Gå til innhold

Voldtektsforbryter i nabolaget

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er deres mening om at naboer burde varsles dersom det flytter inn en voldtektsdømt i nabolaget?

Nå er det slik at her hvor jeg bor, i en rolig del av Oslo, bor det mange barnefamilier med barn i en alder alt i fra 0 til 16-17.

Nå nylig flyttet det inn en mann på 29-30 år som voldtok en venninne av meg for 2-3 år siden.

For å komme hjem fra jobb går jeg forbi blokken hvor han bor, og jeg har ved flere anledninger sett han sitte å prate med de eldste av barna i nabolaget.

Jeg frykter at han har planer om å gjøre ting med dem som ikke er greit.

Og jeg føler jeg burde varsle nabolaget mitt. Jeg har vært inne på tanken på å henge opp plakater med bilde av han, men jeg vet jo at det er ulovlig så jeg har ikke gjort det. Men jeg vil gjøre noe! Jeg kommer til å angre om det skjer noe med noen av barna her, og jeg ikke gjorde noe.

Er det noen her som har noen tips eller formeninger?

Anonym poster: e72beb6f1c1505508f231b62c43a41d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du burde kontakte politiet og gi dem en bekymringsmelding? Da har du i alle fall gjort ditt.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje du burde kontakte politiet og gi dem en bekymringsmelding? Da har du i alle fall gjort ditt.

Det har jeg gjort. Glemte å skrive det...

Men jeg har pratet med politiet, og blitt avvist og fått beskjed om at de ikke kan gjøre noe.

Skrevet

Advar foreldrene til ungene? Har man gjort noe sånt mot et annet menneske én gang, så er dessverre sannsynligheten stor for at det skjer igjen. Jeg hadde satt pris på å vite at det gikk en voldtektsmann løs i nabolaget dersom det var mine unger det gjaldt!

• Liker 4
Skrevet

Advar foreldrene til ungene? Har man gjort noe sånt mot et annet menneske én gang, så er dessverre sannsynligheten stor for at det skjer igjen. Jeg hadde satt pris på å vite at det gikk en voldtektsmann løs i nabolaget dersom det var mine unger det gjaldt!

Er det helt lovlig å gå og si til andre mennesker at noen har gjort sånt tidligere? De har jo sonet sin straff. Jeg vet ikke så mye om saken, er derfor jeg spør.

Skrevet

Det ville vært ulovlig dersom du postet fullt navn og bilde av monsteret på nettet, eller satte opp plakater med tilsvarende påskrift.

Jeg kan ikke se at straffeloven gir rom for å straffe enkeltindivider for å dele informasjon (som jo dette må sies å være) med hverandre, og jeg kan heller ikke se hvordan de eventuelt skulle overvåket en slik lov dersom den fantes (avlyttingsutstyr i alle husstander?).

Når det er sagt står det vel helt sikkert noe i lovverket om beskyttelse av straffedømte, men dette er ikke helt mitt element. Det blir også veldig rart om man tillater en lovgivning som sensurerer ytringsfriheten til folk, og i forhold til en normativ opplysningsplikt blir dette veldig i gråsonen. Men direkte ulovlig vil jeg ikke si at det er. Allikevel bør du kanskje sørge for at det ikke blir "X fortalte meg at Y er voldtektsmann", hvis du skjønner hva jeg vil frem til..

• Liker 2
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Dette er ikke USA, det du beskriver er ikke lov - han har faktisk sonet straffen sin.

Endret av grapefrukt
  • Liker 3
Skrevet

TS beskriver en mann som voldtok en venninne av henne, det er en stor forskjell mellom å voldta noen og å være pedofil - ergo så har det ingen mening å skulle fortelle nabolaget om det da han ikke kommer til å gå rundt å voldta barn på grunnlag av at han voldtok en voksen kvinne for noen år siden.

Anonym poster: c7b096d2617dc12b0edd25d526e96227

• Liker 6
Skrevet

Det er nok voldtektsforbrytere i de fleste nabolag. Som Grapefrukt sier så har han sonet straffen sin og da er det ikke noe du kan gjøre.

Anonym poster: 90123800e73f6121b20fe22e9e66c655

• Liker 2
Skrevet

Mannen har sonet sin straff. Som tidligere nevnt, dette er ikke USA.

Og det å være pedofil, og å ha voldtatt noen er to vidt forskjellige ting..

• Liker 4
Skrevet

Hvis du henger opp bilder og info om denne mannen,

er det DU som begår et lovbrudd.

Å være en 29 år gammel nyinnflyttet mann er ikke et lovbrudd i Norge.

Heller ikke hvis man tidligere har sonet en dom.

Skrevet

Vet som sagt at man ikke kan henge opp bilder osv av en annen person og skrive det jeg skriver her. Jeg sa bare at jeg hadde vært inne på tanken.

Nå er det slik at denne mannen er både en voldtektsforbryter og en pedofil. Han har voldtatt min venninne for noen år siden, og i den saken han ble stilt opp for da, så ble han også dømt for seksuelt overgrep på mindreårige, som han da hadde manipulert til å gjøre diverse ting med han.

Det med venninnen min er ikke det om plager meg mest, siden hun er voksen og "takler det". Det er disse barna som han sitter å prater emd og spiser godteri sammen med som bekymrer meg. Det er ikke normal adferd.

Hvor langt kan man gå for å advare foreldre i slike saker?

Gjest grapefrukt
Skrevet

Skjønner du ikke selv at det du bør gjøre er å igjen oppsøke politiet og spørre disse spørsmålene? De vet med loven på sin side hva som er lov og ikke lov.

Det blir litt dumt å oppsøke et forum for å få støtte til å gjøre det du egentlig vil, til tross for at du nå med sikkerhet har fått det bekreftet at å sette opp plakater ol. er ulovlig. Snakk med de som har kunnskapen om temaet - istedet for å bedrive en heksejakt på en du ikke vet tilstanden til idag.

Skrevet

Det er bare å si fra til noen i nabolaget. Deretter vil nok ryktet spre seg fort. Selv om han har sonet straffen sin, utgjør han jo fortsatt en fare for andre, særlig barna. En som har gjort det han har gjort, vil aldri bli normal, uansett hvor lenge han har sittet inne.

Slike krek burde aldri få gå fritt blandt vanlige mennesker. De burde sitte bak lås og slå for evig og alltid.

Anonym poster: 90dc8150aeb1506f167d948021efeff1

• Liker 4
Skrevet

Jeg får en liten følelse av at du har en baktanke om å hevne deg på ham på din venninne's vegne.

• Liker 3
Gjest grapefrukt
Skrevet

Det er bare å si fra til noen i nabolaget. Deretter vil nok ryktet spre seg fort. Selv om han har sonet straffen sin, utgjør han jo fortsatt en fare for andre, særlig barna. En som har gjort det han har gjort, vil aldri bli normal, uansett hvor lenge han har sittet inne.

Slike krek burde aldri få gå fritt blandt vanlige mennesker. De burde sitte bak lås og slå for evig og alltid.

Og dette vet du på grunnlag av hva?

Den dommen TS snakker om har hun nok svært lite grunnlag for å uttale seg på - hva var alderen på barnet han ble dømt for? Den dommen TS beskriver kan fint ha vært seksuelt overgrep på en på 15 år og 11 måneder - og at han ble dømt på grunnlag av at foreldrene til barnet anmeldte han.

Det kan selvsagt gjelde et barn på 4 år og, men det er skremmende å se hvordan visse her inne er helt med på å bedrive en heksejakt uten like - på bakgrunn av opplysninger en ukjent person har oppgitt på et forum - angående to dommer hun kun vet om fordi hun kjenner den ene. Det er garantert mye TS ikke vet - og som vi heller ikke vet.

Hva med å utvise litt forsiktighet før man nærmest skal gå dør til dør aksjon og ringe pressen når dette kun er skrevet på et forum av en som har hørt det av en venninne som ble voldtatt?

Basert på de opplysningene TS skriver her så er det ufattelig mange fakta som mangler før man kan si at dette er en person som er pedofil og som kommer til å voldta og forgripe seg på alle barna i nabolaget.

• Liker 1
Skrevet

Det er egentlig både fint og fornuftig med en ny sjanse etter soning/rehabilitering, men så finnes det jo forskjellige typer lovbrudd - og forskjellige måter å utføre disse på. Man har f.eks de som frekt og freidig raner huset ditt mens du er på ferie, men så har man også de som bryter seg inn mens familien er hjemme, binder fast hele gjengen, for så å rette pistolen mot lillebrors hode for å få vite pinkoden til bankkortet ditt. Ingen tvil om at begge deler er både ulovlig og skummelt, men førstnevnte forbrytelse er ikke direkte begått mot mennesker, og det er en stor og viktig forskjell i mine øyne.

Har man først gått så langt at man har voldtatt et annet menneske, sonet en latterlig kort straff, for så å bli sluppet ut (muligens) uten noen som helst form for rehabilitering, vel, da synes jeg faktisk det er galskap å ikke varsle nabolaget om det. Man trenger ikke gå ut med navn, men en advarsel er på sin plass. Flott om vedkommende virkelig er rehabilitert, men det er ikke riktig at Anders - 7 år, Emma - 15, eller Unni - 46 skal være forsøkskaniner for å se om det kanskje går bra.

Forbrytelsen/måten den er utført på sier mye om hva man faktisk er kapabel til, og da bør man først og fremst ta hensyn til uskyldige menneskers fremtidige trygghet.

• Liker 7
Skrevet

Den dommen TS snakker om har hun nok svært lite grunnlag for å uttale seg på - hva var alderen på barnet han ble dømt for? Den dommen TS beskriver kan fint ha vært seksuelt overgrep på en på 15 år og 11 måneder - og at han ble dømt på grunnlag av at foreldrene til barnet anmeldte han.

Det kan selvsagt gjelde et barn på 4 år og, men det er skremmende å se hvordan visse her inne er helt med på å bedrive en heksejakt uten like - på bakgrunn av opplysninger en ukjent person har oppgitt på et forum - angående to dommer hun kun vet om fordi hun kjenner den ene. Det er garantert mye TS ikke vet - og som vi heller ikke vet.

Hva med å utvise litt forsiktighet før man nærmest skal gå dør til dør aksjon og ringe pressen når dette kun er skrevet på et forum av en som har hørt det av en venninne som ble voldtatt?

Basert på de opplysningene TS skriver her så er det ufattelig mange fakta som mangler før man kan si at dette er en person som er pedofil og som kommer til å voldta og forgripe seg på alle barna i nabolaget.

Han har jo forgrepet seg på barn og voldtatt denne venninnen. Er ikke det mer enn nok til å frykte ham? Og er det ikke viktigere å beskytte ungene, fremfor en voldtektsmann? Blir helt oppgitt over den naive snillismen som råder bladt folk i dette landet. :frustrert:

• Liker 1
Skrevet

To barn, en jente på 4 og en gutt på 9.

Ser også nevnt over her at noen tror dette er hevn for venninnen min. Det er det ikke.

Det er rett og slett min samvittighet som gjør at jeg hører hva andre ville gjort, da poitiet avviser meg pga "mye å gjøre" osv. Jeg får grøssninger hver gang jeg går forbi blokken hans på vei hjem fra jobb, og ser han sitte ute med disse barna.

Skrevet

TS beskriver en mann som voldtok en venninne av henne, det er en stor forskjell mellom å voldta noen og å være pedofil - ergo så har det ingen mening å skulle fortelle nabolaget om det da han ikke kommer til å gå rundt å voldta barn på grunnlag av at han voldtok en voksen kvinne for noen år siden.

Anonym poster: c7b096d2617dc12b0edd25d526e96227

Denne mannen har også blitt dømt for overgrep mot barn. Jeg mener beboere i et nabolag burde ha juridisk rett til å bli informert dersom de får denne typen mennesker i sin umiddelbare nærhet, slik at de kan innrette seg deretter. Men du synes kanskje det er greit at overgrepsmenn går rundt i nabolaget og smisker seg inn hos ungene til folk? Det er slike som dere, som kommer her med "han har jo sonet straffen sin, stakkars mannen", som gjør dette landet til et kriminelt paradis. At det går an å være så blåøyd. Hvor lenge satt denne fyren i fengsel, tror dere? Et par år, kanskje? Veier 2-3 år i fengsel opp for å ha ødelagt livet til et annet menneske, for å ha ødelagt livet til flere BARN? Tror dere virkelig en fengselsstraff gjør det mindre sannsynlig at vedkommende vil begå lignende handlinger etter at han blir sluppet ut?

TS, har du prøvd å gå ned på politistasjonen i egen person? Min erfaring tilsier at det ofte har ganske mye å si - folk har en tendens til å ta andre mer seriøst dersom du kan sette blikket i dem og stille dem litt til veggs..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...