Gå til innhold

Prøvd kyllingkjøttdeig?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet

Syns kyllingkjøttdeig smaker mye mer enn vanlig kjøttdeig. :) Vi har nå karbonadedeig, men den har en litt dominant smak i forhold til kyllingkjøttdeig.

Bruker kun nevnte kjøttdeig i matlagningen selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet (endret)

Ok... Det ødela mye for meg og mitt forhold til kyllingkjøttdeig. :P

Men artikkelen er skrevet i 2005/6. Det må ha skjedd mye siden sist?

Endret av sunglasses
Skrevet

Ødela (desverre?) ingenting for mitt forhold til kyllingkjøttdeig. Men det er jo greit å vite at jeg spiser faktisk på ben og "dritt kjøtt" :)

Nei, imorgen er det fajitas med kyllingkjøttdeig!

Skrevet

Jeg lager kyllingkebab!

Kyllingkjøttdeig og løk, hvitløk, krydder, parmesan e.l. som klemmes rundt grillspyd i tre og stekes i ovnen.

Yummy!

Skrevet

Mekanisk utbeinet kjøtt plager meg ca... null og niks. Ser ikke problemet. Man merker ikke at det er der, det er ikke skadelig, det går ikke ut over smaken og beinmarg er noe jeg ellers fint kan finne på å spise (noe folk forøvrig har gjort i tusenvis av år). Dessuten er det bare en bitteliten andel av det totale kjøttinnholdet som er MUK - ihvertfall på de fleste produkter. (det går det forøvrig an å sjekke på pakken - det er nemlig ikke lov å omtale MUK som kjøtt, det må skrives for seg)

Skrevet

Kjøpte forøvrig Prior kyllingkjøttdeig for et par dager siden. ...det er ikke MUK i den, jo.

Skrevet

Jeg leste at Prior synes MUK har så god kvalitet at de ikke synes det er noe poeng i å markere det som MUK på pakken.

Hos Prior produserer de MUK i store mengder. Alt kjøttet i kyllingpølser, kjøttboller og annen ferdigmat av fjærkre utvinnes fra skrottene som er igjen etter at filetene er skåret ut.

Likevel lar de være å merke produktene med MUK.

- Moderne MUK-maskiner har mindre innhold av beinfraksjoner enn tidligere. Etter våre definisjoner inneholder massen vi får ut av maskinene så mye intakt muskelstruktur at det ikke lenger trenger å defineres som MUK, sier John Nordal som er direktør for trygg mat i Prior.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1119867571.32

Den har det, det er bare ikke merket. ;)

Uansett så plager det meg lite, det må jo bare være av det gode å utnytte hele dyret. Slik mennesker har gjort i uminnelige tider.

Skrevet

Jeg synes kyllingkjøttdeig er den beste kjøttdeigen. God smak, den er billigere enn annen kjøttdeig og den er magrere :) Eneste minuset er at den er veldig klebrig rå, så den kan sitte igjen på papiret og svir seg litt lett. Men det er i alle fall min favoritt :)

Skrevet

Jeg leste at Prior synes MUK har så god kvalitet at de ikke synes det er noe poeng i å markere det som MUK på pakken.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1119867571.32

Den har det, det er bare ikke merket. ;)

Uansett så plager det meg lite, det må jo bare være av det gode å utnytte hele dyret. Slik mennesker har gjort i uminnelige tider.

Hmmm. har de helt lov til det da? :klø: I følge Forskrift om merking mv av næringsmidler, så skal det oppgis

Vedlegg I. Samlebetegnelser som kan brukes ved angivelse av ingredienser

Betegnelse:

« ...kjøtt » med navn (-ene)** på dyreart det stammer fra foran

Beskrivelse:

Skjelettmuskulatur*1 med naturlig tilhørende og innesluttet vev fra arter av pattedyr og fugler som er egnet til å brukes som næringsmidler, og hvor totalt innhold av fett og bindevev ikke overstiger verdiene gitt nedenfor***, når kjøtt inngår som en ingrediens i et annet næringsmiddel.

Ingredienser framstilt ved mekanisk separasjon av det kjøtt som er igjen på benene etter nedskjæring er unntatt fra denne definisjonen.

Og de oppgir jo f.eks. på Kalkunkorvat de bruker MUK - kanskje reglene har blitt strammet inn siden den artikkelen ble skrevet i 2005? :vetikke:

Skrevet
FRA FORBRUKERRÅDET:

Maskinbehandlet slakteriavfall, MUK eller mekanisk utbenet kjøtt, er en billig måte å drøye dyrt kjøtt på. Det er ikke tillatt å kalle MUK for kjøtt, men det gjøres likevel. MUK er en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin.

Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester, som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Av den grunn er det ikke tillatt å lage MUK av storfe og sau, da det kan spre sykdommer som kugalskap. Foreløpig har ikke MUK tatt helt av i Norge.

Du behøver likevel ikke å lete lenge for å finne mat med MUK i en norsk kjøledisk. Det meste som selges av mat med MUK, merkes ikke i det hele tatt. Dette gjelder særlig ferdigmat av kylling og kalkun.

Fra http://www.dagbladet.no/2010/06/01/tema/ernering/helse/mat/tester/11964934/ som er skrevet i juni 2010.

Gjest scorpius
Skrevet

Jeg liker ikke så godt den kyllingkjøttdeigen - det er ett eller annet med lukten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...