Gå til innhold

Har jeg krav på overtidsbetalt?


Gjest Wanderlust

Anbefalte innlegg

Gjest Wanderlust

Hei!

Jeg jobber på en bensinstasjon som heltidsansatt. I arbeidsavtalen min står det at bensinstasjonen følger alle statens lover og regler.

Nå har det seg slik at jeg har en turnus, hvor første uka er består av 6 dagvakter på en uke. Arbeidstiden er fra 07.30 - 16.30, altså 9 timer. Dette blir 54 timer på en uke. Loven sier at man ikke skal jobbe mer enn 40 timer på en arbeidsuke.

Har jeg krav på overtidsbetalt for de 14 timene? Jeg er redd for å ta opp dette med sjefen min siden ingen andre av de jeg jobber med har nevnt dette, i tillegg til at jeg er nyansatt. Det er snakk om 3000 kr jeg skal ha ekstra den uken...

Er det riktig av meg å ta opp dette med sjefen min? Har jeg misforstått mine rettigheter?

Beklager om jeg la dette inn på feil sted! Er litt vanskelig å navigere her til tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ikke nødvendigvis. Det kommer ann på hvordan du arbeider resten av måneden. Det regnes ut gjennomsnittet for en gitt periode. Jeg kan lett jobbe 10 timersvakter, og har flere uker jobbet over 45 timer, men så har jeg gjerne neste uke hatt flere dager fri.

På en periode på 4 uker, hvor mye jobber du gjennomsnittlig per uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Turnusen går over 5 uker fordelt slik:

1 uke - 54 timer

2 uke - 40 timer

3 uke - 40 timer

4 uke - 40 timer

5 uke - 0 timer (fri)

Ser jo at jeg kanskje ligger litt dårlig an her nå..? Vet ikke om det har noe å si at uke 3 og 4 er natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Det skal regnes gjennomsnitt på minimum to uker, der jeg jobber er det fire uker.

Du vet ikke tilfeldigvis hva maks er også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnusen går over 5 uker fordelt slik:

1 uke - 54 timer

2 uke - 40 timer

3 uke - 40 timer

4 uke - 40 timer

5 uke - 0 timer (fri)

Ser jo at jeg kanskje ligger litt dårlig an her nå..? Vet ikke om det har noe å si at uke 3 og 4 er natt?

Høres ikke ut som om du har krav på noe overtid. Har du betalt lunsjpause? Er timene her inkl. lunsj?

Hva slags skift jobber du disse ukene?

Hvis jeg regner riktig så jobber du gjennomsnittlig 34,8 time uken. Så nei, da har du nok ikke krav på overtidsbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanderlust

1 uke er dag, 2 kveld og 3 og 4 natt. Jeg har ikke betalt lunsjpause, og de er inkludert ja. Skuffende greier...

Ble bare litt overveldet over hvor mye jeg måtte jobbe den første uka av turnusen. Ville heller jobbet friuka også. Ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slik er det. Etter avtale mellom tillittsvalgt og bedriften er det mulig å arbeide inntil 54 timer ila. uken. Gjennomsnittsberegning , vedr. tildsbegrensningen. kommer også ann på bedrift, sentralavtaler, avtaler med tillittsvalgt ++ men kan beregnes på opptil 1 år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstilsynet vil kunne gi deg svar på om du går på en lovlig turnus, uten overtidsbetaling.

Anonym poster: fbc097a5e2c33ff163f12e2aa4ec34a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjennomsnittsregne timeantall over ganske store perioder. Der hvor jeg jobber er 6 uker helt vanlig og da kan man jobbe 56 timer på en uke.

Greia med disse turnusene er at man må søke om tillatelse fra arbeidstilsynet for å få gjennomslag for denne type turnus. Hvis ikke din arbeidsgiver har gjort det, er det ikke lovlig å jobbe slik du gjør. Da er det vanlige regler som gjelder med 40 timer i uka osv. For at man skal få tillatelse til slike turnuser, kan en av kriteriene være at arbeidet store deler av tiden er av svært passiv art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slik er det. Etter avtale mellom tillittsvalgt og bedriften er det mulig å arbeide inntil 54 timer ila. uken. Gjennomsnittsberegning , vedr. tildsbegrensningen. kommer også ann på bedrift, sentralavtaler, avtaler med tillittsvalgt ++ men kan beregnes på opptil 1 år tror jeg.

Det holder ikke bare med avtale med tillitsvalgt, men tillitsvalgt må gjerne signere på noen vedlegg man sender med til arbeidstilsynet. Det er arbeidstilsynet som kan vurdere om det er forsvarlig å jobbe utover "normal" arbeidstid på arbeidsplassen. Dette kommer helt an på arbeidets art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke bare med avtale med tillitsvalgt, men tillitsvalgt må gjerne signere på noen vedlegg man sender med til arbeidstilsynet. Det er arbeidstilsynet som kan vurdere om det er forsvarlig å jobbe utover "normal" arbeidstid på arbeidsplassen. Dette kommer helt an på arbeidets art.

Avtale mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale:

For en periode på inntil ett år, kan arbeidstiden fordeles slik at man kan jobbe:

  • 10 timer i løpet av 24 timer
  • 54 timer i løpet av sju dager

Gjennomsnittet i perioden må likevel ikke overstige lovens grenser for alminnelig arbeidstid. Forlenget arbeidstid kan heller ikke brukes sammenhengende i mer enn åtte uker.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avtale mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale:

For en periode på inntil ett år, kan arbeidstiden fordeles slik at man kan jobbe:

  • 10 timer i løpet av 24 timer
  • 54 timer i løpet av sju dager

Gjennomsnittet i perioden må likevel ikke overstige lovens grenser for alminnelig arbeidstid. Forlenget arbeidstid kan heller ikke brukes sammenhengende i mer enn åtte uker.

http://www.arbeidsti....html?tid=78151

Ja, okay. Da er det 10 timer/døgnet som er grensa for det da. Det jeg har hatt om er 14-15 timers arbeidsdager, så da er det andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei!

Først et spørsmål: Er du organisert? Har dere tariffavtale?

Gjennomsnittsberegning som dere snakker om her skal skriftlig avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, se § 10-5 i arbeidsmiljøloven + § 10-6 (5) i samme lov. Så lenge ikke dette er skriftlig avtalt, skal arbeidstiden din IKKE gjennomsnittsberegnes. Siden du spør om dette, regner jeg med at dette ikke er skriftlig avtalt. Se i arbeidskontrakten din.

Når dette ikke er skriftlig avtalt, skal du ha minst 40% overtid av de timene du jobber etter 40 timer den ene uken. Det vil si at du skal ha overtidsbetalt for 14 timer den uken du jobber 54 timer. Dette er noe alle har krav på, uansett om du er organisert/ikke organisert osv. Se § 10-6 i arbeidsmiljøloven om overtid.

Forøvrig jobber du ulovlig mye overtid den ene uken. Arbeidsmiljøloven § 10-6 (4): Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Den ene uken jobber du altså 4 timer mer overtid en det du faktsik har lov til, og det bedriften din faktisk har lov til å pålegge det. Om dette er greit for deg, ser jeg ikke det store problemet, men du kan jo allikevel være klar over det.

Selv om det i kontrakten din står at alle statens lover og regler følges, er det altså ikke tilfelle.

Konklusjon blir iallefall at du skal ha minst 40% overtid for det du jobber utover 40 timer på en uke, så lenge ikke det er skriftlig avtalt mellom deg og arbeidsgiver! Dette er klinkende klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neineinei!

Først et spørsmål: Er du organisert? Har dere tariffavtale?

Gjennomsnittsberegning som dere snakker om her skal skriftlig avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, se § 10-5 i arbeidsmiljøloven + § 10-6 (5) i samme lov. Så lenge ikke dette er skriftlig avtalt, skal arbeidstiden din IKKE gjennomsnittsberegnes. Siden du spør om dette, regner jeg med at dette ikke er skriftlig avtalt. Se i arbeidskontrakten din.

Når dette ikke er skriftlig avtalt, skal du ha minst 40% overtid av de timene du jobber etter 40 timer den ene uken. Det vil si at du skal ha overtidsbetalt for 14 timer den uken du jobber 54 timer. Dette er noe alle har krav på, uansett om du er organisert/ikke organisert osv. Se § 10-6 i arbeidsmiljøloven om overtid.

Forøvrig jobber du ulovlig mye overtid den ene uken. Arbeidsmiljøloven § 10-6 (4): Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Den ene uken jobber du altså 4 timer mer overtid en det du faktsik har lov til, og det bedriften din faktisk har lov til å pålegge det. Om dette er greit for deg, ser jeg ikke det store problemet, men du kan jo allikevel være klar over det.

Selv om det i kontrakten din står at alle statens lover og regler følges, er det altså ikke tilfelle.

Konklusjon blir iallefall at du skal ha minst 40% overtid for det du jobber utover 40 timer på en uke, så lenge ikke det er skriftlig avtalt mellom deg og arbeidsgiver! Dette er klinkende klart.

Du har helt rett i at dette skal være avtalt, men det kan mistolkes når du sier at det skal være avtalt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, i teorien ja, men i praksis blir det sjeldent og aldri dratt opp. En arbeidsplass har ofte en kort kontrakt, som hver enkelt skriver under på. Senere kan du gå dypere inn i sentralavtaler, bedrifts-avtaler og avtaler mellom tillitsvalgt og arbeidsplassen.

Uansett, TS. ta kontakt med arbeidstilsynet. Kanskje mye bedre det enn masse synsing og mening her på KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Tusen takk for enda mer info. Jeg bestemte meg for å si opp denne jobben før jeg kom for dypt inn i dette her. Uansett om arbeidstidene var lovlige eller ikke, så opplevde jeg bare den første uka som utrolig strevsom. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen klarer den turnusen over lang tid. Ikke kan jeg skjønne hvorfor de ikke prøver å gjøre den litt mer til å leve med heller. Det er ikke snakk om å ha tid til et sosialt liv her. Jeg fant også ut av første uka måtte jeg jobbe 7 dager på rad på et 9 timers skift og det var litt mer enn jeg var blitt informert om.

Men igjen, tusen takk for info! Da er jeg litt mer klar over hvilke rettigheter jeg har til neste gang. Jeg skal definitivt ikke bøye meg for noen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...