Gå til innhold

Boliglån.. Noen som kan litt om dette?


Milli01

Anbefalte innlegg

Hei! (Var usikker på hvor jeg skulle legge dette innlegget!)

Jeg har et boliglån på 1 400 000. Huset mitt har en verdi på ca 1.8, jeg har full BSU og ca 80.000 på en annen sparekonto. Min årsinntekt er rundt 450.000.

Nå har jeg funnet et annet hus jeg er interessert i med en takst på 3.2 mill. Der er det utleiemulighet som jeg regner med at jeg kan få 6500-7000 i mnd og da vil jeg tro det resterende vil være ca likt som utgiftene jeg allerede har..

Tror dere jeg vil få så høyt lån? Skal i banken, men er så nysgjerrig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det får du helt sikkert, men er jo økonomisk veldig dumt å gjøre det. Men om du virkelig liker dette nye huset og det er hva du vil så skal man ikke sette pris på det :) penger er ikke lykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hei,

Jeg har flyttet tråden din hit til forum for Forbruker og Økonomi.

Dette da jeg tror du vil få flere, og kanskje bedre, råd her.

Mvh,

Lille-pus (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre lån enn dette boliglånet? Studielån, billån, kreditter?

Er du enslig? Har du barn?

Du ender vel gjerne opp med drøyt 500000 i egenkapital (litt avhengig av hvor mye du må ut med for å selge nåværende bolig + hvor mye som står på BSUen)

Det gir et lånebehov på ca 2,7. I tillegg kommer evt dokumentavgift hvis du kjøper selveier. Selv hvis du er enslig og uten annen gjeld så er det ganske mye. 6*inntekten. Leieinntektene kan vel dekke betjening av en drøy million av lånet, men det blir jo likevel noen 100' mer enn du har idag som du må betjene ut fra lønnsinntekten din. Har du rom i økonomien idag til å betjene et større lån eller går du i null der du bor idag?

Tror ikke det er helt usannsynlig at du kan få innvilget et lån, hvertfall ikke hvis du ellers er gjeldfri, men jeg ville tenkt meg kraftig om. Selv hadde jeg ikke vært bekvem med et så stort lån på en inntekt. Har leid ut selv, og man kan ikke med siktikkehelt budsjettere med det du får i leie. Litt utgifter er det ifm ting som må fikses, 'plutselig' står man uten leieboer en måned og/eller har en leieboer som er sen med innbetalinger (har du isåfall en buffer som gjør du får betalt lånet i tide el er du avhengig av at leien blir betalt i tide?) <br /><br /> Anonym poster: a3b02c11eebfb18ca761040fe45c56ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...