Gå til innhold

Mere India (Klips & Poirot?)

Gjest Jamila

Anbefalte innlegg

Til Klips & Poirot som jeg vet har vært der, men også dere andre:

India-reisen nærmer seg med stormskritt! Henta visum i går, og det er 3 uker til flyet går. Gleder meg stort!!

Det ble en 3 ukers rundreise, først 2 uker i nord med egen bil og sjåfør (max 3 netter på hvert sted, reise rundt for å oppleve) og en uke på Kerala deretter. (takk for Kerala-tipset, Poirot!)

Spørsmålene nå er:

Vaksiner--tok du alle de anbefalte vaksinene? Malariatabletter? Ble du syk av vaksinene? Er det tilstrekkelig å ta de nå i dag?

Shopping-- får jeg kjøpt eller sydd vestlige klær? Priser? Vet at det er bra & billig shopping, men har de snitt/stil/merker som vi kjenner til?

Har forresten et par shalwar kameez (Punjabi-klær) som du tipset om å ta med, Poriot, de skal pakkes med :)

Jamila-reiseklar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vært i India, men her kommer noen generelle tips.

Vaksiner: ta kontakt med legen din/ helsestasjon/ vaksinekontor. De vet hva du bør ta. Selv om det kanskje ikke er 100% nødvendig å ta alt de anbefaler, føles det mye tryggere å ha gjort det (better safe than sorry). Jeg ble ikke syk av noen av de vaksinene jeg tok før jeg skulle til Sør- Amerika. Jeg husker ikke hvor lang tid i forveien de må tas, men løp av sted i dag!

Malariatabletter: Dette vet de også om du trenger, ut i fra hvor du skal. For meg høres det ut som du skal reise mye rundt i India, og da er det kanskje ikke så dumt? Men som sagt, det vet de der. Det er en del som blir litt uvel når de går på malariatabletter, hvis du aldri har tatt det før må du egentlig bare erfare det.

Ellers har Lonely Planet sine diskusjonssider kjempemasse info! Du kan søke eller legge inn spørsmål selv. Her er India og "omegn".

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke vaksinen for hjernebetennelse (japansk encefalitt). Ble ikke syk av de andre, men litt støl av stivkrampen. Tok malariatabletter.

Ja, du får sydd vestlige klær, men du kan risikere å måtte sy de litt om når du kommer hjem (ikke alle skreddere vil eks lage de så trange som man ønsker). Et tips er å ta med klær du liker godt, de er svært flinke til å kopiere. Pris avhenger av hvor du er. På lansbygda fikk jeg kopiert en skjorte for 25 kroner. Den ble stjålet, og jeg gjorde det på nytt i Mumbay. Da kostet det 150 kr. En kjole får du lett sydd for 200 kr, men det kan også gjøres billigere.

Hvor skal dere i Kerala? Jeg har masse konkrete tips!

Hva slags klær de ellers har kommer også ann på hvor dere er. Kerala har lite.

Jeg er kjempemisunnelig og ønsker deg en supergod tur!! Bare spør mer om du lurer på noe.

Husk å ha med kjetting om dere skal ta tog, til å låse fast bagasjen. Avtal priser på taxi på forhånd, mange prøver å lure deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Husk myggspray/myggmelk og evt myggnett!!

30 stikk på en legg er ikke å anbefale....

Åj! Superbra tips! *notere*

Kerala: har ikke lagt opp reiseruta i detalj. Men ca en uke, bra bosted. Hva anbefaler du?

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj! Superbra tips! *notere*

Kerala: har ikke lagt opp reiseruta i detalj. Men ca en uke, bra bosted. Hva anbefaler du?

Tusen takk for hjelp!

Dere må jo selvfølgelig ta turen på backwaters. Gamlebyen i Kochin er veldig fin, med det jødiske kvarteret, kryddergaten, tradisjonell danseoppvisnig osv.

Trivandrum (hovestad) har kanskje ikke så mye å by på, men den har jo noen flotte templer.

Kovalam og Varkala har flotte strender, men selve landsbyene er jo veldig turistifiserte og man kan føle seg litt på utstilling. Stort sett ikke noe problem å bestille rom når man ankommer, det er mange hoteller (med dusj og do).

Mange barn spør om å få penner (særlig de som bor langs backwaters), det er veldig stat. Ta med lassevis om dere har.

Kerala har generelt lite turister. dere bør ta hensyn til dette og ikke bruke singlet ol, da dere kan få svært dårlig service, bli oversett, stygge blikk og tilrom osv. Lange skjørt/vide bukser/shalwar kameez er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig har jeg vært i Mumbay, Hyderabad, Bangalore og fjellene i sør (Ooty), om dette er dit du skal. Særlig fjellene anbefales!!!!

Lonely Planet har egen bok om Kerala. Bra, synes jeg. Siste nummer av Vagabond har en artikkel om Kerala, som særlig omhandler backwaters. (jeg ble litt skuffet, men det er nok mest fordi jeg har opplevd så mye mer i Kerala enn det som stod. Som lesning før en tur er den ok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Chennai tre år på rad nå, og er såå misunnelig på deg!

Så, over til spørsmålene..

Jeg var sløv med vaksiner nå sist, hadde så mye å gjøre rett før jeg dro.. :oops: Men, gikk jo bra. Ville nok likevel anbefale deg å ta de, selv om man jo som oftest klarer seg uansett.

I området jeg oppholdt meg mest i finnes det ikke malaria, men jeg reiste litt rundt, og hadde da altså ikke tatt malariapiller. En bekjent av meg som også har vært i india tok de, ble vanvittig dårlig, og attpåtil fikk han malaria, så jeg vet ikke helt hvor mye jeg stoler på de.. Det beste tipset er rett og slett å prøve å unngå myggstikk!

Vil henge meg på Poirots tips om myggspray. Om du vil kan jeg sende deg "huskelista" mi til deg, med alt jeg hadde med meg.

Jeg har fått sydd klær der, men mest klær som ikke er spesielt vestlige. Nå sist fikk jeg også med meg en aldeles nydelig sari, så nå må jeg bare finne en anledning til å bruke den! :-)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jamila

Poirot,- Har sjekket noen flyreiser fra Delhi til Cochin, stemmer det at det er US$ 350 hver vei? Hva ligger togreisene på, og hvor lang tid tar det? Tog kan kanskje være et like godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Poirot,- Har sjekket noen flyreiser fra Delhi til Cochin, stemmer det at det er US$ 350 hver vei? Hva ligger togreisene på, og hvor lang tid tar det? Tog kan kanskje være et like godt alternativ.

Det kan stemme, ja, men har ikke tatt fly der selv. Men pga avstand vil jeg nok anbefale fly når dere bare skal være der 3 uker. Tog fra Delhi til Kerala mener jeg å huske at tar ca 24-30 timer (ikke helt sikker).

Togreisene er billige, men tar jo selvfølgelig lenger tid enn fly. Man kommer i god kontakt med vanlige folk. Selv likte jeg best å reise turistklasse (uten dyne og aircondition og med egen sengebenk). man har også 1 og 2 klasse. En fordel er at man kan reise om natten.

Buss tar laaaang tid (eks 1 t for å kjøre 1 mil...)

Om toget er fullt bør man spørre om man kan settes på turistlisten, de har egne kvoter for turister og avbestillinger. Indiak byråkrati er enormt, det holder mange folk i arbeid. Når man kjøper billetter kan det hende man må innom 3 ulike kontorer. Togbillett bør kjøpes tidlig, gjerne med en gang man ankommer en by. De har egne vogner med kvinneklasse (ofte fullt), her sitter damene gjerne og synger sanger og klapper, det er livlig og koselig.

Ha med vann og litt mat, kjetting til baggasje og husk å lukke vindu om natten (tyver tar ting gjennom vinduet).

Min favoritt for transport er mao tog!!

Ja, det er mitt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Oi, denne så jo ikke jeg, var ute og reiste....

Håper du har en superfin tur!

India Ruler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...