Gå til innhold

Trekke tann med narkose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan ikke ha ment at de borrer den i deler da? På vanskelige jeksler (gjerne visdomstenner) er det vanlig å dele den i 4 med borret for å få den lettere ut.

Anonym poster: c43583fb7e002c4d34c4ce37e34b0bd5

Ja kanskje det var det TS mente. Jeg borret ikke ut noen av mine visdomstenner, bortsett fra den som ble operert ut da, da brukte de alt mulig verktøy for å få den ut. Men på vanlige jeksler så er det som oftes nok å lirke. Uansett så går det stort sett ganske fort og greit :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg fikk ikke sove i går kveld etter å ha begynt å lese denne tråden :-(. Har normalt ikke hatt veldig tannlegeskrekk, men fikk for 1 år siden beskjed om at jeg har et lite hull i en av visdomstennene og at denne burde trekkes. Jeg orker ikke engang tenke på det og har utsatt og utsatt og utsatt... Har ikke vondt i det hele tatt, og merker ikke ising eller noen ting.

Blir jo litt beroliget av å lese tråden, men samtidig fatter jeg ikke hvordan jeg skal komme meg frivillig til tannlegen å trekke denne tanna uten å være dritings altså! Jeg trakk et par jeksler da jeg var veldig ung, men husker ikke det, og nå gruer jeg meg som pesten.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Huff, jeg fikk ikke sove i går kveld etter å ha begynt å lese denne tråden :-(. Har normalt ikke hatt veldig tannlegeskrekk, men fikk for 1 år siden beskjed om at jeg har et lite hull i en av visdomstennene og at denne burde trekkes. Jeg orker ikke engang tenke på det og har utsatt og utsatt og utsatt... Har ikke vondt i det hele tatt, og merker ikke ising eller noen ting.

Blir jo litt beroliget av å lese tråden, men samtidig fatter jeg ikke hvordan jeg skal komme meg frivillig til tannlegen å trekke denne tanna uten å være dritings altså! Jeg trakk et par jeksler da jeg var veldig ung, men husker ikke det, og nå gruer jeg meg som pesten.

For meg gjorde det virkelig ikke vondt altså, det var bare ekkelt, og ekkelt er ikke farlig :) Kom noen pussige lyder og bedøvelsessprøyten er jo aldri dritdigg, men utover det så var den fortfort ute.

Men du kan banne på jeg tok med meg mamman min for jeg var livredd, og da spiller det liten rolle om man er 7 eller 27.

Du har ikke noen du kan ta med deg da, i tillegg til en beroligende tablett?

Skrevet

Det er stort sett ikke noe verre å trekke en visdomstann enn en annen tann. De tennene jeg trakk (3) kom ut veldig lett, som sagt syns jeg det å borre et hull var verre. Jeg anbefaler deg å bare bli kvitt tanna først som sist, du vil se at det ikke var noe å grue seg til. Å ta en vival i forkant roer nervene, man driter i alt :)

Skrevet

Fikk beskjed om å trekke ei tann, tror det var visdomms tanna pga noe tannkjøtt betennelse, men fikk et alternativ og det var å rense det men kom det tilbake må den trekkes og jeg sa jeg ikke liker det i det hele tatt. Sist gang jeg trakk, grein jeg i stolen og det var i alderen av 19 år. Kan jeg snakke med tannlegen min om å få sånn tablett?

Må alltid ha bedøvelses krem før bedøvelses sprøyta, bare jeg merker noe ubehag klarer jeg ikke mer. Men resulterer jo alltig med at man er utslåll i et par timer etterpå.

Skrevet

Fikk beskjed om å trekke ei tann, tror det var visdomms tanna pga noe tannkjøtt betennelse, men fikk et alternativ og det var å rense det men kom det tilbake må den trekkes og jeg sa jeg ikke liker det i det hele tatt. Sist gang jeg trakk, grein jeg i stolen og det var i alderen av 19 år. Kan jeg snakke med tannlegen min om å få sånn tablett?

Må alltid ha bedøvelses krem før bedøvelses sprøyta, bare jeg merker noe ubehag klarer jeg ikke mer. Men resulterer jo alltig med at man er utslåll i et par timer etterpå.

Skal du ha vival blir du enda mer utslått. Jeg anbefaler at du i det lange løp får bukt med tannlegeskrekken din, det finnes hjelp å få :)

Skrevet

Takk for beroligende ord :-). Jeg har gjort mer enn gjennomsnittet ekkelt og vondt tidligere som å sette sprøyte i øyeeple og skjære og sy i øyet, borre et par hull i hodet i våken tilstand, sy igjen hull i hodet uten bedøvelse (kjente hvert stikk med nålen og tråden som ble dratt igjennom - ekkelt!!!), og flere sånne (husker ikke hva det heter) prøver når man stikker eviglange sprøyter inni ryggmargen. MEN - denne tanna ser altså ut til å bli uoverkommelig :sprettoy:

Skrevet

Takk for beroligende ord :-). Jeg har gjort mer enn gjennomsnittet ekkelt og vondt tidligere som å sette sprøyte i øyeeple og skjære og sy i øyet, borre et par hull i hodet i våken tilstand, sy igjen hull i hodet uten bedøvelse (kjente hvert stikk med nålen og tråden som ble dratt igjennom - ekkelt!!!), og flere sånne (husker ikke hva det heter) prøver når man stikker eviglange sprøyter inni ryggmargen. MEN - denne tanna ser altså ut til å bli uoverkommelig :sprettoy:

Hjælp, skal si du er modig!!

Fobier er ikke rasjonellt. Noen tør å kose med tarantellaer, men kunne aldri tatt en heis. Få hjelp med frykten, selv anbefaler jeg EFT/tankefellterapi/hypnoterapi på det varmeste :)

Skrevet

Tankefeltterapi vil ikke jeg anbefale. Har prøvd to ganger hos forskjellige (altså over perioder da) og det er jo bare VRØVL.

Men det jeg kan si, er at jeg har hatt VERDENS VERSTE og da mener jeg VERSTE tannlegeskrekk, og er kurert etter å ha trukket, rotfylt og borret. Er ikke redd i det hele tatt. Måtte bare få det gjort og skrekken var borte.

Skrevet

Tankefeltterapi vil ikke jeg anbefale. Har prøvd to ganger hos forskjellige (altså over perioder da) og det er jo bare VRØVL.

Men det jeg kan si, er at jeg har hatt VERDENS VERSTE og da mener jeg VERSTE tannlegeskrekk, og er kurert etter å ha trukket, rotfylt og borret. Er ikke redd i det hele tatt. Måtte bare få det gjort og skrekken var borte.

Hvor mange behandlinger hadde du, og hvor hyppige behandlinger?

Skrevet

Har en oppdatering å komme med nå ikveld. Oppdaget at ei stor fylling, trolig rotfyllingen, endel av den har løsnet og blitt borte.

Kan det at den har løsnet, skape så mye vondt i ei tann?

Uansett så har jeg et stort hull der nå, og hvor den tannfyllingen har blitt av, ja den må jeg vel ha svelget.

Mener at den var der før idag. :)

Imorgen tidlig har jeg time, ser fram til det. Lettet nesten litt når fyllingen har falt ut, virket litt bedre på en måte tanna. Har brukt corsodyl de siste to kveldene pga betennelse.

Ganske vondt i tannkjøttet igår kveld når jeg brukte tanntråd.

Skrevet

Oj, jeg kan så lite om rotfylling, har aldri hatt. Umulig å si noe frem eller tilbake, men jeg tror det er bra du skal til tannlegen i morgen og få orden på ting! Blir godt for deg det :)

Lykke lykke til :klem:

Skrevet

Oj, jeg kan så lite om rotfylling, har aldri hatt. Umulig å si noe frem eller tilbake, men jeg tror det er bra du skal til tannlegen i morgen og få orden på ting! Blir godt for deg det :)

Lykke lykke til :klem:

Ja, jeg må si at jeg gleder meg, hehe. :) Liker ikke å gå med åpne hull. Men får tatt et bilde imorgen så man får se at alt er bra ellers. :)

Tusen takk. :)

Skrevet

Hjælp, skal si du er modig!!

Fobier er ikke rasjonellt. Noen tør å kose med tarantellaer, men kunne aldri tatt en heis. Få hjelp med frykten, selv anbefaler jeg EFT/tankefellterapi/hypnoterapi på det varmeste :)

Takk, men modig er jeg ikke :-). Noen ganger har man ikke noe valg, og det er jo sånn med dette også - bare at jeg har litt mer kontroll over NÅR jeg skal gjøre det. Planen er/var egentlig å vente til det evt begynner å gjøre vondt, for da innbiller jeg meg at jeg gjerne vil bli kvitt smerten. Det er SÅ vanskelig å bestille time til noe man gruer seg sånn til, når man ikke merker at det er noe problem overhode.

Takk for gode råd. Kanskje jeg skulle prøve det :-). Jeg overlever nok, og trøster meg med at mange må trekke tenner uten bedøvelse i det hele tatt (ikke i Norge da men). Vival eller noe kan jo også være en løsning så jeg slapper litt av.

Skrevet

Rotfylling skal ikke gjøre vondt nei. Du har jo ikke nerve i den tannen.

Om du har vondt kan det være at de ikke har rotfylt skikkelig eller glemt en kanal f. eks. Men det bør du fikse sporenstreks så det ikke blir veldig betent.

Lykke til!!! :-)

Skrevet (endret)

Jepp, da har jeg fått vært hos tannlegen folkens. :) Timen var veldig kjapp fordi at det tok ikke lang tid for tannlegen og finne ut hva som var galt, trengte ikke å ta bilde en gang.

Da tannlegen skulle se på tanna og pirke litt på den kjente jeg straks at det var åpent på en slags måte i tanna, tenkte først det var hull, men nei da.

Jeg fikk bekreftet mine anelser, tannen har sprukket.

Litt glad egentlig at jeg endelig kan bli kvitt denne tanna, så trekking er bestilt 24.Sept.

Trengte å vente litt sånn at jeg har penger til å få betalt.

Ellers skulle jeg nok ha gjort det før ja, men sånn er det nå.

Ser fram til det. Tannlegen jeg var hos var en veldig blid og hyggelig person.

Så sånn sett tror jeg at timen skal gå greit, har fått litt ekstra tid som jeg skal være der i tilfelle problemer med at det tar tid å trekke.

Tanna hadde noen løse deler, men de skal han først ta ut den 24.

Men han mente at når han fikk tatt ut de, ville ikke tanna bli så stor, så pga det kunne det være litt vanskelig å få ut, men han ville da bruke god tid på det.

Skulle minst få 2 bedøvelser, kanskje 3. Vi fikk se, men jeg skulle få så mye bedøvelse som jeg kunne trenge. :)

Er det noen som har satt inn plasttann etter trekking, hvor evigvarende er det?

Gikk dere lenge før dere fikk satt inn en erstatning?

Tannlegen opplyste om at dette var dyrt, men selve trekkingen og sånn ville bli billig i forhold.

Så nå er det å spise og tygge med høyre side av munnen, bruker jeg venstre kunne jeg visst klare og trekke tanna selv. ;) Og det vil jeg IKKE. :icon_lol:

Problemet med mitt betente tannkjøtt kunne også bli borte om jeg fjernet denne tanna, det hadde vært fint for den betennelsen har jeg hatt i 5-6 år minst. :(

Endret av bente85
Skrevet

Jammen så bra at det gikk så fort, og det kommer til å gå så bra å trekke tanna også!

Jeg har kun trukket visdomstann, så jeg aner ikke hvordan det fungerer med plasttann, men alt dette kan jo tannlegen svare deg på. Mulig du også kan få skrevet av dette på skatten. Tannlegen har svarene :)

Skrevet

Var det. :) Ja, håper det, men samtidig tenker jeg på saken. Har hatt det litt sånn tidligere at jeg har merket at det har vært sårt å ømt i tann og tannkjøtt ved tidligere timer, så selvsagt tenker jeg på det.

Vet ikke hvordan det blir å trekke, men håper at det går fint og at det er fort gjort.

At jeg ikke må på sykehuset f.eks fordi tannlegen sliter med tannen.

Ja, jeg får se hva legen kommer fram til. Spørs jo da om det er noe å skrive av på skatten egentlig.

Men men, får se. :)

Merker idag at tannen har blitt vondere på utsiden, innsiden kjenner jeg ikke noe.

Så hva kan det skyldes mon tro, sprekken i tannen? Og jeg som trodde at rotfylte tenner ikke er vonde, men det er det nok i mitt tilfelle da.

Får se an til helgen, men er det nødvendig får jeg bare få trekt før 24.September. :)

Hvor lang tid tar det for tannkjøttet og gro etter man har trekt?

Og klarer man å spise vanlig mat, med tygging og sånn?

Skrevet

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok å gro, det varierer nok veldig av hengig av flere faktorer. Beste svaret du kan få i forhold til din egen tann, er nok av tannlegen din :)

Jeg hadde ikke noe problemer med å spise vanlig mat, men nå var det visdomstenner jeg trakk, og det er langt "baki-der". Du finner alltids ut om du klarer å tygge mat dagen etter :ler:

Skrevet

Jeg får se om jeg ringer tannlegen igjen før helgen og eventuelt får bestilt en trekking før.

Merker at siden mandag så har tannen blitt vondere, bare ved å ta på den. :( Kanskje litt løsere også.

Hadde vært godt på en måte at jeg kunne fått den ut sånn at munnen blir fortere frisk igjen, hadde vært fint. :-D

Kjenner ut som det svir når jeg tar på den. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...