Gjest grapefrukt Skrevet 3. september 2012 #21 Skrevet 3. september 2012 Han har jo forgrepet seg på barn og voldtatt denne venninnen. Er ikke det mer enn nok til å frykte ham? Og er det ikke viktigere å beskytte ungene, fremfor en voldtektsmann? Blir helt oppgitt over den naive snillismen som råder bladt folk i dette landet. Anonym poster: 90dc8150aeb1506f167d948021efeff1 Og heksejakten som feks. eksisterer i USA er bedre? Hvis du er misfornøyd med hvordan samfunnet fungerer i Norge - så foreslår jeg at du flytter, for tidligere straffedømte som har sonet straffen sin skal i henhold til norsk lov bli behandlet på lik linje som alle andre.
Gjest grapefrukt Skrevet 3. september 2012 #22 Skrevet 3. september 2012 To barn, en jente på 4 og en gutt på 9. Ser også nevnt over her at noen tror dette er hevn for venninnen min. Det er det ikke. Det er rett og slett min samvittighet som gjør at jeg hører hva andre ville gjort, da poitiet avviser meg pga "mye å gjøre" osv. Jeg får grøssninger hver gang jeg går forbi blokken hans på vei hjem fra jobb, og ser han sitte ute med disse barna. Uavhengig av hva du velger å gjøre videre så vet du hvertfall hva som er lov og ikke lov, ergo er det opp til deg å velge om du vil gjøre ting som kan få deg dømt og straffet. Ville vel tro at denne mannen vet at du kjenner hun han voldtok - ergo vil det neppe ta han lang tid å forstå hvem som har satt opp plakater/sagt fra til alle naboer, osv.
Gjest barista Skrevet 4. september 2012 #23 Skrevet 4. september 2012 Jeg synes det er interessant at TS i første innlegget begrunner sin frykt fordi han voldtok venninnen hennes. Etterpå, når flere påpeker at pedofili og voldtekt er ulike ting, så har han plutselig vært dømt for pedofili også.. Mannen har sonet sin straff, la han være. Ingen her vet den absolutte fulle sannhet, og hva som egentlig skjedde. Jeg synes det er råttent gjort av TS å skulle henge denne mannen ut, eller skape frykt i nabolaget. Det er en absolutt krenking av han som person, ikke akseptabelt! Uansett frykt og avsky for denne mannen, og hva han har gjort kan man ikke tillate at andre tar loven i egne hender, vi er ikke Gud! Ett borgervern under påskudd av å beskytte barna sine? Pass heller ekstra godt på barna, enn å gjøre noe dumt mot mannen. Vi lever i ett samfunn hvor vi har lov til å fortsette livene våre etter endt soning. For dere som ikke visste det, kan jeg LOVE dere at seksualforbrytere, spesielt de som har forgrepet seg mot barn, har en fryktelig tid i fengsel. Alle hater de. De blir banket, slått, truet og mishandlet av andre medfanger i fengselet. I følge statistikk over tilbakefallsraten hos dømte kriminelle i perioden 1997-2001 finner man tall som er representative også i dag. Tilbakefallsraten (å bli dømt for samme type forbrytelse igjen) er aller størst blant vinningsforbrytere (22,2 %) og for narkotikaforbrytelser (25,7 %), mens for seksualforbrytere ligger den på kun 6, 3 %. De har også langt lavere tilbakefallsrate for andre typer forbrytelser. Den eneste gruppen straffedømte med lavere tilbakefallsrate er de som er dømt for skadeverk. (Seniorforsker Jim Aage Nøttestad, 2009. Se gjerne www.fmso.no/sider/fil.asp?id=497) 4
sebastianen Skrevet 4. september 2012 #24 Skrevet 4. september 2012 Politiet har dessverre ikke hjemmel til å gjøre noe. Men ingen kan hindre deg i å si ifra til de andre beboerene, det er ikke ulovlig . Personlig driter jeg i at han har sittet et par år i fengsel og hatt det sååååå ille . følg din samvittighet, hvordan ville du føle det om et annet barn ble utsatt for dette ? Og det er ikke bare å si at foreldrene må passe på barna sine, man kan ikke vite hvor de er hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #25 Skrevet 4. september 2012 Og heksejakten som feks. eksisterer i USA er bedre? Hvis du er misfornøyd med hvordan samfunnet fungerer i Norge - så foreslår jeg at du flytter, for tidligere straffedømte som har sonet straffen sin skal i henhold til norsk lov bli behandlet på lik linje som alle andre. Jeg har ikke foreslått noen heksejakt, men det blir da ikke amerikanske tilstander her, selv om man varsler naboene om denne mannen på en diskret måte? Da får folk i området i allefall muligheten til å ta forholdsregler. Han har jo oppsøkt barn i området den siste tiden, men det synes du tydeligvis ikke er noe å uroe seg for. Politiet ville ikke gjøre noe da ts tok kontakt. Er det da så rart at hun blir engstelig, og ønsker å si fra til naboene? Hva om han misbruker et av barna i området en dag. Skal ts i ettertid sitte der med verdens verste samvittighet fordi hun ikke sa noe? Og hva om det var deg eller et av barna dine som hadde blitt voldtatt av denne mannen? Ville du fortsatt ønsket å beskytte ham? Anonym poster: 90dc8150aeb1506f167d948021efeff1 2
Gjest barista Skrevet 4. september 2012 #26 Skrevet 4. september 2012 Jeg har ikke foreslått noen heksejakt, men det blir da ikke amerikanske tilstander her, selv om man varsler naboene om denne mannen på en diskret måte? Da får folk i området i allefall muligheten til å ta forholdsregler. Han har jo oppsøkt barn i området den siste tiden, men det synes du tydeligvis ikke er noe å uroe seg for. Politiet ville ikke gjøre noe da ts tok kontakt. Er det da så rart at hun blir engstelig, og ønsker å si fra til naboene? Hva om han misbruker et av barna i området en dag. Skal ts i ettertid sitte der med verdens verste samvittighet fordi hun ikke sa noe? Og hva om det var deg eller et av barna dine som hadde blitt voldtatt av denne mannen? Ville du fortsatt ønsket å beskytte ham? Anonym poster: 90dc8150aeb1506f167d948021efeff1 Ser du virkelig for deg at det ikke vil bli heksejakt eller amerikanske tilstander hvis hun gir beskjed til naboer? Ærlig talt. Hvor diskret mener du det vil bli? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3484545.ece
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #27 Skrevet 4. september 2012 Ser du virkelig for deg at det ikke vil bli heksejakt eller amerikanske tilstander hvis hun gir beskjed til naboer? Ærlig talt. Hvor diskret mener du det vil bli? http://www.aftenpost...icle3484545.ece Det er mer diskret å si fra til naboene, enn å henge opp plakater med navn og bilde på, i allefall. Hvorfor i alle dager føler dere slik omsorg for en voldtektsmann?? Det at han oppsøker barn i nærheten, er ikke foruroligende i det hele tatt, mener du? Anonym poster: 90dc8150aeb1506f167d948021efeff1 2
Kala Skrevet 4. september 2012 #28 Skrevet 4. september 2012 Det ville vært ulovlig dersom du postet fullt navn og bilde av monsteret på nettet, eller satte opp plakater med tilsvarende påskrift. Jeg kan ikke se at straffeloven gir rom for å straffe enkeltindivider for å dele informasjon (som jo dette må sies å være) med hverandre, og jeg kan heller ikke se hvordan de eventuelt skulle overvåket en slik lov dersom den fantes (avlyttingsutstyr i alle husstander?). Når det er sagt står det vel helt sikkert noe i lovverket om beskyttelse av straffedømte, men dette er ikke helt mitt element. Det blir også veldig rart om man tillater en lovgivning som sensurerer ytringsfriheten til folk, og i forhold til en normativ opplysningsplikt blir dette veldig i gråsonen. Men direkte ulovlig vil jeg ikke si at det er. Allikevel bør du kanskje sørge for at det ikke blir "X fortalte meg at Y er voldtektsmann", hvis du skjønner hva jeg vil frem til.. Trakassering er ulovlig i Norge, og kan kvalifisere til dom og straff. Han har sonet sin dom.
Lykkerusen Skrevet 4. september 2012 #29 Skrevet 4. september 2012 Kjære TS; jeg skjønner så alt for godt hva du her går gjennom! Det er vanskelig å vite hva som er rett og galt i en slik situasjon - dette vet jeg fordi jeg er i nesten akkurat samme situasjon for tiden. Jeg valgte å varsle. Grunnen til dette er at han er tidligere dømt, men at det nå har kommet opp enda en sak mot han - denne er av enda grovere karakter - og at han har anket dommen som ble gitt han av en enstemmig jury. Da jeg følte at politiet / myndigheter ikke gjorde noe som helst for å beskytte barna i nabolaget hans/mitt, hadde jeg ikke lenger samvittighet til å holde denne informasjonen inne. Om det er ulovlig eller ei er opp til andre å bestemme, selv vet jeg at det er i grenseland. Jeg håper hbvertfall at du finner ut hva du vil gjøre! Er vondt å holde på slik informasjon og gå å være redd for om han vil voldta barn igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #30 Skrevet 4. september 2012 De som har sonet skal tilbake til samfunnet, eller i hvertfall, det er meningen. Hvordan skal de komme seg tilbake til samfunnet om de skal bli utstøtt, banket opp og ellers mobbet? Jeg er klar over at folk gjerne vil ha "hevn", men det er ikke det beste for samfunnet. Det beste er rett og slett å få dem tilbake, ut i jobb og gjøre nytte for seg. Og blir de utstøtt, så er det også større sansynlighet for at de begår nye forbrytelser. Skal man behandle noen som et monster, så kan de fort bli det. Er de alt et monster, så kan de bli verre. Anonym poster: 417f2bcf57c0dab6f93393fdb552ee93
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #31 Skrevet 4. september 2012 Jeg får en liten følelse av at du har en baktanke om å hevne deg på ham på din venninne's vegne. Vel, det gjør ikke jeg, jeg hadde også vært bekymret om en tidligere voldtektsmann og pedofil flytter inni i nabolaget og bruker mye tid på å snakke og være sammen med barna i nabolaget. Hadde man ikke blitt bekymret da, så hadde jeg sett på det som veldig rart. Hadde det vært snakk om mine barn, hadde jeg satt pris på å få vite det. Anonym poster: 461908dad291895c2eb8cde1c3932be8 2
sebastianen Skrevet 4. september 2012 #32 Skrevet 4. september 2012 De som har sonet skal tilbake til samfunnet, eller i hvertfall, det er meningen. Hvordan skal de komme seg tilbake til samfunnet om de skal bli utstøtt, banket opp og ellers mobbet? Jeg er klar over at folk gjerne vil ha "hevn", men det er ikke det beste for samfunnet. Det beste er rett og slett å få dem tilbake, ut i jobb og gjøre nytte for seg. Og blir de utstøtt, så er det også større sansynlighet for at de begår nye forbrytelser. Skal man behandle noen som et monster, så kan de fort bli det. Er de alt et monster, så kan de bli verre. Anonym poster: 417f2bcf57c0dab6f93393fdb552ee93 Himmel,fortell noen hvis barn er blitt misbrukt av en tidligere pedofilidømt at man ikke fortalte naboene om det for å beskytte vedkommende.... 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #33 Skrevet 4. september 2012 Himmel,fortell noen hvis barn er blitt misbrukt av en tidligere pedofilidømt at man ikke fortalte naboene om det for å beskytte vedkommende.... Det er nå sånn det er da. Jeg er delt i min mening uansett. Jeg liker ikke heksejakt. Og det er jo sant, de skal tilbake til samfunnet. Men jeg skal si også, jeg hadde blitt bekymret selv om det flyttet en pedofildømt inn i mitt nabolag. Men det er uansett en grunn til at det ikke lov å sette opp plakater eller lignende. Jeg er uikker på hva det gjelder når det gjelder å si i fra muntlig, men det også kan fort føre til en heksejakt. Anonym poster: 417f2bcf57c0dab6f93393fdb552ee93
sebastianen Skrevet 4. september 2012 #34 Skrevet 4. september 2012 Det er nå sånn det er da. Jeg er delt i min mening uansett. Jeg liker ikke heksejakt. Og det er jo sant, de skal tilbake til samfunnet. Men jeg skal si også, jeg hadde blitt bekymret selv om det flyttet en pedofildømt inn i mitt nabolag. Men det er uansett en grunn til at det ikke lov å sette opp plakater eller lignende. Jeg er uikker på hva det gjelder når det gjelder å si i fra muntlig, men det også kan fort føre til en heksejakt. Anonym poster: 417f2bcf57c0dab6f93393fdb552ee93 Vel, hadde jeg visst dette , ville jeg sagt ifra , jeg ville og advart mine og andres barn. Det har jeg gjort , da en pedofil sto og filmet barnetoget 17 mai. Jeg fortalte mine barn og deres venner at den mannen må de holde seg langt unna. 2
Gjest zerox_ztoleranz Skrevet 4. september 2012 #35 Skrevet 4. september 2012 Drit i politiet. Drit i at han har 'sonet sin straff', sånt gjelder for underslag og sånt. Avskum som det der advarer man mot. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #36 Skrevet 4. september 2012 Man ser jo tydelig at ikke alle tideligere dømte lærer: http://www.dagbladet.../sunn/23250815/ Og dette er skremmende. Hva om naboen skader barna i nabolaget her? Han er jo dømt for både voldtekt og seksuell omgang med Barn. Anonym poster: e72beb6f1c1505508f231b62c43a41d8 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #37 Skrevet 5. september 2012 Vel, normale foreldre passer på barna sine når de er uten å leker. Jeg bor også i et rolig boligområde i Oslo, i Holmenkollen, og ingen barn leker ute alene i gatene her. Tidene har forandret seg. Når det gjelder tenåringer, så vil de fleste tenåringer unngå eldre menn - ja, tenåringer syns menn på rundt 30 er gamle. De syns også menn i begynnelsen av 20-årene er gamle. Om det er noen tenåringsjenter som henger frivillig med 30 år gamle menn, så spør jeg bare - hvor er foreldrene??? Og de fleste skjønner nok at noe er galt med 30 år gamle menn som henger med smårips som ikke er ferdig med vgs... Anonym poster: af326dd58614135c2770f495f4ee5c34
kaprifolen Skrevet 6. september 2012 #38 Skrevet 6. september 2012 Ingen kan nekte TS å fortelle folk at han er dømt for voldtekt. Og det med at tenåringsjenter aldri bryr seg om menn fra begynnelsen av tyveårene og opp, hvilken verden lever du egentlig i! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå