AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #1 Del Skrevet 4. september 2012 Jeg og kjæresten min tenkte å kjøpe oss en bil sammen. Planen er å etterpå spare til leilighet. Saken er at når vi skal kjøpe bil nå, så må vi desverre ta opp ett billån på grunn av mangel på egenkapital. Vi klarer å kjøpe en bil på opptil 50 000 kr uten, men tenkte i grunn å kjøpe en ny Kio Rio 2011 mod. med 7 års garanti, som ligger på 170 000 kr. Dilemmaet er at dersom vi kjøper denne dyren bilen er jeg redd i ikke vil få boliglån på laaaang tid. Det som er dumt med å kjøpe billig bil, er jo at man ofte da kan få problemer med bilen noe som gir mange utgifter alikevell. Så kanskje like greit å kjøpe en ny bil i god stand med garantier ect? Kan jo også selge den etterhvert å få en del penger for den. Hva tenker dere? For tiden bor vi hjemme sammen hos foreldrene mine og har verken bil eller leilighet. Men bil trenger vi nå! Og vi vil helst ikke vente for lenge med leilighet heller. Anonym poster: 8a292cf0ac29aedee9aa98bfe81b1e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 4. september 2012 #2 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Jo mer billån eller andre lån dere har, jo mindre boliglån kan dere få. Evt hvis de er usikre på om dere kan betjene lånet kan det jo tenkes dere får avslag på det. Om dere kjøper en bruktbil som alle servicer er fulgt og dere får med en som har peil på bil til å se på den så er det mye mer fornuftig å kjøpe en billig bil. Husk at en nyere bil taper seg mye raskere i verdi også, og det er også en del av kostnaden ved å ha bil. Les litt bruktbiltester og se hva som kommer best ut i test og trenger minst reperasjon. Toyota og Mazda pleier å komme godt ut. Husk også på at dere må ha 15% egenkapital når dere kjøper leilighet. Evt må noen kausjonere for dette (og da blir den delen et dyrere lån). Endret 4. september 2012 av Britt Banditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #3 Del Skrevet 5. september 2012 Hvor lenge har dere bodd sammen hos foreldrene dine? Hvis dere ikke klarer å spare opp nok penger til en bil ved å bo billig hos foreldre, kan jeg ikke forstå at dere skal få boliglån. Anonym poster: 3956089fd163dcf0aa35b943f5198075 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #4 Del Skrevet 5. september 2012 Hvor lenge har dere bodd sammen hos foreldrene dine? Hvis dere ikke klarer å spare opp nok penger til en bil ved å bo billig hos foreldre, kan jeg ikke forstå at dere skal få boliglån. Anonym poster: 3956089fd163dcf0aa35b943f5198075 Vi har bare bodd hos foreldrene mine ett par mnd, og i tillegg har kjæresten min null egenkapital akkurat nå pga. tilbakesmell på skatten. ts Anonym poster: 8a292cf0ac29aedee9aa98bfe81b1e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #5 Del Skrevet 5. september 2012 Må dere ha bil, da? Husk at bilhold koster mye mer enn bare billånet. Driftsutgifter, bensin/diesel og forsikring gjør solide innhogg i økonomien. Anonym poster: 75ff344c70fbfd356bdeb6f7f60aad28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eva-80 Skrevet 5. september 2012 #6 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg har bil i den klassen alene.. Koster meg 3000 i mnd og det i 6 år. Om dere er to så kan dere nedbetale det fortest mulig og samtidig spare til bolig. Dette burde gå altså. Om dere har begge en normal jobb og intekt altså. og lever litt sparsommelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå