Gå til innhold

Alenemor med studielån og overgangsstønad OG deltidsjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er alenemor som nettopp begynt å studere( tidligere jobbet jeg 100 %). Nå kommer jeg til å motta overgangsstønad og studielån og stipend + førsørgerstipend. Jeg vet at OS:n blir regnet som inntekt og at denne overstiger lånekassens sine grenser for for mye en kan tjene før stipendet blir omregnet til lån. Nå angrer jeg litt på at jeg søkte om lån og stipend, jeg visste ikke da at man kunde søke om kun stipend..egentlig trenger jeg jo faktisk ikke studielånet..

Nå har jag også fått tilbud om en deltidsjobb som jeg egentlig har lyst på men lurer om det blir "dumt" med tanke på hvor mye som da blir omregnet til lån, dvs. att inntekten med OS og lønn blir alt for høy..I tillegg så har jeg jo dette året (før jeg begynte å studere) arbeidet 100 % og sikkert tjent mer en innteksgrensen allerede.

Noen her som mottar/har mottatt OS og studielån/stipend OG samtidig hatt en deltidsjobb? Lønner det seg å jobbe i tilleg eller ikke? Tenker at man burde vel kunne jobba + motta redusert OS og prøve å bare ikke bruke lånet for å betale tilbake det direkt etter studiene?

Anonym poster: 1dab51559ac7bb347c27e723205e4e84

Anonym poster: 1dab51559ac7bb347c27e723205e4e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Memories

Kan du ikke bare ta kontakt med lånekassen å høre om du heller kan få omgjort det slik at du kun mottar stipend og ikke lån?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil uansett gå i pluss, selv om inntekt skulle stige over lånekassens grense. Hvor mye lån som gjøres om står det vel på lånekassens sider, og du kan jo forsøke å regne deg frem til hva det blir ut i fra antatt inntekt.

Dersom du bruker opp hele lånet du egentlig ikke trenger er det jo litt ugunstig, men du kan jo bare sette det på høyrentekonto så lenge. Det går ikke renter på lånet så lenge du er under utdanning, men du kan derimot tjene renter på det om du har det på egen konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arlea. Det ser ikke tilsynelatende ut som du har noe behov for kun søke om stipend. Kjenner flere som har hatt inntekt over inntektsgrensen til lånekassen som søker om stipend og lån, og setter alt inn på høyrente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kun lån du kan søke (og får) da? Jeg mener at det er sånn at er du over grensa får du jo ikke stipend, det hjelper ikke bare å søke stipend..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har fått innvilget stipend og lån, selv om jeg var i full jobb da jeg søkte..men når inntekten blir for høy så regnes stipendet om til lån i etterkant og da får du beskjed om dette fra lånekassen..i hvertfall er det slik jeg har oppfattet det..:)

Takk for svar, er jo egentlig bra hvis det går an gjøre det sånn som flere sier å sette inn på høyrentekonto ja..Hvis det ikke er "verre" en at stipendet blir omregnet til lån så er det jo egentlig ikke så farlig, var litt redd for at en f eks skal bli skyldig å betale tilbake alt av stipendet på en gang eller noe..

Anonym poster: 1dab51559ac7bb347c27e723205e4e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, alt utbetales som lån, og hvis du består eksamen og ikke har hatt for høy inntekt så omregnes en del til stipend. Hvis ikke så forblir det lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du boliglån betaler du dette ned med studielånet (gunstigere lån med innebygget gjeldsforsikring, i tillegg er det rentefritt så lenge du er student). Har du ikke kjøpt sparer du studielånet til egenkapital, ta opp studielån så lenge du har mulighet. Så sant du ikke regner med å aldri kunne kjøpe noe bør du ikke tilbakebetale studielånet før all annen gjeld er betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp studielån og spar det. Du kan få litt renteinntekter og hvis du noensinne kommer i en økonomisk knipe er det greit å ha litt ekstra penger på konto som ikke er et rådyrt forbrukslån. Jeg har tatt opp fullt studielån i 6 år og får i år rundt 12.000 i renter. :)

Uansett, husk at det finnes to inntektsgrenser. Hvis du kun søker studielån høsten 2012 skal du ikke se på den der grensen som ligger rundt 150.000.

Anonym poster: 1798e747aaf318810f8642e657009166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke smart å legge på seg mer gjeld enn nødvendig.

Jeg kaller ikke det å spare studielånet og få rentene 'å legge på seg gjeld'.

Anonym poster: 1798e747aaf318810f8642e657009166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke det å spare studielånet og få rentene 'å legge på seg gjeld'.

Anonym poster: 1798e747aaf318810f8642e657009166

Hva kaller du det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kaller du det da?

Ikke at det var jeg som skrev det, men jeg ville kalt det å være smart. Hvis man faktisk klarer å spare det så er jo lånet rentefritt til hun er ferdig med å studere. Hun kan da få rentene mens det står på sparekonto, og betale ned studielånet igjen så fort rentene begynner å løpe. Dermed har hun tjent penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at det var jeg som skrev det, men jeg ville kalt det å være smart. Hvis man faktisk klarer å spare det så er jo lånet rentefritt til hun er ferdig med å studere. Hun kan da få rentene mens det står på sparekonto, og betale ned studielånet igjen så fort rentene begynner å løpe. Dermed har hun tjent penger.

Ja, ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...