Gå til innhold

Dagsoving 7ukers baby

Julibaby

Anbefalte innlegg

Vår baby er 7 uker, og har fått en litt dum vane med at hun bare vil sove på oss om dagen. Kan sove maks en time i vognen sin, men da må den være i bevegelse ute hele tiden. Om natten får vi henne til å sove i sengen sin (det er vi veldig glade for!).

Hun må altså bysses og bæres rundt til hun sovner og så sove på brystet til en av oss i sofaen. Dersom vi prøver å leggen henne fra oss våkner hun etter alt fra 1-15minutter.

Dette er jo litt upraktisk og noe vi helst vil venne henne av med så fort som mulig.

Det jeg egentlig lurer på er hvor lange soveøkter har deres babyer på ca samme alder på dagtid?

For man skal jo ikke vekke en sovende baby, og det å legge henne fra oss er det samme som å vekke henne...

Ellers noen tips til hvordan vi kan gjøre dette? Har prøvd å pakke henne godt inn i teppe og dyne for at "overgangen" skal bli minst mulig.

Prøver å få henne til å bruke smokk, for at det kanskje kan hjelpe litt, men får det ikke helt til. Hun smatter og smaker liksom bare på den, får ikke ordentlig sugetak. Brekker seg av og til også av den. Tips her også mottas med takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min datter var rundt den alderen sov hun bare 30 minutter i slengen på dagtid hvis hun ikke sov på meg. Jeg tenkte også som deg til og begynne med, at den "uvanen" med at hun må sove på meg, den måtte jeg bli kvitt for det var jo veldig upraktisk. Men etter litt så tenkte jeg at det er dette hun trenger nå, og det er ikke noe jeg MÅ gjøre i huset, så rigget jeg meg til med mat, drikke og fjernkontrollen. Nå i ettertid savner jeg de studene jeg :sjenert: Det var så koselig, og det er så utorlig kort tid de egentlig trenger oss på den måten. Nå er hun 10 mnd og har ikke sovnet verken oppå meg eller i armene mine på 6 mnd tenker jeg, og det er noe av det jeg savner mest. Men jeg husker mine egne tanker rundt dette og skjønner hva du mener :)

Endret av Japp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, jeg koser meg med tv og iPhone, så hvis det bare er en fase går det helt greit. Det gikk bare over av seg selv altså? Jeg var nemlig bekymret for om jeg nå gjør henne avhengig av dette, og det blir jo dumt i lengden når hun blir større og sånn..(helsesøster var veldig opptatt av at jeg måtte venne henne av med dette raskt, og det ser jeg ikke helt hvordan vi skal få til).

Tenker også kanskje at hun sover så greit for seg selv på natten fordi hun får så mye nærhet om dagen..hmm kanskje jeg ikke skal bry meg så mye om dette da:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenkte at "hjelp, nå vil hun sikkert bare ligge på meg", men det gikk gradvis over. Når hun begynte å løfte hode mye og følge med på ting rundt seg hadde hun ikke tid til å sove på meg lenger.

Kan jeg spørre om helsesøster er av det eldre slaget? Man kan ikke skjemme bort en baby på nærhet. Som sagt, det er noe av det jeg savner mest, den nærheten jeg ga henne ved at hun sov på meg.

Jeg meker faktisk forskjell på natten om hun ikke fikk nok kos på dagen. Da våknet hun oftere på natta.

Mitt tips er hvertfall å nye det så lenge det varer! :) Jeg har nå ei aktiv frøken som er i ferd med å slippe seg og finne balansen på sine fine små ben, og hun henger ikke i buksebena mine selv om hun i en periode måtte sove på meg på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Takk for svar!

Ja, jeg koser meg med tv og iPhone, så hvis det bare er en fase går det helt greit. Det gikk bare over av seg selv altså? Jeg var nemlig bekymret for om jeg nå gjør henne avhengig av dette, og det blir jo dumt i lengden når hun blir større og sånn..(helsesøster var veldig opptatt av at jeg måtte venne henne av med dette raskt, og det ser jeg ikke helt hvordan vi skal få til).

Tenker også kanskje at hun sover så greit for seg selv på natten fordi hun får så mye nærhet om dagen..hmm kanskje jeg ikke skal bry meg så mye om dette da:)

Høres veldig fornuftig ut.

En del helsesøstre er veldig utdaterte. Mange anbefaller jo fortsatt skrikekur, at det er fyfy å samsove, at babyene har godt av å skrike litt etc,.

Et råd er å ta det HS sier med en klype salt, ta til deg det som passet deg og din baby, også bare forkaster du det som ikke passer dere.

Du vet hva som er best for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby er 7 uker, og har fått en litt dum vane med at hun bare vil sove på oss om dagen. Kan sove maks en time i vognen sin, men da må den være i bevegelse ute hele tiden. Om natten får vi henne til å sove i sengen sin (det er vi veldig glade for!).

Hun må altså bysses og bæres rundt til hun sovner og så sove på brystet til en av oss i sofaen. Dersom vi prøver å leggen henne fra oss våkner hun etter alt fra 1-15minutter.

Det er akkurat slik jeg kan beskrive soverutiner på dagen til barnet mitt (8uker). Jeg har ikke tenkt å forandre noe nå. Jeg ser gjerne en film mens barnet sover på den måten. Det er bare kos. Til og med søstera mi elsker å bytte plass med meg mens barnet sover oppå meg for det er så nydelig. Det er ikke mye som skal ryddes i huset da vi rydder etter oss med det samme. Det er bare bra å vite at barnet har sovet i 1-2 timer om gangen.

Det som er en ulempe er at barnet gir klar signal om sitt ønske å sove og da må det bæres i rund 20 minutter for å sovne. Det kan være en del skrik og trøtte tårer da hun letter etter brust (får etter plannen hver 3.time) eller god soveposisjon for hodet sitt.

Nattssovn er annerledes. Det er bare å gi henne melk og legge i egen seng. Sover omtrent fra 20 til 6 med 2-3 amming økter (åpner ikke øyner, spiser i søvn). Sovner "uten varsel" i vogn eller babybjørn på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...