Gå til innhold

Hva skal dere gjøre i jula?


bebisss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg håper alle slektninger på alle mulige sider av familien klarer å bestemme seg i god tid, slik at vi vet hvem som skal hvor og hva som skal skje.

Aller helst er jeg alene med mann og barn hjemme hos oss selv. Julemesse, Disney, ribbelukt, sølvguttene, god mat, røkelse, juletre, julegaver (forhåpentligvis ikke i motbydelige mengder). Og helst snø!

Men det er ok å være både hos mine foreldre, hos svoger, eller ha besøk. Bare vi vet det på forhånd, for det er mange i familien som har det med å være noe sent ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel spise norsk mat og pakke opp gavene dine 24. Allikevel? :) Men spørs litt hvor og hvorfor du er i utlandet, da... :)

Flyttet og skal feire jul med mannens familie, blir litt mye med to julemiddag, og jeg får vel rare blikk om jeg begynner å åpne pakkene mine etter middag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet og skal feire jul med mannens familie, blir litt mye med to julemiddag, og jeg får vel rare blikk om jeg begynner å åpne pakkene mine etter middag =)

Næsj, synes jeg ikke! ;) Ingen selvfølge i at du skal legge av deg alle dine tradisjoner, og kun ta del i hans! :)

Foreslår at du hvertfall lager litt norsk tilbehør om ikke annet, og åpner noen pakker på selve julaften. Vet om mange som har to julemiddager, jeg! :) De fleste av dem er helnorske familier, men fra hver sin kant av landet, og dermed forskjellige tradisjoner.. :)

Drømmefamilien å feire jul med, må jo være kameraten min sin, de har både pinnekjøtt, ribbe og kalkun! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjem til mine foreldre (som alltid) og gleder meg veldig! Det gjør de også, i år blir det ekstra stas siden jeg har deres første barnebarn i magen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har vært her mange ganger før, og er kjempe gira for å dra igjen. 5 stjerners med butler... ihhhaaaaa BAre i Thailand.

http://www.youtube.com/watch?v=RPQFVXPPCj4

Så har vi Bangkok da, der jeg stortrives...

Lebua State Tower, Sirocco har jeg også vært flere ganger.

http://www.youtube.com/watch?v=vpxHrpymwuU&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har vært her mange ganger før, og er kjempe gira for å dra igjen. 5 stjerners med butler... ihhhaaaaa BAre i Thailand.

Kan jeg bli med i kofferten din? Lover å ikke lage noe bråk! For et fantastisk sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar hjem til mine foreldre med kattene mine, den 23 som alltid. I år er også sambo med. Der blir det pynting av tre og hus, grevinnen og hovmesteren og prøvesmak på ribbe og julefrokost på kvelden.

Står opp tidlig på julaften og drar opp samboeren, åpner strømpa (nei, man blir aldri for voksen til sånt) og setter oss i bilen. Stopper på nærmeste bensinstasjon for frokost (frokosten hos mamma er stusselig på julaften, er 1. juledag det er stas på den fronten), henter bestemor og bestefar i hønefoss (halvannen time å kjøre) mens vi har julesanger på full guff i bilen. Vel hjemme blir det grøt med mandel i, premie og tegnefilmer og askepott. Litt før 17.00 henter vi alle pakkene oppe og legge de under treet. Så blir det ribbe, medisterkaker og medisterpølser kl 17.00 og riskrem til dessert. Pakkene blir åpna så fort alt er puttet i oppvaskemaskinen. Så kjører jeg og min bror (sambo vil somregel bli igjen hos mine foreldre og drikke akevitt) bestemor og bestefar tilbake igjen.

1 juledag er det storslått frokost med øl og akkevitt, ribbe og hjemmelaget pålegg. Etterpå kjører jeg (drikker ikke til frokost), mamma, pappa og min bror til kirkegården mens sambo sitter igjen hjemme. Så er det godt og drikke, godteri, god mat, kortspill og alt annet kos og gøy resten av dagen og romjula :)

Jeg elsker jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula i år vet jeg rett og slett ikke hvordan blir. Har termin 19 desember, så vet ikke om vi blir hjemme, på sykehuset eller til foreldre. :P Er iallfall ikke vits i å planlegge noe som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, enten blir jeg med en venninne som ikke feirer jul til hennes hjemland, eller så blir det alene hjemme jul, eller kose med kjæresten jul, eller med noe som ligner familiejul.

Men det finnes flere muligheter. Jeg vet ikke og har ikke fått spørsmålet, annet enn en venninne -- at vi drar til hennes hjemland, men der er det uroligheter, men hun sa at vi kan dra til syden da. Hehe, vi får se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må jobbe litt, så i år blir jeg hjemme hos mamma og pappa (noe som egentlig er greit, siden jeg er 18 i år, siste året jeg er "babyen" deres), men usikker på hvoran det blir med kjæresten. Vi bor langt unna hverandre, og siden jeg må jobbe var planen at han skulle feire jula hos oss. Foreldrene hans er skilt, og han føler det ikke er noe kos igjen med julefeiringa der, det blir mer som en plikt. Derfor hadde det vært så fint å ha han her, men det var visst ikke foreldrene hans helt enige i... De sier nei, uten noen forklaring (og såpass synes jeg de skylder oss..), så vi får se hva det blir til. Slik det ser ut nå må vi vel krangle med dem fram til jul. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må jobbe litt, så i år blir jeg hjemme hos mamma og pappa (noe som egentlig er greit, siden jeg er 18 i år, siste året jeg er "babyen" deres), men usikker på hvoran det blir med kjæresten. Vi bor langt unna hverandre, og siden jeg må jobbe var planen at han skulle feire jula hos oss. Foreldrene hans er skilt, og han føler det ikke er noe kos igjen med julefeiringa der, det blir mer som en plikt. Derfor hadde det vært så fint å ha han her, men det var visst ikke foreldrene hans helt enige i... De sier nei, uten noen forklaring (og såpass synes jeg de skylder oss..), så vi får se hva det blir til. Slik det ser ut nå må vi vel krangle med dem fram til jul. Noen tips?

Jeg skjønte ikke helt? Foreldrene er skilt, men skal fortsatt feire jul sammen?

Har kjæresten din søsken, eldre/yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det første jul som skal feires hos oss selv. Gleder meg stort til det, og særlig det å skape egne tradisjoner. En blanding mellom det jeg er vant med, det sambo er vant med og det vi lager helt selv.

De to forrige årene vi har hatt jenta vår har vi feiret hos svigers et år, og hos mamma et år.

I år kommer mamma og ene søstra mi til oss på julaften og blir over til 1 juledag. (andre søstra mi kommer seg ikke hjem til jul pga jobb).

Tenker at på lillejulaften pynter vi juletreet og koser oss med god mat av noe slag.Og så legges pakkene under treet på kvelden. På morgenen julaften blir det julestrømpe på datteren vår, fyr i peisen, pledd på sofan og juletv.

Så en god frokost der vi muligens inviterer hans foreldre.

Etter det må jeg vel starte på ribba(som må testkjøres før jul og), og putle litt rundt,. Om været er fint så blir det nok en tur ut og for litt luft.

Så kommer sikker mamma og søstra mi, og da blir det kos og julegodt(og kanskje noen pakker) fram til pyntingen og middagen rundt 17. Rydding og så kaffe med videre pakkeåpning og kos. Mulig det blir en liten tur opp til svigers og, får se hva det blir tid til. Etter at jenta vår er i seng blir det nok litt rødvin el, og kanskje spill eller bare skravling og avslapping. Da i koseklær.

Og så god julefrokost på 1 juledag med eggerøre, røkelaks, rudnstykker, kaffe og annet godt.

Gleder meg. Skal bli godt å være hjemme og slippe styret med å ligge andre steder og pakker som skal hit og dit.

Endret av Gaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønte ikke helt? Foreldrene er skilt, men skal fortsatt feire jul sammen?

Har kjæresten din søsken, eldre/yngre?

Foreldrene er skilt, ja (og begge er vel i/på vei inn i nye forhold), men insisterer på å feire jula (merk; julaften) sammen. Den skal feires hos farens foreldre. Til å begynne med var det vel å holde på tradisjonene, men nå virker det egentlig som om det er mest på trass. Det er visst mye krangling og ikke særlig god stemning uansett..

Han har en lillebror (14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene er skilt, ja (og begge er vel i/på vei inn i nye forhold), men insisterer på å feire jula (merk; julaften) sammen. Den skal feires hos farens foreldre. Til å begynne med var det vel å holde på tradisjonene, men nå virker det egentlig som om det er mest på trass. Det er visst mye krangling og ikke særlig god stemning uansett..

Han har en lillebror (14)

Hva sier lillebroren hans, da? Hvis han trenger storebroren sin for å ha en å "lide sammen med", så synes jeg han skal bli der. Hvis ikke det funker, synes jeg han skal gjøre som min mann gjorde med sin lillebror i samme situasjon, ta med seg broren og feire jul et sted DE kan få det kjekt (hos dine foreldre?), og la foreldrene sitte der og kjekle alene. Og ikke minst, han må si tydelig i fra at det er det han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier lillebroren hans, da? Hvis han trenger storebroren sin for å ha en å "lide sammen med", så synes jeg han skal bli der. Hvis ikke det funker, synes jeg han skal gjøre som min mann gjorde med sin lillebror i samme situasjon, ta med seg broren og feire jul et sted DE kan få det kjekt (hos dine foreldre?), og la foreldrene sitte der og kjekle alene. Og ikke minst, han må si tydelig i fra at det er det han gjør.

Lillebroren trives best for seg selv, og hverken skilsmissen eller all kranglingen i ettertid har gått noe særlig inn på han. Han har ingenting imot å feire jul med familien.

Problemet er at kjæresten min er under 18, og dermed er det fremdeles foreldrene som har siste ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...