Gå til innhold

§ Del ditt beste juletips! §


ITjenta

Anbefalte innlegg

Del ditt beste juletips med KG brukerene.

Det kan være alt i fra matoppskifter, hjemmelaget julepynt, gode ideer til presanger, hva som gir deg julestemning, julesanger, filmer etc.

Mitt tips:

Julelys med personlig bilde.

Dette trenger du:

1 hvitt lys ( litt stort)

1 bilde på et vanlig kopiark.

bakepapir

kakespade (varmes opp på i en stekepanne e.l

Slik gjør du:

Finn ett bilde du vil bruke (rediger gjerne for å få litt tøff effekt på lyset)

Print dette ut på et vanlig ark.

Legg bildet rundt lyset med printet inn mot lyset.

Legg bakepapir på utsiden

Varm opp kakespaden på en stekepanne (pass på!)

gni kakespaden på bakepapiret rundt bildet.

(Dette må gjerne gjøres i flere omganger da kakespaden mister fort varmen.)

Pynt videre med bånd o.l hvis ønsket.

Kjempe kjekk presang til besteforeldre og koster omtrent ingenting å lage.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips: Kjøp (eller ta vare på noen du har) små pappesker i passe størrelse, mal dem og dekorer dem med servietter med julemotiv (for fremgangsmåte google decoupage).

Lag små konfekt ( du kommer langt med kokesjokolade, melkesjokolade, nougat, mandler el. andre nøtter, og marsipan. Om du kjøper vaniljeessens, mintolje, kokos og brenner noen mandler i tillegg, så er det uendelig mye godt du kan lage) og fløtekarameller (det finnes en oppskrift her på forumet som er ekstremt god!), som du legger pent oppi esken. Knytt et bånd rundt, og du har en super venninnegave, tilleggsgave til familie som har alt, og det som blir til overs setter du frem til kaffen når du selv får besøk.

Edit: her fant jeg oppskriften på fløtekarameller: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=378579

Endret av Kjemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

mitt tips;

Skriv liste på hva du gir bort til hvem, og hva du får av hvem.

Lett å takke for korrekt gave, og gir en indikator på gaver til året etter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

kjøp ferdig julegavene iløpet av året så du kan bruke alle pengene dine på kos og du får en jul helt uten gavestress.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start tidlig med forberedelsene, slik at du kan kose deg før det virkelig tar av. Da kan du kose deg med baking, julemusikk og andre forberedelser som du ellers ikke tar deg tid til fordi du stresser med gaver.

Fant en koselig oppskrift på hvordan man kan lage julelykter av Norgesglass. Så koselige! :tree:

http://sjarmerendejul.blogspot.no/2009/12/norgesglass-med-stjerner-og-vinger.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start tidlig med forberedelsene, slik at du kan kose deg før det virkelig tar av. Da kan du kose deg med baking, julemusikk og andre forberedelser som du ellers ikke tar deg tid til fordi du stresser med gaver.

Fant en koselig oppskrift på hvordan man kan lage julelykter av Norgesglass. Så koselige! :tree:

http://sjarmerendejul.blogspot.no/2009/12/norgesglass-med-stjerner-og-vinger.html

Jeg lagde sånne i fjor! Brukte en spesiell type salt istedet for glitter da, det ble en fin frosteffekt.

*Må huske å finne de frem!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde sånne i fjor! Brukte en spesiell type salt istedet for glitter da, det ble en fin frosteffekt.

*Må huske å finne de frem!*

Å! Det hørtes nydelig ut! Hva slags salt brukte du da? Havsalt? Store korn liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Å! Det hørtes nydelig ut! Hva slags salt brukte du da? Havsalt? Store korn liksom?

man kan bruke decoupage-lim også! Da kan du bruke resten av limet på hjemmelagde julegaver i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Det hørtes nydelig ut! Hva slags salt brukte du da? Havsalt? Store korn liksom?

Jeg brukte noe som heter Epsomsalt, fordi det ikke løser seg opp i lim/spray. Du finner det billig på iherb. Ikke bruk resten i maten da - men ta deg gjerne et bad i det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn tidlig og følg med på om venner/familie/kjæresten nevner noe de kunne tenkt seg. Og gjerne handle litt sånne "dette kan være kjekke julegaver" om du kommer over noe slikt på salg, gjennom hele året :) (feks armbånd, bakeutstyr, parfymer, skrivesaker osv)

Sparer deg for massevis av stress i selve juletia!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan bruke decoupage-lim også! Da kan du bruke resten av limet på hjemmelagde julegaver i tillegg!

Decoupagelim før man tar på saltet? Kanskje jeg skal prøve det i år istedet for vanlig lim. Har noen vinflasker uten etikett jeg også har lyst til å gi snøeffekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Decoupagelim før man tar på saltet? Kanskje jeg skal prøve det i år istedet for vanlig lim. Har noen vinflasker uten etikett jeg også har lyst til å gi snøeffekt. :)

Jeg må ha hatt en hjernefis der, jeg trodde du spurte hvordan man froster glass. Herregud, ikke alltid lett å lese og tenke samtidig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...