d9797d6a9298e6

du kan sende inn tilbakegående avgiftsoppgjør for å få fradrag for mva påløpt også før registrering i avgiftsregisteret.

Anonym poster: e89a694d6ecb899849db5ee6cb35a3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...