Gjest BM2 Skrevet 2. september 2012 #1 Del Skrevet 2. september 2012 Hei folkens! Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for oss som misstrives med jul. Så kan jule-kosemoserne leve på sine falske rosa skyer i fred. Personlig så hater jeg julen intenst. Den er preget av overfladiskhet, tilgjort perfeksjonisme og tradisjoene rså teite at det blir familiekrangler av mindre. Fra advendt til over nyttår er jeg hvert år i en mild depresjon, med en dyp depresjon 23 til 27 desember. Ensomheten, følelsen av å være totalt verdiløs og det komersielle presset til å være lykkelig blir rett og slett for mye disse dagene. Jeg håper i år å kunne atter en gang mure meg inne i min leilighet og ikke se ett menneske fra 23 til 27 desember. DET er hva JEG ønsker meg til jul. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest j22 Skrevet 2. september 2012 #2 Del Skrevet 2. september 2012 Hvis du føler det sånn, kanskje du kan reise på ferie til utlandet hvor jul ikke er en stor greie? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 2. september 2012 #3 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg kan ikke fordra julen. har aldri hatt en ordentlig og fredelig jul.. Sist jul gikk julen utrolig dårlig, aldri før har jeg hatt det så vondt som lille juleaften. Synes julen er en fin tid og alt er koselig. Ser alltid fram til julen med den blir alltid ødelagt på et eller annet vis. Denne julen har jeg ikke tenkt til å feire, tenkt til å bare gi opp hele greia. Og om jeg skal feire jul skal jeg feire med noen andre enn familien min. Og jeg ser heller ikke grunnen til å feire julen da jeg ikke ser på meg selv som kristen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 2. september 2012 #4 Del Skrevet 2. september 2012 Hei folkens! Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for oss som misstrives med jul. Så kan jule-kosemoserne leve på sine falske rosa skyer i fred. Personlig så hater jeg julen intenst. Den er preget av overfladiskhet, tilgjort perfeksjonisme og tradisjoene rså teite at det blir familiekrangler av mindre. Fra advendt til over nyttår er jeg hvert år i en mild depresjon, med en dyp depresjon 23 til 27 desember. Ensomheten, følelsen av å være totalt verdiløs og det komersielle presset til å være lykkelig blir rett og slett for mye disse dagene. Jeg håper i år å kunne atter en gang mure meg inne i min leilighet og ikke se ett menneske fra 23 til 27 desember. DET er hva JEG ønsker meg til jul. Ikke enig i alt, men en del. Jeg kunne også tenke meg å hoppe over julen, men det er jo omtrent det mest sosialt uakseptable man kan drive med. Hadde stått folk på døra her og slept meg ut før middagen var på bordet.. Vil ikke reise bort, iallefall ikke alene, vil bare kunne slippe å "feire", men det er jo ikke greit. Så vi er fler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 2. september 2012 #5 Del Skrevet 2. september 2012 Hvis du føler det sånn, kanskje du kan reise på ferie til utlandet hvor jul ikke er en stor greie? Kan ikke i år på grunn av jobb. Men det står virkelig på planen for julen 2013. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. september 2012 #6 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg er glad i julen bare fordi det er jul, snakker man om hele denne familie, samles, spise drittmat og "kose" seg, så er ikke jeg særlig fan heller! Perfekt jul for meg ville vært alene hjemme med bikkja, gaver og fine filmer på tv! Ikke mas og styr! Og jeg ser heller ikke grunnen til å feire julen da jeg ikke ser på meg selv som kristen.. Hvis noen prakker på meg kristen jul, da blir det enda verre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hikken Skrevet 2. september 2012 #7 Del Skrevet 2. september 2012 Grøss og gru, bare 4 måneder igjen til jul. Liker ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 2. september 2012 #8 Del Skrevet 2. september 2012 Folkens- det er ingen som kan tvinge dere til å feire jul på noen bestemt måte. Kan skjønne at det er vanskligere å stå imot presset om man har familie med små barn, men umulig, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hikken Skrevet 2. september 2012 #9 Del Skrevet 2. september 2012 Folkens- det er ingen som kan tvinge dere til å feire jul på noen bestemt måte. Kan skjønne at det er vanskligere å stå imot presset om man har familie med små barn, men umulig, nei. Kanskje ikke umulig, men fortsatt vanskelig. Jeg bor under samme tak som mine to foreldre og søster og føler meg rett og slett tvunget til å være med. Julen i seg selv er ikke så alt for ille, det er det utrolig dårlige forholdet mellom mine to negative, sure foreldre som skal få juletiden til å bli ett ork istedet for hygge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plague Skrevet 2. september 2012 #10 Del Skrevet 2. september 2012 Julen feirer jeg kun for ungenes skyld, ellers helst ikke. Hele førjulstiden er preget av stress og kjøpepress, julen er blitt materialistisk og egoistisk. Jeg hater ikke julen, jeg orker bare ikke å delta i den delen av julefeiringen som gjør at julen blir en vanskelig tid for så mange. Barn som opplever fulle foreldre, ensomme, fattige, alle de som ikke har mulighet til å delta i den ganske ressurskrevende varianten av en i utgangspunktet fin høytid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 2. september 2012 #11 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg hater også jul, intenst og smertefullt, og jula kommer tidligere og tidligere for hvert år og jeg krymper meg når jeg ser disse jule elskende menneskene, grøss og gru og yuck Det finnes ikke en dadel som er bra med jula, men folk tar jo helt av og klikker i vinkel bare du nevner at du ikke liker jul, som om de selv skulle vært fornærmet over at det var deres bursdag du ikke likte. Nei forbannede jul og dens innhold som varer i 4 måneder, det eneste bra med julen er når den er over og kan pakkes vekk og ned i søppel poser igjen der den hører hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 2. september 2012 #12 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg liker advent og tiden før jul, men selve juleaften og dagene frem til nyttår kan gå å ta seg en tunfisk. Er ferdig med julegavene nå, så det er ikke noe stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest juletroll Skrevet 2. september 2012 #13 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg kan ikke fordra julen. har aldri hatt en ordentlig og fredelig jul.. Sist jul gikk julen utrolig dårlig, aldri før har jeg hatt det så vondt som lille juleaften. Synes julen er en fin tid og alt er koselig. Ser alltid fram til julen med den blir alltid ødelagt på et eller annet vis. Denne julen har jeg ikke tenkt til å feire, tenkt til å bare gi opp hele greia. Og om jeg skal feire jul skal jeg feire med noen andre enn familien min. Og jeg ser heller ikke grunnen til å feire julen da jeg ikke ser på meg selv som kristen.. Jul har i realiteten INGENTING med kristendommen å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 2. september 2012 #14 Del Skrevet 2. september 2012 Julen feirer jeg kun for ungenes skyld, ellers helst ikke. Hele førjulstiden er preget av stress og kjøpepress, julen er blitt materialistisk og egoistisk. Jeg hater ikke julen, jeg orker bare ikke å delta i den delen av julefeiringen som gjør at julen blir en vanskelig tid for så mange. Barn som opplever fulle foreldre, ensomme, fattige, alle de som ikke har mulighet til å delta i den ganske ressurskrevende varianten av en i utgangspunktet fin høytid. Jeg er litt der jeg også. Egentlig liker jeg julen. Og jeg fikser for ungenes del. Men siden vi alltid feirer alene så er den forbanna ensom. Jeg har det helt fint uten mennesker tett innpå meg ellers i året, men jul og gymsalhelvetet (17.mai) er tider jeg virkelig vet at jeg er bare meg i hele verden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 2. september 2012 #15 Del Skrevet 2. september 2012 (endret) Kanskje ikke umulig, men fortsatt vanskelig. Jeg bor under samme tak som mine to foreldre og søster og føler meg rett og slett tvunget til å være med. Julen i seg selv er ikke så alt for ille, det er det utrolig dårlige forholdet mellom mine to negative, sure foreldre som skal få juletiden til å bli ett ork istedet for hygge. Nå antar jeg at du er ung og uten barn. Gjør noe meningsfylt på juleaften- meld deg frivillig hos bymisionen eller en annen organisasjon i jula. Bymisionen i Trondheim trenger folk til å hjelpe til med et julearrangement i kirken, er ikke religion din greie så søker røde kors nå etter folk som kan være med på juleferie (da jobber du som frivillig) for å hjelpe mennesker som vanligvis ikke har mulighet til å reise bort. Mer meningsfull måte å feire jul på og i tillegg fokusere på hva julen dreier seg om kan jeg egentlig ikke tenke meg. Eller begynn å spar penger og reis bort med venner. Lei dere en hytte eller et eller annet og drit i familien og bestem selv hvordan din jul skal være. Endret 2. september 2012 av KikiEco 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hikken Skrevet 2. september 2012 #16 Del Skrevet 2. september 2012 Nå antar jeg at du er ung og uten barn. Gjør noe meningsfylt på juleaften- meld deg frivillig hos bymisionen eller en annen organisasjon i jula. Bymisionen i Trondheim trenger folk til å hjelpe til med et julearrangement i kirken, er ikke religion din greie så søker røde kors nå etter folk som kan være med på juleferie (da jobber du som frivillig) for å hjelpe mennesker som vanligvis ikke har mulighet til å reise bort. Mer meningsfull måte å feire jul på og i tillegg fokusere på hva julen dreier seg om kan jeg egentlig ikke tenke meg. Eller begynn å spar penger og reis bort med venner. Lei dere en hytte eller et eller annet og drit i familien og bestem selv hvordan din jul skal være. Problemet er jo det at jeg føler meg tvunget til å feire jul. Min yngre søster er en veldig juleglad person og vil at alle skal være sammen på julaften, og da gjør jeg det for henne. Jeg kunne godt ha drevet med noe veldedighet på julaften men da vet jeg at det ville blitt 3 verdenskrig hjemme. Å forklare dem situasjonen at slossingen deres sliter meg ut hjelper jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 2. september 2012 #17 Del Skrevet 2. september 2012 Problemet er jo det at jeg føler meg tvunget til å feire jul. Min yngre søster er en veldig juleglad person og vil at alle skal være sammen på julaften, og da gjør jeg det for henne. Jeg kunne godt ha drevet med noe veldedighet på julaften men da vet jeg at det ville blitt 3 verdenskrig hjemme. Å forklare dem situasjonen at slossingen deres sliter meg ut hjelper jo ikke. Tro meg, jeg skjønner det der med familien. Jeg har selv bestemt meg for at i år drar jeg ikke hjem til en mor som stresser sånn at jeg blir fullstendig gal (dette til tross for at det er meg og søstern min som kommer hjem til henne og ordner så og si alt). Derfor har jeg valgt at i år feirer jeg med venner så kan hunne stresse på egen hånd. Det er sånn at av og til må man sette seg ned og bestemme seg for hva er best for en selv. Om søstern din er glad i deg, og det er hun helt sikkert, vil hun at du skal ha det bra i julen og om du ender opp som et slakt pga. foreldrene dine kan jeg ikke helt skjønne hva man oppnår med å være sammen. Snakk heller med søstern din og finn på et eller annet med henne før jula der dere virkelig opplever julestemning sammen og fortell henne at du ikke makter foreldrene deres krangling. Har du forresten snakket med foreldrene dine om hvordan du opplever høytiden? Så prøv og kom deg bort selve jula, hvertfall deler av den og tenk litt på deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hikken Skrevet 2. september 2012 #18 Del Skrevet 2. september 2012 Tro meg, jeg skjønner det der med familien. Jeg har selv bestemt meg for at i år drar jeg ikke hjem til en mor som stresser sånn at jeg blir fullstendig gal (dette til tross for at det er meg og søstern min som kommer hjem til henne og ordner så og si alt). Derfor har jeg valgt at i år feirer jeg med venner så kan hunne stresse på egen hånd. Det er sånn at av og til må man sette seg ned og bestemme seg for hva er best for en selv. Om søstern din er glad i deg, og det er hun helt sikkert, vil hun at du skal ha det bra i julen og om du ender opp som et slakt pga. foreldrene dine kan jeg ikke helt skjønne hva man oppnår med å være sammen. Snakk heller med søstern din og finn på et eller annet med henne før jula der dere virkelig opplever julestemning sammen og fortell henne at du ikke makter foreldrene deres krangling. Har du forresten snakket med foreldrene dine om hvordan du opplever høytiden? Så prøv og kom deg bort selve jula, hvertfall deler av den og tenk litt på deg selv. Det nytter ikke å forklare foreldrene mine om den barnslige oppførselen dems, for de ser det ikke selv. Iblandt så lurer jeg på om de fikk barn kun fordi de skulle ha noe som kunne distrahere dem fra hverandre, og nå som vi barna er såppass store så tar de ut frustrasjonen sin på hverandre igjen. Jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skulle reist bort i jula. Jeg har ikke noe særlig kontakt med andre familiemedlemmer, venner har jeg ikke og jeg føler ikke jeg har råd til å skulle bruke flere tusen på å leie en hytte alene langt borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 3. september 2012 #19 Del Skrevet 3. september 2012 Jeg liker ikke jul. Slenger meg på her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amens Skrevet 3. september 2012 #20 Del Skrevet 3. september 2012 Jeg likte ikke Julen da jeg var tenåring. Syntes det var så mye stress med det også merka jeg på mamma som var aleneforsørger at det kostet ekstremt mye penger. Jeg ville ikke at hun skulle jobbe seg ihjel for å fylle våre forvtninger så dermed skrudde jeg mine forventninger ned. Greia er jo at etter jeg flyttet ut så bruker hun enda mer tid og energi på det. Hun ELSKER å pynte til Jul og lage masse god mat. Jeg sverger, hun bruker 2 dager på å pynte kåken. Dermed har jeg og begynt å like Julen litt mer. Julen er mye hva man gjør det til selv. Virker som om mange ikke liker Julen fordi det er ett slags perfeksjonspress fra familien rundt og det er ikke noe koselig. For meg handler Julen om å kose seg med familien. Man lager mat sammen, spiser maten sammen, ser på TV sammen også er det noe gavegreier etter middagen. Er dog veldig spent på hvordan det blir i år... Da skal nemlig feiringen være hjemme hos min mann og jeg. Med ene svogeren og hans familie og min svigermor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå