Gå til innhold

Hjemmelagde julegaver - hva lager du i år?

Gjest Amanda.

Anbefalte innlegg

Hvordan lager du vaniljeessens og vaniljesukker fra bunn?

Til resten av tråden; jeg tenkte å lage karameller og små daimbiter og putte på koselige små glass med en rød sløyfe rundt, også skal alle i familien få ett bilde av min lille barnehagegutt i en pen ramme :rodmer:

Jeg bruker lufttette glasskrukker, til essensen helte jeg i ren sprit og la et par vaniljestenger oppi (vaniljestengene klippet jeg i 2). De skal stå i 4-5 uker før de er ferdige (etter det jeg har lest). Rist litt på dem et par ganger i uken :)

Helte vanlig, hvitt sukker i glasskrukken. Så splittet jeg vaniljestangen og skrapet frøene ut. Deretter la jeg stangen og frøene ned i sukkeret og blandet. Vaniljesukkeret blir veldig godt etter 1-2 uker, men kan også brukes før den tid :)

Ups, er visst vaniljeekstrakt jeg har laget. Ikke sikker på forskjellen, men godt blir det nå uansett ;) Anyways, inspirasjon fikk jeg herifra:

http://www.passionforbaking.com/blog/2011/01/03/hjemmelaget-vaniljeekstrakt/

Endret av josefin88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker lufttette glasskrukker, til essensen helte jeg i ren sprit og la et par vaniljestenger oppi (vaniljestengene klippet jeg i 2). De skal stå i 4-5 uker før de er ferdige (etter det jeg har lest). Rist litt på dem et par ganger i uken :)

Helte vanlig, hvitt sukker i glasskrukken. Så splittet jeg vaniljestangen og skrapet frøene ut. Deretter la jeg stangen og frøene ned i sukkeret og blandet. Vaniljesukkeret blir veldig godt etter 1-2 uker, men kan også brukes før den tid :)

Ups, er visst vaniljeekstrakt jeg har laget. Ikke sikker på forskjellen, men godt blir det nå uansett ;) Anyways, inspirasjon fikk jeg herifra:

http://www.passionfo...aniljeekstrakt/

Takk:) Det høres godt ut så dette må jeg notere ned å få prøvd ut!:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kjekke og koselige gaver ja!

Jeg gir strikket pute til storesøster, skappel-genser til lillesøster og selbuvotter til mine 3 yngste søskenbarn (barneskole-alder) :-)

I fjor heklet jeg snøkrystaller til å henge på juletreet :-)

Endret av Hegius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi en scrapbook til mamma som ekstragave i år :)

Ellers tenkte jeg å lage forskjellige krukker med ingredienser i, til tanten min som er ne travel småbarnsmor. F.eks ingredienser til sjokoladekake i en fin krukke, og skriver hva som skal tilsettes. Hun baker mye, så det er jo veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lage noen utrolig gode hjemmelagde karameller! Pakker de inn i cellofan og legger dem i Norgeslass:)

Lyst å dele oppskriften?

Har prøvd meg å karameller før men de blir ikke noe bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Skal lage hjemmelagete siruper. Har planer om å lage pumpkin spice sirup og appelsin sirup og ha i fine flasker. Begge er gode i kaffe og på is. Skal helle dem i fine glass og gi forslag på hva de kan brukes til. Mulig jeg også blir å gi bort kandiserte appelsin skall med sjokolade trekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal lage "personlige skrivebøker" til moren min. Kjøper et par små skriveblokker og dekorerer framsida med noe fint, tenkte jeg. Hun har alltid bruk for små bøker som hun noterer litt i fra dag til dag.

Tenkte også på å lage spiselige julegaver. Det eneste jeg tenker er litt dumt med det, er at jeg gjerne skulle blitt ferdig med julegavene tidlig i år. Og det spiselige må jo gjerne lages ganske nærme jul...

---

Skal lage julekuler med navn på familien til ei god venninne, og kanskje slenge på et glass med "Cookies in a jar". :)

det kan la seg gjøre likevel - noen matgaver bør stå lenge. Jeg laget vaniljeekstrakt i fjor, den bør stå minst en mnd før den brukes. Gjorde som beskrevet over her, bortsett fra at jeg brukte rom - synes det setter en ekstra god smak når det brukes i kaker og slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal lage diverse julegodt og oppskriftshefte på det jeg har laget.

Har allerede på søndagen lagd litt moccalikør som må stå noen mnd for å klargjøres.

Også enkte jeg å gi en slags "julebok"til de minste med historien om julen og gamle norske juletradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal lage diverse julegodt og oppskriftshefte på det jeg har laget.

Har allerede på søndagen lagd litt moccalikør som må stå noen mnd for å klargjøres.

Også enkte jeg å gi en slags "julebok"til de minste med historien om julen og gamle norske juletradisjoner.

Den juleboka hørtes utrolig koselig ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt at hjemmelaget baileys er enda bedre enn kjøpvarianten. Skulle ønske noen laget det til meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den juleboka hørtes utrolig koselig ut :-)

Takk.

Skal skrive historie om St.Lucia og om norske Lussi(2 forskjellige greier)Men skal formidle Lussi på en litt mer hyggelig måte enn slik hun ble sett på som i gamle dager. Også historier om grånissen, fjøsnissen etc, ikke han feite pipe kommersielle julenissen. Og om generelle tradisjon man har i jula feks advent, bake 7 slag osv, samt juleevangeliet så på den måten kan de lese litt spennende julehistorier. Skal være litt kreativ og kanskje tegne litt og i disse hjemmelaga bøkene, men får se det ann, kjenner tross alt5 kids som skal få bok. :bond:

Endret av Fortuna Xania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine forlsag til hva man kan lage:)

Jeg har tenkt å kjøpe noen store kubbelys på ikea, helt hvite. Så skal jeg kjøpe noen fine servietter og "smelter" de inn i lysene, med et strykjern. Det kalles vel dekopasj. Også kjøper jeg noen fine tråder som jeg kan knyte rundt.

Et annet forslag er om man har en lamingeringsmaskin kan man klippe ut servietter og laminere de. Så lager man hull i endene og knyter med en fin tråd. Til slutt kan man kjøpe et lite melkeglass og sette nedi. Litt vanskelig å forklare. Disse linger litt på noe pynt man kan få kjøpt på kremmerhuset :)

Her er et bilde av noe jeg laget tidligere i høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...